المسيحي المتهم باغتصاب فتاة فرشوط .. يبكي طوال جلسات محاكمته

قررت محكمة جنايات قنا تأجيل محاكمة جرجس يارومي جرجس المتهم باغتصاب فتاة فرشوط الى الغد لاطلاع المحامين على أوراق القضية.
صدر القرار برئاسة المستشار محمود عبدالسلام وعضوية المستشارين أشرف إمام ومحمد محمد علي.

بدأت الجلسة بتلاوة قرار الإحالة الذي تضمن الاتهام باختطاف واغتصاب “طفلة فرشوط ” “12 عاماً” وأنكر المتهم التهمة الموجهة إليه.

عندما طلب رئيس المحكمة المحامي الموكل للدفاع عن “المتهم” لم يجد أحدا وسأل “المتهم” هل تطلب تأجيل الجلسة حتى تتمكن من توكيل محام أو تقوم المحكمة بندب محام للدفاع عنك فقال “اللي تشوفه يا باشا”.

رفض “المحامي” المنوط به الدور للدفاع وتبين أنه خرج من القاعة لعدم رغبته في الدفاع عن “المتهم”.

عندما طلب علاء أبوزيد المحامي من زميله أشرف زاهر “مسيحي” عضو نقابة المحامين بقنا الدفاع عن المتهم قال إن لديه أسبابا شخصية تمنعه من ذلك وعندها طلب رئيس المحكمة حضور فتحي صويني نقيب المحامين بقنا والبحر الأحمر لتكليف محام للدفاع عن “المتهم” وتم رفع الجلسة لمدة 10 دقائق حتى حضر نقيب المحامين الذي وافق على ندبه للدفاع عن “المتهم” ومعه كل من أشرف زاهر عضو مجلس النقابة بقنا وعزت أبوطالب المحامي.

منذ دخول “المتهم” للقفص ظل يبكي حتى انتهاء الجلسة ولم يتوقف عن البكاء نهائيا حتى عندما كان يجيب على أسئلة رئيس المحكمة.

شهدت المحكمة إجراءات أمنية غير مسبوقة بمحكمة جنايات قنا حيث قامت 15 سيارة أمن مركزي بإغلاق الشوارع المؤدية للمحكمة بحي المصالح.

كما تم إغلاق جميع أبواب المحكمة باستثناء الباب الرئيسي وتم تركيب 3 أبواب إلكترونية للكشف عن الأسلحة أمام باب المحكمة وفي مدخل قاعة الجنايات.

واقتصر حضور الجلسة على المحامين ومندوبي الصحف ووكالات الأنباء والقنوات الفضائية وحاول “المتهم” في البداية إخفاء وجهه عن الكاميرات إلا أنه استسلم في النهاية.

اخبار ومواضيع ذات صلة:

13 comments
  1. صابر الغرباوي 21/04/2010 11:11 -

    يعني لازم تكون بكر علشان تتسمي اغتصاب ماهي لو متزوجه واغتصبت يتسمي ايه مش اغتصاب برده ومواقعه امراءه علي غير رضاها وكمان مسيحي ومسلمه ولا انتو بتألفو كلام علي هواكم

  2. الطبيب الشرعى 28/02/2010 18:22 -

    الطبيبي الشرعى اثبت ان البنت لم تكن بكر

  3. شبل الاسلام 25/02/2010 11:21 -

    والله لن يصلح حال الامة الا بالدين والذين فرقوا بين الدين والدوله اقول لهم اين انتم من قول الله تعالى “ومن لم يحكم بما انزل الله فأولئك هم الظالمون …………..الفاسقون …………..الكافرون”
    ملحوظه :النقط هذة تدل على تكرار الايه لكن باختلاف الكلمة الاخيرة

  4. ناني 06/02/2010 19:24 -

    نفسي القضاء المصري يطلع بريء ويحكم بنزاهه وعدل فعلا وربنا هو الوحيد القادر علي اظهار الحق .

  5. مصرى 28/01/2010 01:43 -

    ومن الناحية التانية لو الولد دة هو الفاعل و تمت تبرئتة فأنة سوف يكون خطر جدا عل كل المحيطين بية فى الكنيسة و العائلة و ممكن يجيب للمسيحين مصيبة تانية بعدين….. ولاكن الى ممكن فعلا نسأل (و الكلام دة هيفهمة الصعايدة) الى قتل الأبرياء يو العيد مش من أهل البنت ؟؟؟؟؟؟؟ و كمان الضحايا نفسهم مش من أهل الولد ؟؟؟؟؟؟ يعنى دة مش تار

  6. مصرى 28/01/2010 00:53 -

    حد فكر فى أن الولد دة لو برىء يبقى في حيوان بشرى طليق هيهدد بنت تانية و لو بعد حين , حدفكر من المسلمين أنة لو برىء هيكون عار عليهم يقتلوا نفس بريئة مع أن دينهم يأمر بالعدل . مين شافة ؟ طبعا البنت بس . والبنت بس (وهى مغتصبة و مرعوبة ومصدومة) تعرفت علية فى الشارع يعنى أبوها بكل هدوء سالها ياحبيبتى مين الى عمل كدة؟ ولا تحت ضغط الرعب الى هى فية شاورت علية بدون تركيز …… و لو قالت أول مرة ان هو دة لا يمكن ترجع فى كلامها …. مش فى طب شرعى بياخد عينة من البنت و السائل المنوى من على ملابسها ويقارنها بالولد ؟ أنا متأكد ان غيرة المسلمين على البنت فى محلها و متأكد أن سيف الأسلام وعبد القوى شديد نفسهم أن الفاعل الحقيقى يعدم وألا تحول الولد الى كبش فدا وهو ما لا يرضى اللة ولا يرفع من شأن المسلين

  7. نانسى 23/01/2010 11:13 -

    اغتصاب اية ارجعو الا الطبيب الشرعى وانتو تعرفو الحقيقة

  8. عبد القوى شديد 22/01/2010 22:03 -

    عامر …… ياعامر…. التعصب عامى عيونك…… الواد ده لو ابنى كنت اتمنى موته قبل مايكون السبب ف توسيخ اسم اهله بالعار اللى عمله……. وبدل ما تدافع عمال على بطال تخيل انه عمل كده مع بنتك او اختك ……كان رأيك كده رضو……..وعلى فكرة الحيوان اللى زى ده ما تفرق معاه ضحيته دينها ايه….. كان ممكن ضحيته تكون من نفس دينة…ياترى رأيك كان هايكون كده ياعامر ياللى محتاج تتعمر شوية

  9. سيف الأسلام 21/01/2010 18:08 -

    الغضب جمرة تشتعل فى قلبى وأتميز غيظا على زمان أصبحت أعراض المسلمين مستباحة للكافرين يعبثون بها بلا رادع أو خوف من أعتزاز المسلمين بأعراض بناتهم ونسائهم رحم الله زمانا كانت فيه للمسلمة عزة وكرامة بداية من زمن النبى صلى الله علية وسلم وحادثة يهود بنى قينقاع وكشفهم لعورة المرأة المسلمة وإنتهاء بصرخة الأسيرة المسلمه لدى الروم والذى هب لنجدتها الخليفة العباسى المعتصم بالله ولكن صبرا أن نصر الله قريب .

  10. الهوارى حازم 20/01/2010 21:26 -

    من ملاوى الى ديروط الى فرشوط هذا هو الاغتصاب حسب الهويه وبعدين مفيش حد يرضى انه يرمى تهمة ع بنته

  11. أمين 19/01/2010 21:19 -

    ولكم فى القصاص حياة يا أولوا الألباب ايه يا عم عامر هى سايبة مش فى حاجة اسمها القصاص والا الدنيا غابة نعمل أى حاجة وكل حاجة ونقول الآخرة .غلط يتحاسب والقضاء المصرى ولله الحمد عادل .برىء ربنا حينقذه مش برىء له عقاب فى الدنيا والآخرة .ومفروض ينعدم فى ميدان عام علشان هو السبب فى الفتنة الطائفية .ده لو فعلا جانى..مش عايز آخد ذنبه لو برىء.. 

  12. دموع قبطية 19/01/2010 19:56 -

    الولد بتاع فرشوط لو اثبت انة اغتصب فعلا فيعاقب بالقانون ولكن لو هو بريء وحكموا علية ظلم بالاعدام فانه شهيد شهيد شهيد …….ربنا موجود

  13. عامر 19/01/2010 14:54 -

    ارجعوا للطب الشرعى ويرضينا ضمير اهل البنت وكفاية اللى حصل ززززززززززالولد برىءوربنا قادر يكشف الحقيقة والعقاب الحقيقى فى الاخرة

أضف تعليقاً