انتخابات مجلس الشعب 2010 شمال سيناء

انتخابات مجلس الشعب 2010 شمال سيناء

انتخابات مجلس الشعب 2010 شمال سيناء

خلال انتخابات مجلس الشعب 2010 شمال سيناء ..غياب الرجل على حساب المرأة

كتب:محمد الحر

في بادرة هي الأولى من نوعها في محافظة حدودية غالبية سكانها من أبناء القبائل بدأت ملامح المنافسة خلال انتخابات مجلس الشعب 2010 شمال سيناء تشتعل مع إعلان نحو 43 امرأة من بنات القبائل عن نيتهن لخوض معركة انتخابات مجلس الشعب 2010 في شمال سيناء التي قالت عنها إحدى المرشحات أنها ستكون  عملية انتحارية.

موقع مصريات www.masreat.com

المثير في الأمر أن أسماء مرشحين مجلس الشعب من النساء أصبح يطرح في جلسات الرجال بالمقاعد والدواوين البدوية بينما الحديث شبه غائب عن مرشحين مجلس الشعب الرجال خلال انتخابات مجلس الشعب 2010 شمال سيناء، حيث إن وجهاء القبائل أصبحوا يراهنون على المرأة كعضو في مجلس الشعب وأصبح هناك شبه حشد من كل قبيلة لسيداتها المرشحات وهي بادرة مثيرة وجديدة بل وتحدث لأول مرة في محافظة تسيطر عليها القبيلة.

بدأت بالفعل جولات انتخابات مجلس الشعب القادمة في شمال سيناء لمرشحات يمثلن ثقلا في المجتمع القبلي معتمدات على تاريخهن الطويل في مجال الخدمة المجتمعية واللافت أيضا أن 99% من المرشحات حاصلات على مؤهلات عليا وبعضهن يعملن بمناصب حكومية مرموقة والاخريات بالمجال التجاري الحر وخدمة المجتمع.

واللافت المنافسة بـ انتخابات مجلس الشعب 2010 شمال سيناء أن المرشحين الرجال خاصة أعضاء مجلس الشعب سارعوا بالمرور على قرى المحافظة لاستخراج أوراق ساقط قيد وبطاقات الرقم القومي للنساء اللاتي لا يملكن بطاقات وذلك بالمجان في محاولة لاجتذاب أصواتهن في معركة انتخابات مجلس الشعب 2010 شمال سيناء، إلا أن المرشحات اعتبرن أن النواب قد أسدوا خدمة مهمة لهن للحصول على أصوات النساء ومحاولة التأثير عليهن لاجتذاب ابنائهن وأزواجهن والحصول على أصواتهن لصالحهن.

ومن بين 43 سيدة ستخوض انتخابات مجلس الشعب القادمة 2010 في شمال سيناء هناك عدة وجوه نسائية لها حضور واسع وستنحصر المنافسة الجادة بينهن ومن هؤلاء سلوى على سالم الهرش ابنة قبيلة البياية وتعمل مدرسة وتعتمد على صيت جدها لأبيها الشيخ المجاهد سالم الهرش الذي حقق شهرة بطولية عندما رفض العرض الاسرائيلي بتدويل سيناء خلال مؤتمر الحسنةالشهير الذي عقدته إسرائيل مع مشايخ سيناء لإعلان تدويل سيناء إلا أنه رفض ذلك وأعلن أن سيناء مصرية وأن رئيسهم هو الزعيم جمال عبدالناصر.

وتقلدت سلوي الهرش عدة مناصب منها مدير فرع المجلس القومي للسكان بشمال سيناء وأمين المرأة بالحزب الوطني بالمحافظة 5  سنوات وقد وصلت الى قمة العمل السياسي كعضوة منتخبة بلجنة الحزب الوطني الرئيسي بشمال سيناء.

تقول سلوى إنها تلقي دعما وتأييدا من مشايخ قبيلتها وتعول على خدمتها للمجتمع البدوي في مختلف المناطق والقرى.

وتأتي في مقدمة المرشحات  لـ انتخابات مجلس الشعب 2010 شمال سيناء دائرة بئر العبد المهندسة الزراعية صابحة إبراهيم الناشطة المجتمعية والرائدة البدوية التي تعتمد على خدماتها لابناء وبنات القبائل في مركز بئر العبد أحد أهم وأكبر مراكز شمال سيناء وتنتمي لقبيلة الاخارسة إحدى أهم وأكبر قبائل بئر العبد.

وهي مؤسسة وصاحبة جمعية بنت البادية التي تعني بالعادات والتقاليد البدوية واستطاعت من خلالها تطوير الثوب البدوي السيناوي  وحصلت من خلال نشاطها في هذا المجال على عدة جوائز مصرية وعالمية وقد تم تكريمها مؤخرا بدار الأوبرا المصرية في هذا  المجال كما كرمت من وزارة الثقافة ورئاسة مجلس الوزراء.

تقول صابحة إنها تعتمد على مسيرتها طوال 23 عاما من العمل السياسي والمجتمعي وأنها استطاعت تحقيق تقدم كبير في هذا المجال  وساعدت في النهوض بالمرأة البدوية من خلال جمعية بنت البادية التي طورت من أعمال التراث البدوي وقدمت العديد من الوظائف  لشباب وفتيات البادية بعدة شركات خاصة ومشروعات تشرف عليها بقرى بئر العبد.

أما انتخابات مجلس الشعب 2010 شمال سيناء في مركزي رفح والشيخ زويد فتستعد «مني برهوم» حاصلة على ليسانس حقوق عضو بمجلس محلي محافظة شمال سيناء بالاضافة الى نشاطها في الخدمة العامة وشغلت منصب أمينة المرأة بالحزب الوطني برفح 17 عاما كما عملت بالمجلس القومي  للأمومة والطفولة.

وتشير مني الى إنها ستخوض انتخابات مجلس الشعب 2010 شمال سيناء بدائرة رفح و الشيخ زويد لتكون لسان حال المواطن السيناوي ولتحقيق آماله فهو الذي يعاني من التهميش في جميع مجالات حياته مع الاهتمام والنهوض بالمرأة السيناوية.

وتستعد «هبة السعيد» من مدينة العريش لخوض الانتخابات البرلمانية وتعمل محاسبة بشركة كهرباء القناة بالاسماعيلية، وتشير الى  أنها تركز في برنامجها الانتخابي على الشباب والبطالة وعلى النهوض بالمرأة المعيلة وزوجات المعتقلين من أبناء سيناء بالاضافة الى  توجهها للاهتمام بالمشروعات التموية التي تخدم أهل سيناء.

موقع مرشحين انتخابات مجلس الشعب المصري 2010

ادعم مرشحك اضغط هنا على http://elections.masreat.com/

اخبار ومواضيع ذات صلة:

انتخابات مجلس الشعب 2010 شمال سيناء ..غياب الرجل على حساب المرأة

523 comments
  1. فين رمضان سرحان 19/07/2011 00:43 -

    اولا رمضان سرحان رجل طيب ولكن الى انعمل يوم النتيجة كرة كل المرازقة فية وفى المصابحة والسراحين وجميع الزمالطة عارفين مين الى فايز ولان الله مبيحبش الظلم خلى المصريون يقومو بثورة يناير والى انحل فيها مجلس الشعب وربنا بين الحق

    زملوطية وافتخلر

  2. الى الحقيقة الخالدة 05/01/2011 13:34 -

    انتة بتتكلم من وسع وعامل لنفسك تاريخ كبير … يا اخى استحى التاريخ صنعتوة فى يوم قبل الانتخابات بثلاث شهور فى دكان بوسط بئر العبد والناس كلها صورتوا اكثر من خمسة الاف واحد كانوا بيتفرجوا والنهاية القعدة كانت عند الحاج نوفل والولد طااااااااار راح سافر المنصورة وسلم على المرازقة اهل الشرف والامانة ….. استحيوا خلاص وشوفوا مين هما اولاد العبدة … بلاش كلام كتير شىء من كتير

  3. الىالمرازقة من الربايعة 04/01/2011 06:50 -

    احذروا كل ربيعى مبتسم او كشر عن انيابة فكلهم سواسية والخراب قااااااااااااااادم فكل مافعلتموة سترونة امام اعينكم حقيقة لا خيال وسيبك من كلام العيال

  4. الى كل من يدعون الشرف من المرازقة 04/01/2011 06:39 -

    انتم بتقولوا الربايعة بتوع قروض بس احب اعطيك فكرة بسيطة وروح للعضوا ابتاعك واسألوا عنها اللى خدوة الربايعة من البنوك مايساويش حاجة جنب اللى انتوا خدتوة يا ابتوع الشرف تعرف ان سيادة النائب اخذ قرض من بنك الاستثمار الدولى لم اتذكر بالضبط فى اى سنة بس اعرفها انها فى التسعينيات ربما 1993 تعرف قيمة القرض كام 10 مليون جنية بفائدة 2% ايام كان فيها كيلو الفراخ ب 2.5 جنية يعنى الكلام كتير وبلاش انقلب فى الكلام حتى اسأل الحاج ابو مرير اللى اتصور ع ر ي ا ن وانتة عارفوا مين بس للاسف هوا الحين كبيرك واسأل عنة محمد ابو صبرى وبلاش فضايح خليك فى اللى جااااااااااااى اسود من قرن الخروب واللى انتوا عملتوة سيبك من الانتخابات ومجلس الفلوس ….. فعلا الدولة دى فى الجولة دى عايزة صيصان بأى ثمن مش عايزة رجالة …………………….

  5. النسر 24/12/2010 10:36 -

    والى الزملوط اللى بيكتب عالنت ياسيدى مع رفضنا كربايعه لكل اللى حصل من متغطرسين المرازقه لكن ده ميمنعش انا نقول الحقيقه عن اموال رمضان الحج رمضان فالصغير والكبير يعرف انها من حلال مكلش حد ولا اتعدى على مال حد فى يوم من الايام ولما انعرض عليه فلوس ناس بيتاجرو فى المخدرات عشان يشاركوه فى مشاريع بنظام غسيل الاموال مرضيش وكلنا نعرف مين اللى عرض عليه ولا داعى لذكر اسماء فيا ريت نتقى الله فى كلامنا لاننا هنتحاسب عليه يوم القيامه والرجل بيرفض اللى حصل من الالف للياء

  6. الزمزم بديع فى طارق ياسين زمزم كمال 24/12/2010 10:27 -

    شوية عيال بيشتمو فى بعض ومش عارفين اللى هيحصل الربايعه هيسيبو الفلوس لرمضان ومش هياخدو مليم احمر وهيبقو مع رمضان سمن على عسل ومش كل الربايعه الزمالطه بس واللى بيمقو فى 0000000 هيضلو ياكلو فى انفسهم من الطرفينوالناس تخسر بعضهم عشان شوية 0000000كل اللى يهمهم مصلحتهم الشخصيه واخر المتمه بيبدو عالاخارسه عشان اللى مستنى ليه مصلحه من على رضوان ميفكرش فيها

  7. الى ابو مرزوقة 23/12/2010 16:40 -

    من هو عايد ابو سبيل اللى داينا؟؟؟؟؟ والا انت بتكتبش زى العيل مش عارف نفسك بتقول ايه

  8. عيد ابو مرزوقه 22/12/2010 19:02 -

    صورتكوا انهزت جامدواصبحت مشوشه ومش ظاهرة ……والمسمار الاخير احنا دقيناه في الجولة الاخيرة والخير فى الجايات ….والجايات اكتر من الرايحات

  9. الحوت 22/12/2010 16:19 -

    مين عايد ابو سبيل ؟؟؟ معمرناش اسمعنا بالاسم ده والحمد لله مشكلة الديون انتهت من زمان واللى كان عليه دين سدده والحين الناس مبسوطة وبخير وانت لو عليك ديون نسددها ليك ومفيش حد ليه علينا حاجة والحمد لله وبلاش افتراءات كاذبة احنا عندنا ملاحات بتدخل علينا اكتر من مزارع الصيصان اللى عندكم هو انتوا عندكوا ايه غير شوية البانجو اللى فى تفاحة ههههههه

  10. عيد ابو مرزوقة 22/12/2010 14:56 -

    عايد ابو سبيل يطالب بالملايين التى اخذتوها منه………………..والحق ما بيضيع………..البنوك بطالب بأموال الشعب الحزين التى اكلنوها………….أموال الناس التى كلتوها بالباطل ………..نار نار نار ستكوى بها جباهكم وقلوبكم وأفئدتكم واولادكم……………والخير جاي في الطريق وانتظروا فرج الله عليكم………الذي يمهل ولا يهمل

  11. عيد ابو مرزوقة 22/12/2010 14:51 -

    الحقيقة الدامغه ان رمضان سرحان اصبح رقم واحــــــــــــــــــــــــــد في منطقة بئر العبد وجميع الشخصيات النافذه داخل المحافظه اصبحت تتعامل معه كقوة جديدة ينظر لها انها تعمل وتنفذ كل شيىء ومن يكسر شخصيات الزملوط ومحمد صالح رموز البياضية القدامى …………………….يعتبر هو رمز البياضية الجديد خاصة ان الناس تنظر له كقوة اقتصادية داخل الدولة لا داخل شمال سيناء فقط……………..واصبح رمضان سرحان احد رجال الأعمال الكبار الذين تعتبرهم الدولة قوتها الحقيقية…………………وسلملي على الزملوط ونصيرة ابو صالح………….وننصحهم ان يشوفوا ليهم مقعد ويدوروا الفته

  12. الي العكشي بتاع البانجو والعالول 20/12/2010 23:50 -

    هل هذا هو مستوي تفكيرك ربنا يهديك ويقلل من امثالك تفكيرك زرعة بانجو عالول حبة طماطم اتاريكو متخلفين وهتضلكو تسقطو من هانه لغاية مية سنه زي اخوانا البعدا اللي كل سنه مكتوب عليهم ينجحو ليهم واحد…………..ع العموم يا جبل ما يهزك ريح احنا في البرلمان وانتو في جورة الخربه قاعدين قيدو ليكو نار وادفو كويس عشان الجو سقعه خالص

  13. الى ابو مرزوقة 20/12/2010 16:42 -

    ياخوى روح لاقيلك زرعة بنجو فى تفاحة والا روح القش مع واحدة فى الضهار هناك  

    زهقنا من سيرة الانتخابات و قرفها  

    روح ازرع ليك صيفية بطيخ والا ازرعلك شعيرات احسنلك من الانتخابات والا اقلعلك عالولين

     وازرعهم فى مكان تانى

    شاغل نفسك بحاجات هايفة  كله كلام فاضى ومحدش نافع حد…………………

  14. ابو مرزوقه 20/12/2010 01:06 -

    ما شي يا عم احنا برده( صيصان) وراضيين بالشئ اللي فاتح بيوت معضم شباب البلد عارف ليه يا ربيعي لاننا مش متكبرين ومش متعاليين ومبنروحش ع البنك ناخد قروض بالربا علشان نصرف ونتبهنط خالص وعند السداد نطفي محول الخربه وربك يعدي الليله علي خير………ايوه ياعم معظم المرازقه بيشتغلو في(الصيصان)وده مش عيب لكن العيب لما تغلط في اللي وقف معك من سنة 1990 لغاية 2005 وهوه بالمال والرجال معك بل واقف قدامك ولما ايجت الفرصه ليه يتبؤ مكانه رفضت تكون جنبه وقال ايه الحجه اصل احنا اديناكو العمديه طيط طيط طيط …انتو نسيتو يا ربايعه وقفة المرازقه معكو ولو نسيتو تبقو نكارين جميل لان اكتر واحد كان معكو ظالم او مظلوم هوه المرازقه….دلوقتي المرازقه صارو اندال و بتوع صيصان ومجموعه من المرتزقه عجبي …..ايوه احنا(بتوع الصيصان) وما العار والعيب في ذلك احنا بنينا انفسنا بأنفسنا ولم نعتمد سوي علي الله وعلي مجهوداتنا وعلي رعايه كامله وشريفه من نائبنا(نائب الصيصان)ولم نسرق او نغلو علي احد ………ثم هل مكتوب علي المرازقه ان يكونو طول العمر تابعين وخاضعين للربايعه اينما توجهونا نتحرك انتم تقولو سيترشح للزملوط للانتخابات فيقوم المرازقه بركوب السيارات ويلفو الخط كله وهم يهتفون(طوط طوط الزملوط) يا اخي ارحمونا فنحن يا مرازقه يشهد الله لنا قبل الكل اننا لم نقصر معكم يا ربايعه ابدآ ولم نتخلي عنكم يومآ لاي شخص خارج (اطار مرزوقه) فرفقآ بنا ياربايعه نحن اصحاب حق ولنا حق لماذا تستكتروه علينا ام انكم تريدون ان تكونو مثل صاحب ال99 نعجه ويريدالنعجه الوحيده التي يمتلكها اخوه……..اتمني ان تكون رسالتي قد وضحت وفي النهايه اشهد الله انني احب الربايعه ولكنني مرزوقي حر وابي….

  15. الزملوط 19/12/2010 22:26 -

    اقولكم كلمه وهى كلمه جميله جدا تعبر عن واقع اليوم

    وهى

    عندما وصل اعظم اعدائى الى قمه عرشه ارتطم راسه باسفل حذائى

    وهذا حال الحاج سليمان الزملوط وحال اعظم اعدائه فهم عندما يبرون ويعظمون

    يرتطمون باسفل حذائه

    فهما كبرتوا فلن تكونوا فى مكانه الحاج سليمان الزملوط

    مهما قولتوا وعدتوا لكن هايبقى هو الاسد وانتم ………

  16. رغم انف ابو جهل 19/12/2010 19:28 -

    رمضان سرحان……………رمز النجاح السياسى………….رمز النجاح الإقتصادي…………..رمز النجاح العلمي………….رمز النجاح المالي……………………………موتوا بغيظكم

  17. رغم انف ابو جهل 19/12/2010 19:27 -

    رمضان سرحان أصبح رمز من رموز سيناء رغم انف الحاقدين والحاسدين والحرامية والجدالين ……………..وانشاء الله الى غير رجعه وغير مأسوف عليكم

  18. الويل لكم 19/12/2010 18:59 -

    الويل لكم ثم الويل لكم……ماذلت تناقش الأمور بفرد العضلات وهذه هى حجة الضعيف لأن القوى لا يكون منطقة فرد عضلاتة …لكن الحقائق دائما لا يحبها الباطلون والشبيحة والذين يكرهون الحق فدائما الباطل في صراع مع الحق وانتم للحق كارهون…..تاريخكم هو تاريخ محمود الزملوط…….الذي ترك وراءه الديون في البنوك تاريخكم هو تاريخ سلامة حميدوا النصاب الدولي الذي جعلتو منه بطلا لأنه يأكل اموال الناس بالباطل وطبعا انتم وجهة نظركوا انه دي شطارة وفهلوة والناس المغفله ما ليها غير كدة …….تحرمون الحلال وتحلون الحرام…..تاريخكم هو تاريخ عنيز………..تاريخكم هو الباطل……..وما وصلتوا لهذه المرحلةإلا بعد ان اصبحتم تأكلون اموال الناس بالباطل وفكرتم ان الله غافل…..وما الله غافل عما يعمل الظالمون وحينما تشبة المهندس رمضان سرحان بصيصان فه النعمة التى انعمها الله علية وجعلتة في مصاف الكبار وهو من ضمن عددمحدود جدا على مستوى الجمهورية في هذا المجال ومن ضمن أقوى الرجال في البورصة الخاصة بالدجاج(صيصان)ماذا فعلتم انتم اكلتم اموال عايد ابو سبيل الذى اعطاكم اياها في ظروف صعبة….وانتم اخذتوها واكلتوها بدلا من ان ترجعوها واصبح الحرام حرامين حرمة الفلوس التى مصدرها معروف تجارة المخدرات والجنس وحرمة عدم ردها……….كلكم ما بتوفروا الحرام وبتعتبروة شطارة ….ولكن الحرام سوف يوردكم التهلكة وسوف يجر عليكم الويلات وبدأت علامات الساعة لكم من الله والذي بدء بكبيركم لعلكم تتعظون لكن هيهات هيهات……..لا تعتبرون وكأنكم

  19. الزملوط 19/12/2010 15:26 -

    انا اسمى الزملوط طبعا اكيد كتير من الى بيكتبوا يعرفونى انا ما بستحيش انى اكتب اسمى

    وما بخاف انى اتدراى وراء اقنعه مزيفه كمان يخاف من فعل يفعله

    اتشرف باسمى اتشرف بانى الزملوط اتشرف بان يكون خالى سليمان الزملوط وجمال الزملوط ومحمد الزملوط

    وانى انتمى الى عائله الربايعه كما افخر انى من نسل مرزوقه هذه السيده العظيمه

    رايت ان هناك اشياء كثيره فى متابعتى للحوار الشيق الذى اتسلى به جدا واعتبره من اهم تسلياتى فى بعدى عن الحدث

    فاستنتج منه اشياء كثيره يهمنى بعضها والبعض الاخر ارميه تحت قدمى كما ارمى سيجارتى التى انتهى من تناولها

    فكلامكم اعتبره مثل سجارتى التى ارميها تحت قدمى فلا يهمنى فى شئ وانا هنا اتحدث عن من يدعى نفسه كلمه حق وابن الباديه

    وانا اعرفكم شخصيا واعرف كيفما تفكرون جيدا وذلك لقربى منكم فى تعاملى السابق واحتكاكى بكثير من الشخصيات فى المرازقه

    باختلاف طوائفهم واجناسهم فمنهم شعرت بوجود الرجوله والكرم والادب فى شخصيته ومنهم من رايت ابشع واقذر الصفات فيه

    فمنهم الكريم ابن الكريم ومنهم اللئيم ابن اللئيم ومنهم شخصيات لا ليها فى الطور ولا الطحين

    نعود الى الشخصيتين التى معنا اليوم وهما كلمه حق وابن الباديه

    نعرف عن المرازقه انهم اصحاب نعرات كاذبه فيفخرون باشياء وهم ليسوا اصحابها

    وهذه الصفه دائما ملاصقه لهم كما نعرف عنهم اصحاب زغطه شهيره بالحسد والحقد

    يحسدون ويحقدون على ما فى ايدى الاخريين ويعتقدون انهم افضل من جميع البياضيه

    يعتقدون والاعتقاد درب من دروب الوهم انهم فى عقولهم علوم لم تؤتى لاحد غيرهم

    ولكن احب ان ابشركم ان فى عقولكم اشياء اخرى مما تركبون

    تنسون واو تتناسوا افضال غيركم عليكم

    إن الفاشلين أكثر الناس أقوالاً وأقلهم أعمالاً فهم يتحدثون عن أعمال وهمية وعن

    منجزات خيالية ليكسبوا رضا الناس وإعجابهم فما يزدادون إلا مقتاً، وليتهم اكتفوا بذلك، بل زادوا الطين بلة
    ،
    فنشروا الأراجيف والشائعات واستهلكوا أوقاتهم في كثرة الكلام

    وتركوا العمل، ولم يقدموا للأمة سوى الكلام

    واذا غضب الله على قوم رزقهم حب الجدل وقله العمل

    فهذه بعض وليس كل صفاتكم

    واذا قورنت هذه الصفات بصفات الربايعه فشتان الفرق بينها وبينكم

    فنحن نعلم قدر انفسنا جيدا نعرف امكانياتنا جيدا

    فليس منا من يطمع وينسب لنفسه افعال غيره

    ولا ننكر جميل احد ولكن نتباهى بمن فعله ونتباهى بوجود نخبه كبيره من المثقفيين بيننا

    تجدنا اصحاب همم عاليه وليس اصحاب ذمم باليه عفى عليها الزمن

    تجد اهل الكرم والجود فينا فليس فينا البخيل

    ممكن يكون عندنا بعض السلبيات ولكن الايجابيات موجوده اكثر

    واعتقد ان سلبياتنا تتمحور فى الديون المتراكمه علينا

    وهذه اعتبرها انا شخصيا دليل رئيسى على كرمنا فنحن نندين من اجل اكرام الضيف

    غير ناس لا تفقه شيئا عن الكرم ولا تعرفه اساسا

    اعتقد يكفينا شرفا اننا الربايعه رجال لا تجد امثالهم فى جميع القبائل

    اشداء اقوياء امام المحن لا نلتفت الى صغائر القوم

    عندما تواجهنا المشاكل نكون لها بالمرصاد كالبنيان المرصوص فتجد كل من قال انا ربيعى فى مواجه المشكله

    خسرنا ولكن كسبنا الشرف واحترام الكثير اكثر واكثر

    كنا نزداد قوه وصلابه بخساره هذا الكرسى اللعين الذى ابى الله ان يحمل مسؤليته الحاج سليمان

    فوالله الذى لا الله الا هو ان الله يحب لهذا الشخص الخير وان ما فعله كان فى مصلحه الحاج سليمان وليس ضررا له

    لان الله سوف يحاسب الناس على قدر ما ابتلوا به والكرسى ابتلاء فحينما ننظر لها بعين العقل

    فان الله اخذ من الحاج الكرسى ولكنه اكسبه احترام الاخريين

    وعندما اعطاه المرشح الاخر اكسبه الكرسى لكنه افقده احترام الاخريين وجعله فى مصاف القوم الظالميين

    كما قال الحديث الشريف ” إذا غضب الله عن قوم رزقهم من حرام وإذا اشتد غضبه بارك لهم فيه”

    فالله يرزق ويزيد الرزق اذا كان المال حرام فلو نظرنا الى الحال هذه الايام ترى ان الله يبارك لرزق اناس ويزيده لانه يعلم انه من حرام

    فترى زياده الاسراف بشكل مبالغ فيه جدا من سيارات وخلافه فاموال الشعب تذهب لعيال

    كما قال تعالي(ان المسرفين كانو اخوان الشياطين وان الشيطانً كانً لربه كفورا)

    وكُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ إِنَّهُ لاَ يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ (31) سورة الأعراف

    واعتقد ان معنى كلامى قد وصل الجميع وان كان لم يوصل فهنا اؤكد مقولتى ان العقول تحمل ما تركبون

    ولى تكلمه للحديث ان شاء الله بدلائل واثباتات انكم تحملون فى عقولكم ما تركبون

  20. الو يل للمرتزقة 18/12/2010 18:23 -

    لما انكم نافشين ريشكم الحين على النت وبتعددوا فى مساؤى الغير  زى النسوان   ليه لبدتوا يوم ما احتلينا بيوتكم  وفزعنا عليكم فى بيوتكم وانتوا زى الغنم  عارفين ليه لبدتم لانكم فعلا زى ما ذكرت دافنينها سوى معانا عارفين الربايعة ازى علشان كدة لبدتوا فى جحوركم …….وقال ايه سمعنا كلام كبارنا هههههههههههههههههه حجة البليد الموقف مكانش فيه ساعتها كبير ولا صغير الموقف كان فيه لغة القوة والرجولة وطردناكم من مقعد اولاد صيصان(سرحان ) بعد ما احتلينا بيوتكم ودخلناها برضوا مقدرتوش تعملوا حاجة  وكسرنا محلاتكم وجها لوجه مش بعد ما الناس مشت  وعرفتكم قيمتكم اعتديتوا على محلات الناس فى غيابها  مش رجولة طبعا انك تعمل شئ بعيد عن المواجهة 
    وابو صيصان(سرحان) بتاعكم اللى جاب ليكم العار رفع الرايات غصب عنه ذليل عارفين ليه برضوا لانكم دافنينها سوى معانا عارفين بأس الربايعة شديد  اكيد حتتحججوا وتقولوا حقنا للدماء هههههههه لا حقنا لدمائكم انتم او دمه هو على حد التعبير  
    فرجاء من اللى لبدوا فى جحورهم ساعة الهوجا يشوفوا ليهم طريقة غير النت يعبروا فيها عن ضعفهم  لان القوى مبيتكلمش كتير بيفعل مش يتكلم ويعدد زى النسوان 
    بتعاير على ايه يا بن الرفدى انت وهو اول امسح العار اللى صابكم كلم ابتداء من ابو صيصان(سرحان) وحتى القطيع من المرتزقة وتذكروا قول المثل
    يا قلب يدلك ويدل فعايلك بدك من بيض الدجاجة صقور     فرجاء من الاقذام متتطاولش على المردة   ويقول الشاعر  لطالما رقصت على جثث الاسود كلاب لا تحسبن  ان برقصها تعلوا على اسيادها  تبقى الاسود اسود والكلاب كلاب……….

  21. الو يل للمرتزقة 18/12/2010 17:16 -

    الاخ الويل لكم احنا بنتكلم على الشر مش الانتخابات مش عايزين تتطور الامور برضوا بعد اللى عملتوه لسه بتتطاولوا تانى وبتعايروا  طيب تلقى وعدك انت واهلك  ولو رجالة اعملوا فرحكم ان شاء الله حنبيدكم على بكرة ابيكم اصل انا بحذرك لانى شايف لبتها خرى وانت برضوا مش عايز تفهم  طيب لو رجالة اعملوا الفرح وانتوا تعرفوا قيمتكم انكم متسووش ولا شئ 
    انتوا لسة اقذام جايين تتعلموا منا الرجولة 
    عارفين احلى شئ انها تبقى محرقة معاكم لان وصلت الامور لطريق مسدود 
    وضعيف الشخصية لما يمسك سلطة شوف بيعمل ايه  وعلى فكرة لسة ناويين ليكم على نية سودة بحيث لما ننفذها  اراهنك ان دخلت النت وصار ليك نفس تكتب كلمة  وسلام

  22. الويل لكم 18/12/2010 14:35 -

    عايرتونا بالكتوت ويكفي ان الكتوت يأكل من الحلال ولم يسرق يوما اموال الناس بالباطل ………نهبتوا اموال كثيرة اين ذهبت كلتوا حقوق الناس حينما اعطاكوا الله السلطة واخذتوا كل شيىء لأنفسكم والمال الحرام لا يدوم …….الايام القادمة ستكون أسوء من الماضية لأن حقوق الناس ما زالت في بطونكم وبطون ابناءكم ونساءكم واطفالكم……….مهما حققتم من شيىء فهو في زوال وانتم الان تشاهدون ذلك بأنفسكم فحكم الله عادل ولكن اكثر الناس لا يعلمون……..ظلمتم ناس كثير وضحكتوا على ناس كثير وفكرتم ان هذه شطارة…..لكن ظلم الانسان ساعة وعدل الله الى قيام الساعة ولن تدوم لكم ذكرة ما دامت المظالم لم ترد الى اهلها………وستظل المطاردات ورائكم حتى يلقى كل فرد ظلم جزاؤه…..قد تراوغون وتهربون لكن الى متى….. ستظل هذه المطالبات دين فى اعناق اولادكم واطفالكم ونساءكم……ستتركون لهم المصايب والعار حتى لتصل الدرجة ان ابنك الذى من صلبك سيبعث لك اللعنات وانت في قبرك وذلك لانك ما راعية الله في اطعامه من حلال وما راعية الله وقت ان ملك امر المسلمين الضعاف……………الويل لكم ثم الويل لكم من الله

  23. الويل لكم 18/12/2010 14:20 -

    فعلا الدنيا ما تسوى ……..والكلام ده بينقال بعد خراب مالطة…….وانتو للاسف ما بترجعوا للغة اللين الا بعد ما تحسوا انكو خسرتوا بس للاسف اسلوبكوا ده استخدمتوا مع الناس التانية وجاب نتيجه…. لكن احنا فاهمينكوا ما تتعاملوا معانا بالشكل ده داحنا كل حاجه دافنينها سوى…….ما تحاولوا تذاكوا علينا تاني وفوقوا واعترفوا بالريادة لنا………..المال والعلم عندنا……واذا كان حققتوا شيىء فى الشرطة او الجيش فالفضل يعود لاهل قرية نجيلة فمن عرفكوا هذه الطريق وساعدكوا فيها هم ….يعنى لم تحققوا شيئاً من قدراتكوا الشخصية حتى تفعلوا كل ما فعلتوة ارجو ان تندموا على فعلكم وتتوبوا توبة نصوح……….وانا واثق ان عمركوا ما توبوا فالطبع غلب التطبع………وعمركوا ما تتغيرو ولن تنسوا ان رمضان جعلكوا في ذمة التاريخ …….فالمرء لا ينسى من حطمة ودمرة وجعلة مسخ بين الناس لا قيمة له….. ولكن من الممكن ان ينسى كل شيىء آخر….لن ينسى الزملوط انه لم تصبح له قيمة بين الناس بسبب سقوطة لثلاث دورات متتالية والسبب رمضان سرحان ولو انه اعترف بنا وقوتنا من الاول لكان خيرا له….لكنة كابر وعاند واستحقرنا واستخف بنا فكان الويل له……..والويل له ان عاد……..وان عدتم عدنا………ارجوا ان تكونوا قد تعلمتم من التجارب وان من يقف ضدنا سيلقى جزاه……….وان غدا لناظره قريب

أضف تعليقاً