حادثة قتل كاهن اسيوط

مصريات

خرجت مظاهرات لاقباط في مركز اسيوط بقرية شطب بعد حادثة قتل كاهن كنيسة الامير تادروس القس داوود بطرس امس ..

وتم اكتشاف حادثة قتل كاهن اسيوط عند قيام ابن شقيقته بزيارته وعثر عليه مذبوحا داخل شقته ومطعونا بالسكين ..

وطالب الاقباط في المظاهرة الخاصة ب، ذبح القس داوود بطرس في اسيوط بتغيير المادة الثانية من الدستور بهتافاتهم ..

مشاهدة يوتيوب فيديو مظاهرات الاقباط بعد حادثة قتل و ذبح القس داوود الكاهن في  اسيوط

YouTube Preview Image

اخبار ومواضيع ذات صلة:

حادثة قتل القس داوود و مظاهرات الاقباط في اسيوط

129 comments
  1. مصرى 21/05/2011 10:48 -

    كلنا اخوة مصريين ومصر دى بلدنا وفى ايادى خفية بتلعب فى امن واستقرار هذا البلد بهدف النيل من وحدتنا وزعزة قوتنا معا وربنا يوفقنا جميعا ونحب بعض ونخاف على بعض لاننا بنحب بلدنا مصر ام الدنيا بناسها واهلها الطيبين

  2. نسرين من مصر 08/04/2011 01:10 -

    لاحول ولا قوة الا بالله
    انا مسلمة وموحدة بالله وافهم الدين الاسلامى وتربيت عليه 
    لكنى قسماً بالله لست راضية عما يحدث بالاخوة المسيحيين 
    الطف بينا يارب احساسى ان الساعة قريب

  3. دينا 07/04/2011 18:28 -

    مهما يعملو و يحاولو يفرقونا مسلم و مسيحى مصر هتفضل طول عمرها بلد الوحدة و اليد الواحدة 

  4. محمود 15/03/2011 00:55 -

    لا ولن تنال الايدى الخبيثة من امن ووحدة هذا الوطن فمصر ستظل دائما وابدا مظلة الحرية والامان فهى مهبط الرسل والاديان
    مسلم مسيحى كلنا يد واحدة ووحدة واحدة الى ابد الابدين

  5. محمود 15/03/2011 00:52 -

    اللهم من اراد كيدا بهذا البلد فرد كيده فى نحره واجعله فى اسفل سافلين
    رغم كل ما يحدث وكل ما يقال لزعزعة امن هذا البلد الكريم الا اننى واثق من ان الله سيحفظه ويرعاه
    مسلم مسيحى كلنا مصريون

  6. الفشنى 08/03/2011 20:20 -

    اللهم اهدى المصريين جميعا” مسلمين واقباط ولا تنسوا انها فتنة والدليل تآلف المسلمون والاقباط فى ميدان التحرير

  7. سيف الأسلام 06/03/2011 19:58 -

    أغيثومسلمي قريه ألعزيه بمنفلوط حيث أن هذه ألقريه يسكنهاخمسين ألف مسيحي وعدد المسلمين ألفين مسلم فقط ويتعرضون لأعمال عنف من قبل الأقباط وقدتعرضواللمسجد الوحيد بالأعتداء عليه ألي جانب ذلك فهم محرمون من الحصول علي ألخبز المدعم مع العلم أن مسلمي القريه فقراء جداوقدحدث يوم ألجمعه الموافق4مارس بأن تجمع أقباط القريه وقاموا بالأعتداء علي مهندسين يعملون بديوان المحافظه وذلك أثناء قيامهم بمعاينة كنيسه ألقبط بالقريه حيث طلبو من المهندسين التصريح بهدم الكنيسه وتوسعتها وتعليتها ألي أربع طوابق مع العلم بأن الكنيسه مبنيه بناء حديث من وقت قريب فرفض المهندسين فاعتدوا عليهم بالضرب المبرح وأحرقوسيارتهم ولم تسطع الشرطه ألابعدأن أجبار ألأقباط المهندسين التوقيع علي التصريح

  8. عاطف عبد الحميد 06/03/2011 17:42 -

    ربنا يرحمنا جميعا مسلمين ومسيحين فنحن جميعا مصريين

  9. أشرف موسى 06/03/2011 13:53 -

    الدين لله والوطن للجميع0000
    تحيا مصر

  10. منتقبه .... (وأختى قبطيه) 05/03/2011 15:57 -

    أخواتى فى الله…. مسلمين وأقباط …. فالأذكركم بلحظات جميلة لنا معآ

    ألم نكن نحن معآ فى ثورة 25 يناير ((نسيجآ واحدآ ))

    وقد حمي أخواتنا الأقباط ظهورنا وقت الصلاه فى الميدان …. وقيم قداس أخواتنا الأقباط فى وسط جموع من المسلمين …… فهذا المشهد لا يرقى للكثير منهم أنصار النظام السابق كما اننا بدأنا نزلزل الأرض تحت أقدام اليهود فلا يريدون بنا ان نتحد بل يريدون تفرقتنا فهم يؤمنون بالمثل القائل ( فرق تسود ) ونحن نقول لكل من اراد بنا سوءآ هيهات ان تنول من الشعب المصري فهو ذكى بالفطره لا يحتاج لشهاده او مركز أو خلافه لكي يبرز ذكائه …… فذكاء الشعب المصري يخيف الكثيرين …….. وانا اخاطب عقولكم الذكية يا أخواتى يا ترى من الفاعل؟ ولماذا اختار هذا التوقيت بالذات؟ الإجابه داخل كل واحد فينا فالننظر قليلآ داخلنا سنجد الإجابه واضحه ….. أختكم فى الله منتقبه وأعتز بصداقتى لأخوتى الأقباط (فليحيا الهلال مع الصليب)

  11. انا مسلم 05/03/2011 12:52 -

    اللهم انصر الاسلام واعز المسلمين الدين الاسلامى هو الدين الخاتم يا رب اهدى شباب المسلمين واستر عورات المسلمين امين يا رب العالمين

  12. عدلي 04/03/2011 12:48 -

    رب واحد وادم واحد ووطن واحد كلنا مصريين لنا نفس الحقوق وعلينا نفس الواجبات ليه نقول احنا او انتم وليه تتكتب الديانه اصلا في بطاقه الرقم القومي يكفي ان نكتب مصري
    وليه الدين يدخل في السياسه وليه بلادنا تنتشر فيها الاحزاب علي اساس ديني ان الله عز وجل اعطانا حريه الاراده وحريه الاختيار احنا كبشر نحاسب بعض علي معتقادتنا ليه؟
    ربنا يحمي بلدنا مصر

  13. كتكت 04/03/2011 11:11 -

    يمكرون و يمكر الله والله خير الماكرين ) عملوا مظاهرة علشان القسيس الى اتقتل فعرفنا ان ابن عمه الى قتله لانه سىء السمعة و اتاكدنا ان فيه مليون كوكى بينهم و طالبوا بالمادة الثانية من الدستور فعرفونا اهميتها وتمسكنا بيها اكتر وكان ممكن تتغير واحنا مش عارفين وعلى فكرة عدد المسحيين فى مصر 7سبعة مليون فقط فى احصائية 2005

  14. هاني 04/03/2011 01:47 -

    من اراد ان يعبد الله فالله يعبد في اي ارض و اي زمان و اي دوله و من اراد ان يزرع الفتنه فالنار تحرق موقدها مصر دوله اسلامية يعيش فيها المسلم و المسيحي جنبا الي جنب نحمي وطنا واحد و بيتا واحد فان تشاجرنا علي بيت هدمه اعدائنا بايدينا (الله ام احفظ مصر لاهلها)

  15. youssef rabea 03/03/2011 16:21 -

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة.

    لا ادرى لماذا يتهم المسلمون دائما فى مثل هذة الجرائم .ولا اجد سببا فى ذلك سوى ان الاخوة المسيحيين عندما يحدث لهم مكروه يلسقوه بالاسلام دون ان ينتظروا حتى الدليل والله العظيم انا مسلم والحمد لله وعمرى ماقلت معلومة تهين اى مسيحى لابنى الصغير ودائما اربيه على اننا اخوه وجيران وديننا يأمرنا بالمعاملة الطيبة بيننا جميعا ولكن الكتطرفين من المسيحيين ومروجوا الفتن لا يريدون خيراً لا لمسلم ولا لمسيحى يعلم الله ويعلم المتعلمون والمثقفون منكم ان الاسلام يحميكم ويحفظ حقوقكم كاى مسلم واللى لا يقول هذا يكون افترى على الله وختاما اقول لاصحاب العقول الذين يبحثون عن الحقيقة اقرؤا عن الاسلام اكثر لكى تعرفوا انه دين الحق والعدل والمساواه بين جميع الناس فى الدنيا وفى الاخرة ولله عاقبة الامور

  16. حماده حماد حسن احمد الجاحر 03/03/2011 15:35 -

    والله سمعت اللقتل القسيس هو ابنه وللاسباب يخشي اللسان من ذكرها وكل مسيحي في اسيوط عارف الحقيقة كفايا تهم للمسلمين وللاسلام ارحمونا يرحمكم الله

  17. سيد الاسلام 03/03/2011 11:08 -

    علي فكره انا بكتب خطابي هذا وبجانبي مسيحي0 مصر وطن واحد الاسلام لا يعرف الرهاب ولا يعرف الظلم نعم للاسلام

  18. ابن المسيح 02/03/2011 15:56 -

    المادة التانية في الدستور تلغى نهائى
    لان هذه المادة هى اللى عمله مشكة
    بالى كلم فاضى احنا المسحين اصل البلد وانتم المسلمين عليه علينا
    دى ظلم وحرام ارحلوم من البلد انتم منكم الارهاب والبلطجة وكل الاشيئ الوحشى
    نحن زهقنا منكوم ومن اللى بتعملوا

  19. ارجو الانتباه انه يوجد عناصر لا تريد الوحده الوطنية بمعنى انهم يقولوا احنا ومفيش حد غيرنا وللعلم ان ثورة 25 يناير من بدايتها مثمرة جدا وبعدها بعض من الناس دخلت بعد ذلك بتهديدات منفرده لوحدها احنا وبس وارجو ان تفهموا لو مفيش محبة ووحده تكون بلدنا ترجع للوراء والمفروض ان تتقدم للامام والمسيحى والمسلم نسيج من هذا البلد الى بيحصل دلوقتى عملية بلطجة حتى ان المظاهرات وصلت للمدارس وتم حرق المدارس من الطلبة يلى عملية سبهلله وعدم وعى – وربنا موجود

  20. باسم 02/03/2011 00:04 -

    انا مصرى انا مسيحى انا اسيوطى بلدى منها البابا شنودة وجمال عبد الناصر وعمرمكرم
    هتفضل على طول رمز الوحدة الوطنية ومش ممكن حد هيقدر يفرقنا مسيحيين ومسلمين
    وعاش الهلال مع الصليب وخلينا نستفيد من وحدة ثورة يناير اللى رجعنت لينل وحدة ثورة 1919

  21. فرد من الاخوان المسلمين 01/03/2011 22:14 -

    لازم نتعايش مسلم مسيحى قدرنا نتعايش .

    دينا ودولتنا حايشين حجات كتيرعنا وطبعنا حايش .
    بلاش نمشى ورى الشاب من ابو عقل طايش
    .من قديم الازل والمسلم جنب المسيحى عايش واحسن الكلام كلام الله حيث قال “بسم الله الرحمن الرحيم ” [ لا ينهاكم الله عن الذين لم يقاتلوكم في الدين ولم يخرجوكم من دياركم أن تبروهم وتقسطوا إليهم إن الله يحب المقسطين ]

  22. نهدى ونتقى الله 28/02/2011 07:41 -

    يا جماعة والله الكلام ده على لسان قسيس جاره ومن اخ وزميل مسيحى قال انهم لقيوا كوبايات شاى لما دخلوا عليه يعنى اللى جاله يعرفه كويس وفتحلوا وعملوا شاى كمان
    يعنى واضح جدا ان اللى قتله كان على صلة بيه وبيعزمه فى بيته وبيعملوا شاى تخيلوا مين ممكن يزور قسيس ثم انه كمان سابه يعملوا شاى يعنى واضح انه مش قلبه ميت اول ما دخل بيته قتله واضح انه كان خايف او متردد او بينتظر لحظة مناسبة ليقتله من غير ما يأخد حزره ولكل مسيحى اسئل ؟؟؟؟؟؟؟ من ممكن ان يطرق باب قس ويفتح له القس ويرحب به ويستضيفه فى بيته دون استغراب فى ظروف مثل هذه ؟؟؟؟؟؟؟

    اقلها يكون مسيحى وكمان يعرفه ؟ولا انا غلطان ؟؟؟؟؟والله العظيم بكلمكم بمنتهى الامانة هذا ما وصلنى وعلى ثقة منه .

  23. رضوى 28/02/2011 05:11 -

    على فكرة ياريت نفوق من الفتن الى بتحصل هو يعنى مش كلنا عايشين على ارض واحدةاخوات ياريت نحترم بعض اكتر من كدة

  24. عبدالجوادابراهيم عبد الجواد ابو عطا 28/02/2011 02:56 -

    بداية اقدم واجب العزاء لاخوتى المسيحيين ونسال الله للفقيد الرحمه ولاهله ومحبيه الصبر والسلوان ولتعلموا اخوتى فى الله ولا اجاملكم فى هذا فكلنا اهل الارض اخوة فى الله لاننا من ذرية ادم عليه السلام وعليناان نحكم عقلناولا نرمى بالتهم جذافا فتحن جميعا ترى ابن يقتل اباه والعكس وام تقتل ابنها واخ يقتل اخوه وهذا يحدث بين ابناء الدين الواحد وفى جميع الاديان ولذا يجب علينا جميعا مسلمين واقباط اذا حدث شىء لاى منا ان نطالب بان يحاكم من ارتكب الجريمةامام القضاء باقصى عقوبةاما مساجدنا وكنائسنا فما زنبها وعلينا ان نتفهم تعليمات الدين الاسلامى والمسيحى واليهودى ونقرا ما فيهما و ا تحدى ان يجد احد منا فى كتاب التوراة او الانجيل او الاسلام مايدعوا او يحفز على قتل الانسان لاخيه الانسان انا لا انفى تهمة القتل عن مرتكبها سواء مسلم او مسيحى بل انى احمله مسؤليه اثارةالعنف بين ابناء الوطن الواحد بما فعله لغرض فى نفسه بعيدا عن عقيدته الدينية التى هى بريئة منه ومن فعلته الشنعاء فاكظموا غيظكم اخوتى فى الله لتعرف من هو القاتل الحقيقى لتسليمه للعدالة مهما كانت ديانته انما فعلها برفقة الشيطان اما دينه فمنه برىء اللهم ما بلغت اللهم فاشهد

  25. صوت الحكمة 27/02/2011 20:47 -

    ارجوكم يامصريين اى جريمة ملهاش بالضرورة دافع دينى محصلش و حرامى مسلم قتل مسلم وحرامى مسيحى قتل مسيحى وكلة من اجل سرقة اومخدرات اوتربية وبيئة فاشلة ومااكثرها بسبب عهد مضى اتربى جيل جعان من غير شغل ولا هدف كثرة فى السرقة والاغتصاب وغيرة بسبب نظام ظالم ودة كلة ليس لة علاقة بالدين كفاية فتن وافكار مريضة احنا اخوات لكم دينكم ولى دين ( الدين للة والوطن للجميع )

  26. شكر الى المسلمين العاقلين فى كلامهم اما اللى بيحذرو و بيتكلمو كلام تهديد او كلام فيه التعصب فلا منطق عندهم ولا رحمه ولا انسانيه ولا دين غير قارئين فى القران انما هم مغيبون عن اهلهم و دينهم و ادميتهم و الاحظ انهم غير متعلمين حتى ان تربيتهم و تهورهم يحثهم على العنف و الجهل الاجتماعى و السياسى اما المتعليمين فانهم يطبقون ما يقرائون و الدين نتكلم عن احداث القدسين انها لحادثه هزت العالم ان ابريا ماتو على يد كفار قتله محترفين وهذا عقوبته الاعدام فى ميدان عام

أضف تعليقاً

يمكنك استخدام أكواد HTML والخصائص التالية: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>