بعد معجزة الزيت بورسعيد تشهد ظهور العذراء

احتشاد المئات لرؤية ظهور العذراء في بورسعيد

صور احتشاد الالاف لرؤية ظهور العذراء في بورسعيد

مصريات

محسن عشري

شهدت مدينة بورسعيد ظهور العذراء بعد ظاهرة نزول الزيت من احدى ايقونات السيدة العذراء في كنيسة الانبا بيشوي بميدان المنشية ، حيث احتشد اكثر من 3 الآف قبطي امس أمام كنيسة السيدة العذراء مريم الموجودة بشارع محمد علي والثلاثيني بوسط مدينة بورسعيد ، انتظاراً لتجلي و ظهور العذراء في بورسعيد وذلك بعد الحديث عن ظهورات العذراء مساء امس الاول حيث شهد شار محمد علي اقبالا شديدا وزحاما ممن علم بالخبر وقاموا بتلاوة وترتيل ترانيم المديح والتمجيد .

وأغلقت الشرطة شارع محمد علي وتم تحويل مسار حركة مرور السيارات للشوارع الجانبية .

وتباينت روايات شهود العيان ، وقال القمص مرقص يوحنا كاهن الكنيسة : إنه رأى نورا الساعة التاسعة إلا الربع يتحرك فوق الكنيسة من الشمال لليمين ولكن لم تثبت الرؤية كاملة أو ظهور العذراء لم يكن واضحا .

وقال احمد الصعيدي صاحب كشك على الرصيف المقابل للكنيسة : إنه شاهد في حوالي الساعة الحادية شرة إلا الربع نورا في وسط الشارع في مستوى ارتفاع مواجه للكنيسة ويعتقد ان هذا ظهور العذراء .

لكن القس فام موريس كاهن بكنيسة السيدة العذراء مريم في بورسعيد قال : إن الحمامة التي ظهرت ليست نورانية وليس هناك شيء مؤكد حتى الآن ، مشيرا الى ان ظهورات العذراء تكون غالبا في الفجر .

وعقد اللواء صلاح البرادعي مدير أمن بورسعيد اجتماعا مع رجال الكنيسة وناشدهم بالحرص على الهدوء والامن العام كما قدم التهنئة بالعيد .

وتحدث القس فام موريس عبر مكبرات الصوت لجمهور المحتشدين لرؤية ظهور العذراء في بورسعيد ، مؤكدا لهم أنه لم يتأكد حتى الان ظهور العذراء وطالبهم بالانصراف بسلام .

واضطر الامن للتدخل بصورة مباشرة لفض التجمهر وحث الشباب على الانصراف ، وقام رجال المباحث باستهدام اسلوب هادئ وودي لانهاء التجمهر  .. بينما اصر عدد قليل على استمرار تواجدهم حتى الفجر املا في مشاهدة ظهور العذراء في بورسعيد .

وردد المتجمهرون هتافات منها : يا عذراء يا ام النور مش عايزين غير الظهور ، هيلا هيلا هيلا العدرا هتيجي الليلة ، بنحبك يا عدرا ” .

فيديو ايقونة للسيدة العذراء تنتج  زيت في بورسعيد

اخبار ومواضيع ذات صلة:

16 comments
  1. بنت الملك 15/12/2011 14:32 -

    خلي بالك انت مش مسيحي احنا مش بنقول عيسيي احنا بنقول يسوع وانت لو مسيحي ايمانك ضعيف دة باة لو انت مسيحي

  2. مسيحى ابن الملك 15/12/2011 10:26 -

    المسلمين كلهم كفار لو ايه حدث مش بيصدقو

  3. عاوز افهم لاني بطيء الفهم 02/10/2010 13:18 -

    اسف نسيت اسالكم سؤال ، محدش قيكم يقدر يقول لي هي مريم العذراء مسلمة ولا حاجة ؟ ولا باين عليها سمعت الرسول الكريم وهو بيقول ان المراة لايظهر من جسمها الا الوجه والكفين !! ولا ايه اللي ملبسها زي المسلمات كده ؟؟؟ لاحظوا الايقونة وشوفوا ليه هي سلام الله عليها لابسة الحجاب ولا يظهر منها الا الوجه والكفين وجزء ظاهر فقط من القدم ، زي المسلمة المحجبة ، وغذا كانت العذراء اعظم امراءة عندكم ( وعنتدنا هي الاعظم ايضا ) فلماذا لا يتبعها المسيحيات ويرتدين مثلها ؟؟؟
    ببساطة شديدة، وكمان ممكن حد فيكم يقول لي ليه بترسموا المسيح عليه الصلاة والسلام له لحية؟ وليس حليق؟؟؟وكمان ليه بترسموا المسيح شعره اطول من اصحابه؟؟؟
    اذا عرفتم السبب يا ريت تردوا عليا بس ليس بكلام خايب وان ده كان الزي بتاعهم ايامها!!

  4. عاوز افهم لاني بطيء الفهم 02/10/2010 13:12 -

    مساء الخير عليكم

    ، عاوز افهم لاني بطيء الفهم شويتين، الم يتم تحذيركم ان الشيطان ممكن ان يتمثل في شكل ملاك من نور ؟؟؟ ده من كلامكم المقدس صح؟؟
    ايهما ايسر ان يتنكر الشيطان في شكل ملاك ويظهر لكم ام حيلة شيطان في ضخ زيت من لوحة مرسومة ( بالزيت ) ؟؟
    وهل ممكن حد يفهمني ببساطة عن دور مريم العذراء في الانجيل بعد رفع المسيح؟؟ وعن دورها حتى في حياته ؟؟؟ وعن اي ذكر بأنها ستقوم بمعجزات؟؟ وعن معاملة السميح عليه الصلاة والسلام لها ولاخوته منها طبقا للانجيل ؟؟
    ارجوكم اعذروني لاني بطيء الفهم شوية
    واسف للاطالة مع السلامة

  5. النسر 15/08/2010 18:05 -

    كلمة معجزة او عمل الهى المقصود به شىء فوق مستوى العقل البشرى فاذا كان المعترضون على المعجزات فليفسروا لنا بعقولهم ما هذا الذى يحدث من ينكر ان العذراء تظهر امام الاف الناس ؟ فليفسر هذا من يفسر لنا كيف سيدة ضريرة زارت العذراء و اخذت بركتها و قبل ان تخرج من عندها رات بعينها مع العلم انها مسلمة و غيرها من الاف القصص التى تفوق مستوى العقل البشرى .. واضح ان الحديث به نوع من التهكم لانكار المعجزات التى لا ريب فيها و ارد على الاخ اللى بيقول ان العذراء اله لايوجد واحد بيقول هذا و ان العذراء ام اليشرية و من حقها تعمل معجزات ذى ما هى عاوزة و الحديث طويل

  6. asdasdasd 25/07/2010 11:23 -

    هههههههههههه الله يعينكم على عقلكم والحمد لله على نعمة الاسلام

  7. لا اله الا الله 09/07/2010 16:25 -

    لا طبعا كل دي خرافات وكلام مش حقيقي وتخاريف مسيحيين لا اله الا الله وسيدنا محمد رسول الله

  8. استغفر الله يالله تبوب علينااا
    خرااافات في خراااافات

  9. السعيد جعفر 16/03/2010 21:32 -

    السلام عليكم أنا بورسعيدى مصرى مسلم مقيم فى ألمانيا من 25 سنه حتى بكتب لكم من المانيا وانا فى زهول على الكلام اللى لو دل فلا يدل الا على عدم الثقه وعدم الانتماء لمصر يا الف مليون سلامه يامصر وخساره يامصر على أهل مصر وهم بيشككوا فى مصر أنها التى ترعرع فيها المسيح عليه السلام وهو مع أمه برعايه ربهم فى مصر الطاهره مصر الحبيبه بلدى مصر لوكان ظهور السيده مريم العزراء صحيح فهنيئآ لشعب مصر مسلم ومسيحى وهنيئأ لشعب بورسعيد أتمنى أن تكون السيده الطاهره القانطه العزراء أن تكون ظهرت فى بورسعيد وأن لم تظهر فأهنئ شعب مصر على الدعابه الغير ظريفه وخصوصآ شعب بورسعيد وكفانا ماكفاناوقدر الله ماشاء فعل وحسبى الله ونعم الوكيل لاأله ألا الله محمد رسول الله وشكرااااااااااااا
    والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

  10. مواطن مصري 24/01/2010 14:55 -

    أنا مصري و مش هاقول إذا كنت مسلم و لا مسيحي
    بس أنا طالب طلب وحيد من الأخوه المسيحيين
    يا ريت نتدبر ما نقرأ من الإنجيل و نفهمه جدا جدا بما يحتوية من أمور ، ثم بعد ذلك نقرأ القرآن الكريم و نتدبر آياته الجليله الحكيمه و كلي ثقة في الله تعالي بأن ينير دروبكم
    و لكن بعد الأخذ بالأسباب
    فعليكم بالقراءه في الإنجيل ثم أختموا ما تعلمتموه بتعلمكم القرآن الكريم لتطلعوا علي النور الحق ، و عندما تستقر سريرتكم و أنفسكم ستعرفون وقتها أي الأديان أحق بالعباده

  11. jesus for ever 30/12/2009 01:31 -

    يا اللى مش بتؤمن بالعدراء أو مش بتؤمن أن المسيح انه هو الله الواحد الوحيد نور من نور إله حق مولود غير مخلوق للأنه أزلى ابدى اى ليس له بداية او نهاية وغير محدود اى انه لايحد فى جمجمة بشر بل هو تعالى عن ذلك أسألك سؤال وجاوبنى عليه … إزاى العذراء حبلت بالسيد المسيح وهى عذراء وإزاى فضلت عذراء بعد الولادة يعنى يسامحنى ربنا غشاء بكارتها لسه موجود ومختوم بختم سمائى إزاى إزاى ده شىء ولا فى الخيال او الأحلام وإزاى السيد المسيح مالهوش قبر فى أرضنا او بمعنى أصح جسده الكريم مش موجود على أرضنا بل هو ممجد فى سماء السموات على عرش ملك الملوك ورب الأرباب

  12. أمين 28/12/2009 01:26 -

    شطار بالذمة مناقشتكم دى ايه اللى يتفهم منها كلام أهبل وعبيط .ومناقض بعضه اتعلموا أصول دينكم كويس وبعدين تناقشوا علشان محدش يضحك عليكم وعلى جهلكم .

  13. مينا سعيد 27/12/2009 18:55 -

    اولا انتم مش فاهمين في بالعقل حمام بيطير بليل ولو فرضنا ليزر الليزر النور ما بيخلص وازاي الحمام بينور هو شغال بحجاره فوقوا وفهموا يا عدمين الفهم العدرا ديمن تظهر تحت الصليب لان ابنها فوق الصليب وشوفوا الظهور بدون تعصب اعمي ربنا ينور بصريتكم

  14. مسيحى مومن بالعقيده 27/12/2009 16:24 -

    اولا العذراء مريم دى ام الاله وليه مكانه خاصه فى عند المصريين مسيحين ومسلمين ولو انت مش مومن بيها استحاله تشوفها لانك مش عارف بقيمتها لانها تبارك وتعزى وتتطمن الناس ولو انت قبطى استحاله تقول عيسى فبلاش تاخد اسم مش بتاعك ولا هيكون بتاعك يا قبطى فانت لا تفهم العقيده اساسا

  15. مصري قبطي 27/12/2009 14:18 -

    وأشمعني العدرا بالذات ليه ما يكونش عيسي هو اللي يظهر وبعدين هي العدار هي الله ولا بشر
    وإذا كانت العدرا هي إله فلماذا لا نقول الأب والأم والأبن والروح القدس
    وإذا كان هذا الأمر فلماذا لا يكون للأبن أخوه أخري وأخوات
    بالذمة مش الكلام دا يهدم العقيدة المسيحية كلها ويجعلها عبارة عن مجموعة من الخزعبلات والخرافات

أضف تعليقاً