ارتفاع اسعار الكهرباء

ارتفاع اسعار الكهرباء

زيادة  و ارتفاع اسعار الكهرباء في مصر

النية بـ زيادة و رفع اسعار الكهرباء في مصر يثير الاستياء من الحكومة

مصريات
نبيل نور

انقطاع التيار المتكرر وعدم انتظامه خلال الفترة الماضية أدى الى حالة واسعة من الاستياء الجماهيري.. زاد من هذا الاستياء نية الحكومة زيادة اسعار الكهرباء بنسبة 7.5% شهرياً.. وهو ما سجلناه على لسان المواطنين من مختلف الشرائح.

تساءل غنيم فرج غنيم “فني مختبرات بمعامل جامعة الأزهر” إذا قامت الحكومة بتطبيق زيادة اسعار الكهرباء.. ماذا يفعل أصحاب المعاشات والدخول المنخفضة الذين يبحثون عن أي زيادة في رواتبهم.

محمد عبدالسلام “صراف باحدى شركات الكهرباء” طالب المسئولين بعدم زيادة اسعار جميع السلع لأن الناس تعبانة.. وان هناك أناسا لا يجدون قوت يومهم.. والذي يستهلك أكثر من 200 كيلو شهريا ليس من ميسوري الحال.. حرام حرام حدوث أي زيادات.

تصرخ مني عبدالحميد “ربة منزل” كيف تزيد الحكومة الكهرباء والعيشة أصبحت صعبة والمسئولين لا يراعون ظروف الناس.
محمد السيد “ماسح أحذية” يعملوا اللي عايزينه أنا ماعنديش إلا لمبة واحدة ومروحة.

محمد قدري “مدير شئون عاملين باحدى شركات قطاع الأعمال” قال: اشتكيت أكثر من مرة بسبب ارتفاع فواتير الكهرباء ولكن لا أحد يسمع وأرفض أي زيادة جديدة في اسعار الكهرباء.

محمود كامل وعادل يوسف.. أكدا ان الحكومة دائما تقول لن نمس محدودي الدخل.. وهي تعلم تماما ان أول المتأثرين من زيادة وارتفاع اسعار الكهرباء هم محدودو الدخل.

ناصر أبو زايد “صاحب استديو” وكرم محمد “صاحب محل عصير”.. أشارا الى أن ظروف العمل تتأثر كثيرا بأحوال الناس الاقتصادية.. نطالب بعدم زيادة اسعار الكهرباء وتقسيط الفواتير العالية القيمة.

اخبار ومواضيع ذات صلة:

زيادة و رفع اسعار الكهرباء في مصر يثير الاستياء من الحكومة

6 comments
  1. مش كفايه فلوس الزباله اللي ضحكوا علينا بيها وزودوها علي الكهربا والبلد مليانه زباله وقرف

  2. احمد محمد 19/11/2010 04:26 -

    يصدروا الغاز ببلاش لاسرائيل ويحاسبونا بالغلا والكوى ناس فاشلة وحومة فاشلة

  3. سعيد عاشور 14/10/2010 22:04 -

    انابفكر اجيب مولدكهرباء واعمله حفرة تحت السلم مع ترمبه على شان استغنه عن الحكومة وربنا يستر على الهواء الموجود في الجو

  4. عجايب 10/10/2010 18:44 -

      طيب زيادة الكهرباء سيترتب عليها زيادة اشياء كثيره اغلب السلع ستتاثر بالزياده حتى عصير القصب وكل شىء يحفظ فى ثلاجات المولات والمحلات مثل اللحوم المجمده والاسماك كل شىء يعنى هتاثر على محدودى الدخل ما فيش فايه ما حدش يقلى مش هتاثر ومش هناخد من استهلاك اقل من 200 وات كذب هتتاخد من محدودى الدخل بالشكل الى شرحته ودنك منين يا حكومه طفشونه وهيطفشونه من الدنيا كلها واظاهر انهم نجحو فى خرابها ولسه نقعد على الحيطه ونسمع الزيطه

  5. فارس بلا جواد 10/10/2010 18:14 -

    ولسه يا بلـــــــــد الكهربا عندن بتجى من السد العالى يبقا ليه لزياده يغنى ما نستهلكشى حاجه تصنيعها امال السعوديه والدول العربيه لو زودت الكهربا محدش يلومهم لانهم بيصرفو عليها جااامد  الزياده دى داخلة جيب مين فى الوزارة  

    دى هدية الحزب ليكم يا شعب مصرعلشان تروح تنتخبو الحزن الوسنى  فووووووووقوووووو وانتفضو ضدد هؤلاء الطغاه والله لا يصفو الا بالطغاه المتغطرسين فيييييينك يا عبد الناصر

أضف تعليقاً