ارتفاع اسعار اللحوم في مصر اليوم 2010 والسبب معبر رفح و غزة

نشر وتحرير: في Sunday, July 4, 2010, 13:17
Advertisement
هذا المقال نشر في قسم: المصطبة | ويحتوي على: 8 تعليقات فقط .
اسعار اللحوم في مصر اليوم

اسعار اللحوم في مصر اليوم

اسعار اللحوم في مصر اليوم

ارتفاع اسعار اللحوم في مصر اليوم 2010 وتجاوزها لكل الحدود

مصريات

كتبت مي الشرقاوي:

مازال طوفان الارتفاع الجنوني اسعار اللحوم في مصر اليوم مسلسلا مستمرا حيث بلغت اسعار اللحوم في مصر اليوم بالنسبة لـ كيلو الكندوز 50 جنيها والضأن 48 جنيها بالمناطق الشعبية ووصلت 70 جنيها بالمناطق الراقية وذلك لعدم وجود انضباط بالسوق مما أدى الى حدوث كساد في عملية البيع والشراء بعد ارتفاع اسعار اللحوم في مصر .

طالب الجزارون بغلق المحلات مدة لا تقل عن شهر وذلك لمواجهة أزمة الغلاء المستمر وأيضا ليعود الانضباط للسوق مرة أخرى . مشيرين الى أن ارتفاع تكلفة الأعلاف وقلة اللحوم المستوردة من الخارج هما السبب في الأزمة الحالية الخاصة بـ اسعار اللحوم في مصر . أما المواطنون فقالوا: الحل الوحيد هو اللجوء للمجمعات الاستهلاكية لمواجهة هذا الارتفاع الجنوني لـ اسعار اللحوم في مصر حيث ان الاسعار بالمجمعات أقل من اللحوم البلدي.

وهناك اقتناع عام بأن السبب الرئيسي وراء هذه زيادة اسعار اللحوم في مصر هو تصدير كمية كبيرة من العجول الى غزة بعد فتح معبر رفح مما أدى الى عزوف المواطنين عن الشراء وكساد حركة البيع بالأسواق.

يقول محمد فهمي – جزار بالوراق: ارتفعت اسعار اللحوم في مصر من جديد وتراوحت اسعار اللحوم في مصر بين 48 و50 جنيها للكيلو والسبب الرئيسي تصدير كمية كبيرة من العجول الى غزة بعد فتح معبر رفح بقرار من الرئيس مبارك مما أدى الى عزوف المواطنين عن الشراء وكساد حركة البيع والشراء في السوق.

أضاف ان اسعار اللحوم في مصر في ارتفاع دائم ولا تنخفض وهذا ليس على اللحوم فقط وإنما على جميع السلع في السوق المصري.

يقول صبحي حنا – جزار بالوراق: انخفضت حركة البيع والشراء بشكل كبير بسبب الارتفاع الجنوني الذي شهده سوق اللحوم خلال الأيام الماضية حيث ان التجار بالمدابح سبب آخر في ارتفاع اسعار اللحوم في مصر لأنهم رفعوا اسعار القائم من المجزر بزيادة 15 جنيها عن السلع الأصلي مما اضطرنا لرفع السعر تفاديا للخسارة.

أوضح ان اسعار الكندوز ارتفعت حيث تباع بسعر 50 جنيها في الأحياء الشعبية والضأن يباع 48 جنيها وبالرغم من هذا فإن السوق يعاني حالة من الركود الشديد سواء للبيع أو الشراء.

يقول على محمود – جزار بامبابة: ارتفاع اسعار اللحوم هذه الفترة يرجع الى رفع سعر اللحوم المستوردة مما أثر على اللحم البلدى وأدى أيضا الى ارتفاع سعره حيث وصل المستورد الى 70 و75 جنيها للكيلو.

أشار الى أنه لابد من تشجيع المربي الصغير على الاحتفاظ بالعجول الصغيرة وعدم ذبحها وبالتالى ستكون هناك وفرة كبيرة في الثروة الحيوانية.

أضاف انه من المتوقع أن ترتفع اسعار اللحوم في مصر أكثر خلال الفترة القادمة وهي الفترة التي تسبق شهر رمضان لأن معظم المواطنين يقومون بالشراء والتخزين خوفا من اشتعال اللحوم أكثر.

يقول محمد طارق – جزارة بامبابة: رغم ان حركة السوق بطيئة هذه الأيام والاقبال محدود على الشراء إلا أن اسعار اللحوم في مصر بزيادة مستمرة بسبب تصدير بعض العجول الى رفح.

طالب بزيادة استيراد اللحوم من البرازيل وأثيوبيا للحد من زيادة اسعار اللحوم المحلية في مصر لتحقيق التوازن بـ اسعار اللحوم في مصر .

يقول محسن السيد – جزار بالوراق: حركة البيع تكاد تكون معدومة ورغم ذلك ارتفعت اسعار اللحوم في محلات الوراق وامبابة وبولاق الدكرور ووصل سعر الكندوز الى 48 جنيها للكيلو والبتلو الى 70 جنيها والضأن 50 جنيها وذلك بسبب قيام المربين في الأسواق بحجز العجول الصغيرة حتى يتم تسمينها وبيعها بسعر أكبر.

يقول رمضان رجب – جزار بالمهندسين: ارتفعت اسعار اللحوم بسبب قلة العجول البلدى في السوق نتيجة لارتفاع سعر العلف لذلك نطالب المسئولين باصدار قرار لغلق محلات الجزارة لمدة شهر على الأقل حتى تنضبط أحوال السوق وفي اعتقادى انه سوف يقضي على جشع تجار الجملة.
أشار الى أن الكندوز يباع بسعر 55 جنيها والبتلو المشفي يباع ب 75 جنيها أما البتلو بالعظم يباع بسعر 65 جنيها للكيلو ويباع الضأن بسعر 50 جنيها في الأحياء الراقية.
يقول محمد محمود – جزار بالمهندسين: ان الزبون في الأحياء الراقية لن يتوقف عن الشراء وأقوم ببيع الكنذور بسعر 55 جنيها للكيلو أما الضأن بسعر 50 جنيها والبتلو مازال يواصل ارتفاعه حتى وصل الى 75 جنيها للكيلو.

اخبار ومواضيع ذات صلة :

Sponsored links


8 التعليقات في “ارتفاع اسعار اللحوم في مصر اليوم 2010 والسبب معبر رفح و غزة”

  1. أحمد السيد
    2010.10.04 08:21

    نتكلم بصراحه على كل التعليقات  الكل بيبص من مبداء المساعدة وعدم المساعده وحالنا بس مشفش حقوق كتير ضايعه داخل البلد وكمان احنا عرفين مقولة الرسول انصر اخاك ضالم او مظلوم ومقلش حاقد او كاره قال اخاك بس ياجماعه المصريين بيسعدوا علشان الدين علمنا كده وعلمنا انا الكل يساعد التانى واللى بيقول فوق (((( الولد بيعيط الى امه عاوز لحمه ))) مفكرتش تطلع 10 جنيه من جيبه تديها للولد وكل واحد عمل كده هتقدر تجيب على الاقل كيلو ولو الحاله معاك مش قد كده طلع 1 جنيه اهو يسكته وغيرك هيساعد ياجماعه مصر محتاجه رجاله من اللى ماتوا زمان فى الحروب اللى كان ممكن يدفع حياته يدافع بيها عن ارضه وعرضه بس دلوقتى فى ناس ابتدت تبيع الارض والعرض

  2. على حافظ
    2010.09.05 12:59

    والله ما احد يستاهل لان كلهم بيكروه مصر كرة مابعدة كره

  3. مصريه جدااااااااااا
    2010.07.22 19:42

    والله الواحد لو اتكلم فبيتكلم من خنقته من اللى بيسمعو وبيشوفو مش هتلكم على مساعدة فلسطين او منساعدهاش.. بس اللى يضايقنى لما نشيل همهم وهما ولا فى دماغهم ولا قادرين يتوحدو ولا اى حاجة من دى اصلا يعنى احنا بناكل نفسنا عشانهم وهما اللى موجودين عندنا هنا ولا فى الدماغ ولا بيساعدو بلادهم اصلا ومش بتكلم وخلاص لا معايا ناس فى الجامعة من فلسطين كل اللى همهم هنخرج فين وهنجيب ايه وهنعمل ايه بالرغم انهم اغنية جدا وفجامعة خاصة قضيتهم مش فدماغهم حاجة تفرس دى ولا لاء ولما يبعتو اللحمة لفلسطين والحاجات الغذائية دى وفى ناس عندنا محتاجة الحاجات دى ومش لاقياها ومثال على كدة ناس فى الصعيد واعتقد ان الاغلبية عارف الحكاية دى. محدش يفتكر انى مش عاوزة اساعدهم لاء انا اللى مضايقنى انهم مش فدماغهم اصلا.. واساسا حاجة بقت تقرف

  4. مجدى التاءب الى الله
    2010.07.07 22:45

    هههههههههه واله العظيم انا مش بحب الحمه بس بكوله يعنى بس بسيط بحب الفراخ بس انا بزعل وبديق لمه بشوف الناس مش عرفه تشترى والله العظيم انا قبل كدة شوفت طفل بعيط لاامه عايز لحمه نفسو ياكول لحمه حقو ولمش حقو يعنى دة يردى من ينااااس انا بردو بفضل الله خلتو كل لحمه بس دة يرضى ربنه والحكومه دى مش عرفه انها هتتحاسب على وكل حاجه حتى الحمير الى بتمشى فى الشارع وبتتشنكل ميعرفوش ان الله عزة وجل هيسالهم هيقلهم ليه مسوتوش الطريق ليهم حسبى ربى ونعم الوكيل

  5. أمين
    2010.07.05 10:21

    الحمد لله الشعب المصرى بقى عجالى وسمن والمفروض ذبحه..الناس بقت زى المواشى مش حاسة بشىء الدنيا تضرب تقلب وهم مغيبون زى المساطيل ومن جوعهم أكلوا ألسنتهم .يغلوا اللحمة يغلوا السكر يغلوا اللى يغلوه حنلقيها من الحكومة الرشيدة اللى بتحارب الناس فى أكل عيشهم ومش ناقص عليهم الا حنقنا وذبحنا ولا من التجار الجشعين اللى ربنا يورينا فيهم يوم أسود من قرن الخروب ولا من الفلسطينيين اللى عاجبهم الحال على كده ومش عايزين يحلوا مشكلتهم ومش عايزين يتفقوا فيما بينهم الكل عمال ينهش فى لحمنا ويا ريت عاجب وصمونا بأننا مصرائليون وخونة وفوالين وبنأكل أكل بهائم وهم ولاد كلب خونة جرابيع .ربنا يلطف بينا ..حسبنا الله ونعم الوكيل.

  6. عبدة
    2010.07.05 07:42

     اسباب ارتفاع الاسعار في اللحوم وزارة الزراعة حيث ان المنفعة الاولي لها فين الاستيراد فين مشاريع الزراعية لابد من المشاريع الزراعية التي تحمي المنتج بالقطاع الخاص والسماح بالتربية وتوفير طب بيطري علي مستوي عالي  وكذالك مصانع الاعلاف التقليدية وغير التقليدية خطة وزارة الزراعة في هذة المشكلة مش واضحة تشترك معها وزارة التجارة لان مصر مافيهاش ثروة حيوانية والغريب ان السيد وزير الزراعة بيقول وبيتكلم عن مشروع فاشل اسمة تربية البيتلو 

  7. احمد
    2010.07.04 19:54

    دى بلد فوضوى ودة امر طبيعى والشعب دة يستحق اكتر من كدة عشان يعرف قيمة صمته

  8. عمر افندى
    2010.07.04 18:57

    اتفضلوا كمان ادى النتيجه بتاعه غزة
    فتحين لهم المعابر وكل حاجه بتروح ليهم وبرده بيسبوا فينا
    الله ينعل ابو القوميه العربيه دى ياراجل لل عاوز يعرفهم اساسا دول كانوا بيطالبو بالجهاد ضد مصر والمصريين والحكومه المصريه مش عارف فتحالهم المعابر على اى اساس والله على اساس انهم بيغلطو فينا ولا ايه مش فاهم . والله الفلسطنيين ما يعجبهم العجب نفسه ***


    

أكتب تعليقك