مرتضى منصور يعلن عن قرار انسحابه من الترشح للرئاسة

اعلان قرار انسحاب مرتضى منصور من الترشح في الانتخابات الرئاسية المصرية 2014

انسحاب مرتضى منصور من الترشح للرئاسة

اخبار الانتخابات الرئاسية في مصر تكتبها: ندى المصري

أعلن المستشار مرتضى منصور، رئيس نادي الزمالك، اليوم السبت، قرار انسحابه من سباق انتخابات الرئاسة المصرية 2014، مؤكداً بانه سيقوم بدعم المشير عبدالفتاح السيسي، كمرشح للرئاسة، وذلك  لان الوقت «اللى إحنا فيه مش وقت هزار» حسب تعبيره.

وقال مرتضى منصور في المؤتمرالصحفي الذي عقدع صباح اليوم بان سبب قراره بالانسحاب جاء بسبب مناماً رآه بعد صلاة الفجر، وان تفسير هذا المنام يعني ضرورة انسحابه لصالح المشير السيسي: «بقالي كتير ما اتشعبتش في أتوبيسات كنت أطلع أبونيه المترو، كل ده شوفته وجربته، عشان كده طالع من الشعب .. حلمت إني راكب أتوبيس وداني لمنطقة فم الخليج، وفجأة لاقيت اتنين جيش جنبي واحد عميد والتاني عقيد، قالوا لي إحنا رايحين مصر القديمة مش مصر الجديدة.. حسيت إن الاتنين بيمثلوا المشير السيسي».

وانتقد مرتضى منصور حملة المشير السيسي الانتخابية قائلاً: «أقول للمشير السيسي أنا أؤيدك كمرتضى، لكن البعض في حملتك ليس على المستوى المطلوب، البعض في حملتك النفاق ظاهر فيهم، مفيش حاجة اسمها السيسي هنرشحه غصب عنه، السيسي بشر يسيء ويخطئ».

ووجه كلامه الى المرشح الرئاسي حمدين صباحي بدون ان يذكره بالاسم: «مش هدي صوتي لبني آدم بيقول أنا مرشح الثورة وجاي أقضى على فلول الحزب الوطني، وخد 4 مليون جنيه من رجل أعمال من الحزب الوطني، أنت مرشح الثورة ولا من الباطن حزب وطني، حضرتك بتقبض من ناس في الحزب الوطني».

وتابع مرتضى منصور حديثه عن حمدين صباحي: «لقاؤك مع اللواء مدحت عبدالحميد في مقر أمن الدولة لما استدعاك بخصوص المسدس الدهب الخالص اللى أخدته من صدام حسين ثم انقلبت عليه.. رحت لمعمر القذافي، قول للشعب خدت إيه من معمر القذافي، وقفت مع بشار الأسد طلعته السما ثم انقلبت عليه، في إقرار الذمة قولت عندك 7 آلاف جنيه، اللى ولدوا عربية مرسيدس، دول منين».

يوتيوب فيديو وقائع المؤتمر الصحفي للمستشار مرتضى منصور كاملاً اليوم

اخبار ومواضيع ذات صلة:

Advertisement

انسحاب مرتضى منصور من سباق انتخابات الرئاسة المصرية 2014

أضف تعليقاً