الاقباط طالبوا باقالة العادلي بسبب احداث نجع حمادى وتهديد بعدم انتخاب مبارك

مظاهرة الاقباط ضد احداث نجع حمادى

مظاهرة الاقباط ضد احداث نجع حمادى

الاقباط طالبوا باقالة العادلي بسبب احداث نجع حمادى وتهديد بعدم انتخاب مبارك

مصريات

«يا حاكمنا بالحديد.. قتلوا ولادنا فى ليلة العيد، يا حاكمنا بالمباحث.. قتلوا ولادنا فى الكنائس»، كانت هذه أكثر هتافات الأقباط ترديدا خلال التظاهرة التى شهدتها الكاتدرائية الكبرى بالعباسية ليلة أمس الأول، احتجاجا بسبب احداث نجع حمادى ، التى راح ضحيتها ثمانية أقباط وجندى حراسة مسلم.

كان عدة مئات من الأقباط قد تحركوا من قنا فى مائة وعشرين أتوبيسا إلى القاهرة، لتنظيم الاحتجاج على هامش محاضرة البابا الأسبوعية بالكاتدرائية الكبرى بالعباسية، لكن انضمام الآلاف من الحضور لعظة البابا لمظاهرة احداث نجع حمادى رفع عدد المتظاهرين الى ما يتجاوز خمسة آلاف متظاهر.

وعلى خلفية الألحان القبطية الحزينة، من ترانيم أسبوع الآلام الذى يسبق يوم الجمعة اليتيمة (يوم موت المسيح بحسب المعتقد المسيحى)، والتى قدمها كورال الكنيسة بقيادة مرنم الكاتدرائية الأول، ألغى البابا محاضرته الأسبوعية مكتفيا بالتعليق على احداث نجع حمادى.

بدأ البابا تعليقه بإرسال تعازيه وتضامنه مع أهالى ضحايا حادث نجع حمادى من الأقباط وحارس الكنيسة المسلم وقال «الله لا يمكن أن ينسى دماء الشهداء البررة التى سفكت من دون ذنب اقترفوه، فقديما حينما قتل قابيل أخاه هابيل قال له الرب، صوت دم أخيك صارخ إلىَّ من الأرض، واليوم قد صعد صوت دمائهم الصارخة إلى الله، ولابد أنه سيعمل عملا من أجلهم».

وأضاف «أشعر أننى أنا الذى قتلت، وأنا الذى صوبت الطلقات نحوى، لقد ذهب أبناء نجع حمادى للصلاة فى قداس العيد، ثم تناولوا من الأسرار المقدسة، ثم استشهدوا وهم مستعدون للقاء الرب، صحيح أن أغلب الشهداء يتراوح عمرهم بين 16 و21 سنة، لكنهم الآن ينعمون مع الرب».

وأضاف «جميع أجهزة الدولة وهيئاتها متعاونة ومهتمة، والتحقيق يجرى فى حادث نجع حمادى لا تخافوا، من سفك دم إنسان بغير سبب يسفك دمه كما يعلمنا الإنجيل ولو بعد حين».

وللمرة الأولى فى التظاهرات القبطية هدد المتظاهرون بعدم انتخاب الرئيس مبارك فى انتخابات العام القادم، وقال المتظاهرون للرئيس: «يا مبارك ساكت ليه انت معاهم ولا إيه»، و«مافيش 2011» فى إشارة إلى الانتخابات القادمة.

كما طالب المتظاهرون بتدويل القضية بعد احداث نجع حمادى ، بل ورفع بعضهم لافتات تطالب بإجراء محاكمة عسكرية للمذنبين وممن يقف وراءهم، مرددين أن «السلاح ميرى وبتاع الداخلية»، وذلك وسط عدة هتافات طالبت بإقالة العادلى ومحافظ قنا ومدير الأمن.

ووسط حالة من الغضب، تصاعدت مع صراخ أمهات الضحايا اللاتى حضرن جميعا للكاتدرائية، حاول المتظاهرون تحطيم بوابة الكاتدرائية الخارجية للوصول بالمظاهرة إلى شارع رمسيس، إلا أن قوات الأمن كانت قد استعدت بالمئات من الجنود فى ملابس مدنية استدعاهم على الفور أحد قادة قوات الأمن التى حاصرت الكاتدرائية.

ووجه تحذيرا للمتظاهرين بالتنكيل بالمعتقلين الأقباط فى احداث نجع حمادى، وهو التحذير الذى ردده الشباب الهاتفون فى المظاهرة، مما أدى إلى تراجع المتظاهرين على الفور إلى داخل الكاتدرائية مجددا، حيث أغلق الأمن أبواب الكاتدرائية ومنع خروج كاميرات القنوات الفضائية حتى منتصف الليل، حيث هدأت التظاهرات.

اخبار ومواضيع ذات صلة:

11 comments
  1. مستغرب 22/01/2010 20:25 -

    يا عم عامر طيب الحق روح بسرعه كسر واحرق واسرق واقتل الناس الى فى عين شمس علشان مسكوا دكتور مصور اغتصاب مريضاته وممرضته المسلمين غصب عنهم ياريت تعمل راجل وتلحق تصلح المشكله دى وتقتلك كام واحد و تسرقلك كام محل وتحرق كام صيدله ومحدش حيكلمك ولا يطلب من اجنبى يتدخل

  2. أمين 20/01/2010 16:19 -

    ايوه يا بنت القاهرة فيه دافع وراء ما يحدث أمريكا مش عارفة تنال من مصر تعمل ايه علشان تحقق الفوضى الخلاقة أخوانا المسيحيين فى المهجر أمثال السيناتور مايكل بأخدوا رشاوى وأهليهم فى مصر يحفزوهم على عمل أعمال طائشة تقوم فتنة والمسيحى اللى طول عمرة ابن مصر والطيب والأصيل يتظلم وندوس عليه علشان يثور ونقعد على تلها ونخربها يبقى حققنا اللى امريكا واسرائيل وايران مش عارفين يحققوه فى مصر لعلمهم اننا شعب واحد متماسك .واستحالة فى العالم كلة تجدى شعب منصهر فى بوتقة واحدة الا الشعب المصرى بجميع طوائفه .يبقى لما بأقول ناس جهلة وواطية ومعرفتش تتربى يبقى كلامى فى محلة.

  3. عـامر منيب 18/01/2010 17:12 -

    كل الكلاب اللي بيطالبوا بتدويل القضية خونه ومجرمين والا كان المجرم اللي اغتصب الفتاة المسلمه كنا تداولنا القضية احنا كمان واستغلناها لصالحنا بانقاصكم من حقوقكم شي …اللي حصل في نجع حمادي ده عمل اجرامي بغيض ويجب ان مرتكبه ينال اقصي عقوبه … لكن اي حد يحاول يهدد البلد من بره يبقي مش مصري

  4. الطيار 18/01/2010 17:08 -

    السلام على من اتبع الهدى الى كل مسلم يصادقى مسيحى او مسلمه تصادق مسيحيه يقول المولى عز وجل ولن ترضى عنك اليهود ولا النصارى حتى تتبع ملتهم الدين الحنيف نهانا عن مصادقه غير المسلم فقد قال رسول الله صلى الله عليه وسلم [المرء على دين خليله فالينظر احدكم من يخاللا] صدق رسو ل الله صلى الله عليه وسلم الى الاخت الى اسمها مسلمه مصريه وعربيه هو انتى كلامك اصدق ولا كلام رسول الله صلى الله عليه وسلم يا اختى اتقى الله وفارقى هذه النصرانيه بسرعه وشوفى واحده مسلمه تزكرك بالله احسن ليكى فى الدنيا والاخره اخوكى الطيار واسلام على من اتبع الهدى

  5. كلمة حق ... متقولش للصح لا !! 17/01/2010 17:54 -

    الى الاخوة المسيحين أقول .. هل انتم متضهدون بين جيرانكم المسلمين .. هل الصداقة بين بناتكم وابنائكم مع اصدقائهم المسلمين محض زيف وافتراء ؟؟؟ هل تحرمون من اداء مشاعركم وصلواتكم ؟؟ هل يتميز عليكم المسلمين فى الاعمال الحكومية ؟؟ ان كان نعم فأنتم بحق لكم كل الحق أن تهاجروا الى أى بلد أخرى تهبكم الامن والامان والاستقرار الدينى وتتركوا هذه البلد التى تسومكم سوء الانضهاد .. ولكن اياكم أن تتطلعوا الى بناء دولة فاتيكانية مصرية

  6. بنت القاهـره 17/01/2010 01:12 -

    احنا فى بلد واحده اه …بس نفسى محدش يفضل يترصد للتانى ويتتلككله عشان يهاجمه لو حصل اى غلطه .. بجد انا مستغربه جداا من الموقف اللى حصل ده… مالمسلم مسلم فى دينه وفى حالو.. والمسيحى مسيحى فى دينه وفى حالوا… وفى الاول والاخر كلنا مصريين.. ليه كده الناس قلوبها جواها ايه نفسى افهم ..ايه التفكير الغبى ده… وكمان رئاسة ايه اللى بتتكلموا عنها انتو فى ايه ولا ايه بس………….. وكمان يا أمين لا بالعكس الشعب ده مش شعب متخلف ولا واطى…الشعب المصرى طول عمرو طيب والله وجدع . والكل يشهد بكده.. بس الغريبه ايه العداء اللى ظهر فى قلوب الناس فجأه ده؟؟؟؟ هو ظهر فى قلوبهم كده مع نفسه… ولا فيه حاجه ورا كل ده… اكيد طبعا فى حاجه وصلت الناس للتفكير الغبى ده…….. حاجه بقت تكسف بجد………… يامصريين.. حاولوا تبقوا ناس تستاهل البلد دى…….. حاولوا تظرهروا طيبتكم وجدعنتكم اللى انتم مشهوريين بها……… والله يهدى ومنجيش نسمع بعد كام يوم كارثه تانيه ……… اصحاب العقول فى راحه

  7. أمين 16/01/2010 23:59 -

    لا اله الا الله … أتقوا شر الفتن ما ظهر منها وما بطن وزير ايه اللى تقيلوه.. متقيلوا الشعب المصرى بالمرة ..بلاش تخاريف ..واتلموا بقى الله يخرب بيوتكم عالم جاهلة وشعب واطى ..فين العقلاء من الجانبين لأصلاح ذات البين ..نايمين مبروك عليكم قتل المصرى للمصرى .وهتك أعراض النساء .ربنا ينتقم منكم يا بعدا

  8. مسلمة مصرية عربية 16/01/2010 23:40 -

    عيب اخ ميدو لا تستخف بمشاعر ولاد بلدك بصراحة ليهم الحق يغضبوا ده لو حصل لينا فى عيدنا هيكون ردك ايه لا لا لا عيب انا من شبرا اصلا واعز صديقة ليا مسيحية بنحترم بعض وبنحب بعض ومش ممكن ابد ا نفرح فى مصائب بعض يا اخى لو تانيت شوية هتلاقى فى نار تحت الرماد ده وفى يد بتشعل نار الفتنه كل ما تهمد ارجوك حاول تكون احسن من كده يا اخى هى دى برضوا تعاليم سيدنا محمد عليه اشرف الصلاة واحسن السلام عليك بمكارم اخلاق الاسلام
    رحمك الله وهداك

  9. مصراوي حتي النخاع 16/01/2010 23:23 -

    اية الهبل دة دة الفتنة جاية جاية وموقد الفتنة المسحيين مش المسلمين علشان هما بيتفرجو علي المدعو بابا زكريا اللي بيظهر في الفضائيات وبيدعي ان مافيش حد من الشيوخ يقدر علية وان في تخاريف في القرىن الكريم وهو بيحرض المسحيين بشكل ارهابي فظيع ودة من كلام واحد صحبي مسيحي مابيبطلش كلام عن المدعو زكريا دة ( وحسبي اله ونعما الوكيل فية )

  10. مصريه جداااااااااا 16/01/2010 19:10 -

    لا حول ولا قوة الا بالله

  11. mido cairo 16/01/2010 13:34 -

    يا سلام مش هتعرفة يا نصارى تعملة وتغيرة انتم حكم مصر نحن مسلمون وانتم ضيوف عندنا

أضف تعليقاً