عيد الحب في مصر دباديب وورد والاسعار نار

نشر وتحرير: في Saturday, February 13, 2010, 17:47
Advertisement
هذا المقال نشر في قسم: المصطبة | ويحتوي على: 5 تعليقات فقط .
عيد الحب في مصر

عيد الحب في مصر

عيد الحب في مصر دباديب وورد والاسعار نار

57 مليون جنيه نفقات عيد الحب في مصر

مصريات

عادل حسين

عيد الحب في مصر شكل تاني والمصريون يشترون “زهورًا ودباديب” بـ 57 مليون جنيه..و بسبب برودة الشتاء ارتفعت أسعار الورد البلدي 100%

لكل عيد هداياه،وأكثر هدايا عيد الحب في مصر والعالم ايضا تتمثل في الورد ولا سيما الاحمر منه، والدمى مثل “الدباديب”، والاقبال المتزايد على تلك الهدايا بـ  عيد الحب في مصريزيد من أثمانها على مدار أسبوع عيد الحب ، كما يفتح الباب امام استيراد النوعيات الجيدة منها، وتكليف الاقتصاد الوطني حوالى 55 مليون جنيه سنوياً يتم انفاقها على شراء هدايا عيدالحب.

يقول سيد علي.. صاحب محل زهور الربيع ان في يوم “الفالنتاين” او عيد الحب في مصر تزداد نسبة المبيعات عن أي يوم آخر لان الورود هي اكثر هدايا عيد الحب في مصر التي يقبل عليها المحبون. بالرغم من زيادة أسعارها حوالى 60% هذا العام تبدأ الاسعار من 5 جنيه للوردة الواحدة حتى 45 جنيها حسب لون ونوع الوردة.

هدايا عيد الحب في مصر

هدايا عيد الحب في مصر

وأكد ان الاقبال يكون على الورد الاحمر بشكل اكبر وبعده الروز والاصفر ولاستقبال هذاليوم يتم تزيين المحل كله”بالقماش والتولي الاحمر”.

وتؤكد شيماء امين بائعة في محل أن الدبدوب هو اكثر هدايا الحب التي يقبل عليها الشباب ويليه الشمع، وعن اسعارالهدايا هذا العام تقول ان مسألة زيادة الاسعار نسبية تختلف حسب ماركة الهدية، وتضيف انه دائماً يتم شراء الهدايا التي تأخذ اللون الاحمر.

أما محمود محروس صاحب محل زهور فكتوريا، يقول ان المحل  يعرض بـ عيد الحب في مصر بجانب الزهور مجموعة من الهدايا مثل القلوب والدباديب وغيرها من هدايا عيد الحب في مصر التي يزداد الاقبال عليها في هذا اليوم.

وأكد ان الاسعارفي  2010 بالنسبة للزهور زادت 100% لانه لا يوجد ورد بلدي بسبب فصل الشتاء، كما ان عيد الحب ليس في مصر فقط بل يحتفل به العالم كله مما يعني زيادة اسعار الورد بسبب ارتفاع نسبة استيراد كل دول العام له في عيد الحب فثمن الـ 100 وردة البلدي المستورد بـ 500 جنيه، وأضاف ان من المعروف ان الورد هو أهم هدايا عيد الحب لذا فهو مطلوب بنسبة أكبر تصل الى 70% أما الهدايا الاخرى فلا تتجاوز الـ 30%، بينما تقول نورا عبدالسيد المسئولة عن محل كرنفال أبو ذكري .. ان المنتجات والهدايا التي تلقي اقبالاً شديداً هي هدايا الفرو ذات اللون الاحمر، وتأتي من بعدها “المجات” المرسوم عليها ورد او قلوب حمراء، وبعض هذه الهدايا يكون مكتوبا عليها عبارات بالانجليزية.

وأكدت نورا ان الاسعار لم يحدث عليها اي زيادة في المحل والسبب في ذلك هو الرغبة في الحفاظ على الزبائن، فإذا لاحظ الزبون زيادة الاسعار فلن يقوم بشراء الهدايا من المحل.

وتبدأ الاسعار من 15 جنيها للدباديب الصغيرة الحجم، اما الانواع الكبيرة في حجمها فقد تزيد على 100جنيه،

اخبار ومواضيع ذات صلة :

Sponsored links


5 التعليقات في “عيد الحب في مصر دباديب وورد والاسعار نار”

  1. رييييييم
    2012.03.10 19:52

    موقع رائع

  2. DINA:EGYPTION
    2010.06.29 02:54

    ههههههههههههههههههه والله تعليقات الفلك وشهد ومحمد ضحكتنى بجد والله ..بس انا اختلف معكم فى الرأى شويه..اولا ان اشترى هدية عيد الحب ده مش تفاهه ولا كلام فارغ… فيها ايه ياجماعه لو عبرنا عن حبننا لبعض حتى لو بورده يعنى مش مهم بقى حمرا ولا زرقا ولا فحلقى حتى.. المهم الحدث نفسه.. وكمان متتعلموا الرومانسيه شويه.. اخرجوا عن خنقة الحياه والضغوط اللى حاسيين بيها لحاجه بجد ممكن تغير مودك اوى..ومش عشان بهتم بعيد الحب يافلك ابقى حمار يعنى .. لا بالعكس هو بس الموضوع وجهات نظر وفى اللى بيقتنع بيه وبينتظره مثلى كده.. لانو بجد مناسبه جميله وليها طابع خاص… وفى اللى بيعتبره تفاهه مش اكتر وكل واحد وله رأيه يعنى…هو يعنى حرام المصريين يفرحوا ويقضوا عيد حب زى كل العالم مابتقضيه ولا ايه يعنى.. وكمان مش مصر بس اللى بتهتم بالعيد ده.. طب ماكل العالم كده.. احنا يمكن بننفق 57 مليون فى هدايا الفالنتايين.. لكن محدش سأل بقية الدول بينفقوا كام فى مناسبه زى دى؟؟ وكمان الواحد من غير حاجه بيشترى دباديب وورود لنفسه يعنى ..مجتش بقى انو يهادى بيها غيره فى عيد الحب..وكمان لا مش من غير عيد الناس هتبطل تحب.. لا هتحب وكل حاجه.. بس دى مناسبه لتعميق الحب اكتر.. وكمان محدش هيغصب حد اللى مش عايز يجيب هدايا ولا حاجه عادى مش نهاية العالم يعنى.. ولكن فى ناس بتحب تعبر عن الحب بكده.. هما حريين بقى..مش عارفه بجد ليه الناس خالى من عندها جزئية الرومانسيه دى والارتقاء بالحب لاعلى من كده كماان… حد يعنى كان قال لعيد الام .لا؟؟ مهو عيد برضو ولازم انك تجيب هديه لتعبيرك عن حبك لماما.. اشمعنا محدش اعترض عن ده.. واعترتضوا عن ده؟؟.. مع ان والله ياجماعه لو فكرنا.. هنلاقيها كلها اعياد ومناسبات جميله.. مش شرط بهديه بس بيبقى ليها شعورها واحساسها الخاص…

  3. محمد
    2010.02.16 03:53

    انا عارف يختى

  4. شهد
    2010.02.14 19:08

    هو من غير عيدالناس هتبطل تحب

  5. الفنك الليبي
    2010.02.14 09:33

    موسم تجاري ورواج للالعاب الدباديبي………….وكل شئ اصبح أحمر قلوب اوراق ملابس سيارات علب………احمر في احمر احمر من كده مفيش …….وانت يجب ان تستحمر وتشتري علي قفاك مع أعتذاري للحمار ولكن هذه حقيقه…….وبحبك يا حمار ولعلمك ياحمار وكل ما تستحمر قلبي يقولك يا حمار…..العب اشتري….طيط طيط طيط هههههههههه


    

أكتب تعليقك