والدة حازم ابو اسماعيل

بيانات والدة مرشح الرئاسة حازم ابو اسماعيل الانتخابية في امريكا

والدة حازم ابو اسماعيل

كتبت ندى المصري:

استكمالاً لما ورد سابقاً عن ان والدة الشيخ حازم صلاح ابو اسماعيل كانت قد حصلت على الجنسية الامريكية قبيل وفاتها رحمها الله، ورغم النفي الخجول والغير مقنع حتى الآن للشيخ حازم ابو اسماعيل نفسه، فقد استمرت محاولات اثبات هذا الادعاء بطرق مختلفة غير رسمية، نظراً للصمت المطبق للجنة العليا لانتخابات الرئاسة حتى هذه اللحظة، مع انها هي المعنية اولاً وآخراً باثبات صحة هذا الادعاء من عدمه.

واستطاع الاعلامي عمرو اديب في حلقة برنامج القاهرة اليوم الاتيان بدليل يعتبر شبه قاطع، وفحواه بانه اذا كان حق التصويت في الانتخابات الامريكية حصراً على المواطنين الذين يحملون جنسية الولايات المتحدة وليس حق الاقامة او الجرين كارد .. فان اي شخص يحق له التصويت بهذه الانتخابات يعتبر، وبالضرورة، حاملاً لهذه الجنسية.

ومن خلال الموقع الرسمي لمدينة لوس انجلوس وعلى مرئى المشاهدين كما هو واضح في الفيديو يوتيوب الذي نعرضه ادناه، قام عمرو اديب بادخال بيانات والدة حازم صلاح ابو اسماعيل التي تم الحصول عليها سابقا وتبين بانه يحق لها التصويت في الانتخابات الامريكية مما يعني بانها كانت من حملة الجنسية الامريكية.

وأكد عمرو اديب بانه رغم قوة هذا الدليل، إلا انه ينتظر ان تقوم الجهات المعنية في الحكومة المصرية بتبيان حقيقة هذا الموضوع، وبحالة صحته يجب وقتها على مرشح الرئاسة الشيخ حازم صلاح ابو اسماعيل اعلان انسحابه من انتخابات الرئاسة المصريةـ وذلك حسب قاون انتخابات الرئاسة في مصر الذي يمنع من يحمل احد ابويه جنسية اجنبية اخرى غير المصرية بالترشح للانتخابات الرئاسية المقبلة.

يوتيوب عمرو اديب يثبت حق والدة حازم صلاح ابو اسماعيل في التصويت بالانتخابات الامرريكية

اخبار ومواضيع ذات صلة:

الدليل القاطع على جنسية والدة حازم صلاح ابو اسماعيل الامريكية

60 comments
  1. توتى باريس 21/04/2012 17:07 -

    الشيخ حازم موش كزااب وموش طمعان في كرسي ولاحتى كنبه والله وكلامي هتحسب عليه ادام ربنا هوه عيز يمسك البلد علشان يقيم شرع الله ومش علشان مصلحه الشخصيه عامتن الكلام الوحش البيتقال عليه مش هيدره بللعكس في ميزان حثناته

  2. عبده 20/04/2012 22:35 -

    ياابو اسماعيل منبر المسجد احسن 1000 مرة من كرسى الرئاسة

  3. عمر محمد 19/04/2012 01:03 -

    ياربنا ولى امورنا خيارنا ومن تحب وترضاه لنا
     

  4. يارب يارحمن يارحيم اذا كان يعلم ان امه امريكية ويريد خدعة الناس يارب ارينى فيه آيه حتى يكون عبره لغيرة … حسبنا الله ونعم الوكيل

  5. القسطاوى 18/04/2012 20:27 -

    مازال الحازم؟؟؟؟؟ بيكدب زعلان على الملايين الى صرفها من حساب دولة الخليج فى الدعاية الانتخابية راحت فلوسك ياكداب ( صابر)

  6. ارحمونا 18/04/2012 20:20 -

    يا جماعة الله يحفظ مصر حاجة تكسف

  7. فرج بدوى 18/04/2012 18:41 -

    نريد توحيد المسلمين فى جميع انحاء العالم ولن ينجاح المخطط الامريكى الاسرائيلى فى تمزيق العرب والمسلمين

  8. فرج بدوى 18/04/2012 18:37 -

    ان شاء الله الشيخ حازم ابواسماعيل هو الرئيس وحتى لوحسرنا الرئاسه احنا كسبا كثيرا وهو اسقط النظام السابق والان بفضل الله المسجد مفتوحه 24ساعه وهظا اكبر الارباح وما النصر الا من عند الله

  9. الداخلية المصرية لا تلزم المرأة بالابلاغ عند حصولها على جنسية اخرى ومن هنا حصل اللبس وكانوا فاكرينه هيعدى لكن للاسف ما عداش وخسر ابوا اسماعيل مع الجرشنات ثقة الناس مش بس هوة لكن دى تانى حادسة الاولى كانت البلكيمى والاتنين من حزب النور

  10. هشام العربى 18/04/2012 00:49 -

    اللهم انتقم من هذا الديوث جوز الست لميس الراقد تحت ارجل هيفاء المسمى بعمرو الغير اديب ولا يعرف عن الادب حتى اسمه

  11. احمد المحجوب 17/04/2012 09:28 -

    يناس الشيخ رجل دين وعاوز اسائله اذا كانت الوالدة مصريه فاين جواز السفر المصري الذي دخلت بة مصر والسعوديه طبعا عليه اختام المغادرة والوصول والتواريخ وهذا هو الدليل القاطع ويارب يطلع الشيخ صادق ويلاقي الجواز لاني بحبه وخايف يطلع عكس ذلك لان مصيبه لان المسلم صادق صادق صادق

  12. مواطن مصرى 16/04/2012 00:24 -

    هل يعقل اننا لم نعرف اسم ام اى مرشح من1200 مرشح..الا .اسم ام حازم..الشيخ.ابن الشيخ ..ارجوك يا اخ حازم كفاية كدة رحمة بنا وبوالدتك ..اعتقد ان منبر الجامع افضل مليون مرة من كرسى الرئا سة

  13. شاهندا 14/04/2012 22:15 -

    لو عرفت ان الشيخ حقيقي بيكذب حيكون من اسباب حزني علي الاسلامين اللي المفروض بنثق فيهم واطلب من الله ان يولي شاننا من يصلح

  14. ساره طبيبه نفسيه 12/04/2012 11:49 -

    أكتب مره أخرى للذين يرمون عمرو أديب بالكذب و النفاق و كل الخصال الناقصه … و إذا كان الرجل بتلك الصفات المشينه .. فلماذا تفرضون على أنفسكم المشاهده و متابعه النفاق و الكذب .. أليس أحرى بكم الذهاب للقنوات ذوات البرامج الصادقه و الهادفه … عجبت لك يا زمن

  15. ساره طبيبه نفسيه 12/04/2012 11:43 -

    Voting – Now That You Are A Permanent Resident المصدر: http://www.masreat.com/?p=48063

    ….. و هذا تأكيد على كذب كلامك يا صاحب عنوان ( مصر إخوانيه و سلفيه ) …. فأنت مقيم بأمريكا و تعلم علم اليقين أن تلك الجمله (Voting – Now That You Are A Permanent Resident ) و البرمننت ريزيدانت يعنى حصل على البرمننت كارد و الذى يحصل على هذا الكارد يحق له إستخراج وثيقه السفر الأمريكيه و أيضا يكون على لائحه الإنتظار لحلف اليمين بعد تقدمه للحصول على الجنسيه .. فأم حازم إسماعيل تحمل الجنسيه ضمنا و النيه عندها بالحصول عليها ..

  16. احمد 12/04/2012 11:30 -

    يا ءيها الذين ءامنوا إن جاءكم فاسق بنبأ فتبينوا. ده إذا كانوا ءامنوا فعلا ولا إيه يا عمرو يا أديب 

  17. الشيح هو اعلم واحد بجنسية والدتة فاذا كانت امريكية فاللاسف لا يصلح من يبدئها بكذب فلانسحاب يكون افضل من حكم المحكمة

  18. المنسى 12/04/2012 00:00 -

    الله  يحرق الاخوان  علىة  السلفيين على كل الاحزاب  يارب يولعه كلهم  كل واحد فيهم عاوز يمسك السلطه ويتحكمو فى البلد  ا نا شاب مصرى وكرهت كل السلفيين لانهم كدابين يقولون مالا يفعلون   حرام عليكم هى البلد  ناقصه حريق  ارحمو من فى الارض يرحمكم من فى السماء  ربنا يولع في كل الى عاوز يطمع فى كرسى الحكم

  19. محمد موسى 09/04/2012 22:16 -

    والله صدق النبى اذ يقول يصدق فيها الكاذذب ويكذب فيها الصادق ويخون فيها الامين ويؤتمن فيها الخائن وينطق الرويبضة قالو وما الرويبضة يارسول الله قال الرجل التافه يتكلم فى امر العامة

  20. اصدقك ياعمرو وانت كذوب من اعتمد علي عقله اختل ومن اعتمد علي ماله قل ومن اعتمد علي جاهه ذل ….هذا انت……. ومن اعتمد علي ربه لااختل ولا قل ولاذل ….هؤلاء هم اصحاب الدين كأمثال حازم صلاح ابواسماعيل ……انت كبير المنافقين فلا يضر ابواسماعيل نبح الكلاب

  21. جمعه عبدالله 09/04/2012 11:26 -

    الاسلام قادم رغم انف عمرو اديب

  22. فوزى عبدالمنعم 09/04/2012 11:24 -

    الله الله يا حازمنا والله لن تضار ابدا

  23. زيزو النجار 08/04/2012 14:52 -

    انسى يا عمرو…………..لن تستطيع ان تطفئ نو الشمس و إن عزمت علي ذلك…فكلنا حازم ابو اسماعيل … حتي وإن راح هذا الحازم .. فسيأتي عيره ملايين الحازمون

  24. عزة عمر 08/04/2012 01:04 -

    صباح الفل يا عموره قريبا جدا الإسلاميين هيحكموا و ساعتها هنتفرج عليك وإنت بتاع قال الله و قال الرسول يا منافق يا بتاع كل زمن.

  25. محمد 07/04/2012 23:00 -

    والله امريكا اسرائيل النظام السابق عمرو اديب حسبى الله ونعم الوكيل

  26. عمر اديب طول عمرة منافق للنظام السابق 0 بعد الثورة اصبح يهاجم النظام السابق يعنى كمان كذاب 0 ودة ينطبق علية المثل اللى بيقول كلم ***** تلهيك واللى فيها تجيبة فيك0

  27. ابوالصديق 07/04/2012 12:01 -

    كل الاشياء ده سهله على امريكا بتنسيق مع امريكا لان امريكا مش عايزه الشيخ حازم ………….. لكان الشعب عايز الشيخ حازم رائيس لمصر رغم انف امريكا

  28. كاسترو 07/04/2012 07:26 -

    عمرو اديب مالو اية اللى يضرور ان حازم يترشح فى الرياسة دة حراااام انو يربى دنو  دة فضاحونا وفضحو الاسلام يا جماعة هو كل واحد يربى دنو بقى شيخ حرام عليكم وكفاية سيبو الاسلام فى حالو بقى وكفاية كداااااب يا       حازم وبلاش كدب وضحك على الناس

  29. كاسترو 07/04/2012 07:23 -

    يا جماعة دة شيخ  كذاب   ومش  صادق دة حرام علية انو يترشح اصلان هل كل اللى كانو بيمشو وراة لزم يضربوة بى الشبش لانو ضحك عليهم ونصب عليهم لانو كداب   ازى يعنى واحد ميعرفش امو جنسيتها اية دة كلام يدخل العقل  دة كذااااااااااااااب بكل المقايس

  30. مجدي اليماني 07/04/2012 07:13 -

    الله اكبر . ومالنصرالامن عند الله / مبروك لكل مؤيدي حازم ابواسماعيل فقد تبين ان والدة الشيخ لم تحصل علي الجنسية الامريكية لان القانون الامريكي يعطي الحق لمن يحمل الجرين كارد في استخراج جوازسفر امريكي دون الحصول علي الجنسية

  31. محمد نزيه 06/04/2012 23:47 -

    ياأكبر فل من الفلول يا منافق ياصاحب السبق في أن الثوار بياكلوا كنتاكى في التحرير….موت بغيظك..أنا قررت الألتزام بسبب هجومك المتواصل على الأسلاميين وانشاء الله سيحكمك شيخ بدقن

  32. محمد ربيع 06/04/2012 23:45 -

    كل دى افتراءات من اعداء الاسلام امثال عمرو اديب على كل ماهو اسلامى والدليل على كده ان
    1/ام الشيخ حازم عالمه بجامعه الازهر وامريكا ترفض اعطاء الجنسيه الامريكيه لاى عالم بجامعه الازهر
    2/الفرق فى السن بين الشيخ حازم وامه غير منطقى ازاى هو عنده57 وامه عندها 64 هو مواليد 1955 وهى ازاى 1948 فرق 7 سنوات بينه وبين امه
    3/لو افترضنا ان فرق السن منطقى فامريكا تسمح باحقيه من معهم جرين كارد بالانتخابات ولا تشترط الجنسيه فقط
    ” ويمكرون ويمكر الله والله خير الماكرين”
    “الذين قال لهم الناس الناس قد جمعوا لكم فاخشوهم فزادهم ايمانا وقالوا حزبنا الله ونعم الوكيل#فانقلبوا بنعمه من الله وفضل لم يمسسهم سوء واتبعوا رضوان الله والله ذو الفضل العظيم”

  33. ام سارة 06/04/2012 18:13 -

    انتم سبتوا الحمار ومسكتوا في البردعة؟ عمرو كداب ومنافق وووو طيب، حازم أبو اسماعيل إيه؟ صادق لا سمح الله؟ زاهد في السلطة لا قدر الله؟ ده راجل هيموت ويبقى رئيس بأي شكل، بالكدب بالنفاق ببيع مبادئه، مش مهم، يبقى ازاي نثق في راجل زي ده

  34. محمود 06/04/2012 13:54 -

    هذا المستند المعروض فى الصوره يدل على تخلف عمرو اديب كيف يكون حازم ال اسماعيل عنره 57 سنه ويكون عمرو والدته 64 سنه لاحظو تاريخ الميلاد 1948

  35. عمرو زكي 06/04/2012 03:14 -

    مرشح لرئيس الجمهوريه كداب ولقبه الشيخ المفروض يتحاكم
    يبقي مين المنافق الكداب حازم ابو اسماعيل ولا الإعلامي المحترم عمرو اديب

  36. غباء لا يوصف 05/04/2012 23:42 -

    وهل اللى توفى فى امريكا له حق الانتخاب يالا الغباء

  37. mohamed kamal 05/04/2012 21:09 -

    والله انا شايف ان اى حد من المرتزقه امثال عمرو اديب وزوجته لميس الحديدى وغيرهم من ابواق النظام الفاسد السابق فسده مثلهم ولا يمكن الاعتماد على الاخبار المنقوله عنهم ولا يمكن الثقه فى اى قول من اقوالهم لانهم بالتاكيد سيكون لهم غرض او مصلحه من الاخبار التى يروجون لها
    وعلى فكره انا لا سلفى ولا اخوانى ولا انتمى لاى حزب او تيار انا مصرى i am just an egyptian

  38. انا لا سني و لا من الاخوان و لاكن اعمل ان عمر اديب طول عمره منافق و تابع للنظام هو و اخوه كما اعمل ان الشيخ حازم ابو اسماعيل ليس كاذب 

  39. كلما زاد الهجوم على الاسلاميين زاد التعاطف معهم لان الهجوم ياتى من اناس معروف عنهم الغش والنفاق

  40. رودينا 05/04/2012 14:53 -

    ردا على حازم موضوع فلوس الدعاية لشيخ حازم احنا شعب اسلامى مؤمن لما يكون امر فى دين كل واحد بيكون نفسة يصرف كل اللى معاه وهو فرحان ومبسوط فكل الحملات تصرف من مجموعة الاعضاء فى الحملة                                                  نعمل اية انتو مجربتوش ان تتمسكو بأمر وتنفقو فية لله ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  41. حقيقة ايه اللي المنافق عمرو أديب بيبحث عنها

    . هو فاكر نفسه اعلامي. دي منافق كبير وكداب .. وشوفوا كلامه علي مبارك قبل وبعد الثورة. حسبي الله ونعم الوكيل

  42. واحد متغاظ 05/04/2012 10:37 -

    مش جديد دايما المنافق بتاع قنوات اوربت والدعارة يجيب اخبار مفبركة المشكلة انه بجح ومعندوش دم انشاء الله الشيخ حازم هينجح رغم كيد الحاقدين ويعلقك نجفة انت واخوك

  43. عن من تدافعون؟ هل الكذب فصيلة الان؟ام ان شرع الله يبيح الكذب؟

  44. حازم 04/04/2012 20:48 -

    من البلكيمى لحازم ابو اسماعيل ولسه هنشوف من اللى بيقولو على نفسهم سلفين الصدق والله منجى من كل المهالك
    ده عميل امريكى جايب كل فلوس الدعايه منين ده بيصرف فلوس هبل

  45. محمد 04/04/2012 18:48 -

    كل ما يفعله هؤلاء الحمقى خوفا من ان يحكم فيهم احد بشرع الله لأنهم لا يرتضونه فهم **** يخافون من ان يتولى اسد الحكم عليهم

  46. مصرية واخوانية وسلفية 04/04/2012 16:24 -

    عمرو أديب جايب موقع وبيقول ان الموقع ده بيثبت جنسية والدة أبو إسماعيل بسبب ان والدة أبو إسماعيل من حقها تنتخب !! والمفاجأة والفضيحة بتاعت عمرو أديب اقرأها :

    ردا على عمرو أديب اللى ما صدق لقى حاجة !!وقال ان والدة أبو اسماعيل من حقها تنتخب اذا فهي معاها الجنسية مش الجرين كارد
    الرد عليه هنا

    الانتخابات المحلية في أمريكا ممكن يشارك فيها من معهم الإقامة الدائمة (جرين كارد، وليس شرطا الجنسية.
    To vote in local elections where United States Citizenship is not required. Click here for more details on voting لا تشترط الجنسية

    Voting – Now That You Are A Permanent Resident

    Change of Address You are required to notify us of any change of address within 10 days of that change. Form AR-11 is used for that purpose. You can learn more about change of address requirements is found at “How Do I Report a Change of Address?”

  47. انا لااحبك ياعملاو لكنى احترم حازم صلاح

  48. احمد 04/04/2012 04:41 -

    انت بتستشهد بالشيخ طارق اللى هو اصلا شيعى
    اللجنة الانتخبات تنفى اشاعة ان ام الشيخ حازم تحمل الجنسية الامريكية

    دة الدليل على الكلام دة بالصوت والصورة
    يارب يا استاذ عمر تتعلم من اخطائك الاول هجمت الثورة ولما اللى كانو حمينك دخلو السجن رجعت فى كلامك ودلوقتى عاوز تسبت ان الشيخ حازم كاذب ومراوغ وهذة الصفات ليست فيه
    حسبى الله ونعم الوكيل

أضف تعليقاً