ارتفاع اسعار اللحوم فى مصر بشكل جنوني اليوم

مصريات – ريم عز الدين: شهدت اسعار اللحوم في مصر ارتفاعا جنونيا.. لتكتمل منظومة غلاء الأسعار التي يعاني منها كل بيت في مصر..

المواطن المصري حائر بين اللحوم البلدية مرتفعة الثمن.. واللحوم المستوردة المشكوك في سلامتها وصلاحيتها للاستهلاك الادمي.

المستوردون يتحكمون في الأسواق واسعار اللحوم في مصر اليوم.

والمستثمرون تخلوا عن مشروع البتلو لارتفاع أسعار الأمصال والأعلاف وغياب الدعم الحكومي.. والدعوة للمقاطعة الجماعية لا يمكن أن تتحقق في مجتمع يتبع سلوكيات غذائية خاطئة.. يعتقد أن عدم تناول اللحوم في الوجبات الغذائية يصيب الفرد بالأمراض ويقلل ذكائه.

البدائل موجودة لكنها أيضا مرتفعة الأسعار.. فتجار الدواجن والأسماك عندما يجدون إقبالا من المواطنين يرفعون الأسعار دون مبرر ولا رقابة تمنع وتحاسب وتعاقب.

اللواء د. محمد أبو شادي وكيل وزارة التجارة والصناعة يقول إن مشكلة ارتفاع اسعار اللحوم في مصر يوجد لها حلول كثيرة على المستوى العام فيها حلول عاجلة وأخرى آجلة.

اسعار اللحوم فى مصر

اسعار اللحوم فى مصر

الحلول العاجلة لارتفاع اسعار اللحوم في مصر، تتمثل في تشجيع الاستيراد لسد الفجوة وذلك لأن انتاجنا من اللحوم لا يكفي احتياجاتنا وساعد على ذلك الزيادة السكانية.. والمشكلة الأخطر كانت إلغاء مشروع البتلو الذي توقف عنه المستثمرون وباعوا مشاريعهم نظرا لارتفاع أسعار الأمصال والتطعيمات وكذلك ارتفاع أسعار الأعلاف ولم يكن هناك دعم من وزارة الزراعة بالاضافة الى خصخصة المزارع التي انتهى نشاطها للمخاطر وعدم تحقيق الأرباح.

أضاف د. أبو شادي انه يجب ان يتم السماح بالاستيراد الآمن للحوم وزيادة منافذ البيع التابعة للدولة مع تنفيذ رقابة مشددة على اللحوم المستوردة.. خاصة بعد ظهور لحوم مصابة بدودة السيكوسيست لأن الهيئة العامة للخدمات البيطرية لا تسمح بدخول أي سلع مصابة بأمراض أو غير صالحة للاستخدام الآدمي ولدينا بالمجمعات أفضل لحوم حمراء يتم استيرادها من البرازيل والسودان وآثيوبيا وعليها رقابة مشددة وتباع بأسعار من 20 جنيها الى 25 جنيها فقط ويقبل عليها الجمهور.

أكد د. محمد أبو شادي ان الحل في مواجهة ارتفاع اسعار اللحوم الحمراء أن تتوسع الدولة في استيراد اللحوم وعلى المدى البعيد إحياء مشروع البتلو وتشجيع الاستثمار في مجال اللحوم وصدور قرار بعدم ذبح صغار البتلو وتفعيل هذا القرار وتشديد العقوبة على المخالفين بجانب مساهمة بنك التنمية والائتمان الزراعي من خلال منح قروض للمستثمرين في مجال المزارع وتسمين العجول.

كما أن توفير الأمصال بأسعار رخيصة سوف يساعد على الاستثمار في هذا المجال لوجود بعض الأوبئة والأمراض المستوطنة التي يجب حماية الحيوان منها لضمان سلامة وجودة لحومها.

وعن بدائل اللحوم في ظل هذا الارتفاع الجنوني لاسعار اللحوم يقول اللواء دكتور محمد أبو شادي إن الدواجن والأسماك متواجدة ومتوفرة سواء المحلية أو المستوردة ونظرا لتوافر الأسماك والدواجن المستوردة فإن المحلي منها يباع بأسعار مناسبة.

وهناك أنواع من الأسماك أسعارها في متناول كل الفئات وهناك أنواع شعبية ومستوردة متوافرة في شركات تسويق الأسماك أسعارها تبدأ من 6 جنيهات واسماك البلطي تبدأ من 10 جنيهات الى 13 جنيها وهي أنواع محلية لذلك فكل هذه الحلول يمكن أن تؤثر على أرتفاع أسعار اللحوم المبالغ فيها وتجعل لها بدائل مؤثرة تساهم في تخفيض اسعار اللحوم في مصر.

اخبار ومواضيع ذات صلة:

17 comments
  1. ahmedmoatamed 14/11/2010 08:17 -

    انا بقى بقول يارب اسطرها م بكرة مش عارف ايه اللى ممكن يحصل تانى وياترى اخرتنا شكلها ايه….؟ وبقول للناس اللى بيسرقوا البلد انتوا ايه مابتشبعوش مش خايفين م الحساب ربنالائما يهديكم لائما يخدكم كلكم ويريحنا وتسيبوا بقى خير البلد لشعبها كله م ليكو والناس تموت م مجرد التفكير ف ازاى تاكل اولادها………………..ارجوكم ياشباب ان تدعو الله ان يحمينا من شر مصائب الدنيا.

  2. النجار 29/10/2010 20:00 -

    الحل فى ان الحكومة تفرض على المستثمرين الكبار زرع مساحةجزئية من الارض المستصلحة وزراعتها بالقمح والذرةللاستخدام الادمى وعلف الماشية وبهذا نوفر عملة صعبة وفرص عمل كتير

  3. على حافظ 02/09/2010 01:40 -

    الموظف بيخاف يروح عند الجزار لان الميزانية لايوجد بها بند الحوم بجميع انواعها ولاحتى الحوم البيضاء يابخت اللى بيكل لحمة من الموظفين مرتين فى الشهر ………………..

  4. على حافظ 02/09/2010 01:30 -

    والله ياجماعة جشع جزارين لان المرتبات اه حصل فيها لدا كلة يكنش الموظف زاد فى شهر 7 1000 جنية والله عجيبة

  5. lمحمد محمود 25/04/2010 13:58 -

    bلا للغلاء نعم للمقاطة للحوم المستورة لانها غير صالحة للاستخدام الادمى للوجود صفقات بها ديدان فى الاستراد بعلم جميع وسائل الاعلان

  6. عمور هايبر وان 25/04/2010 00:49 -

    بسب ارتفاع اللحوم لجاء السيد محمد الهوارى الى احضار مصدر بديل من اصحاب اللحوم باسعار مناسبة ودبح حلال من البحيرة باسعار تبدا بى 25ج وهذا مناسب لجميع الفئات من مختلف الطبقات من الشعب هايبر وان

  7. عبدالله مسعود 23/04/2010 15:34 -

    ومالوا الفول صح وحش ولا اية محنا كلنا مناكله غنينا بفقيرنا

  8. عبدالله مسعود 23/04/2010 15:31 -

    والله انا شايف اننا لو قاطعنا اللحوم هترتفع اسعار البدائل بسبب الاقبال عليها والطمع اللي بقي صفة اي بائع اليومين دول الا من رحم ربىوالحل اننا نحاول مندبحش البقر والجاموس الصغير ونستنا سنة سنتين وشوفوا مصر هتاقى اية ساعتها وانا احب ان ابدى اعحابي بالبرنامج الجديدوانا عاوز على فكرة اوجه رسالة للمالكين البلد وهى ياريت توجهوا اهتمامتكم للمراكز والقرى وتحاولوا توفروا فرص عمل للشباب اسف قصدى للعبيدالهرم متبناش للفرعون بس لكن علشان سقضى على البطالة اللى كانت فى البلد ساعتها

  9. بهاء عمر 22/04/2010 19:52 -

    سيبونا من اللحمة وخلينا في الرئاسة عايزين نعرف مين الخروف اللي ناوي يرشح نفسه وبعدين ممكن نحكم علي سعر اللحمة @لو البرادعي يبقي البيت خرب ولا هنشوف لحمة ولا حتي فول @ولو ابن حسني يبقي يعوض علينا ربنا اصل البيت ده انا عارف هيكلونا هيكلونا والبقية تأتي

  10. جرجس ألفي 21/04/2010 18:52 -

    أنا من مؤيدي الحملات الإيجابية ضد إرتفاع الأسعار بشرط أن يشترك فيها الجميع للتعبير عن رفض غلاء الأسعار دون مبررات و أتمني أن تنجح المقاطعة وتأتي بثمارها وهي خفض أسعار اللحوم
    ولكن عندي سؤال هل سينضم الأغنياء للمقاطعة أم هي مقاطعة للفقراء فقط ؟ علماً بأن الفقراء في مقاطعة طول العام عدا أيام عيد الأضحي المبارك !!! واللحمة لا تزور بيوت الفقراء
    مع خالص تحياتي بمقاطعة وتجربة ناجحة

  11. أرجو الاهتمام ضرورى 20/04/2010 00:41 -

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    انا بناشد الاعلامى محمود سعد وكل طاقم البرنامج انهم ينظروا لاصحاب المهن الحره ( السباك . النجار.الكهربائى.النقاش . الخ) لان الدنيا مش كلها علماء ووزراء ودكاتره وبس عشان تستضيفوهم عندكوا ، احنا كمان محتاجين اللى يسمعنا ويشوف مشاكلنا ويعرف حياتنا ماشية ازاى وايه اللى ناقصنا وانا بصراحة عمرى ما لقيت اهتمام باصحاب المهن دى نهائى مع انكوا لو فكرتوا شويه هتلاقوا ان احنا اللى عاملين الكرسى اللى سيادتكوا قاعدين عليه والترابيزة اللى بتسندوا عليها والاستديو الفخم والمجهز على اعلى مستوى والفضل يرجع فيه للنقاش والكهربائى وغيرهم وغيرهم كتير… ارجو الاهتمام بكلامى ده واتمنى انى اشوف رد فعل ايجابى ليه.. واشكركم شكرا جزيلا
    أبو عمر

  12. اسلام الشبراوى 18/04/2010 10:02 -

    بسم الله الرحمن الرحيم اولا حل مشكله اللحمه يجب ان نتخذ قرار بأن نقاطع اللحوم وللاسف معظمنا يقوقل سوف اقاطع ونراه يشترى ويأكل ويقول انا مالى ما الحكومه تحل الازمه دى عوز اسئل سؤال ما الفرق بين الحكومه والشعب ؟ هما كيان واحد لما نيجى نقول حكومه حراميه وووووو ماحنا بنزم فى انفسنا يجب ان نحترم انفسنا حتى يحترمنا من شمت فينا وان نتقى الله وكل انسان اولى بأن يبداء بنفسه اولا ثم ثم ثم كى نرتقى ونتحضر كفانا سب وقذف فى الحكومه ودعونا نبداء من جديد حفظ الله مصر والمصرين مع تحيه خاصه من القلب الى الاستاذ/ الكبير محمود سعد ربنا يخليك دائما لينا يا اب يا عظيم والله من قلبى يا استذنا…..

  13. مصرى يحب مصر 16/04/2010 13:36 -

    أسعار اللحوم لن تنخفض إلا بزيادة الثروة الحيوانية لأن زيادة الانتاج تخفض الأسعار طبقاً لقانون العرض والطلب فإدذا ذاد الانتاج انخفضت الاسعار طبقا لتوافر السلعة وإذا قل الانتاج وزاد الطلب ذادت الآسعار بسبب عدم توافر الكميات مثال التراب الموجود بالأرض ليس له ثمن لأنه كثير أما الذهب والالماظ فهو غالى لأنه قليل

  14. مالة الفول بدال ما تاكلة للباهايم وبعد كدة نرجع ندبحها وناكلها مانكلة احنا على طول بدل الضوخة دى

  15. يخليك لينا يا وزير الزراعة ويسندك بجاموسة تحميك وعجل يدوخ فيك ويجى البتلو يني——————-فيك

  16. ومالو الفول بدال ماندية للبها يم تاكلة وبعد كدة ندبحها وناكلها ماناكل الفول ونريح نفسنا من الدوخة دى

  17. مهندس/سميح محمود عزمى 15/04/2010 13:24 -

    الحكومة ودن من طين وودن من طين للاسف الحلول كثيرة ومنها استبدال وزير الزراعة بوزير زى وزير التربية والتعليم بدر والحمد لله لان مسئولية الغذاء هى فقط للحكومة فى كل بلد فى العام ووزراء يحبوا مصر فقط .

أضف تعليقاً