منة شلبي: يوسف شاهين قال عني حمارة زي الكل | فيديو

صورة منة شلبي

منة شلبي

مصريات

سمير الجمل

في العاشرة مساء الاثنين 2 مارس وعلى قناة MBC” وفي برنامج  اخر من يعلم جلست الممثلة منة شلبي وأمامها الممثل الكويتي طارق العلى تحكي عن موقف جري لها مع المخرج الراحل يوسف شاهين بعد أن اختار منة شلبي في هي فوضى  وسألها: ماذا شاهدت من أفلامه؟.. فقالت منة شلبي بشكل تلقائي إنها شاهدت أغلبها ولكن لم تفهمها وكان رد عليها حسب شهادتها:
– عشان حمارة!

وكان يوسف شاهين من عادته أن يوزع “حموريته” على الجميع بمناسبة أو بدون مناسبة بما فيهم هو شخصيا.

ولأنه في مقام الوالد والأستاذ بالنسبة لـ منة شلبي.. لا بأس وقد كان الحوار يتم بشكل شخصي.. لكن أن تطلع منة شلبي على الملأ وبكل فخر أمام الملايين تقول بأن رد منة شلبي على شاهين كان هو:
– وماله أنا حمارة زيي في ذلك زي 70 مليون حمار!!.
هنا تكون “الحمورية” الخاصة بالنجمة الموهوبة منة شلبي قد تحولت لى سبة تعم الشعب المصري كله وعلى الملأ.. وفي جليطة لا تليق بها ولا بغيرها.. إن لم يكن احتراما لنفسها.. فعلى الأقل احتراما للشعب “الحميري” الذي تنتمي إليه.

واحتراما لصحافة “الحمورية” التي حولت منة شلبي من “نمرة” لا معنى لها الى فتاة أغلفة ونجمة يتم استضافتها في البرامج شأنها في ذلك شأن أكابر البلد بل أكثر من العلماء والعوالم.

وقد تكون زلة لسان  منة شلبي وهي كذلك بالفعل.. لكن المصيبة أن الثقافة الغائبة عند المشهورة تجعلها منفلتة اللسان.. ينطق بالكلام قبل أن يأخذ وقته من التفكير في دماغه إن كان يليق أن يخرج.. أو تحتفظ به لنفسه.. وذلك هو الفارق بين إنسان يفكر وحمار لا يملك إلا “النهيق”!.

منة شلبي youtube | صور وفديو

اخبار ومواضيع ذات صلة:

18 comments
  1. سيلين 26/06/2011 13:01 -

    هههههههههههه الحمدلله اللي تيقنت على نفسها هههههههههه

  2. سلطان الغرام 14/03/2010 10:32 -

    فين الوجه الاصفر اللى بيحرسك ؟؟؟ البشاشه يا باشا ..؟؟؟ والله انا غلطان انى سيبت ياواد يالعيب وجيت هنا بلاش كلام فارغ ههههههههههههههه

  3. اسالوا كل الناس 13/03/2010 19:06 -

    وفاء مافيش احسن من الابتسامه والبشاشه 🙂 ياباشا انت ياباشا

  4. وفاء 13/03/2010 18:16 -

    بصراحة مش لاقية زي الوجه لانت بتحطو في ايميلاتي ………عموما هو الوجه الاصفر الي بيضحك………هو دايما معاك بيحرسك ولا ايه حكاينو بالظبط ………….

  5. اسالوا كل الناس 13/03/2010 17:49 -

    للاسف ما فهمتش تقصدي ايه بالوجه الاصفر ياوفاء ! ?ومين بيحطوا ايه دا!!!!انا مافهمتش!!!! هههه بس مش زي ما منة بنت زيزي ما قالت ههه

  6. وفاء 13/03/2010 17:21 -

    اسالو كل الناس من كثر مازعلو كلام منة شلبي………….نسي ان يحط الوجه الاصفر…..الي بيحطو في تعليقاتو ههههههههههههه

  7. سلطان الغرام 13/03/2010 17:02 -

    اخويا الغالى ((اسالوا)) والله ماكنت ناوى ارد …. بس قريت تعليقك فى ياواد يالعيب يا سيدى الفاضل هناك فى مصر المحروسه حالة فساد وعطن عامه وشامله اينما تولى وجهك فى بلادنا تجد من السوء مايضيق الصدر وتجد من القبح مايفقدك الرغبة فى الحياه ….. لذا فانا لا استغرب ان تسب منه شلبى الشعب فهو يسب ويهان على مدار الساعه وهى ليست الاولى فقد سبقها الى هذا السقوط والتردى المرشد الاسق للاخوان المسلمين …. الغريب ياصديقى اننا بدانا فى اعتياد هذه الامور واصبحنا نلمس حاله من الانسجام بين مايطرا على مصرنا الحبيبه وبين واقعها الفاسد … ثم دعنى اسالك من القائله ؟؟ هى ابنة غانية السبعينيات الشهيره التى تنتمى الان الى ال((فنانات)) المعتزلات يعنى بصريح العباره (( عملتهم مننا وبعدين عملتهم علينا )) ياسيدى نحن نعيش او ننتمى الى بلد عظيم يمول الاوغاد بامواله قتل العاهرات !!!! يااسالوا فى الصعيد بنقول ..(( ان طلع العيب من اهل العيب مايبقاش عيب)) وتحيه وتقدير للاخوين (( سلام مربع _ امين ))

  8. وفاء 13/03/2010 00:47 -

    ماتاخدش في بالك ياعلاء……….كل واحد لايمثل الانفسو…..تقول الي هي عازواه………مادام لاحسيب ولا رقيب………..وصفها لايمثل احد غيرها….

  9. علاء المصري 12/03/2010 23:39 -

    هلاوالله اختي وفاء منورة الموقع والله : انا متغاظ منها لانة معندهاش اي نوع من انواع الثقافة العالم دى بتقول اى كلام المفروض انها ممثلة يعني تعرف ازاى تتكلم وتعبر بما بداخلها بالذوق والادب لان الكلام فن وذوق مش عرض اجسام زي تمثيلها

  10. سلام مربع .... يا بلدى 12/03/2010 22:34 -

    بصراحة خسارة الرد على من لاتستحق .. فهى أدرى بنفسها .. وقد ارتضت بوصفه لها حمارة .. وسعدت بمن فهم حموريتها وأشاد بها .. ولكن يجب أن تبقى حموريتها لنفسها تبرطع بها فى اسطبل بيئتها الحميارية .. اما نحن فنعتز بأدمياتنا .. وليس رفقنا بالحمير أمثالها عن ضعف او قلة حيلة .. بل لحاجتنا الى امثالها لجر عربات الكارو … فاهمة يا منة شيييييى .. لحد هنا ويييييييس

  11. هيفاء الوهرانية 12/03/2010 21:29 -

    منة شلبي عفوية لدرجة الجنون

  12. أمين 12/03/2010 20:12 -

    فعلا انتى حمارة ومن زريبة بهايمى ..ان طلع العيب من أهل العيب ميبقاش عيب . آخر خدمة الغز علقم ..أيوه يا بنت الرقاصة أحنا حمير اللى خلينا جحشة بنت ثور تشتمنا على الملاء ..بعدين ده أسلوب عوالم وراقصات الكلام ده عندهم مش عيب ..يا ريتك قبل الكلام تستشيرى والدتك ولما تهز ذيلها  أبقى أرفصى .يا بنت أحلق شلبى لو فلحتى ..ويا ريتك تتثقفى وتتعلمى عمر ما كان هز الوسط ولا الأسفاف قيمة .يا بنت الجزمة القديمة …..

  13. اسالوا كل الناس 12/03/2010 16:55 -

    عندك كلام في الموضوع دا ياسلطان… بصراحه حاجات زي كدا … هي فعلا حاجات هايفه من جيل هايف,,,,, بس بتجبلي العصبي…. ويهمني رايك

  14. اسالوا كل الناس 12/03/2010 16:49 -

    مش عارف انا الحاجات الخايبه دي مالهاش منتاج ……………………………………………..بستغرب ولا بيشفوها ويخلوها !!عجيب !!انا هاحكي موقف حصل هنا في البلد اللي انا فيها وقفت عنده كتير …….واحد مش فاكر اسمه وطلع في برنامج هايف بس هو كان شخصيه شبه مهمه وقال عن دوله ايطاليا دوله المكرونه ولا اللي بيكلو مكرونه…….ايطاليا ماسكتش الا بعد ما الهايف دا اتشال والحكومه هنا قدمت اعتزار رسمي وقالت انها كلمه عن شخص غير مسؤل ….شوفتوا الاحترام….. مش بنت الرقاصه طلعا وعلي الملا وبتقول انا حماره ومش عارف ايه ايه الهبل دا!!!

  15. وفاء 12/03/2010 15:53 -

    هههههههههه وانت متضايق منها ليه ياعلاء هي حرة يمكن شايفة نفسها حمارة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  16. علاء المصري 12/03/2010 13:37 -

    كل واحد يتكلم عن نفسة يا حمااااااااااااارة

أضف تعليقاً