توقعات نتيجة تنسيق الثانوية العامة 2015/2014 قبول الجامعات علمي ادبي

نشر وتحرير: في Wednesday, July 16, 2014, 16:07
هذا المقال نشر في قسم: اخبار الثانوية العامة 2014, نتيجة الثانوية العامة | ويحتوي على: 1,947 تعليقات فقط .
توقعات تنسيق الثانوية العامة 2014 - 2015

توقعات نتيجة تنسيق الثانوية العامة 2014-2015

تنسيق الثانوية العامة

كتبت انتصار النعماني:

صرح السيد وزير التعليم العالي والبحث العلمي ان تنسيق الثانوية العامة 2014 سوف يبدأ فور اعلان نتيجة الثانوية العامة للعام الدراسي المنصرم 2013 – 2014 لشعبتي العلمي والادبي، وسيجري فتح  تسجيل الرغبات للطلاب الناجحين في الثانوية العامة الدور الأول وفق موعد تم تحديده وهو يوم الاحد بتاريخ 20 يوليو 2014، وذلك عن طريق موقع نتائج تنسيق الثانوية العامة الالكتروني على شبكة الإنترنت لمدة مرحلة واحدة بحد ادنى يجري تحديده اثناء التقديم.

وذكر رئيس قطاع التعليم والمشرف العام على مكتب التنسيق 2014 إنه سيتم تشغيل الخدمة بمعامل الحاسبات في اماكن الجامعات المصرية اثناء المدة المحددة  في عملية تنسيق الثانوية العامة 2014 أو بوابة الحكومة الالكترونية المصرية للتنسيق مضيفاً أنه سيتم فتح معامل جامعات مصر اعتباراً من الساعة التاسعة صباحاً حتى الخامسة مساء يومياً خلال أيام المرحلة الاولى.

كما يمكن للطالب التقدم عن طريق الكمبيوتر الشخصي أو أي كمبيوتر متصل بشبكة الانترنت خارج  جامعات مصر ، وسيكون التسجيل على موقع تنسيق الثانوية العامة 2014 متاحاً لمدة 24 ساعة طوال أيام المرحلة الاولى ، مع مراعاة أن ينتهي إدخال أو تعديل الرغبات الساعة السابعة مساء آخر يوم للمرحلة.

هذا وسنقوم بنشر كل الاخبار المتعلقة حول توقعات تنسيق القبول للحاصلين على الشهادة الثانوية العامة ادبي او علمي للعام الدراسي 2014 – 2015 في الجامعات او المعاهد المصرية المختلفة وكذلك توقعات الحد الادنى لتنسيق القبول في الكليات للعام 2014  -2015 سواء بما توقعات التنسيق الخاصة بما يعرف بكليات القمة مثل الطب او الهندسة ، او توقعات القبول في غيرها من الكليات.

كما ننوه بان مكتب التنسيق كان قد خصص رقماً هاتفياً بسعر المكالمة الداخلية في مصر لتوفير الدعم الفني لكافة الطلبة اثناء مراحل التنسيق وهذا الرقم هو:  19468 حيث تتم الاجابة على جميع الاستفسارات او الشكاوي والرد عليها خلال وقت لا يتجاوز 48 ساعة.

ويمكن الدخول الى موقع تنسيق الثانوية العامة الالكتروني بالضغط هنا >>> http://www.tansik.egypt.gov.eg
وايضاً نرحب باي مشاركة من قبل الطلاب انفسهم على موقع مصريات حول توقعات تنسيق الثانوية لهذه السنة عبر نظام التعليقات ادناه وهو لا يحتاج الى تسجيل.

اخبار ومواضيع ذات صلة:

Sponsored links


1,947 التعليقات في “توقعات نتيجة تنسيق الثانوية العامة 2015/2014 قبول الجامعات علمي ادبي”

  1. مصطفى محمدمصطفى الكزمى
    2014.08.26 13:46

    متى يا ظاهر النتيجة لتنسيق

  2. ريهام بدوي
    2014.08.09 20:39

    حسبنا اللة ونعم الوكيل في كل ال ظلمني وظلم اي حد وكلنا مظلومين وربنا يسمحك يا وزير علي ال عملتة فينا حسبنا اللة ونعم الوكيل مليون مليون مرة

  3. ريهام
    2014.08.09 20:26

    واللة حرام عليك يا وزير التعليم ال عاملة فينا المنهج تقيل والتنسيق رافع علي الاخر والامتحنات كانت شديدة ومينفعش اجيب 71 وانا كل سنة مجموعي عالي دا حرام انا علمي رياضة ياتري هدخل اية  كلية زراعة يعني دا يرضيك لو يرضيك انا موافقة علي ظلمك  

  4. عبدالرحمن
    2014.08.09 19:31

    انا جبت 87% هدخل كلية ايه

  5. Gods will be done
    2014.08.08 21:42

    الاخ المظلوم مش لوحدك انا جاينة 63.5 فى العربى علشان اعراب كمثل فى النحو

  6. lara lory
    2014.08.06 23:47

    يا جماعه اكيد اي كلية هتدخلوها فاده اكيد اللى فى مصلحتكم والخير ليكم ربنا مش بيكتب حاجة وحشة لحد اهم حاجة الكلية اللى تدخلها تحبها بجد وتختار صحابك صح انت فى كليتك وباجتهادك طبعا ممكن تبقى احسن من مليون مهندس او طبيب ربنا معاكم واستمتعوا بالكلية بجد والله اهم حاجة انك تحبها مهما كانت هى ايه اوعى ابدا تكون محبط او مضايق انك مدخلتش الكلية اللى انت عايزها كده انت ممكن تضيع مستقبلك فى الكلية واوعى تقول ما هو ضاع خلاص ربنا مش بيسيب حد

  7. 3bd elra7man m7moud
    2014.08.06 18:40

    انا مجموعي 94 عاوز اعرف اقد ادخل السن ولا لا

  8. nourhan abdullah
    2014.08.05 14:23

    كليه تجاره انجليزي جامعه اسيوط هتاخد من كام السنه دي 

  9. شرف
    2014.08.03 01:19

    اناجايب82.8%يدخلنا تمريض

  10. mahmoud muhamed fahmy
    2014.08.02 03:18

    انا مش عارف انتوا بتتكلموا عن ايه ؟!! 
    ده موضوع لا يستحق النقاش 
    موضوع منتهي جدا
    الاخ مظلوم يقعد يدعي ربنا بزمة وضمير  , واللي فيه الخير تبيقي تجيبه الطير

  11. muhamed fahmy
    2014.08.02 03:15

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    انا الشيخ محمد فهمي ,شيخ ف احد المساجد ف المنصورة وحبيت اعلق ع كلام حضراتكم 
    لازم نفتكر كلام سيدنا النبي محمد بن عبد الله  _ صلوات ربي وسلامه عليك يا حبيبي يا رسول الله  _ (اطلبوا العلم ولو ف الصين )  اما بعد 
    فاني شايف بخبرتي ف الحياة , وتجربتي العملية ف شتي بقاع مصر 
    انك يا استاذ (مظلوم) , انك بعد ما تستخير ربك عز وجل , وهو عمره ما عيضيع عبده اللي بيحبه وبيعبده , شايف انك بعد ما  تتوكل  اوي ع الله عز وجل _ ترضي بالمكتوب  وع راي المثل الشعبي الشهير (ارضي بالمكتوب , بس مش بالمقلوب )
    ربنا بيختارك احسن خيار _ مين عالم كان ايه اللي عيجري لما تخش هندسة _ يمكن كنت تطلع مهندس ولا حاجة , انا بس بضحك معاك عشان انا انشرح قلبي ليك من اول نظرة , قصدي مرة _والله اعلم بالنوايا_ السلام عليكم الان  (wave)

  12. محمد كمال
    2014.08.02 02:58

    علي فكرة  ما ينفعش اللي حضرتك بتقوله خالص , انت كده بتقتل طموح هذا الشاب للابد ,  , مع احترامي ليك يا استاذ (انا انسان عاقل, مش …) لكن اقدر اجزم لك ان التعليم في مصر هو المشكلة , بيفضلوا يدوك لغات تانية لحد ما بتنسي لغتك (الام) للاسف :(  

  13. ساره
    2014.08.02 00:28

    انا جايبه 73.5انا عوزه اعرف هلحق ايه فى اسرع وفت

  14. mohamed
    2014.07.31 22:02

    لو سمح انا جايب 87.5 ادخل كلية ايه؟

  15. احمد
    2014.07.31 11:47

    واللة التصحيح السنادى كان فية ظلم وانا مش مسامح حد ظلمني

  16. احمد نصير
    2014.07.30 15:54

    انا جايب 77.8 هلحق تربيه عام طنطا ولا ايه  ياريت   اعرف  تنسيقي  يدخلني ايه وايه الكليات المتاحه امامي مرحله تانيه وياريت الرد عليا  في اسرع وقت  او الاتصال    01009312574ولكم جزيل  االشكر

  17. samar mahmoud
    2014.07.30 00:05

    انا جايبه 70 ادخل ايه

  18. معتز
    2014.07.28 12:01

    انا جايب 81,1 علمى رياضه هلحق ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  19. حمزة حسنى
    2014.07.27 22:52

    ان جايب 75ونص ادبى ادخل ايه

  20. جهاد
    2014.07.27 05:42

    انا جايبه 95% هلحق صيدله 

  21. ضائعة
    2014.07.27 03:24

    اريد معلومات عن الاستاذ امام محمود كيمياء و رقم تليفونه و اريد ان اعرف افضل طريقة للمذاكرة فى الثانوية العامة

  22. ضائعة
    2014.07.27 03:21

    اريد ان اعرف احسن مدرس عربى فى حلوان

  23. LOLO
    2014.07.27 01:37

    انا جيبة 88 ادبي ممكن تجيلي اثار الفيوم

  24. دكتور
    2014.07.26 13:38

    الحمد لله على كل حال لازم كلنا نقول كدة ……. وما تفتكروش ابدا ان الطب والصيدلة املة كبيرة اوى كدة ….. ادعو ربنا يوفقوا فى اللى انتو هتدخلوه وانك ازاى تكون متميز فيه …. يعنى ايه تبقى دكتور ومكان شغلك فى وسط القطط والكلاب الضالة وانتو عارفيين احوال المستشفيات الحكومية يعنى ايه تبقى دكتور ومرتبك 500 جنيه و600 تانى على ما تفرج ……. يا حماعة ركزو واحتارو صح …. قطاعات السياسة والاعلام اعتقد كتير هتكون افيد ………بالتوفيق ان شاء الله

  25. ابو يوسف
    2014.07.26 11:27

    ياريت يكتبو تاريخ كل مرحله انا مش عارف المراحله هتخلص امتى

  26. حسن
    2014.07.25 23:36

    انا جايب 96.2 ممكن الحق اسنان او صيدله

  27. يارا
    2014.07.25 22:53

    حسبن الله ونعمل الوكيل فيك يا وزير التعليم عمال تنزل في قررات هبلة من دون ان تعرف اراء الطلبة ليهم الحق باءن يعبرو عن اراءهم عمال تحط مناهج للطلبة اكبر من سنهم اية مفكر ان الطفل اول مايطلع من بطن امة يقلها هاتي الكتاب بدل البزازة صحيح ان الطالب المصري زكى لكل سن فكرمناسب علشان كدة الطلاب بيطرو للغش للاسف واية التنسيق الزفت الى منزلو دة للثانوية العامة انتة كدة هتخلى الطلاب يقعدو جنب امهم مش الخيبين بس بل ايضن الى عندهم طموح مش كفاية العقل ولا المجموع بل طموح الطالب وايمانة بالة مش هوة دة الى بتعلم بية الطلبة بردو

  28. رقية
    2014.07.25 22:43

    انا جايبة 95.7 ممكن الحق صيدلة؟

  29. وليد صلاح
    2014.07.25 19:18

    انشاء الله انا رايح الصف الثالث الثانوى ادعولى احقق حلمى ان كان خير ليه

  30. المظلوم
    2014.07.25 16:56

    يعنى ايه ابقى جايب 58 من 60 فيزيا و56 من60 كيميا و118 من 120 رياضه 2   و48 من 50 انجليزى و39 من 40 فرنساوى ومدخلش هندسه علشان جايب ف العربى 45 من 80   والله حرررام حسبى الله ونعم الوكيل ف اللى صححلى العربى حسبى الله ونعم الوكيل
     

  31. أمة الله
    2014.07.25 12:03

    بالله عليكم ادعولى احصل مرحله تانيه 

  32. أمة الله
    2014.07.25 12:01

    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اولا حسبى الله ونعم اوكيل فى الغش والتسريب إللى حصل ثانيا فى التصحيح  حرااام عليكم كنت اتوقع إنى اقل حاجه اجيبها 90 يدوب احصل 80 فى الميه يعنى ممكن ماالحقش مرحله تانيه منكم لله ضيعتوا مستقبل ناس كتير حسبى الله ونعم الوكيل 

  33. eslam mahamed
    2014.07.24 21:50

    يا أخوة انا جبت 97.5 و عندي أمل ضئيل أخش طب بشري نفسي اسمع خبر يقويلي الأمل ده

  34. امينة
    2014.07.24 04:04

    انا جايبة 82.9 ممكن الحق ايه مع العلم انى علمى رياضة وحسبى الله ونعم الوكيل

  35. بترول
    2014.07.23 21:18

    انا جايب 98,1% ممكن ادخل بترول يا ريت حد يرد

  36. امانى
    2014.07.23 14:33

    93.4 ادخل كلية ايه

  37. محمود
    2014.07.22 19:35

    انا في واحد اعرفه جايب93% هل ممكن يلحق علاج طبيعي او طب بيطري او علوم في المرحلة تانية وواحد تاني جايب 70% ممكن يلحق معهد تمريض ولا لا.أرجو الرد من فضلكم وهل اختبارات تمريض انتهت ولا لسة.

  38. احمد فكرى عبد الفتاح
    2014.07.22 18:20

    ما هو المطلوب للتعرف على طرق تنسيق والدخول على موقع التنسيق

  39. ahmedmohmed
    2014.07.21 23:34

    ممكن التنسيق لو سمحت عايز اقدم ثانويه عامه الشرقيه

  40. manona
    2014.07.21 23:23

    هو الظلم كان ف امتحانات او التصحيح او ف الاثنين بليز حد يجاوبني

  41. manona
    2014.07.21 23:20

    والله وانا كمان اتظلمت في العربي والفيزيا
    وانا في علمي علوم وجايبه ٨٠ ومش عارفه دوليدخلوني ايه 
    بليز ادعولي ادخل تمريض في اي مكان

  42. ابوبكر ابراهيم
    2014.07.21 18:11

    انا جايب 84.8% ادبى هل من الممكن ان انا الحق تربيه عام او تجاره انجلش مع العلم انى جايب 33 فى الانجليزى

  43. منه
    2014.07.20 21:55

    كليه تربيه من 83  و الطب من 97 تقريبا 

  44. esraa
    2014.07.20 21:51

    الهندسه اقاليم من كام

  45. شيرين رضا
    2014.07.20 20:33

    انا جبت 95 % وكان نفسى ادخل كلية صيدلة بس انا عارفة ان دة مستحيل ونفسى الوقتى ان ربنا يكرمنى وادخل كلية علاج طبيعى وارجو من وزير التربية والتعليم ان يكون فية تشديد السنة القادمة فى المراقبة وكمان التصحيح علشان بجد كفاية اللى حصل لينا وانا مش مسامحة اى حد غش وسرق حقى لانة هو من اسباب ان التنسيق عالى  وحسبى الله ونعم الوكيل فى اللى صحح لى ورقة العربى والفيزياء

  46. SHAHDALPOTHRATY
    2014.07.20 17:14

    احنا فى دولة مينجحش فيها غير ولاد الاكابر اللى بيسربلهم الامتحان بالاجابة صدقونى والله العظيم انا فى مدرسة خاصة وكنت بشوف الظلم دة واقول اية غير حسبى الله ونعم الوكيل

  47. SHAHDALPOTHRATY
    2014.07.20 17:09

    بقول صلوا على النبى عليه افضل الصلاة والسلام ونقول الحمدلله على اللى يجيبوا ربنا فى ناس كتير كانت بتحلم انها تنجح ومطالتش النجاح ولسة قدامها تعيد كل الموال الاسود تانى مش عايزة حد يقول غير الحمدلله اشكرك يارب

  48. ali
    2014.07.20 15:58

    انا جبت 90.8 علمى علوم ممكن الحق اي حاجه فاي حته ؟

  49. احمد
    2014.07.20 15:27

    انا جبت 90% رياضة هطول كلية اية فى البلد دى واللة الواحد اتخنق من السنة دى وياريت لو فى حد يعرف ان كنت اعرف اعيد السنة ولا لا

  50. محمد سعد
    2014.07.20 09:29

    يا جماعه انا جبت 97% ممكن الحق حاسبات
    حسبى ىالله ونعم الوكيل فى التصحيح وربنا ع الظالم
    حد يفيدنى يا جماعه بليز .. اصل انا متوتر جدا وخايف تجيلى هندسه



أكتب تعليقك