فتح ابواب التقديم في التعليم المفتوح جامعة قناة السويس

نشر وتحرير: في Saturday, September 4, 2010, 2:46
هذا المقال نشر في قسم: مكتب التنسيق | ويحتوي على: 141 تعليقات فقط .
التعليم المفتوح جامعة قناة السويس

التعليم المفتوح جامعة قناة السويس

التعليم المفتوح جامعة قناة السويس

لبنى وحيد

اعلن الدكتور محمد الزغبي رئيس جامعة قناة السويس بدء قبول طلبات الالتحاق ببرامج التعليم المفتوح جامعة قناة السويس  وللحصول على درجة الليسانس والبكالوريوس.

اضاف الدكتور محمد الزغبي ان البرامج في التعليم المفتوح جامعة قناة السويس تشمل كلية التجارة بالاسماعيلية والسويس وفرع كلية التجارة بالعريش بالاضافة الى برنامج كلية العلوم الزراعية البيئية بالعريش وبرنامج التعليم القانوني “كلية الحقوق” بالتعاون مع جامعة الزقازيق ومقر الكلية هندسة الاسماعيلية.. اشار رئيس الجامعة الى ان شروط الالتحاق بـ التعليم المفتوح جامعة قناة السويس هي الحصول على الثانوية العامة ومايعادلها من الشهادات المعادلة العربية والاجنبية الحديثة، وان يكون مر خمس سنوات للحاصلين على المؤهلات المتوسطة اضافة الى كافة الخريجين من حملة المؤهلات العليا.

اعلن الدكتور الزغبي عن بشرى سارة لاهالى سيناء باستثنائهم من شروط الخمس سنوات وقبول جميع الطلاب الحاصلين على الثانوية العامة و الدبلومات الفنية بـ التعليم المفتوح جامعة قناة السويس بشرط حصول الطالب على المؤهل من شمال سيناء او جنوب سيناء.

اخبار ومواضيع ذات صلة:

Sponsored links


141 التعليقات في “فتح ابواب التقديم في التعليم المفتوح جامعة قناة السويس”

  1. بسمه حسن
    2014.05.19 12:01

    انا حاصله على دبلوم ثانوى فنى صناعى 3سنوات من 2006 وعايزه اعرف ممكن اقدم فى الجامعه المفتوحه بمحافظه السويس الرجاء الرد

  2. كل مرة التعليم بيسوء اكثر من الاول
    2014.05.05 10:39

    طبعا انا بتكلم على جامعة قناة السويس بالنسبة للمصروفات وحكاية الغرامات كمان

  3. كل مرة التعليم بيسوء اكثر من الاول
    2014.05.05 10:38

    اية القرارات الجديدة دى اللى يشيل مدى يتشال منة التخفيض المصروفات واللة حرام

  4. nihal
    2013.09.26 00:10

    لو سمحتو انا خريجه دبلوم 2009 واخد مهعد سياحه وفنادق واتخرجت 2011 عايزه اعرف ينفع ولا لاء واختى خريجه 2007 ممكن الرد

  5. احمد سعيد
    2013.09.01 18:38

    على فكره الدبلوم من سنة2006

  6. احمد سعيد
    2013.09.01 18:37

    ممكن اعرف فى تقديم السنه دى فى التعليم المفتوح بالزقازيق للحاصلين على دبلوم صناعى 5سنوات ولا ايه

  7. احمدمحمد
    2013.06.19 19:18

    لو سمحتم عاوز اعرف ميعاد التقديم بالجامعة المفتوحة ببنها امتااا من فضلك

  8. lanaAbdella
    2013.06.02 16:51

    برجاء وضع الامتحانات الاعوام السابقه والاجابات النموذجيه لها وشكرا

  9. amira
    2013.02.06 21:12

    انا حاصلة على دبلوم سياحة وفنادق دفعة 2007 واريد الالتحاق بالتعليم المفتوح فى كلية الحقوق بالاسماعيلية فما هوا المستندات المطلوبة والمبلغ الذى يدفع

  10. حسن
    2012.09.18 19:42

    مفيش تجارة انجليزى يا ايمان التجارة عربى والعريش واهل العريش اتعفو من نظام ال5 سنين والمصاريف 990+50مظروف والترم التانى ب880

  11. محمود شعبان عبد الحميد
    2012.09.05 11:23

    انا محمود حاصل علي دبلوم صنايع اعام 2011|2012 وعايز اقدم بالجامعة المفتوحة بكليه الهندسه بمصاريف ممكن الرد بأسرع وقت رجاء

  12. محمد خاطر
    2012.08.27 16:27

    يا جماعة لازم يتلغى حكاية الخمس سنين دى اية الفيدة ولا الميزة ان يعدى عليا خمس سنين وانا واخد دبلوم خمس سنين دا لية وغير كدا يبقا الدبلوم ال 3 سنين احسن من الخمس سنين لازم نعمل حاجة على شان يتشال نظام الخمس سنين دا حد معايا فر الرئى لو فى حد معايا يقولى نعمل اية

  13. نسمة رأفت اسماعيل
    2012.07.21 16:40

    انا متخرجة من مدرسة تجارة 5 سنين دفعة سنة 2008 وكنت بسال هى شرط مرور خمس سنوات التغى بالنسبة لتجارة 5 سنين ولا لا ؟

  14. أية محمد
    2012.07.18 22:41

    انا حاصلة على دبلوم صنايع قسم تريكو دفعة السنة اللى فاتت من العريش وعايزة اعرف التفاصيل للتقدم بالجامعة المفتوحة كلية التجارة

  15. ايمان
    2012.07.06 05:17

    هي كلية التجارة عربي بس ولا في تجارة انجليزى عايزة اعرف الاوراق المطلوبة وميعاد التقديم وكام المصاريف وكيفية الدفع ارجو الرد للضرورة

  16. ايمان
    2012.07.06 05:13

    انا معايا دبلوم فنى تجارى من العريش وحابة اسجل فى كلية التجارة عايزة اعرف التفاصيل

  17. شيمو
    2012.06.14 01:39

    لماذا لا تطبع الكليات ورقة قبل ميعاد فتح باب التقدم تشمل شروط التقديم واخر مواعيد التقديم وطريقة التقديم وتوزع علي الشباب بالشوارع او مع جريدة او مجلة وذلك لتوافر كافة المعلومات لمن لا يعرف وشكرا مع اطيب التمنيات بمزيد من التطور والتوفيق

  18. احمد يوسف
    2012.05.24 02:45

    انا عايز اقدم على كليه زراعه  جامعه مفتوحه بالاسماعليه فما هى الاوراق المطلوبه وميعاد التقديم والمكان علما بانى من السويس برجاء سرعه الرد
                                                                                         ولكم جزيل الشكر

  19. احمد يوسف
    2012.05.24 02:41

    انا عايز اقدم على كليه زراعه جامعه مفتوحه 

  20. boba
    2012.04.20 22:31

    رايكم ايه في كليه حقوق هى احسن ولا كليه تجاره انا معايا دبلوم صنايع دفعه 2006 يا ريت تفدونى

  21. حبيبة
    2012.03.05 20:58

    انا معايا ليسانس اداب وتربية جامعة قناة السويس 2001وكنت عوزة اعمل دبلومة تربية خاصة ممكن اعملها فى الجامعة المفتوحة ولا لاء ومصارفها اد اية؟

  22. نورهان السيد محمود عبد الموجود
    2012.02.12 22:05

    ممكن اعرف نتيجه جامعه قناه السويس فرع الاسماعيلية  رقم الجلوس ١٢٣١  الافرقه الاول قسم فلسفه

  23. نورهان السيد محمود عبد الموجود
    2012.02.12 22:04

    ممكن اعرف نتيجه جامعه القديم قناه السويس فرع الاسماعيلية  رقم الجلوس ١٢٣١  الافرقه الاول قسم فلسفه           

  24. عادل
    2011.12.21 10:24

    هنا انتى خريجة معهد فنى تجارى هيتشال منك مواد وهتعملى مقاصة وهتخدى مواد من الترم الاول والترم التانى مع بعض بس لازم يكون عدى 5 سنوات على المعهد

  25. هاني الزملوط
    2011.12.07 17:44

    وهل توجد كليه هندسه مفتوحه

  26. هاني الزملوط
    2011.12.07 17:42

    كل عام وانتم بخير اريد ان اعرف اخر موعد للتقديم بكليه الزراعه بالعريش
     

  27. احمد سيد احمد
    2011.12.03 14:15

    عاوز اعرف مناهج الفرقة الاولى تربية واكتب نزلت والا لاء

  28. مصطفى الحجاوى
    2011.11.24 14:03

    انا فى كليه تجاره الفرقه الاوله عاوز حد اخود منه المحاضرات يا ريت حد يرد  انا مصطفى الحجاوى من العريش لو حد من العريش وفى الكليه معانا يرد 
    ♥♥♥

  29. طارق النهري
    2011.11.03 16:08

    انا قدمت في الكلية ودفعت الرسوم وخت الكتب بس مش فاهم منها حاجة ونص الكلام طاير من الصفح ونفسي في مذكرات مختصرة حد عارف حاجة عن المذكرات 

  30. riham
    2011.10.31 00:20

    بصراحة التعليم المفتوح وبذات الحقوق في اسماعيلية ضايع وكلها جشع من إدارتها وما يهمهاش إلا الربح وينزلو كتب قديمة مش بتاعت الدكاترة اللي بتدرس المادة وحاجة بصراحة وحشة جداً وسيءة جداً جداً

  31. محمد صبري
    2011.10.27 03:33

    شباب حد استلم الكتب ولا لسه ياريت الرد

  32. max
    2011.10.17 23:32

    انا اترشحلى كلية تجارة تعليم مفتوح جامعة السويس وعايز احول الى جامعة الزقازيق والتنسيق ردوا لسة مش ايجى بعد ما قدمت ورق التحويل انا عايز اعرف انا دلوقتى تبع السويس ولا الزقازيق وقدم ورقى ولا لما رد التنسيق يجى

  33. سكوملوص
    2011.10.12 18:22

    انا خريج كلية التجارة 2002 وعوز اعرف ازي التحق بالجامعة المفتوحة كلية الهندسة

  34. memoali
    2011.10.02 21:45

    لماذا لا تطبع الكليات ورقة قبل ميعاد فتح باب التقدم تشمل شروط التقديم واخر مواعيد التقديم وطريقة التقديم وتوزع علي الشباب بالشوارع او مع جريدة او مجلة وذلك لتوافر كافة المعلومات لمن لا يعرف وشكرا مع اطيب التمنيات بمزيد من التطور والتوفيق

  35. حسام النجار
    2011.10.02 00:47

    شكراً لكم أنا الآن فى كلية تجارة جامعة قناة السويس وربنا يفقكم جميعاً

  36. ادهم صبرى
    2011.10.02 00:23

    للعاملين بجامعه القاهره  خصم 50%  وجامعه الاسماعيليه  يتحمل العاملين بها نسبه 75% يعنى نسبه الخصم 25% فقط فاين العدل  يا رئيس الجامعه 

  37. عبداللطيف
    2011.09.22 22:11

    اننى دبلوم زراعة 95 عايز أقدم بالتعليم المفتوح شبين الكوم ماهو ميعاد التقديم كى أتم التقديم

  38. محمود البحيري
    2011.09.22 14:08

    انا خريج ثانوية عامة دفعة السنه دي بس انا اخدت المؤهل من الشرقية ممكن اقدم تعليم مفتوح جامعة قناة السويس ارجو الرد

  39. شيماء
    2011.09.17 03:42

    انا عايزه ادخل جامعه مفتوحه السنه دى بس  انا دبلوم صنايع قسم كهرباء دفعة 2008 من السويس مفيش اى فرصه انى ادخل ياريت الافاده

  40. نادر
    2011.09.15 17:57

    لو سمحتو انا خريج ثانويه عامه دفعه 2009 ممكن اقدم السنه دى ولا مينفعش ممكن الرد لو سمحتو المصدر: http://www.masreat.com/?p=31223

  41. وائل محمد عبدالخالق
    2011.09.15 09:54

    انا حاصل على دبلوم صنايع قسم زخرفه وعلان من 2005 وعاوز اكمل فى الجامعه وعاوز اعرف ما هو المطلوب منى وشكرا
    المصدر: http://www.masreat.com/?p=31223

  42. سعاد السعيد
    2011.09.11 04:06

    انا دبلوم زراعه قسم امناء معامل دفعه 1998 وعايزة ادخل الجامعه المفتوحه وعايزة اعرف الشروط الا ممكن ادخل بيها الجامعه والاوراق المطلوبه

  43. مروه
    2011.09.06 22:45

    انا معايا معهد منشات بحريه 2005 وعاوزة اقدم في الجامعه المفتوحه ممكن اعرف ميعاد التقديم والمصروفات وهدرس كام سنه لو ممكن تفيدوني

  44. محمد العنتيل
    2011.09.06 19:14

    علي راي المثل قال ايه بعد مشاب ودوه الكتاب
    وانا يا جماعه بصراحه عايز اقدم في كلية التجاره المفتوحه
    وعاوز اعرف الاوراق المطلوبه والمصاريف ممكن ولا لا

  45. بسمة علاء الدين عكاشة 1470420
    2011.09.06 02:45

    عايزة اعرف دخلت كلية ايه

  46. مصطفى عبد العزيز
    2011.09.04 16:51

    انا حاصل على ثانويه صناعيه من مدرسة مبارك كول سابقا من العام العام الدراسى 2010 واريد الالتحاق هذا العام بالجامعه المفتوحه ارجو الرد ارجوكم انا تايه وارجو الرد والتوجيه

  47. اسلام
    2011.09.04 01:53

    انا خريج دبلوم تجارة دفعة 2004 وعاوز اعرف الاوراف المطلوبة ميعاد التقديم والمصاريف

  48. memo
    2011.09.03 20:15

    عاوزة اعرف الفرق بين جامعة القاهرة والسويس و المصاريف السنوية

  49. خالد الشبراوي
    2011.08.30 17:28

    انا خريج دابلوم تجاره سنه 2003 واريد الالتحاق بالجامعه المفتوحه فكونت عايز اعرف الاوراق المطلوبه والمصريف الترم كام واخر موعد الى التقديم وقتين اهم حاجه عايز اعرفه اخر معاد لتقديم علشان انا مقيم في ايطاليه

  50. خالد الشبراوى
    2011.08.22 20:41

    انا خريج دابلوم تجاره 2003 واريد التحاق بالجامعه المفتوحه بالاسماعيليه وعايز اعرف الاوراق المطلوبه واخر موعد بالتقديم وقتين علشان انا مسافر ايطاليه وشكرا وارجو الرد في اسرع وقت



أكتب تعليقك