احداث الاسكندرية اليوم

اخر اخبار احداث الاسكندرية اليوم

عادل حسين

قدمت بعض المصادر الاعلامية ومن بينها قناة العربية تحليلا لـ احداث الاسكندرية اليوم ويشتمل على المشتبه بهم في احداث الاسكندرية ومن وراء تفجيرات كنيسة القديسين والمتهم الاول بـ احداث الاسكندرية الان هم تنظيم القاعدة وخاصة بعد الكتابات التي تم عرضها على احد المواقع التي تقول انها تنتسب لتنظيم القاعدة وتعرف باسم دولة العراق الاسلامية  بتوعد وتهديد اقباط مصر بالاعمال الارهابية في حالة عدم الافراج عن وفاء قسطنطين و كاميليا شحاتة زوجات القساوسة الذين اسلموا على حد زعمهم وتحتجزهم الكنيسة المصرية ..

والرسالة التي عرضت على هذا الموقع نشرت قبل احداث الاسكندرية باسبوعين وكان عنوانها :

  • “قم ودع عنك الرقاد مهم بخصوص تفجير الكنائس أثناء الاحتفال بعيد الكريسماس” وكتبه شخص يسمى “أيمن” وصف نفسه بأنه طالب بكلية شموخ الإسلام للإعلام.

ثم يذكر كاتبها احداث كنيسة سيدة النجاة الارهابي في العراق ويحرض المسلمين على تفجير الكنائس باعياد الكريسماس قائلاً:

  • “السلام على من اتبع الهدى.. أما بعد فإننا لم ننس فعلكم الشنيع في الكنانة مصر وخطفكم للمسلمات اللاتي أبين إلا أن يتخلصن من وهم ما تسمونه نصرانية، وعليه أتوجه بندائي هذا إلى نفسي وإلى كل مسلم غيور على عرض أخواته بتفجير دور الكنائس أثناء الاحتفال بعيد الكريسماس، أي في الوقت الذي تكون فيه الكنائس مكتظة”.

 

وهناك رسالة اخرى كتبت قبل يوم واحد من احداث الاسكندرية  لشخص لقب نفسه بابو حمزة طالب في كلية شموخ الإسلام للإعلام جاء فيها: “القادم أمرّ فلتتعظوا وإلا فوالله لن يردكم إلا جز الرقاب”.

وتضمنتا رسائلهم التحريضية ايضا تهديدات بتنفيذ الكثير من التفجيرات وتم تحديد اسماء كنائس بعينها التي سوف تستهدف كما جاء بنص الرسالة خلال الايام المقبلة ..

اخبار ومواضيع ذات صلة:

احداث الاسكندرية اليوم: القاعدة وراء تفجيرات كنيسة القديسين

82 comments
  1. سعيد اشرف 06/07/2013 16:01 -

    مصر دا ئما لاترجع الا الخلف

  2. الراعى الصالح يحمينا 18/01/2011 22:42 -

    يااخ سامى ويااخ سيد صالح تقول الايه فى الكتاب المقدس يارب اغفر لهم لانهم لايعلمون مازا يفعلون ان المسيحين متسامحين وفى قلوبهم رحمه وبيسعوا وراء الفردوس ولايليق بالمسيحى ان يعمل مثلما الزى عمل حادثة اسكندريه ونجع حمادى والكشح وغيرها الكثير ولا تحرجوا انفسكم اكثر من زلك ماتفرحوش بالدنيا الدنيا نار جهنم وتوب الى الله واسعى الى الجنه وان الله قلبه حنين وعنده رحمه بلا حدود والمسيحيين يقدروا يعملوا اكثر مما تتصورو ولكن لا يليق بالمسيحى ان يفعل كزلك
    وتزكر ان بلد الحبشه مسيحين وامريكا كزلك وان المياه البتشربها من الحبشه يعنى مياه نقيه مسيحيه وانا بقولك المياه بتيجى منين عشان اعرفك ان المسيحيين فى قلوبهم رحمه ادينى قولتلك مصدر المياه منين ياريت تطالب معاى الرئيس محمد حسنى مبارك ان يدينا حقوقنا فى مصر مثل الديانات الاخرى وانا بشكر الاستازه سالى مسيحيه على اسلوبها وتعبيرها الجميل والرب يحافظ عليها ويكون معاها

  3. سيلا 15/01/2011 15:19 -

    لى الحياة هى المسيح والموت ربح
    يابخت اللى يموت على اسمك يارب شهيد

  4. سامي المصري 12/01/2011 22:50 -

    المستفيد من هذا العمل الاجرامي هو المسؤل عنه.

    لعل المراقبيين يعرفون مدى حاجة وزارة الداخلية المصرية و الحزب الوطني و أحمد عز لموضوع يشغل الرأي العام المصري خصوصاً و العالم عموماً عن جريمة التذوير و الخيانة لأمانة انتخاب من يستحق
    . فحبيب العادلي مستفيد – و أحمد عز مستفيد و الحزب الوطني مستفيد و الرئيس القادم مستفيد لأنه يعد تلفيق الاتهام لأحد يستطيع اسكات كل المعارضين و يضمن ولاء النصاري الخائفين
    .الداخلية تحاول الآن تلفيق التهمة و الدليل تعزيب المشتبه بهم حتى الموت لكي يعترف و من لم يعترف يقتل ثم يلقى و الطب الشرعي تحت الضغط يقول ما يملى عليه ولا سيما أنهم أعضاء باأكراه في الحزب الوطنيو من لم يستجب يهدد بممرضة تدعي عليه
    .الحل لمثل هذه الحوادث:محاكمة حبيب العادلي- فحص جميع منسوبي الشرطة نفسيا و عقلياو كشف دوري و تحليل دم عن مدى تعاطيهم للمخدرات.لو اراد شخص أن يعرف مدى تعاطي رجال الشرطة للمخدرات علية مفاجئة اي كمين خارج المحافظات و أخذ عينة دم من كل ضابط – امين شرطة لوجد العجب.و من يرد الدليل عليه سؤال السائقين

  5. رامى 12/01/2011 22:49 -

    متقتلوش القتيل وتمشوا فى جنزتة

  6. عبد المطلب المصرى 12/01/2011 11:20 -

    اولا السلام عليكم ورحمهالله وبركاته يا اخوانا تعالوا الى كلمه سواء المقصود بما جرى له عده شواهد
    الشاهد الاول هورد انتقامى على ما قامت به ابطالنا من اجهزة الاستخبارات من القبض على اكببر شبكه جاسوسيه دوليه بالتعاون مع الاخوة السوريين والاخوه اللبنانيين الامر التانى
    هوة ما كنت عليه البلاد قادمه على ايام طيبه سوف تتعافى اقتصاديا واخزت طريقها السليم فى بدايه مشوار التعافى الاقتصادى
    والسؤال الزى يجيب على نفسه من ساله
    من الزى من مصلحته عدم تعافى البلاد من اى امراض اقتصاديه من الزى من همهان تدوم الفتنه بين اوصال اطراف هزا البلد الامن
    المساله اكبر من شخص فجر نفسه او احتقان بين عائلتين
    لا المساله ليست من داخل الوطن
    اقول ما تسمعون واعزى الضحايا واسرهم بل اعزى نفسى فهم اخوانى واعزى وطنى فهو المنكوب اسال الله ان ياتى بالفرج

  7. ايهاب فكرى اٍسماعيل 12/01/2011 06:51 -

    انا بصراحة فى غاية الاسى من هذا الحادث الاليم واعتقد انة عمل ارهابى خارجى ميعملهوش مصرىمسلم او مسيحى لااننا طول عمرنا اخوة

  8. مصري مسلم 10/01/2011 11:56 -

    أكيد اللي عمل ده مش مصري ( مسلم أو مسيحي ) وللأسف نجح الغرباء في مخططهم في التفريق بين أبناء الشعب الواحد و المسئولين مش عارفين يتصرفوا فبدل من البحث عن أسباب المشاكل الداخلية ومحاولة حلها أصبحنا نعمل على مساعدة الغرباء في مخططاتهم بالتفرقة وكل واحد ينجاز إلى من هم تبعو نجد المسيحيين يتهمون المسلمين والمسلمين يدافعوا والكل يعلم علم اليقين أن هذا العمل هو من تخطيط وتنفيذ خارج مصر الهدف منه زعزعة الأمن والاستقرار داخل الوطن فبرجاء العودة سريعاً إلى سابق عهدنا ودحض كيد الكائدين

  9. سيد صالح 10/01/2011 07:26 -

    الحل ليس في تقديم تنازلات للنصارى ولكن الحل في معاقبة الجاني سواء كان مسلم أو مسيحي لكن الحكومة بتحاول ترضي أمريكا خايف منها علشان كدى النصارى بيكررو الاحداث كل فترة من أجل التنازلات ******** أساس المشكله احساسهم بالضعف أمام قوة العقيدة الاسلامية وزيادة عدد الداخلين في الاسلام من اقارب القساوسة ******** والله أحب الخير للجميع ولكن بالعدل والحق ***** لو أن مسلم ضبط برشاش وكان صاحب لحية لحبسوه العمر كله **** لكن قسيس يتم ضبط سفينته محمله بالاسلحة والمتفجرات ويتم التكتم على الضية بعد اسبوع فقط من المضطهد يا نصارى ******** واجهوا انفسكم بالحقيقة ولن تمكروا بنا إلا وجعل الله لنا منها مخرجا ******* وحسبنا الله ونعم الوكيل فيمن سفك الدماء سواء مسلمة أو صليبية ******** وما تزعلوش من كلمة صليبية مش ده رمزكم

  10. سيد صالح 09/01/2011 20:28 -

    اسمعموا ماذا يقول المسلمون

  11. سيد صالح 09/01/2011 15:52 -

    من الذي عمل مسرحيات تسب الرسول والاسلام في الاسكندرية **** من الذي يستبل 5 مليارات سنويا من دول اجنبية ******* من الذي يسرق الاطفال الفقراء من دول افريقيا ويربيهم في مصر ليزدادوا عددا ويعوضوا النقص الشديد بسسب الذين يسلمون منهم ********** من الذي قال ان المسلمين ضيوف والارض ارضنا عيشوا معنا في سلام *** من الذي يرتدي الثياب السوداء حزنا على مصر المسلمة ولن يخلعه الا بخروج الاسلام من مصر ********** من الذي فرح في موت حفيد رئيس الجمهورية موجود على اليوتيوب بالصوت والصورة ********* من الذي علم الناس العري والتبرج ******** من الذي يحارب الصومال نيابة عن امريكا ******** ارجو البحث في النت لمن لا يصدق

  12. مسلم وموحد بالله 08/01/2011 12:05 -

    حسبنى الله ونعم الوكيل لا انى بجد اللى حصل ده لا ميرضيش ربنا ولا اسلام ولا انجيل قال اننا نقتل واعزاى كل اخاونى الاقباط والمسلمين كمان لا اننا اخوى على ضحية هذه العمل الوحشى فى حق المسيحى والمسلم وفى حق كل الاديان السمواية

  13. احب الحرميين 07/01/2011 14:24 -

    اكيد الي فجر ماهو مسلم لأن ديننا تحيتنا الي نتناقلها بيننا هي السلام

    , ويحث على التسامح

    مع كل الأديان , على الرغم من أننا اكثر ألأ ديان السماويه مستهدفيين من أم الأرهاب ومصدره أمريكا ، الله أحفظ مصر بلد العرب وأهل مصر العرب .

  14. مسيحي للابد 07/01/2011 01:03 -

    علي فكرة ياخ سيد صالح انت بتناقض نفسك واقراء تعليقاتك تاني

  15. مسيحي للابد 07/01/2011 01:02 -

    بلاش المغالطة يااخ سيد صالح لانك لو دورت علي الكلام اللي انت بتقوله مش بعيد تندم عليه لانك هاتعرف انك غلطان . ان كان قسيس اسلم فده من الموكد انه خاف علي راي المثل من خاف سلم ولكن من غير تعصب ولا فتنه . راجع نفسك اولا

  16. عساف 06/01/2011 22:48 -

    بااااااارب متفرحش حد فينا احنا المصريييـــــــــــــــن

  17. مواطنة مصرية 06/01/2011 21:28 -

    حسبى الله ونعم الوكيل فى كل من روع الامنيين فى يوم عيدهم و الله ده مش عمل المسلمين احنا عمرنا ماكنا بنقول مسام و مسيحى احنا كانا مصريين و اتأكدوا ان كل بيت فى مصر عنده حالة حداد محمد وجورج و احمد و مينا كلنا على ارض مصر اتربينا واخيرا الدين لله و الوطن للجميع

  18. عساف 06/01/2011 21:22 -

    يااخت سالى احنا كلنا شعب واحد ودم واحد ولو سنك صغير وماحضرتيش وما تعرفيش التاريخ اللى بيجمعنا ارجعى واقرئى ثورة 1919 وكذا حرب اكتوبر 1973 واللى وقف فيها المسلمين بجنب المسيحين يكبروا الله اكبر حتى نالو النصر واللى بيزود الحكايه ديت هما الناس اللى بيفكروا بنفس طريقة حضرتك نرجو من سعادتك الحلم والحكمه والتعقل

  19. عساف 06/01/2011 21:06 -

    كلنا بنعيش تحت سما واحده وعلى ارض واحده وبنشرب من نهر واحد ودمنا واحد واستحاله حد يفرقنا

  20. مسلمه حتى النخاع 06/01/2011 14:16 -

    السلام عليكم

    اعزى اخوتنا المسيحين على مصابهم وارجو منهم ان يتريثو فى الحكم لان هذا الفعل احزننا جدا ولا نرضاه لمسلم او مسيحى والمسلم الحقيقى من يعرف دينه يعرف ان هذا حرام وان ما نحن فيه من شحن طائفى فهو لاحداث متراكمه يعنى انا زعلت لما عرفت ان فى سيدتين اسلمن وحصل بعدها اعتصام للبابا علشان يرجعو طب ليه يعنى لو مسلمين تنصروا هيجى شيخ الازهر ويعمل كده يبقى فين الحريه وده بدايه الشراره اللى موجوده دلوقتى بين المسلمين والمسيحين ربنا يعديها على خير وخاصه مشعلين الفتن من اقباط المهجر ربنا ينتقم منهم عاوزين بجد يخربوها ويقعدوا على تلها

  21. مصرى 06/01/2011 12:27 -

    لحبائى انا مصرى من السيده وجارى فى الشقه هانى وبناكل ونشرب مع بعض معندناش حاجه اسمها مسلم ومسيحىانا مصرى وهو مصرى واحنا الاتنين ولاد بلد فى احزانى وافراحى بيكون معايا وانا كمان معاه انا مش فاهم الموضوع بجد كل شويه مسلم ومسيحى والله كلنا مصريين محدش له ذنب انه اتولد مسلم او مسيحى بس احنا مصريين وبنحب بعض وكل واحد له ديانه خاصه بيه نفسى اقول للدنيا كلها تعالو شوفونا فى حينا بنتعامل ازاى ولا عمرنا سالنا بعض انت مسلم او انت مسيحى …….حسبى الله ونعم الوكيل

  22. سامي عبدالحي المنصوره ديو الوسطي 06/01/2011 11:43 -

    انا لله وان اليه راجعون لماذا كل هذه الفتن في مصر ارض الكنانه وهذا العمل الجبان مايفعله لا مسلم ولامصري الاان حزب الشيطان هم الخاسروووووووووووووووووووووووون عبدالله ابوقناوي من المدينه المنوه ابن العسيرات سوج مصر

  23. سامي عبدالحي المنصوره ديو الوسطي 06/01/2011 11:28 -

    ان

    كاره سامي عبدالحي ودي خدمه بردهاله وشكرا لحسن استماعكم

  24. رجل اللة 06/01/2011 09:11 -

    ربنا قادر ان يحمى شعبة

    ………………. ومش هيقف احد قدامة ……………… ويـــوم القــيــامة هتعرفو مين الالة الحقيقى ………. وسعتة هتندمو كتير

  25. االافراج عن المسلمين 06/01/2011 01:56 -

    ولا نقول الا حسبنا الله ونعم الوكيل
    … ونطالب بالاعدام لمن فعل هذه الجريمه والاسلام بري من هذه الجريمه(لا اله الا الله)

  26. االافراج عن المسلمين 06/01/2011 01:54 -

    وعلي النصاري الافراج عن الذين يعلنون اسلمهم وان يكفوا عن التحريض على مصر (اقباط المهجر) وان يعلموا بن امريكيا لن تنفعهم

  27. الاعدام اما الناس لمرتكب الجريمه 06/01/2011 01:46 -

    اولا فى البداية :

    ان دين الاسلام بري من هذه الجريمه وان الاسلام حرم سفك الدم الحرام وهناك ادله كثير فى القران والسنه تحرم ذلك

    وقد تكلم فيها الكثير .
    ثانيا: قناة العربية او بالاحري القناة العبرية فهي قناة معروفة بخيانتها للاسلام وعدواتها الشديده للمجاهدين وعندما اقصد المجاهدين اي المجاهدين الذين يدافعون عن ارض الاسلام من الاحتلال ولا اقصد من يقتلون الابرياء فهؤلاء جهله بالدين وبفقه الجهاد

    ثالثا :الموساد الصهيوني وكلابه من الامريكان لماذا لم توجه هذه القناة العبرية الاتهام لهم ؟؟؟؟!!!!! رغم ان الموساد معروف بجرامه فى العالم . والصغير قبل الكبير يعرف بغدر اليهود…. رابعا : معروف حكم من يقتل نفس بغير حق فى الاسلام ….لو عرف الفاعل سوي كان كلب من عملاء الصهاينه او من الجهلاء الذين لايفقهون فى دين الاسلام ولا يعروفون شيء عن الفقه واحكامه نرجوا بان يعدم فى ميدان امام الناس جمعيا …وهذا باذن الله هو حكمه عندنا فى الاسلام …حسبنا الله ونعم الوكيل

  28. يا رب صبرنا 05/01/2011 23:04 -

    يا رب صبرنا على ما بلانا – وانا الى الله وانا اليه راجعون – الله يرحم كل من مات شهيد مسلم او مسيحى – عرفنا أو ماعرفناش الحقيقة مش هاتغير حاجات كتير بالعكس احنا ممكن نفتح على أنفسنا أبواب منحبش تتفتح وحانشغل دماغنا بحاجات كتير وفى غيرها أهم – حاولوا تفكروا فى أولادنا اللى هايكبروا على مشاكل كبيرة أوى فوق مشاكلهم-والله احنا كلنا أهل مسلمين ومسيحيين فى بيت واحد-ويا رب صبرنا على ما بلانا- وانا الى الله وانا اليه راجعون-ودى نصيحة من أخ مسلم والله وليا أصحاب واحباب مسحيين كتير

  29. وحيد 05/01/2011 21:24 -

    أنا فعلا مستغرب من كل اللي بيحصل . كل واحد بيهاجم الثاني و هذا ما تريده القوي الخارجية، الفتنة الداخلية. الحرب دلوقتي مش حرب أسلحة لان حرب الاسلحة بتكلف أموال و ارواح. الحروب الان نفسية و هي إشعال الفتنة بين نسيج الوطن الواحد. إشعال حرب أهلية داخلية و دعهم يقتلون بعضهم البعض ثم ندخل و ندمر البقية. هل نسيتم ما حدث في الخمسينات عندما حاول الصهيانة تدمير مكاتب الاستعلامات الامريكية لدق إسفين بين مصر و امريكا. هل نسيتم ما حدث عندما دمر الصهاينة السفينة ليبيرتي التي كانت تراقب الموقف بين مصر و اسرائيل.افيقوا يا بني الوطن الوحيد و كونوا يد واحدة ضد من يريد التفرقة بيننا. الاسلام مستهدف و تذكروا ما حدث في البوسنة عندما أبيد المسلمين و ذبحوا تحت أعين الامم المتحدة و مجلس الأمن و لم يفعلوا شيئا . الهدف تشويه الاسلام و تدميره. كونوا يدا واحدة . كونوا كلكم امن دولة، أبلغوا السلطات عمن تشكون فيه لو وجدتم تصرفات غريبة، اجعلوا عدو الوطن يفكر الف مرة .

أضف تعليقاً

يمكنك استخدام أكواد HTML والخصائص التالية: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>