التحرش الجنسي باكثر من 267 فتاة في مصر بالعيد

نشر وتحرير: في Thursday, November 18, 2010, 4:11
Advertisement
هذا المقال نشر في قسم: المصطبة | ويحتوي على: 59 تعليقات فقط .
التحرش الجنسي في مصر

التحرش الجنسي في مصر

التحرش الجنسي في مصر

اكثر من 267 حالة تحرش جنسي بالفتيات في مصر باول ايام العيد

مصريات

اذا كنتي احد ضحايا التحرش الجنسي اعرض مشكلتك الان في

مشاكل التحرش الجنسي

كثقت مباحث القاهرة نشاطها في موسم عيد الاضحى للحد من التحرش الجنسي في مصر بالفتيات
ففي مجال المعاكسات و التحرش الجنسي في مصر خلال العيد تم القبض على 267 شابا لارتكابهم أفعالا فاضحة ومضايقة الفتيات بألفاظ خارجة عن القانون بالمتنزهات وكورنيش النيل وأمام دور السينما

وسوف يتم عرض حالات التحرش الجنسي على النيابة ف حالة عدم تنازل الضحايا عن المحاضر خوفا من الفضيحة
ومن ناحية اخرى تم ضبط 65 متسولا وبائعا لسلع تافهة للمواطنين بالعافية لابتزاز أموالهم وغيرها من المخالفات الأخرى ومخالفات المرور المتنوعة..

اخبار ومواضيع ذات صلة :

Sponsored links


59 التعليقات في “التحرش الجنسي باكثر من 267 فتاة في مصر بالعيد”

  1. mahdi
    2012.06.25 10:17

    ليش خلاونا نقعد في حالنا هي البنات وما نمارس اعمالنا لان هم مايتحكمون في شهوتهن وحن نرد بالمثل

  2. محمد
    2012.05.28 04:45

    شوف اصلا لبس البنات اللى فى الصورة عامل اذاى

  3. MAHMOUD
    2012.01.30 12:12

    لكل فعل رد فعل مساوى لة فى المقدار ومضاد لة فى الاتجاه (هذة نظرية التحرش )
    كلما ذات الاغراء زاد رد الفعل وكلما قل الاغراء قل رد الفعل –وقت الاغراء تتناسب طرديا مع التحرش  (حد فهم حاجة )

  4. الطيار
    2011.08.20 13:49

    فلنرج لديننا احسن لنا دين العفه والطهاره

  5. الطيب العقيل [السودان]
    2011.03.02 11:46

    أنا أري أن تبرج الفتيات معاة للتحرش بهن ولو أن كل فتاة إحتشمت في الشارع العام علي الأقل لما تعرض لها أحد ، لكن للمرأة مفاتن من الإسلام من إظهارها للأجنبي وهو محرم عليها فهي رسالة مني لك فتاة عربية مسلمة أن تحتشم لتعف عن كل مكروه فإتقوا الله حتي لاينحرف بسببكن كل الشباب وخاصةً المراهقين منهم .

  6. لى لى
    2010.12.20 05:12

    ايوة ايوة قولوا لبس البنات طب بالنسبة للبنت اللى كانت لابسة ” اسدال ” و مع ذلك كانوا هاينهشوها دى تبقى ايه بالنسبة للمحجبات المحترمات و المنقبات اللى بيتعرضوا للتحرش ده يبقى ايه و بالنسبة للاحصائية اللى بتقول ان 46% من الرجال اللى اتعملت عليهم العينة اعترفوا انهم تحرشوا بمحجبات دول يبقوا ايه ؟ زمان كانت البنات بتمشى بال” مينى” و تلت ربع جسمهم عريان و مع ذلك ليه ماحدش كان بيكلمهم ايه كل حاجة البنات السبب البنات السبب

  7. العين ترى والقلب ....
    2010.12.15 13:29

    هناك من يقول البنات تمشي على المودة …تمشي على وجهها في النار ان شاء الله قولو اامين اذا

  8. العين ترى والقلب ....
    2010.12.15 13:27

    السلام عليكم اولا.. انا ارى ان الفتاة هى من تريد التحرش والمعاكسة لانها تضهر مفاتنها لكل الشباب ملابس ظيقة صدر مكشوف وغير ذالك لو كانت محتشمة من كان سيعاكسها الا ان كان شاب مريض فقط وهذه قليلة ..لا حول ولا قوة الا بالله كاسيات عاريات يستحقن اكثر من تعرض نفسها انا اعتبرها سلعة رخيصة ولو يوم ما رايت فتاة متبرجة في ملابسها وتتعرض للمعاكسة وقالت شئ لمن يعاكسها انا بنفسي اعمل لها درس في الاخلاق…

  9. khaled
    2010.12.07 08:25

    التقرب الي الله والتعرف علي امور دينك اساس النجاح في حياتك الدنيويه وكدلك اقامة الصلاه هي تنهيك عن الفحشاء والبغي

  10. ناصح
    2010.12.05 20:31

    الاب الاخ ولي الامر اللي يخلي بنته او اخته تمشي وشيئ من جسمها عريان او مجسم سيساله الله يوم القيامة عن ذلك وسيسقط لحم وجهه خجلا

  11. ناصح
    2010.12.05 20:24

    قلدنا الغرب فلنتحمل نتائج التقليد او لنرجع الي ديننا الجميل دين الستر والعفة

  12. حسن اللول
    2010.12.05 15:32

    البنات ديه ربى ديهديها

  13. ؟؟؟؟؟؟
    2010.12.03 12:11

    ربنا يهدى البنات الاول
    يا جدعان مهو غصب عننا لازم نتحرش طلاما شايفين اللبس ده
    ياعنى لو بنت محجبه حد يقدر يبصلها ابد
    هما الى عاوزين كده
    ربنا ياخدهم

  14. عابر سبيل
    2010.11.29 21:07

    يجماعة البنات هما الى عايزين كدا لو هما متربيين مش هيلبسوا لبس المسخرة دة

  15. الاسواني
    2010.11.29 10:47

    هي البنت طالعه من البيت وهي عايزة كدة لكن خوف من المسئوليه بتقول تحرش

  16. السندباد
    2010.11.28 20:59

    يعني بنات ماشيه في الشارع بقمصان نوم عايزين يعملولهم ايه اللي عنده رد يقولي عليه

  17. السيد
    2010.11.27 21:18

    تاغلط مش من البنت الغلط من الاب والام والاخ
    المفروض الشرطة تمسك البنات مش الاولاد لان البنت بتجبر الشاب على التحرش

  18. ** البحر الهادئ **
    2010.11.26 21:50

    السلام عليكم * انتم لاحظوا ملابس البنات وبعدها علقوا اولا هاذا فى المفهوم الاسلامى لباس زانيات والعياذ بالله ** الم يقول الرسول عليه الصلاة والسلام اذا رأيتم الكاشفات العاريات فألعونهن ** وحديث اخر والله يعلم – يقول الرسول عليه الصلاة والسلام أي من امرأة تعطرت وخرجت من بيتها وشم رائحة عطرها فهية زانية ** اما من ناحية العصر الذى نعيشه الأن صارت البنت تلبس ضيق حتى كل تفاصيل جسمها تصير واضحة ووسائل الاعلام تعرض اغراء وبعد ذالك يقولون للشباب انتم تتحرشوا بالبنات ؟؟؟ فى نظرى كل بنت تلبس بهاذا الشكل تستاهل كل المشاكل هية وعائلتها

  19. maha
    2010.11.26 17:59

    حالات الاغتصاب كتيره بمصر وعايزين وضع حد للمهزله دي وحتى كبيرات السن أحيانا لم تسلم من تلك المصيبه وأعتقد أن الزواج المبكر هو أفضل حل للجنسين.

  20. 3alooka
    2010.11.25 14:10

    الشباب مش قادر يقاوم اغراء البنات ويعنى ايه اللى ايه بتقوله ده ان البنات ما عندهاش ذنب وماشيه ع الموضه دى اسمها مش مودرن اسمها تخلف عقلى لما امشى كدا دا لحم جسمها بقى ارخض من اللحمه اللى عند الجزار

  21. اسكندرية
    2010.11.25 03:52

    اللبس الخليع هوة اكبر سبب للتحرش حتى من الاطفال من سن 10 و15 سنة بيتحرشو بلبنات حتى ولو اكبر منهوم سنا

  22. جار البحر
    2010.11.23 20:25

    عايز اعرف حاجه وحده ماهو السر فى هذا التبرج الفاضح من النساء ( كاللبس الخليع المغرى والعطور الفواحه والنافثه )

  23. جار البحر
    2010.11.23 20:17

    تبرج الجاهليه الاولى هو السبب فى هذه الظاهره الدخيله على المجتمع المصرى

  24. مصري
    2010.11.23 13:41

    أنا مع ” كلام الفنك الليبي ” كلامك صحيح تماما وأنت عبرت عن اللي أنا عايز أقوله فعلا
    البنات في الصورة لابسين لبس *** يثير أعتي الرجال فكيف تطلب من الرجال منع أنفسهم من التحرش بهم
    وزي ما قال الفنك الليبي في تعليقه أحنا مش زي سيدنا يوسف

  25. اسامه الغلبان - الكويت
    2010.11.23 13:10

    موضه ايه يا اخت آيه …. قولي خيبة .. البنات بتمشي على الخيبة مش الموضه خلي عدكن دم يا بنات حواء .. الله يخربيتكوا سخنتوا الشباب ووقفتوا كل شاب على حيله .. لما هايطلع من بنطلونه .. اقصد هدومه ..!!! لو البنات تلبس محترم وواسع مستحيل اي شاب يعاكس بنت .. افهموا بقى يا بنات … واعلموا ان اكثر اهل النار من النساء .. كما قال رسول الله صلى عليه وسلم

  26. الفنك الليبي
    2010.11.21 09:39

    موضوع التحرش الجنسي او الغريزي متشعب جدا……….قد لا ابالغ لو قلت ان السبب الاقتصادي وغياب الوازع الديني والرمز الاخلاقي……..زمان كان هناك ناس بسيطه ………..وكانت الحياه اكثر بساطه اتذكر انني ركب ترماي الرمل بالاسكندريه وكانت هناك فلاحه تفترش ارض الترماي……وجمبها سبت ودخلو بنات المدارس وكانت هناك بنوته تلبس جيب [[تنورة_جونله]] مفتوحه من الخلف وكانت محتشمه جدا زي مدرسي ……وعند دخول البنات وجدت الفلاحه تنظر الب البنت وتقول لها الحقي يا بت ……الجونله بتاعك مقطوعه من ورى………ومده الفلاحه يديها في السبت واخرجه فتله في اخرها ابره وقالت لها اديري اخدلك غرزتين…..استغربن البنت واصابها الخجل وقالت لها لا يا حجه هي كده ………….واصرت الفلاحه ان تاخد غرزتين للبنت …………في ضحك لجميع من في المقطورة واستهزائهم …….بكلمات الفلاحه ………ووصفوها بانها مسكينه…….ومبتفهمش في الموضه………….الغريب انكم تتركون اغلب بنات مصر كا أمرائه العزيز !!!!وتتوقعون ان يكون ابنائها سيدنا يوسف؟؟؟؟؟

  27. مصطفى فهمى
    2010.11.20 14:51

    حسبى الله ونعم الوكيل من البنات وابائهم

  28. أحمد رشاد
    2010.11.20 11:39

    أنها الفتنة يا أخ محمود لو كل أب سايب بنته هيلقيهم جيالو 12عيل

  29. أحمد رشاد
    2010.11.20 11:38

    أنها الفتنة يا أخ محمود

  30. محمد
    2010.11.20 10:03

    الرسول عليه الصلاه والسلام قال “ماتركت فتنه اشدمن بعدي علي الرجال من النساء”او فيما معناه يعني انت اكبر بلوه وفتنا ربنا بلانا بيها ان كيدكن عظيم مع ان كيد الشيطان كان ضعيفا وانا شاب والظروف وغلا الاسعار وتعنت الاباء في الزواج مش مساعدني اني اتزوج فطبيعي لما الاقي واحده لابسه مش لابسه هبصلها وفيه واحد بيمسك نفسه وواحد لا فياريت البنات اللي بتلبس اللبس الخليع دا تدخره لزوجها بدل ما تلبس بره ويكون ريحتها طبيخ جوة

  31. Mero
    2010.11.20 01:55

    من الاسباب:
    1- إنتشار الأفلام والمواقع الإباحية
    2- تقليد الغرب في الملابس الخليعة
    3- عدم إهتمام الآباء والأمهات بتربية الأبناء على الأخلاق وإهتمامهم فقط بجلب الأموال للصرف على الأكل والشرب وغيرها
    وغيرها..

    من الحلول:
    1- وقف الوصول إلى المواقع الإباحية (وأرجو الا يقول البعض ان كل شيء متاح على الدش، ياريت نعمل اللي نقدر عليه وأهو المثل بيقول نص العمى ولا العمى كله)
    2- العودة للزي المحتشم 
    3- ان يتذكر الاهل ان من واجبهم ان يربوا أبناءهم على الاخلاق وليس مطلوب منهم فقط الصرف عليهم وجلب الاموال لهم

    ——————————–

  32. حمدى عبدالجواد
    2010.11.19 23:49

    حررررررررررررررررررررررررررررررررررررام عليكن

  33. حمدى عبدالجواد
    2010.11.19 23:48

    ربنا ينتقم منهن

  34. حمدى عبدالجواد
    2010.11.19 23:47

    حسبنا الله ونعم الوكيل فى كل من تخرج من بيتها متبرجه او تجذب انتباه الشباب

  35. سامى المصرى
    2010.11.19 23:00

    نحن شعب نقلد الموضة تقليد اعمى فكيف لفتاة ان ترتدى ملابس ضيقة جدا تصف كل جسدها اتمنى قبل ان يحاكمو هؤلاء الشباب ان ينظرو لمن تحرش بهم هل هن منقبات هل هن محجبات هل هن ملتزمات حتى واتصور ان من سيرى هؤلاء الفتيات سيحكم ببراة هؤلاء الشباب ومحاكمة اهلهم الذين تركوهم يسيرون فى الشارع عرايا –كما قال رسول اللة كاسيات عاريات–

  36. الفوركس من الألف إلى الياء – الخامسة (1)…

    تدوينة مفيدة، لذلك رغبت في وضع رابط لها بموقعي…

  37. ابو محمد
    2010.11.19 18:45

    الخطاب من الله ان تخفض المراءة صوتها عند مخاطبة الرجال حتى لا يطمع الذي في قلبه مرض فما بال اذا خرجت متبرجه كاسية باللباس عارية في المضمون اي ان كل مفاتنها قد ظهرت على العيان فيا اخني الطاهرة العفيفه اجعلي زينتكي لاهل بيتك وكوني الدره الجوهرةالمصانة العفيفه ولا تغرينك الفاتنات اللاتي كاسية عارية مائلة مميلة لاتدخل الجنة ولا تجد ريحها يوم القيامه حفظني الله واياكم من الفتن وايتوفانا الله وهو راض عنا

  38. مصطفى كامل
    2010.11.19 16:25

    الله يلعن كل اب وام وجد وجده يرضون بخروج بناتهم بهذه الصورة
    وحسبي الله ونعم الوكيل

  39. حسن الدهرى
    2010.11.19 14:47

    عمرنا ما سمعنا عن وحدا منقبه او محجبه حد كلمها ولا فكر يدقها بس المشكله عندنا من البنات الى ماعدتش بنحترم نفسها ولا الائهالى بقت عرفا تربى البنت الى بتقول ماشيا على الموضه موضة ايه الى تخلى البنت تبقى ماشيه فى الشوارع شبهه عاريه وربنا يتولنا جميعا وكول واحد فينا يخاف على ولايا لان اعلم اخى المسلم انك كما تدين تدان وقد قال الحبيب صلى الله عليه وسلم “التائب من الذنب كما لا ذنب له”

  40. أبو محجم
    2010.11.19 14:43

    العيال معاهم حق يتحرشوا بالبنات الملزلزين دول شوفهم لابسين كيف ولا ممثلات إغراء

  41. ayman
    2010.11.19 11:41

    لا حول ولا قوة الا بالله الاهل هم السبب وراعي الاسرة

  42. مصطفى احمد محمد
    2010.11.19 08:43

    نفسى نشوف واحده منقبه اى حد بيعاكسها المشكله فى البنات نفسها هن الاتى يترقصن فى الشوارع يمين وشمال ويتمشين شبه عرايا ده اذا ماكانوش عرايا بالفعل الله يكون فى عون الشباب فى هذه الايام

  43. مصري مهندس بالخليج
    2010.11.19 06:34

    كل المصريين بالخارج في شدة الآلم علي مصرنا الغالية التي كانت لا تدخر جهدا في نشر الدين و العلم من خلال البعثات وإظهار الشجاعةفي الدفاع عن الامة الإسلامية العربية والدفاع عن اراضيها وقضاياها ..!

    الموضوع المطروح يلام فية كل أب وكل أم تسمح لبناتهم الخروج عن الحشمة في الملبس واللوم الأكبر علي الشباب الذين لم يراعوا غض البصر واتباع الهدي النبوي في الصوم ان لم يجد القدرة علي الزواج وأعود باللوم علي الوالد بالتيسير علي الشباب للتمكن من الزواج وعلي وسائل الإعلام التي تنشر المواقف واللقطات الساخنة بدعوا الفن….! اتقوا الله اتقوا الله اتقوا الله وخافوا يوما ترجعون فيه الي الله كلا علي حدا من غير حجاب . ادعوا الله بإصلاح انفسنا وأولادنا. وأخيرا ((( إن الله لا يغير مابقوما حتي يغيروا ما بأنفسهم)))

  44. الحمد لله على نعمه الاسلام
    2010.11.19 04:17

    والله انا شايفة ان العيب على البنات والولاد برضو …

    البنات لانهم بيلبسو لبس يشجع الشباب البعيد عن الدين انه يعمل كده … والولاد لانهم لو قريبين من ربنا عمرهم مايفكروا يعملوا اى حاجه تغضب ربنا مهما زينها الشيطان فى عينيهم … وفى الاول والاخر الاهل هما الغلطانين لانهم ماعرفوش يربوا بناتهم واولادهم تربيه ترضى الله ورسوله وسمحو لبناتهم انهم يخرجوا من البيت بالمنظر ده وماعرفوش يبعدوا اولادهم عن الصحبه السيئه .

  45. أحمد السحراوي
    2010.11.19 04:00

    يا جماعة هما البنات بيلبسوا كده عشان الشباب يتحرشوا بيهم .بالعكس تماما البنات المحترمة لما بتكون ماشية في شارع ضلمة ومليان شباب الشباب بيوسعولها السكة وبيمشوها ولو حد فكر إنه يرخم عليها بيتضرب . وبالنسبة للاستاذ ماهر إنتا ترضي إن أي حد من قرايبك اللي إنتا ذكرتهم يكون لابس شبه الناس اللي في الصورة .ياريت ماتاخدش كلامي بسوء نية

  46. عبد الناصر فؤاد مرشح نقادة فئات
    2010.11.19 01:20

    إن وفقنى الله فى هذه الدورة بإذن الله تعالى سوف أقضى على ظاهرة التحرش الجنسى فى دائرتى

  47. ايه
    2010.11.19 01:17

    يا جماعه البنات معندهاش ذنب البنات بتمشى على الموضه

  48. احمد
    2010.11.19 00:55

    ربنا يتولانا برحمته

  49. ماهر
    2010.11.19 00:52

    مفيش احترام ولا خوف من ربنا ياريت كل واحد بيعمل كدة يفكر فى اختة او امة او مراتة او بنتة ويخاف عليهم اوى لان زى ما هيعمل هيتعمل فيهم كما تدين تدان
    ان اللة يمهل ولا يهمل

  50. عصام ناجي محمد الهواري
    2010.11.18 23:51

    البنات هم السبب هما لي عاوزين كده



أكتب تعليقك