رابط موقع اللجنة العليا لانتخابات الرئاسة المصرية 2012 الرسمي

نشر وتحرير: في Friday, March 9, 2012, 4:10
Advertisement
هذا المقال نشر في قسم: انتخابات الرئاسة المصرية 2014 | ويحتوي على: 94 تعليقات فقط .
موقع اللجنة العليا لانتخابات الرئاسة المصرية الرسمي

مرشحي الرئاسة المصرية 2012

موقع اللجنة العليا لانتخابات الرئاسة المصرية الرسمي

مصريات

كتبت ندى المصري:

انطلق موقع انتخابات الرئاسة المصرية الرسمي التابع لـ اللجنة العليا لانتخابات الرئاسة مصر 2012 وبدأ في استقبال وتسجيل المصريين بالخارج الذين يرغبون بالاشتراك في اختيار مرشحي الرئاسة في مصر والتصويت بـ الانتخابات الرئاسية .
واخر موعد لتقديم طلبات التسجيل في موقع الانتخابات الرئاسية الرسمي لجميع المصريين في الخارج هو يوم 4 ابريل 2012 حيث يستمر استقبال الطلبات لمدة شهر كامل .

وفي حالة وجود اي صعوبة بالتسجيل الالكتروني على المواطن التوجه الى السفارة المصرية وسوف يقوم العاملين هناك بمساعدته على اتمام بياناته لكن نظرا لضيق الوقت فقد يواجه المواطنون الذين قاموا باستخراج بطاقة الرقم القومي بطاقات الرقم القومي بعد 27 سبتمبر 2011 وحتي يوم 8 مارس صعوبة في ايجاد اسمائهم بقاعدة بيانات الناخبين ولذا لن تتاح لهم فرصة التصويت بـ الانتخابات الرئاسية .

وتحاول اللجنة العليا للانتخابات  الرئاسة في الفترة الاخيرة تفادي اخطاء الانتخابات البرلمانية والتجاوزات التي حدثت وضمان عدم تكرارها سواء بالنسبة للناخبين او الدعاية او حتى الاخطاء التي وقعت في اللجان الانتخابية ..

للدخول على موقع الانتخابات الرئاسية الرسمي اضغط هنا >>> http://q.gs/zNIc

بالفيديو شرح طريقة تسجيل المصريين في الخارج في الموقع الرسمي للانتخابات الرئاسية 2012

للتوجه الى موقع اللجنة القضائية العليا لانتخابات الرئاسة اضغط على هذا الرابط المختصر >>>> http://j.gs/ghD

اخبار ومواضيع ذات صلة :

Sponsored links


94 التعليقات في “رابط موقع اللجنة العليا لانتخابات الرئاسة المصرية 2012 الرسمي”

  1. عزيز عامر
    2012.06.24 14:49

    أنا وأصدقائي بالمغرب مع محمد مرسي

  2. عبدالمنعم ابو حسين
    2012.06.08 15:51

    ارجو ا ن يصل اقتراحى الى من يهمهم الامر—- لصالح مصر عند انتهاء التصويت فىجولة الاعادة بين مرسى وشفيق تقوم لجنة الانتخابات بعمل مؤتمر صحفى عالمى ويحضره المرشحين وذلك قبل فرز الاصوات واقرار المرشحين شفيق ومرسى بنزاهة الانتخابات وشفافيتها ثم تبدا عملية الفرز مع القبول بدون اى تحفظ بنتيجة الفرزواذا كان لاى مرشح اى تظلم يتم البت فيه قبل عملية الفرز وذلك تجنبا لاىاحتجاج من المرشحين وانصارهم بعد ظهور نجاح احدهم وهذا الاقتراح فيه فائدة كبيرة لاستقرار مصر الكنانة لانه توجد اخبار مؤكدة ان احد المرشحين سوف يقوم باثارة شديدة اذا لم تاتى النيجة لصالحه

  3. لا اله الا الله محمد رسول الله
    2012.05.26 14:37

    بجد انا متفائل جدا جدا طول مافي ناس بتفكر ذي الاساتذه عمروعلي عبد الوهاب واسماعيل الاسواني ونادر فريد وابو يوسف وسيد احمد حسام الدين بصلة واحمد ابو اليسر ومحمد حسني مبارك وجمال وعلاء واحمد عز و عمروسليمان و احمد شفيق و بجد
    انا مش عارف حقول ايه انا حاسس ان كل حد بيختار حد من الفلوول مش مصري ومستهلش انه يعيش فيها علشان هو من كوكب اخر ميعرفش حاجة عن معناة الشعب وماهو معني الثورة ومش عارف معني الحرية حسبي الله ونعم الوكيل

  4. AmrElshamy
    2012.05.26 14:36

    لاتنسي الرسالة 

  5. AmrElshamy
    2012.05.26 14:33

    عشان خاطر مصر 
    إلي السيدالمستشار/ بجاتو أمين رئيس اللجنه العليا الانتخابات الرئاسة لقد سبق وصرحت أنه من الممكن الاعادة بين ثلاث مرشحين في حالة تقارب أعداد الاصوات التي حصلوا عليها .
    لذا نناشدكم ونناشد ضميرك الوطني أن تعمله هذا القرار ضروري الان حفاظا علي أستقرار وامن مصر وتكون الاعادة بين المناضل حمدين صباحي بين مرسي وشقيق
    إنقذ مصر ياسيادة المستشار أرجوكم لا تهملوا رسالة.

  6. محمد حمدى محمود
    2012.05.25 21:13

    ان شاء ابو الفتوح هو دة الرجل الاصلح

  7. محمد صديق
    2012.05.25 12:45

    ابو الفتوح ابو الفتوح ابو الفتوح ؟    ثم   ابو الفتوح

  8. محمد كاريوكى
    2012.05.24 02:08

    ربنا يحرق كل انصار حسنى مبارك وكل حد متقدم للرئاسة ولم يقوم بعملة على اتم وجة

  9. محمد كاريوكى
    2012.05.24 02:04

    الكل طمعان فية

  10. السيد الرايق
    2012.05.23 22:15

    لا احد انشا الله مصر خربانا خربانا

  11. حسام الدين بصلة
    2012.05.23 16:18

    ان شاء الله وبتوفيقه سبحانه وتعالى سوف انتخب الفريق احمد شفيق للاتي :-          اولا : نحن نحكم على الانسان بعمله  .اليس كذلك وهذا الرجل وبفضل من الله جعل شركةمصر للطيران من افضل شركات الطيران على مستوى العالم بالاضافة الى ما ادخله من تطوير مذهل لكافة المطارات المصرية .خاصة صالات الركوب و الوصول .ثم هو دارس وحا صل على الدكتوراه  .وبالتالي لدية العلم و الخبرة في الاداراة   .ماذا نريد اكثر من هذا ونحن  نحتاج في هذة الايام الى رجل عسكري لاجل الحزم .والله الوفق .
          

  12. احمد ابو اليسر
    2012.05.23 14:40

    سير علي بركة الله يا شفيق

  13. صباح مصطفي
    2012.05.23 13:22

    نحن جميعا عندنا ثقه بان الله يعطي لنا الخير مهما اختلافنا ع رئيس لبلادنا 

  14. صباح مصطفي
    2012.05.23 13:20

    الرئيس المنتظر هل هيكون فعلا يستحق اللقب ويستحق اختيارنا له واختياره هو عن باقي المرشحين ولا هيكون هدفه الاول الكرسي ياريت نفهم بس لازم نتفائل خير لان بلادنا مش هضيع ابدااااااااااااا لا الله حاميهااااااااااااا الله الموفق

  15. صباح مصطفي
    2012.05.23 13:17

    انا عاوزه رئيس يحيه بلادنا ويحافظ عليها مش رءيس يتصارع ع خير بلادنا وعاوزينه يحترم راي شعبه ويقدره ويكون معانا دايما ويحس بينا مش مجرد ما يطول الكرسي خلاااااااااااااااص ينساه وعوده وكلامه لينا كل اللي مترشحين كلالمهم حلو بس ياريت كلامهم زي فعلهم  مش مجرد كلام وبس عاوزين افعاااااااااااااااااااااااااال بجد

  16. schopp
    2012.05.23 13:14

    ان شاء الله ابو الفتوح يكسب

  17. الدكتور محمد عبد اللة العطار
    2012.05.23 04:57

    البلد دى مينفعهاش الا الاخوان يسرقوها وينهبوها بحجج وانا اتظبط يخى ملعون ابو الشعب المصرى اهم حاجة انا اكول كل يوم جمبرى واستكوزا ما تولع مصر بكل الى فيها اهم حاجة انا يا *** للتحدث معى بخصوص مرشح الرئاسة اتصلوا على الرقم الارضى التالى : ****
    وشكراااااااااا……

  18. عبداللة على رشوان
    2012.05.22 20:35

    حفظ اللة مصر واهلها(اللهم ولى فينا من يصلح) 
    (((محمد مرسى)))
    إن شاء اللة

  19. سيد احمد
    2012.05.20 18:27

    عمروموسي انشاء الله رئيسا لمصر

  20. شعبان
    2012.05.20 01:00

    غلطة وندمان عليها وان شاء الله مش هغلط تانى كذبو علينا وضحكو علينا يعينى علينا يعينى علينا نصحنا خلاص

  21. ابو يوسف
    2012.05.20 00:55

    احمد شفيق ان شاء الله

  22. نادر فريد
    2012.05.15 22:46

    الله معاك يا شفيق

  23. gana ahmed
    2012.05.14 18:18

    مفيش غيرك يا حمدين يا جماعه فكروا صح والله حمدين واحد مننا ان شاء الله هو الا ينجح احنا مش عايزين غيره حمدين صباحى خليك صاحى وانتخب صباحى

  24. ahmed
    2012.05.13 15:23

    عداله ايمان ..ان شاء الله مرسي كسبان

    (((د\محمد مرسي مشروع النهضه)))
    النهضه اراده شعب

  25. وليد فاضل
    2012.05.12 22:22

    على بركة الله سانتخب غدا ان شاء الله محمد مرسى لانه منظومة عمل وعندهم الادارة ونسيج متكامل واعوكم لهذا الانسان ليقود المرحلة القادمة وانا من هنا فى قطر من دوحة العرب ادعوا له وانحنى امام اختيار الشعب بمجرد اعلان النتيجة

  26. بيتر
    2012.05.12 14:31

    يارب احمى مصر وبارك شعبها 

  27. عمرو موس
    2012.05.11 19:34

    الله معاك يموس

  28. كامل
    2012.05.10 23:28

    ان شاء ابو الفتوح هو دة الرجل الاصلح

  29. إبراهيم السيد محمد عبدالحق
    2012.05.09 16:46

    إن شاء الله عمرو موسى رئيسنا المقبل

  30. ميدو
    2012.05.05 14:29

    من فضلكوا المفروض ان المصريين المقيمين بالخارج هيبدا ميعاد الادلاء باصواتهم بالظبط من امتي لو سمحتوا افيدونا

  31. عادل مندوه
    2012.05.01 21:08

    انا مقيم في الخارج ولا اعرف اذي اسجل نفس بالله عليكم عرفون الذي لاان السفره هنا في نيجيريا شئ عدم

  32. لا إله إلا الله محمد رسول الله يفنى العبد ويبقى الله
    2012.04.30 13:03

    والله الاخوان الغير مسلمين والوهابين الغير مسلمين ولا مصرين عاوزين سواد وطين وبعدين يقولك عاوزين حكم الدين ماشى يا سيدى وحنا كمان عاوزين حكم الدين بس من غير منافقين وكذابين ولا متاسلمين علشان السلطه مش جماعه ولا مجموعه منكو تتكلم فى الدين ومصر فيها الازهر الشريف لكن انتو صحاب منافع وتسعون لاى سلطه واى كرسى ولو الشعب مش عاوز كده كنتو قلتو التوراء هو الحل انما شعار الاسلام هو الحل بتاع كل المصرين مش بتاع الجماعه وبعدين المصرين عارفين ان الاسلام هو الحل انتو يا من تسعون للسلطه ماهو مشروعكم ولا شئ ما هو هدفكم السلطه على كل شئ وياريت ترحمونا من تفسير القران لخدمتكم فى الوصول للسلطه مش واحد امه امريكيه والتانى ولاده امريكان وطول النهار مصدعينا امريكا الكافره الفاجره حمات الصهاينه وانتو مجنسين فيها وحلفين اليمين للولاء ليها انتو يا اما مجانين يا اما عملاء ليه وارحمونا وارحمو مصر فالدين لله مصر لجميع المصرين ولا غير المصرين يا امريكا(اخوان وسلفين ) بدليل ولاد الاول وام التانى على العموم الكذاب بيروح النار

  33. بلال السعدني
    2012.04.28 22:11

    انا عايز مصر جميلة جدااااااااااا وانا من حزب الحرية والعدالة

  34. محمد عيد
    2012.04.28 22:02

    انا عايز مصر احسن بلد في الدنيا و انشاء الله حازم ابوسماعيل

  35. معاذ كسبر
    2012.04.28 21:58

    انا عايز مصر احسن بلد في الدنيا

  36. جمال عبدالحميد
    2012.04.23 01:34

    ابو سليمان اخد ابو اسماعيل ومعة الشاطر وياريت الثلاثة مايرجعوش

  37. جمال عبدالحميد
    2012.04.23 01:31

    مصر امانة فى عنق كل مصرى

  38. جمال عبدالحميد
    2012.04.23 01:30

    عمرو موسى مين ياعم روح دور علىقمقم واجلس فية جايز يطلع منة عفريت يخوفك احنا عايزين ننظف البلد من العصابة

  39. جمال عبدالحميد
    2012.04.23 01:27

    ابو الفتوح وحمدين صباحى والله لااحد من المرشحين

  40. جمال عبدالحميد
    2012.04.23 01:25

    ياناس كفاية والله حرام عليكم واحد يقول سليمان هى الثورة لم تصل الية بعد والثانى يقول لحازم لبلاش والله احسن امال عايزين البلد ولاحازم ياناس اتقوا الله انتم من اوصلنا مما نحن فية الانتخابات اولا علشان المادة الثانية بطلو ضحك عاى الدقون ودى ليبرالى والثانى علمانى ومحدش عارف مين الكافر الى كفر المسلمين وشفيق نازل يعمل اية ربنا يكون فى عون البلد انا حاسس ان الناس بتفكر بمصلحة شخصية وليس للبلد اوعى تفتكر انت لوحدك مسلم

  41. الفريق احمد شفيق
    2012.04.21 21:35

    ارشح الفريق لانه رجل دولة ويحمل من الشهادات والخبرة العملية ما يجعله قادرا عاي قيادة دافة الوطن الي بر الامان

  42. كلمة حق
    2012.04.14 14:29

    القانون المصرى لا يمنع أن يحمل أى مصرى جنسية أخرى إلى جانب الجنسية المصرية، ويلزم المواطن المصرى بالإبلاغ وطلب الموافقة على حمل جنسية مزدوجة. ولكن لا توجد آلية متابعة جميع المصريين بخارج مصر أو داخلها للتأكد من عدم حمل جنسية أخرى(وهو أمر مستحيل). وقد تظهر هذه الحقيقة عند التقدم إلى منصب حساس. والمعلوم أن 90% من الحاصلين على جنسيات أخرى أجنبية لا يبلغ الداخلية المصرية بما يحمل من جنسية أخرى. فالمعلوم مثلا (وليس بصفة رسمية) أن الوزير الأسبق أحمد مغربى يحمل جنسية سعودية، والسيد/أحمد عز يحمل جنسية فلسطينية, وجمال مبارك يحمل جنسية بريطانية، السيد/أحمد بهجت يحمل جنسية أمريكية، محمد فريد خميس النساجون الشرقيون لديه جنسية تشيكى، محمد لطفى منصور رئيس مجموعة شركات منصور- لديه جنسية أمريكية. وعلى ذلك لا توجد قاعدة بيانات رسمية فى مصر الآن يمكن اعتبارها وثيقة نفى الجنسية الآجنبية عن أى مواطن مصرى. والدليل الوحيد هو الخطابات الرسمية المتبادلة مع الدولة المعنية, ومن خلال حركة الدخول والخروج من المطارات وما إلى ذلك. ولا يوجد شخص منطقيا لا يعرف حقيقة الجنسيات الأجنبية المكتسبة لذويه وإلا تكون كارثة بكل المقاييس.

  43. محمد سليمان
    2012.04.13 13:43

    اظلموا ابو اسماعيل اليومولكن غدا سيترككم المجلس العسكرى الذى يقف جواركم ولن يسكت حماة الحق عنكم وعندما ترحلون عن الدنيا باذن الله سوف تلاقون عذاب اليم

  44. محمود رجب
    2012.04.11 11:29

    لا نقبل التلاعب بنا بعد الثورة الهم ثبت حازم ومن معه وانت علم الغيب

  45. محمود رجب
    2012.04.11 11:28

    الهم انصر حازم ابو اسماعيل وانت قادر

  46. اسماعيل الاسواني
    2012.04.11 08:40

    اخواني الكرام
    لابد ان تكون لنا وقفه قوية تجاه الاخوان لانهم اكثر بشاعه من الحزب الوطني واصبح كل شيء ملكهم ولو تركناهم سيصبحون فراعين هذا العصر وكما يقول المثل يا فرعون ايه اللى فرعنك قال لم اجد اللى يلمني وينطبق عليهم هذا المثل بكل وضوح فهم من يثيرون الشعب ويريدونها بحور من الدم اذا كنا نحن المسلمون خائفين منهم فما بالكم من المسيحيين كان الله في عونهم .
    لقد اكد لنا الاخوان انهم مثال سيء ومجلس الشعب كشف هذا من تكالبهم على السلطة أسأل الله العلي القدير ان لا يوفقهم الى أى منصب آخر ويدحرهم اجمعين ويدخلوا جحورهم مرة اخرى حفظ الله مصر من كيدهم الذي غلب كيد النساء

  47. عمروعلى عبدالوهاب
    2012.04.08 22:46

    مصر عظيم بى شعبها ومعاها عمر سليمان

  48. عمروعلى عبدالوهاب
    2012.04.08 22:33

    والله المستعان على امره من الاخوان والسلفيين

  49. عمروعلى عبدالوهاب
    2012.04.08 22:32

    كان فى واحد من الاخوان ماشى فى الشارع لقى واحد من السلفيين بتاع السلفيين بيقول بناع الاخوان هنعمل ايه انهرد فى المجلس در عليه بتاع الاخوان وقوله هنعمل بطاطا وبعطيه لشعب يكلها
    ههههههههه والله العظيم هو ده للى بيحصل فى المجلشين الشعب والشوره

  50. عمروعلى عبدالوهاب
    2012.04.08 22:29

    المنقذ الوحيد هو عمرسليمان
    سوبرمان مصر عمر سليمان
    الرجل زو مهمات صعبه هو عمر سليمان
    وقبطان النجاه هو عمر سليمان
    وفارس الفرسان هو عمر سليمان
    أخوكم/عمروعلى عبدالوهاب
    من مصر أم الدنيا
    أسيوط



أكتب تعليقك