اسعار العروسة الصينية في متناول كل شاب..العودة الى عصر الجواري

نشر وتحرير: في Sunday, August 22, 2010, 3:14
هذا المقال نشر في قسم: المصطبة | ويحتوي على: 51 تعليقات فقط .
العروسة الصينية

العروسة الصينية

العروسة الصينية

انتشار اعلانات العروسة الصينية .. احصل على العروسة الصينية بـ 1500 جنيه فقط

 

تقدمها: أمانـي إبراهيـم

حذرت منظمات وجمعيات المرأة المصرية من انتشار الإعلانات الصينية على مواقع الانترنت والتي تدعو الى تصدير العروسة الصينية الصينية الى المجتمع المصري باسعار مخفضة وتتراوح ما بين 1200 الى 1500 جنيه فقط؟!
أكدت قيادات وكوادر المرأة أن زواج الشباب المصري من العروسة الصينية وان  الفتيات الصينيات يؤدي الى زيادة نسبة العنوسة بين الفتيات المصريات بالإضافة الى أنه يهدد الحياة الأسرية بالتفكك.

تقول الدكتورة سوسن عثمان- رئيس الجمعية المصرية لتدعيم الأسرة والعميد السابق للمعهد العالى للخدمة الاجتماعية:
ان الصين بها مشكلة تتمثل في وجود ملايين الفتيات بدون زواج لذلك فإنهم يسعون الى حل هذه المشكلة على حساب بعض المجتمعات الأخرى التي لديها مشاكل في الزواج منها المجتمع المصري.

أكدت على ضرورة التصدي لمثل هذه الدعوات الغربية عن العروسة الصينية من خلال تسهيل زواج الشباب المصري ببنات بلده.. والعمل على الغاء المهر والشبكة الذهبية خصوصاً في ظل الارتفاع الكبير في اسعار كل شيء مع التسهيلات المقدمة على العروسة الصينية .

تتفق معها الدكتورة زينب شاهين خبيرة التنمية وشئون قضايا المرأة: مؤكدة على ضرورة عدم الاستهتار بقضية العروسة الصينية وأخذها على محمل الجد والتحرك بسرعة من خلال إقامة ندوات ومؤتمرات لتوعية الشباب بخطورة الارتباط بالعروسة الصينية لأن الزواج لا يمكن أبداً أن يكون بيعاً وشراء وأن هذه المحاولات تعود بنا الى عصر الجواري الأمر الذي يؤدي الى نشر المساوئ داخل المجتمع.

تري الدكتورة سهام نجم- رئيس جمعية المرأة والمجتمع ضرورة الوقوف على حجم المشكلة والتعرف على عدد الزيجات التي تمت حتى الآن وهل  الزيجات من العروسة الصينية مدفوعة الثمن أم هي زيجات بعقود عرفية.
أوضحت أن الصين استطاعت أن تدرس طبيعة المجتمع المصري جيداً ومعرفة احتياجاته ومتطلباته وعلى هذا الأساس استطاعت أن توفر له العروسة الصينية بدون أدن  تكلفة.
تؤكد عايدة نورالدين-رئيس جمعية المرأة والتنمية على أهمية دراسة أسباب العنوسة في مصر وعلى رأسها بالطبع المشكلة الاقتصادية وارتفاع الاسعار مما يحول بين الشباب وبين الزواج بعد أن اصبحت الشقة السكانية بمبالغ خيالية بالإضافة الى اسعار الأثاث و الأجهزة الكهربائية مشيرة الى ضرورة تكاتف جمعيات المجتمع المدني والجمعيات الأهلية مع الحكومة لحل هذه المشاكل وتوفير شقق باسعار رمزية للشباب للقضاء على العنوسة مؤكدة أن ذلك هو الحل الوحيد لمواجهة مثل هذه الابتكارات الصينية والتي تستهدف دعم غزوها للمجتمع المصري.
وتري رضا محمود- المحامية:ضرورة اصدار تشريع يمنع توثيق الزواج الصيني من الشباب المصري خاصة بعد أن اغرقت إعلانات العروس الصينية مواقع الانترنت المختلفة والفيس بوك!!


موقع مصريات www.masreat.com
ولكن ماذا عن رأي علماء الاجتماع وعلماء الدين؟!
تقول الدكتورة نادية حليم- أستاذ علم الاجتماع ومستشار وحدة المرأة بالمركز القومي للبحوث الاجتماعية والجنائية:
إنها أول مرة تسمع فيها عن “العروسة الصينية” مشيرة الى أن المركز حريص على عمل دراسات موسعة حول أي ظواهر اجتماعية ولكنها تري أن هذا الموضوع غير موجود في مصر.
اختراق المجتمع
تقول الدكتورة سامية خضر- استاذ علم الاجتماع بجامعة عين شمس:إن هناك محاولات مستمرة لاختراق المجتمع المصري من خلال التعرف على مشاكله والعبث بأمن واستقرار هذا المجتمع مشيرة الى أن هناك عنوسة داخل الصين وفي نفس الوقت يوجد شباب مصري لديه النية في العمل والكفاح.. لذلك فإنهم يسعون لتحقيق أهدافهم من خلال جذب هؤلاء الشباب الذين يعانون من أزمة زواج في مصر لتزويجه بفتيات صينيات حتى يصبح الجيل الجديد صينيا وتكون هناك جالية صينية كبيرة تكون مركزاً لهم لترويج سلعهم وبضائعهم وفرض لغتهم أيضاً!
غير جائز
يؤكد الدكتور أحمد محمود كريمة- الاستاذ بجامعة الازهر: أن زواج الشباب المصري من العروسة الصينية التي لا تؤمن بديانة سماوية لا يجوز شرعاً حرصاً على الأبناء الذين ينتجون عن هذا الزواج مؤكداً أنهم سيكونون منشقين فكرياً وثقافياً.
أضاف أنه لابد أن يشترط الشباب أولاً على العروس أن تشهر إسلامها عن قناعة لحفظ القيم الاسلامية في المجتمع بينما يري الدكتور محمود عاشور وكيل الأزهر السابق: إنه لا مانع في زواج الشاب المصري من العروسة الصينية إذا توافقت فيها شروط الزواج الاسلامي لكن المشكلة تتمثل في أنها لا تعتنق ديانة سماوية الأمر الذي يهدد بإنتشار هذه الديانة غير السماوية في حالة اتمام هذه الزواج مما يعد خطراً داهماً يهدد المجتمع المصري

اخبار ومواضيع ذات صلة:

Sponsored links


51 التعليقات في “اسعار العروسة الصينية في متناول كل شاب..العودة الى عصر الجواري”

  1. بيبو
    2012.09.28 13:47

    والله حاجه زاى الفل وحلال ومش مكلفه وهتحمى شباب كتير جدااا ياريت الفكره دى تنتشر .

  2. abdooo
    2012.09.01 20:38

    انت نفسك تجوز مفيش دهب متجوزروح تجوز من الصين

  3. abdooo
    2012.09.01 20:33

    سلام عليكم على فكر ده جواز حلو المشاكل دهب و فرش و شقه وفرح انت لتسرقه وصنيى فرت حاجة كثير او انا ممكن تجوزمن الصين فى نا س هى كلمو انت اكيد مجنون بسهو الحل الشاب تجوز من الصين كل وحده يخالى بنت تعنس انا

  4. أحمد الاسد
    2012.07.12 08:21

    حد يتجوز وحدة بتاكل صراصير يا جدعان…والا تصدق؟! مصلحة! ..اهو توفر في تمن البيروسول و الفليت حتي ريحتهم معفنة و اهي تاكلهم و خلاص … الصين حلوة

  5. اراء
    2012.04.24 03:34

    ممكن نتكلم بصراحه البنات الى زعلنين ليه لو الا نشان تقدم لوحد منكم ايوها يطلب شبكه 10000جنيه 3 حجر نوم وشقه ووظيفه ولو عندك ملك يطلب منك تكتب نص الملك طيب الشباب الغلائبه يجيبو منين كل الطلبات دى ده حرام ولا حلال لما الانسان يتزوج 1500 جنيه حلال ولا العرفى والزنا ده فى شرع مين لان الرسول صلى الله عليه وسلم قال من اسطتاع منك الباء فليتزوج صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم ويريت حد يقول فين اماكن العرائس

  6. نفسى اجوز صينية
    2011.12.26 14:52

    نفسى اجوز صينية

  7. ابو اياد
    2011.12.24 05:02

    والله كلام زى الفل دا انا من ساعة ما اتجوزت وعرفت اللى فيها حسيت ان الواحد حياته انتهت .. عشان مش معايا فلوس انى اسافر بره واجيب حته من هناك احسن من البلاوى بتوعنا دول .. دى حتى مش تمن السجاير اللى الواحد بيحرق بيها دمه بسببهم .. وسمعت ان ممكن تعملها صامت .. هو فيه احلى من كدا

  8. واو فرصه قويه وجميله
    2011.09.09 23:05

    يارب يوقعنا فى بنت الحلال

  9. علي
    2011.08.24 18:56

    ردا على الحبراء الجامدين أوي وسيدات جمعيات المرأة المتوحشة.اللاتي يقولون أن هذا بيع وشراء..هو اللى بيحصل في الشباب المصري الراغب في الزواج وقائمة المنقولات واشتراطات سكن وبيئة الزوج وعائلته حتى تليق بالنسب الرهيب للعروسة ومتطلبات ظروف الشقة و الشبكة والموبيليا والمغالاة في المهور والمؤخر وغيره مش بيع وشراء برده دو هو ده أم البيع والشراء والتجارة الخسرانة الحقيرة والقذرة لأن ذلك أحقر بكثير من البيع والشراء..أحلى سلام للعروسة الصينية ويامرحب بيكي ياحلوة بس تشهري إسلامك الأول قبل الزواج. وطزززززز في العروسة المصرية وأهلها اللى شيفين أنهم وبينهم ماحصلوش في الدنيا..

  10. معاني
    2011.08.11 13:00

    لكم مني هذه النصيحة متى كان الإنسان اعتبر نفسه إله لا تنتظروا منه الرحمة ( فالله خير حافظا وهو أرحم الراحمين ) وربنا سوف يسهل لهؤلاء الرجال تسهيلات غير متوقعة رغم أنف البشر كلهم والدليل على ذلك قوله تعالى ( وليستعفف الذين لا يجون نكاحا حتى يغنيهم الله من فضله )

  11. مسلم غيور على دينه
    2011.08.11 12:49

    كل هذه التعليقات جميلة ولمخصها :

    أن سبب كل هذا هو غياب الدين ومفهوم الزواج عند البشر الذي تحول من سكن ومودة ورحمة إلى ماديات وغل وحقد ونفوس خاوية من الإيمان أولا وقبل أي شيء علينا أن نملاء قلوبنا بالإيمان تستقيم الدنيا ولكم تحياتي

  12. ehab
    2011.07.02 05:43

    السلام عليكم ..
    اتمنى بعد كل التعليقات الجميلة أحياناً و السخيفة أحياناً .. أن نعتبر من الصين ذلك البلد الأسطورى الذى لا يقف أمامه شئ فى ايجاد حلول لمشكلاته .. حتى مشاكله الاجتماعية حلها بطريقة أو بأخرى .. ثم يأتى الأب اللذيذ .. يقول يا بنى احنا بنشترى راجل .. و ده فى أول لقاء ، و بعد ذلك .. انت عارف يا بنى طلبات البنت و امها ، و ربنا يقدرك .. ازاى ربنا يقدرك و فى الأصل مافيش المودة و الرحمة التى أمر بها الله ,, و على رأى الأخ كأن العريس كنز و اتفتح ..
    و لكن لدى ملحوظة لكى نحق الحق .. الزوجة المصرية المخلصة و المؤمنة بالله و المحبة لزوجها لن تعوض بأى كنز من كنوز الدنيا .. يا اخى كفايه انها تفهمك من نظرة عنيك .. كفاية احترامها ليك وسط اهلك و ناسك .. و قال رسول الله (ص) تُنْكحُ الْمَرْأَةُ لأرْبَعٍ: لمالها ولِحَسَبها ولِجَمَالها وَلدينها: فَاظْفَرْ بذاتِ الدِّينِ تَربَتْ يَدَاكَ – فإذا حسبناها حسبة تجارية و كان الجمال هو العامل المؤثر فأنت بالفعل خسران لأن ذلك يعبر عن 25% مما تنكح المرأة لأجله ، حيث أنها إذا كان لديها مال لما ذهبت الى اقصى الأرض لتتزوج ، و اذا كانت ذات حسب فلن يتركها أهلها ايضاً لتفعل ذلك ، و لا اعتقد ايضاً انها مسلمة ، فانت تختار الجمال ( و ياريتك اصلاً تلاقيه ) ، و أين الدين الذى اختاره الرسول (ص) و بين فيه أنه الهدف المختار فى الزواج ؟؟
    ليس لدى مانع من زواج المسلم بأجنبية – مسلمة – و يا حبذا إذا كانت جميلة ، و لكن تأكد أنك إذا ما وضعت هدف التدين نصب أعينك – سوف تتمتع كثيراً بدنياك ، و ستبكى كثيراً فى أخراك ..

  13. ابن مصر
    2011.03.27 03:29

    والله فرصه حلوه بس لو فى واحده بثلاثه خطوط يكون افضل ههههههههههههههههههههههههه

  14. هانى محمد
    2011.02.20 17:43

    انا اريد الزواج من صينية بس تعيش هنا في مصر

  15. محمود سالم
    2011.01.04 01:55

    انا عايز عروسه صينيه بس تكون محترمة وتكون بتكلم عربى وتكون جميلة

  16. عادل
    2010.12.20 07:18

    طيب لو الحجاره بتعتهااا خلاصه ممكن اوصلها كهرباء ولا اعمل ايه
    ؟؟

    الموضوع بجد الزواج من الصينيات وهل هى بطير وبتموت عند القطار ولا افلام بس اعرف هههههههههههههههه

  17. !!!!!!!!!!!!
    2010.12.20 05:02

    أنا بنت و باقول روحوا اتجوزوا من بره عارفين ليه بجد علشان احنا مش فارق معانا انتوا ليه فاكرين ان احنا لو ماتجوزناش مصرى يبقى مش حانتجوز ؟ احنا عندنا 3 الاف واحدة فى السنة بيتجوزوا من برة و فى كلام ان فى جامعة فرنسية شهيرة نزلت احصائية بتقول ان احنا أكتر دولة عربية بناتها بتتجوز من بره و بعدين انتوا نازلين شتم و بهدلة فينا زى مايكون مثلاانتوا مثاليين و تستحقوا واحدة مثالية ما فيش حد مثالى فوقوا بقى لما احصائية تنزل بتقول ان 37% من الأسر المصرية المرأة هى اللى بتعولها ده يبقى معناه ايه ؟ وعلى فكرة بقى ده مش هايقلل من نسبة المعاكسات و لا اى حاجة دى حجج لبس البنات ايه اللى انتوا بتتكلموا عنه البنت اللى تحرشوا بيها من فترة كانت لابسة ازدال و أغلبية البنات اللى تعرضوا للتحرش محجبات و منتقبات

  18. ششششش
    2010.12.18 20:57

    بسعر تقديم الغاز

  19. ششششش
    2010.12.18 20:57

    يا بلاش

  20. zezo
    2010.12.11 23:54

    انا متزوج وعندى ولدين فى عمر الطفولة ممكن احجز لهم عروستين صينى قبل ما يغلو

  21. zezo
    2010.12.11 23:47

    صينى صينى احسن من مافيش

  22. mohamed
    2010.11.29 20:54

    i want to see some photos for some girls to selct one to be my wife

  23. إمام مصطفى
    2010.11.19 18:29

    أظن كفايه كده وسامحوني..

  24. إمام مصطفى
    2010.11.19 18:28

    الناس اللي بتتكلم عن العادات والتقاليد ينزلوا يشوفوا الشارع المصري … الجائع والمحروم لا ديانه لهم .. عيشني في مستوى معقول أقدر أفكر بطريقه معقوله .. إحرمني من كل شيئ سهل أروح لأي واحد رافع شعار برّاق
    .
    حد يقوللي صهيب وبلال وسلمان دخلوا الإسلام ليه؟؟؟؟
    مش لأن النبي وعدهم بحياة أفضل .. على العموم من وجهة نظري جواز الصينيات أفضل من جواز الإسرائيليات.. من فضلكم بلاش كلام عن الصوم وغض النظر ..أيام الرواة ماكانش فيه نت ودش وفضائيات
    .. ناس قالت وناس عادت .. كلموني في اليوم

  25. إمام مصطفى
    2010.11.19 18:20

    وافق المفتي على جواز الخلفاء من كل حته في الدنيا .. ووافقوا على نسوان الفتح والغزو والأسر والسبي وجم عندنا واستأسدوا .. الصينيات أفضل مليون مره من نسوان العرب اليومين دول .. وسيبوكوا من قصص التاريخ المتفصله

  26. إمام مصطفى
    2010.11.19 18:17

    باعتبار أنني تعاملت مع الصينيات والصينيين لمدة طويلة .. فاسمحوا لي أن أمتدح هذه الجنسية العريقة في المجتمعات البشرية العالة بصمت ودأب ولم يتسلل لها بعد هذا الكسل والتراخي كما حدث في مصر .. بنات الصين مخلصات نظيفات ويهتممن بأدق التفاصيل ويرضين بالقليل
    .
    كلام العلماء على عيني .. لكن لماذا لايذكروا في عصر الدوله الإسلاميه الأمويه والعباسيه أيم كان الخلفاء وآل قريش يتزوجون ويتخذون الجواري والإماءوالسرائر من البلاد المفتوحه ؟
    يعني احنا حرام بقولهم وحلال ليهم بقولهم ؟
    تصوروا اننا بنحل مشاكلنا بأقوال قلها ناس مش مصريين من ألف سنه ؟
    اللي يلاقي عروسه صيني يتجوزها ويدعيلي
    السعوديين عنهم في البيت عشر نسوان من كل جنسيه وبيفتولنا احنا اللي الناس ماليه الجوامع بس جعانه للأكل وللعلاج وللتعليم وللجنس كمان !! فضوها سيره وابعدوا بس انتوا عننا

  27. AHMED TITA
    2010.11.19 15:26

    انا بقى بقول العروسة الصينية د ى احسن حل ولله دى رخيصة جدآ و كمان امورة يعنى هى البنت المصرية حلوة فى اية دى بتصيع فى الشارع ليل و نهار مع كل شاب شوية و فى الاخر لما تلاقى الخروف اللى عاوزة تتجوزة تتطلع تت امة كل دة لية ولله انا الشباب المصريين زى السكر بس مفيش فلوس علشان نتجوز واحدة ابوها عاوز و هى عاوزة و امة عاوزة و خطوبة و شبكة و مهر على اية بــــ1500 جنية بس العروسة الصينى و كمان فيها نظام خطيين يعنى ممكن لو الموبيل بتاعك فاصل شحن ممكن تشغلك اى خط و كمان معاة شاحن هدية عاوزة اية اكتر من كدة ولله انا شايف انها فرصة جميله اوى و انا جاهز فين بس هي العروسة دى الواحد خلاص جاب جاز …………………….

  28. mena
    2010.11.19 00:17

    i love you

  29. إبراهيم أبوطالب
    2010.11.02 21:04

    الله المستعان

    أرجوا أن لا تكون تجارة يتربح منها ضعاف النفوس وكل منكوس موكوس

  30. مجدي
    2010.10.23 13:43

    اعتقد وجود العروسة الصينى سوف يؤدى الى عدم مغالاة فى الطلبات للعروسة المصرية من اثاث و ذهب و فرح . وايضا سوف يجعل كل زوجة ان تحافظ على زوجها ولا تختلق المشاكل وذلك لسهولة زواج الرجل من الصينية .
    فوجود العروسة الصينى يؤدى الى ادب كل انثى فى مصر ( البنت – الخطيبة – الزوجة – الحماة )وبهذة الطريقة نكون قد قضينا على 50 % من مشاكل مصر

  31. احمد الشاعر
    2010.10.15 18:19

    احلى حاجة فى البنت المصرية والعربية انها بتعتبر الزوج ده كنز اتفتح لها او خاتم سليمان الى مطلوب منه كل اللى هى تتمناه من اكل وفسح ودلع وجنس وحب وكلام حلو واعجاب وهى مطلوب منها ايه ؟

  32. احمد الشاعر
    2010.10.15 17:24

    ليه لأ ممكن ده ينتج جيل جديد افضل من الموجود

  33. أشرف@المصرى
    2010.10.09 03:23

    أرى ان هذه الحالة للأفراد الذين لا يتجاوز مرتباتهم 400 جنيه أو 500 جنية لأن متطلبات العروسة المصرية كتيرة بل و قد تكون أرتفعت بمتطلباتها الرقم القياسى فى تنزيف أموال الشباب الغلبانين و افراغ جيوبهم و هم يا دوب من الشغل للبيت و من البيت للشغل
    و لذلك فهو محتاج لعروسة لا تطلب منه و غير كدة رخيصة و قابلة للتبديل بس يا ريت يكون معاها شاحن هدية أو عروسة استبن و يا سلام لو فى ضمان من وكيل هيبقى كدة رضى و عشرة على عشرة بالنسبة للشباب الغلبانين

  34. batistarbian
    2010.09.25 00:28

    حبيب قلبى كده اشطة
    احلى حل قدموه ناس بيفكرو صح

    وايه المانع من الجوارى حل مثالى لعدم جرام الاغتصاب والتحرش وغيره وحل وسط البنات اللى مش بترحم الشباب ولا اهاليهم بيرحموهم

  35. ياريت حد يقولي فين دي العروسه
    2010.09.16 16:32

    مشروع جميل وممتاز للشباب وياريت حد يقولي فين العروسه دي

  36. ZIZO
    2010.09.16 14:43

    أخشى على ديانة ولغة وعادات وتقاليد وصحة وحقوق المصريين من هذه الظاهره

    واخشى على استقرار امن بلدنا الحبيبه من حقد الحاقدين

  37. ZIZO
    2010.09.16 14:39

    أنا أرى أن حل المشكله بإذن الله مشاركة كل اهلنا ومجتمعنا فى هذه المشكله من جانب أهل العروسه عدم المغالاه فى الزواج والرضا بإمكانيات الرجال وعدم النظر للغير فليسة السعاده فى ماقدم للغير والسعاده من عند الله ومشاركة رجال الأعمال بما يقدرون عليه عن طريق مكان شرعى لتلك الخطوه الكبرى فى حياة الشباب وهى الزواج ومعرفة كيف تزوج أمهات المؤمنين والصحابيات وهم من أشرف نساء العالمين وهذا دور رجال الدين والله المستعان

  38. kimo
    2010.09.06 15:20

    ياريت يكون الموضوع ده بجدوخلى ابو العروسة يرتاح عشان يسمع كلام ام العروسة فى الطلبات
    وطبعا” عارفين ايه هياالطلبات —هذه هى ادنا اسعار الطلبات——
    1-خطوبة بحوالى ——–5000ج——— فرح بحوالى 7 او 8 الاف——– النوم والسفرةالخ– 20000ج-
    مؤخر 10000ج زى اختها ——–قايمة—-35000 ج-زى اختها —كتب كتاب ب–4000ج—–
    —الفرح –8000ج –زى اختها وهيا اصلا” معندهاش اخوات— كدا وصلنا لحوالى 90000جنية
    دة غير الهدايا اللى فى فترة الخطوبة——- المظلوم مرتبة حوالى 700جنيةفى الشهر؟
    يعنى لو حوش نص مرتبةودة مش هيحصل يبقى هيتجوز بعد 23سنةمن الخطوبة الله يرحمه
    دى نهاية كل غبى يتزوج مصرية —

  39. mimo
    2010.09.04 13:11

    اولا انا اتخنفت من البنات واهليهم وطلباتهم وتحس ان ابو البنت اللى رايح تتقدم لها عايش فى كوكب تانى وتخش فى حوار مهر وشبكه وقايمه وتحس انه يديها للى يدفع اكتر والحمد الله ان العاريس الصينى تزلت ودى احسن عقاب لبنات مصر احسن يستاهلو

  40. Ahmed
    2010.09.03 15:04

    اولا بلدك دي افشل بلد في العالم والمحترم اللي بيقول منتجات الصين كلها مضروبه ده مش صحيح
    الصين بتعمل انضف حاجات في العالم درجه اولى تنافس منتجات اوربا وامريكا وصادرات الصين اللي بتروح امريكا واوربا انضف حاجه علشان دول ناس طالبين مواصفات خاصه مش زي عندنا اي زباله تدخل البلد عادي هما يبصدرو زبالهتهم لنا علشان المستوردين عايزين حاجات لرخيصه ام شلن واحنا ما نقدرش نشتري حاجتهم النضيفه

    تاني حاجه عايز اقولها
    ان بنات مصر بتتنك وعايزه كل حاجه وطلبات اهاليهم كتير ومتعبه في حين ان الشباب غلبان ومش لاقي انا كاتب كتابي واحتمال اطلق المصريه واتجوز صينيه لاني تعبت من كتر القمص والنكد وازعل واتجوز واحده تقدرني وتعرف قيمتي
    وبعدين انا راجل متعلم احسن تعليم في مصر انا مهندس ميكانيكا وخدمت في الجيش و خبرتي في الحياه كبيره
    في نسبه كبيره جدا من بنات مصر بتتنك وهي ولا تسوى
    وربنا يوفق للخير

    بالنسبه للاخ اللي بيتكلم عن الدين
    الصين فيها
    يوجد في الصين الآن من المسلمين ما يفوق المسلمين في دول الخليج العربي مجتمعةً!!

    حيث يوجد في الصين اليوم ما يفوق الـ60 مليون مسلم!، وقريباً ستصبح الصين من الدول التي تحوي أكبر عدد من المسلمين في العالم!!
    وبيجوا الازهر ويسيبوا بلدهم علشان يتعلموا الاسلام
    روح الازهر وشوف ازاي بيلبسوا وشكلهم نضيف جدا ولبسهم محتشم جدا احسن من بنات مصر اللي لابسين المحزق والملزق وشكلهم نضيف جدا عايزكم تروحوا تشوفوهم عند مدينه البعوث الاسلاميه في القاهره شئ يشرح القلب الحزين

  41. abrehym
    2010.08.29 16:56

    والله انا شايف الموضوع جميل جدا وفعلا يحل ازمة الزواج فى مصر يعنى البنت فى مصر بتكون معفنة ومقشفة وعوزة شبكة فى حدود 10 الاف جنية زى بنت الجيران وعوزة عفش بحوالى20 الف جنية وعوزة شقة فى مكان نظيف وقبل كتب الكتاب تكتب القايمة على العريس الغلبان بحوالى 50 الف جنية غير المتاخر طب لية انتم بتعملوا كدة طب انتة اختار عروسة تكلفك حوالى 60 او 70 الف جنية وفية عروسة تكلفك 1200 جنية بالله عليك انتة تختار مين عندنة الشباب فى مصر وصل 40 عام ولم يتزوج بسب اية طب انتم بتغلوا الزواج فى مصر لية اتكلموا كلام معقول على شان الناس تسمع كلامكوا والله انا شايف العروسة الصينى فرصة جميلة جدا للشعب المصرى

  42. hamada
    2010.08.29 11:57

    الموضوع مهم للغايه . اهم ما فيه انه هيحل مشاكل الشباب الى مش عارف يتجوز . بس يريت الصين تنزل مدلات مختلفه مش كله قصير ورفيع عيزين حاجه صح ومش مهم الضمان لان السعر مش غالى لو حد يعرف بيتباعوا فين يقلى . اجيب اتنين تلاته . ولو منفعوش فى الجواز الواحد يعلقهم فى الصالون

  43. ماجد
    2010.08.24 00:01

    للأسف الشديد أنا ضد رأي الأخت رانيا لأن الصين عدد المسلمين بها قليل واولي لهم اقامه مجتمعهم ثم أن المرأه المصريه التي قال عنها الشافعي ما قال انه من لم يتزوج مصريه فأنه لم يتزوج أولي وأحنا مجتمع نشر حضارته بزواج المصريات بأجانب منتقيين لتعليمهم قيمنا عن طريق الطرف الأقوي في الأسره وهي الزوجه ومعندناش أزمة بنات

  44. ماجد
    2010.08.23 23:54

    هذه نكته سخيفه ولكن خروجها من الصين التي لا تعرف التهريج يدعونا للحذر فالمرأه المصريه الحنونه والتي تعرف قيمنا وديننا لا يعادلها شىء ولكن المشكله في مصر أننا لا يتاح لنا فرصة الأختيار السليم وبعد مجهود كبير من أجل الزواج الراجل بيحس أنه مجرد أداه لتكوين بيت للبنت ومع ذلك أنا أثق في المرأه المصريه كثيرا وضد ألغاء الشبكه ولكن مع عدم المغالاه ادونا فرصه نجامل العرايس لكن بدون أحلراج ومين ميحبش أنه يبسط عروسته وأهلها لو معاه

  45. عمرو
    2010.08.23 13:52

    بصراحه لو حد يعرف نشتريهم منين يقولى
    والله ممكن اشترى اتنين وتبقى حاجه من بلاد بره زى العسل
    وكمان مميزات وكماليات كتيره منها الشغر الناعم
    بس السؤال معاهم ضمان كام سنه

  46. محمد
    2010.08.23 10:05

    احه احه احه … حتى العرايس من الصين والغشاء من الصين فاضل البتاع كمان يبقى من الصين

  47. محمد
    2010.08.23 09:34

    الشباب معذوز فى ظل المغالاه الفاحشه فى المهور لان كل انسان بيحلم يتزوج ويكون بيت واسره لكن فى ظل الظروف دى لا اعتقد والبنات يتفنن فى اثاره الشباب ومن هنا تقع الجرائم الشباب زى الغرقان بيتعلق بقشايه مصدق لقى العروسه الصينيه بس ياريت ما حدش يلوم الشباب لواتزوج صينى وتايوانى ولا ماليزى اهى زوجه والسلام وحتادى الغرض

  48. rania
    2010.08.23 01:16

    انا من رايى ان الزواج من الصينات ليس بة مشكلة لمن يرغب فى الزواج وليس قادر على الزواج من مصريات وهذا سيكون افضل من ضياع اخلاق الشباب وقيمهم الدينية واهدار اداميتهم مابين صفحات النت السيئة والمواقع المنحلة على الاقل سوف يصون نفسة بهذا الزواج ولكن بشرط ان يكون زواج محلل بمعنى ان تكون البنت الصينية مسلمة اصلا وبذلك سوف نصون شبابنا من الضياع.

  49. عبدالله
    2010.08.22 21:24

    هذا الحل سيقلل او يمنع جوادث الاغتصاب و الخطف و المعاكسة و ما شابه.
    ياريت تعطونا عناوين المكاتب المختصة بهذا الموضوع
    الامر هام و عاجل و ضرورى

  50. احمد
    2010.08.22 15:49

    ياريت الحكومه والمسؤلين رئيس كان او خفير يعمل علي خروج الشعب المصري الذي كان يسمي بالشعب العريق زمان ,للخروج من هذه الازمه الاقتصاديه,وقولوا معي يا عزيز كبه تأخذ الحراميه اللي في مصر ونهبين الشعب المسكين الذي اصبح كل تفكيره رغيف عيش,80 مليون بيموتوا بالبطيئ الصين درست احلام وطموح الشباب المصري ,والمسؤلين في مصر بيموتوا الشباب المصري هذه مصر الأن,هذا هو الفرق بين مصر والصين.سيدنا عمر بن الخطاب كان دائما مهموم بحال المسلمين(قال لو تعسرت دابه في العراق لسؤلت عنها يا عمر لمالم تمهد لها الطريق يا عمر)وهذا هو الفرق



أكتب تعليقك