خلود العنزي : يحيى الكومي هددني بالقتل على طريقة سوزان تميم

خلود العنزي  تؤكد زواجها  .. و يحيى الكومي ينفي !

استعجال تحريات مباحث الأمن العام  للتصرف في قضية يحيى الكومي و خلود العنزي

مصريات – سارة النعماني

ادعت الاميرة السعودية خلود العنزي خلال التحقيقات التي استمرت لليوم الثاني بان يحيى الكومي ، هددها بالقتل و دفنها فى فيلته على الطريق الصحراوي على طريقة قتل المطربة اللبنانية سوزان تميم .
وقالت خلود العنزي  بأنها تقدمت ببلاغ إلى أجهزة الأمن فى الجيزة بعد  سماعها لهذا التهديد  من طرف يحيى العنزي.

وكانت  نيابة جنوب الجيزة  قد فتحت التحققيق  في البلاغات المتبادلة بين المهندس يحيى الكومي رئيس النادي الاسماعيلي السابق وخلود العنزي مطلقة الأمير الوليد بن طلال والتي اتهمها الكومي بالنصب عليه والاستيلاء منه علي 5 فيلات قيمتها 50 مليون جنيه ومجوهرات قيمتها تزيد علي 25 مليون جنيه.
استمع رئيس النيابة باشراف المستشار حمادة الصاوي المحامي العام الأول لنيابات جنوب الجيزة للشيخ الذي عقد قران يحيى الكومي وخلود العنزي وأكد قيامه بعقد قرانهما بعد أن تأكد من شخصيتهما وبحضور عدد من أفراد اسرتها وشاهدي العقد وهما سائقها وكوافيرها.
كانت خلود العنزي قد أكدت في تحقيقات النيابة واقعة الزواج ونفت واقعتي السرقة والنصب وقالت انها دفعت جزء من ثمن الفيلات لـ يحيى الكومي والباقي كان مهراً لها..
وأكد كوافير وسائق خلود العنزي أمام النيابة واقعة الزواج وانهما كان شاهدي العقد.
وحضرت خلود العنزي إلى النيابة بصحبة محاميها وشقيقيها “أبومشعل وهبة”  اضافة الى عدد كبير من المحامين والحراس الشخصيين، و قالت خلود العنزي أمام النيابة إنها تعرفت على يحيى الكومي منذ فترة طويلة وتزوجت منه رسمياً واحتفظت بالعصمة فى يدها وانتظرت فقط موافقة السعودية على الزواج لأن قانونها لا يسمح بالزواج من غير السعوديين
من جهته نفى يحيى الكومي واقعة الزواج واتهم خلود العنزي بالنصب عليه والاستيلاء على 5 فيلات قيمتها 50 مليون جنيه وسرقة مجوهرات قيمتها 25 مليون جنيه من قصره بالكيلو 57 طريق مصر الاسكندرية الصحراوي فقررت النيابة صرف خلود العنزي من سراي النيابة بضمان جواز سفرها.
أمرت النيابة باستعجال تحريات مباحث مصلحة الأمن العام حول الواقعة وبعدها سيتم عرض نتائج التحقيقات على المستشار عبد المجيد محمود النائب العام تمهيداً للتصرف فيها.

اخبار ومواضيع ذات صلة:

11 comments
  1. أمين 02/07/2010 00:01 -

    شمس انتى بتخرفى أنا قلت ان الزواج حرام أنا قلت من حق الرجل الزواج بأربعة نساء ولكن هناك شروط أولها العدل بين الزوجات “وان خفتم الا تعدلوا فواحدة ولن تعدلوا” .والزواج حسب الشريعة هو طلب وقبول وشهادة شهود ..والحلال بين والحرام بين ..وليكون الزواج شرعى لا بد من الولى والأشهار .واذا كنت أنا فى أعدادى تبقى حضرتك فى كى جى ون..وراجعى ما كتبت عيبك التسرع والعقلية الضيقة. هناك فرق بين الزواج الشرعى على سنة الله ورسوله بمحتوياته وبين الزواج العرفى .ولعلمك رغم انه شرعا صحيح لو كان هناك شهود عدل على الزواج وأشهار ودف .لكن أجمع معظم العلماء على انه زنا .لأنه فى السر يعنى فى الظلام مش فى النور يعنى شىء اللى فعله يخجل من أعلانه .أبقى يا شاطرة راجعى فقه الزواج وتعالى اتكلمى معايا يا أجهل من دابة .

  2. تركي 16/01/2010 06:09 -

    بصراحة انتم ياخوانا المصرين فاهمين الشغله غلط

    خلود ليسة اميرة لانها مطلقه من الوليد ولا تنتمي للامارة باي صله يعني بالمصري ملح وذاب

    وانا اتوقع عملية الزواج انخدع فيها يحي الكرومي لانه توقعها امير وهي لا اميره ولا شي يعني تحي وتاخذ غيرها يا يحي بس مين الي داعي عليك يايحي ؟ ربي قبل منه شكله انسان مضلوم

  3. الأ خ أمين واضح أنك سنة أولى اعدادى!! الزواج مش محرم إذا فى ولى وشهود شرعى مئة بالمئة لكنه غير موثق بمعنى أنها ليست لها حقوق بالورث أوحقوق لآبناء قد تاتى فهمت ولا انفهم؟؟؟ من كتر ما خوفوكم عن الزواج العرفى صار التحريم أول حاجة تجى على بالكم التحريم اذا بنت بنوت ولوحدها ودون ولى وشهووووووووووووووووود والنبى شوية علم بالدين يا أخوانا

  4. أمين 02/01/2010 18:36 -

    mona  ان شاء الله ربنا حيعوض عليكى واللى نصبت عليكى دى ربنا قادر يمسخها . طب يا منى الملايين اللى معاها دى من النصب ولا من ايه بالظبط .

  5. محمد فاروق 02/01/2010 15:19 -

    بالذمه رجال اعمال مصر المشرفين دول جابو الفلوس دى كلها من اين وكمان الفلوس تروح هبائا كده والله انا اهوة مصرى لو فقد منى عشره جنيهات بدون سبب بكون حزين لانى تعبان فيها وعلى مايبدو ان الذى جاء بالشمال يروح باليمين…………….

  6. لقد جاءت الى المانيا لعلاج اختها التي حاولت الانتحار واختها ايضآ زوجة امير ونصبت على كل من المترجم والساءق والمرافقين وانا منهم للأسف وما خفية كان اعظم

  7. أمين 30/12/2009 23:17 -

    mona هلا وغلا هى طلعت نصابة دوليه وليها سوابق فى أيطاليا يا ريتك يا أختى العزيرة تعرفينا معلوماتك .علشان نعرف مقدار خبيتنا ووكستنا فى رجالتنا .

  8. ما شبعتي نصب على العالم الغلابة في المانيا رايحة تكملي نصبك في مصر ياريت بعرف نمرة تليفن اللي نصبتي علية لأشهد على نصبك

  9. أمين 29/12/2009 16:01 -

    ايوه يا نوهى الأسلام صرح بالزواج من أربعة بس بشروط “وان خفتم الا تعدلوا فواحدة” الأسلام مش بيقول ان الأنسان يكون سفيه بالشكل المؤلم ده .والفلوس اللى بتنصرف بالبذخ ده أكيد مش حلال .وبعدين بنت العنزى دى مش ملكة جمال ولا حاجة انسانة أقل من العادية والرجل السفيه ده أشترى أسم أميرة أفتخار وتكملة للوجاهه بنظرة السوق ورجال الأعمال هو  أشترى لقبها وهى باعت نفسها وأخيرا .الأثنين فى المواجهة بانت خستهم وبانت أنيابهم وظهرت حقيقتهم .عمليه تجارية بحته بمعنى بيع وشراء.

  10. mesh el islam sarah bel gawaz el 3orfy… drink from it.. all the problems is because of this.. wake up religion

  11. أمين 29/12/2009 00:46 -

    بالذمة مش مكسوفة من اللى حصل .فين حمرة الخجل وفين الحياء .استغفر الله العظيم ناس بتتكلم عن العلاقات الجنسية المحرمة بكل فخر وأعتزاز .حاسة بالزهو والفخر انها ضحكت على رجل أمعة والواطى مش مكسوف من وكسته وفى الآخر يفضحوا بعض على الملاء .اذا لم تستحوا فأفعلوا ما شئتم .

أضف تعليقاً