تجارة البانجو في سيناء عيني عينك

شمال سيناء

شمال سيناء

مصريات

شهدت لجنة الشئون العربية والدفاع بمجلس الشورى في اجتماعها أمس برئاسة السفير محمد بسيوني اثناء مناقشة ظاهرة المخدرات في مصر جدلا واسعا حول الأسباب والتداعيات التي ادت إلي انتشارها حيث حمل زعيم الأغلبية الدكتور محمد رجب الأوضاع الاقتصادية مسئولية تزايد تلك الظاهرة مستشهدًا بحوار دار بينه وبين أحد المواطنين بشمال سيناء أكد له انه بعد ضرب السياحة “أصبح الآن يتاجر في البانجو عيني عينك عشان يعرف يعيش”!

وأعرب أحمد ماهر وزير الخارجية السابق عن دهشته من انتشار هذه الظاهرة على شاشات السينما قائلاً: “مفيش فيلم إلا ونشوف فيه ناس قاعدة بتحشش” وتساءل: هل هذه رسالة يتم توجيهها للداخلية تقول بأن “الحشيش غير مضر”؟!

فيما وجه النائب الدكتور رفعت السعيد رئيس حزب التجمع أربعة تساؤلات لممثل وزارة الداخلية بدأها بالسؤال الأول هل اصبحت المخدرات مثل الأفلام حيث احيانا تسيطر على الساحة أفلام الكوميديا ومرة أفلام الجنس لافتًا النظر إلي أن الكوكايين انتشر عام 1922 وغني له سيد درويش “شم الكوكايين.. خلاني مسكين” ثم انتشرت بعد ذلك حقن الماكس وتساءل هل وجود المخدرات في الأفلام أمر مقبول خاصة وانها تغري الشباب مثل احتواء أحد المشاهد على بنات جميلة تقول “هاعمل دماغ” وبعد كدة تبقي حلوة وظريفة؟

وتساءل السعيد هل توجد رقابة على مراكز علاج الادمان خاصة وأن هناك مدمنين سوابق يقومون بعلاج آخرين وتساءل لماذا لا يرتدي ضباط مكافحة المخدرات ملابس واقية تحميهم من الرصاص.

وطالب السعيد باستصدار قرار لمنع قادة الحملات من الخروج بدون ملابس واقية وايده في ذلك النائب سينوت حليم الذي شدد على ضرورة تأمين سيارات الشرطة وجميع الحملات الأمنية مشيرًا إلي أن مقتل رجال الأمن فيه تهاون وإساءة للسلطات الأمنية واقترح سينوت تسميم المخدرات أسوة بالصين عشان الشعب ما تبقاش مسيطرة عليه المخدرات في فكيرهم.

فيما دعا عدد من النواب في مقدمتهم النائبان ناجي الشهابي ومحمد عبدالوارث بضرورة زيادة مرتبات ضباط الشرطة وقال ان تدني مرتباتهم مؤشر خطير يؤثر على الأمن القومي في حين حذر “عبدالوارث” من خطورة الاغراءات التي يتعرض لها ضباط الشرطة من قبل تجار المخدرات وقال “مفيش أمن ببلاش” وقال “لو عايزين نعيش في أمان نعطي للضباط فلوس”.

اخبار ومواضيع ذات صلة:

14 comments
  1. government grants 15/12/2010 18:34 -

    Great site. A lot of useful information here. I’m sending it to some friends!

  2. ليبيانو 25/04/2010 03:17 -

    ربنا ايكون فى عونكم بس فى ليبيا لاس موجود وربنا مايخليه موخود

  3. محمد كمال الخشاب 17/04/2010 11:03 -

    يوجد فى بعض الدول الاوربية والاسكندنافية تجارة الحشيش علنية فى المحلات ولكل فرد اذا اراد 4 جرام وبصراحة مع انة متاح لم اجد احد يشترية — الممنوع مرغوب — عندى حل جميل لو الحكومة احتكرت هذة التجارة خلال سنة حيكون الشعب فلس وهى اصبحت غنية والناس حتبطل تعاطى من الفقر وتنتهى مشكلة المخدرات فى مصر — اية رأيكم ارجو الرد

  4. محمد عبدالله صهر المصريين 13/04/2010 19:25 -

    سألت يوما ضابط برتبه عاليه عن مصادر الحشيش وكيفية دخولها لبلداننا العربيه . فأجابنى ان كان ما تدخلش مكاتب المكافحه حتعمل ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ وانا كمواطن عربى اجزم بان الحكومات هى اللى بتنزل الافه المدمره ولو عايزه تحاربها قادره ابسط مما نتصور نحن ؟ ولكن حينما يهدر مبلغ وقدره حوالى ç مليارات دولار فى دولة عربيه على الحشيش سنويا وفق احصاءات دقيقه والشعب مش لاقى يأكل . حتما فأن نظرية المؤامره وهنا لاأقصد ولااوافق بان هناك من يتأمر علينا نحن العرب من الخارج . ولكن مؤامرة الداخل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ فالحكام العرب امد الله فى اعمارهم . هم المسؤلون . فالتيارات الاسلاميه تهدد بقائهم فنراهم يلتمسون المساعده من اعداء الاسلام للقضاء عليهم . فاما تجار المخدرات تراهم يتجولون ويتقلدون مناصب رفيعه ولا من شاف ولامن درى ؟ كل ماقلته ليس بالجديد ولكنللحديث بقيه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  5. مارو الكبير 06/04/2010 22:58 -

    الحشيش دة مزاج الشعب اة يسلام لو الحشيش بتاع زمان يرجع دة الشعب ينمزج ليل ونهار ولة اية يارجالة

  6. شريف كمال 04/04/2010 01:41 -

    علي فكره المفروض الحكومه تدعم الحشيش مش تمنعه كده الناس افكارها مش هتكمل وده حيعمل مشكله كبيره الفتره اللي جايه في افكار كتير حتخرج للناس ناقصه لازم وعي للحكومه ان الحشيش عامل مساعد في نمو وازدهار الشعوب ولا ايه يا رجاله

  7. الفنك الليبي 30/03/2010 09:15 -

    اصبحت وللاسف الشديد الرشوه…………منطقي ويومي وعادي في مصر………..بل اصبح شيء روتيني……..وطبيعي…….عايز تدخل ابنك اي كليه ابك …..وكل كليه وسعرها ……..يحكي صديق لي ملتزم ……ومربي لحيته انه قرر ان يدخل ابنه كليه الشرطه مهما كلفه ذلك من مال………….وطلب منه الوسيط ان يدفع للباشا 100 ألف جنيه مصري ورغم قدرته البسيطه قال ……..وماله ولا تنكسر عين الولد……وهوا انا اطول لما يبقي ابني باشا…….وحضر الفلوس وحطها في شنطه وراح للباشا الكبير…….اداله الفلوس……فقال له الضابط الكبير كذه تمام ……بس هاتلنا دوا من عند البقال…….وكتبله بالانجليزي اسم الدوا…………قاله وماله اجيبلك دوا من عند الجن الازرق …..بس ابني يدخل الشرطه…..ابتسم الضابط وقاله بأذن الله ……أخذ ورقه وكتب عليها اسم الدواء بلانجليزي…….راح الرجل الملتحي ابو زبيبه في قورته …..عند البقال وقاله عيزين الدوا ده يا حج…..نظر البقال الي الورقه…..ونظر اليه بتعجب ……وقال له علي المبلغ….يا ده غالي وماله كله لجل الحيله….ودفع المعلوم فوجاء أخونا بتابقال يضع زجاجه خمرة ويلفها في قرطاس……اندهش اخينا وأخذ القرطاس وهو يتمني الارض تبلعه……وذهب بها الي الباشا ابتسم الباشا وقال له شكرا يا ابو الضابط…….وخرج وذهب ابنه ولم ينجح رغم لياقته ومجموعه…….وخرج اخينا بخفي حنين…….وراحت عليه الفلوس……….قلت له دي اخر الرشوه ……قالي الراجل والله انا مش واجعتني الفلوس ………………….بس اللي واجعني في العمليه دي كلها ……….قزازه الخمره……والله الحكايه دي حسب ما روها صاحبها……….بحذافيرها.

  8. احمد33 24/03/2010 11:03 -

    السوال من يحمى تجار المخدرات ومن اصحاب المخدرات

    انت عارف وانا عارف والعارف لا يعرف اللة يرحم الناس المحترمة الا يوجد محترمين اليوم يرحمو الشعب من الفساد دة

  9. علي فكرة الناس عمرها ما تبطل الحشيش خالص لو وضعو صورة بوش علي القرش

  10. المخدرات شاحة من السوق 21/03/2010 16:27 -

    علي فكرة الحشيش شاحح اليومين دول الشرطة عاملة شغل في اسكندرية ربنا معاهم

  11. محمد ممدوح 17/03/2010 19:51 -

    ياريت تقروء الرسالة اولا الف مبروك
    ولماذا المشاحنات بين تامر امين والاعلامي محمود سعد وكمان ممكن تفهموا الناس ان القرار في ايد واحد بس ثالثا من الممكن الاعلان في البرنامج عن ثروات رجال الحكم وممكن تعملوا تبرعات لبناء مدرسة او مستشفي

  12. محمد ممدوح 17/03/2010 19:51 -

    ياريت تقروء الرسالة اولا الف مبروك
    ولماذا المشاحنات بين تامر امين والاعلامي محمود سعد وكمان ممكن تفهموا الناس ان القرار في ايد واحد بس ثالثا من الممكن الاعلان في البرنامج عن ثروات رجال الحكم وممكن تعملوا تبرعات لبناء مدرسة او مستشفي

  13. بطليموس 08/03/2010 13:09 -

    راااااااااااحت عليك يا بانجووو الحشيش فعلا زيو مفيش وانساني وخد عنواني وأبقي أستناني مش هرجعلك تاني لأن دماغي تعباني ولو دماغي مشغول هقفل وأطلب تاني وعجبي

أضف تعليقاً