احداث فرشوط

احداث فرشوط

احداث فرشوط ومطالب بتدخل الرئيس مبارك

مصريات

تم تصعيد احداث فرشوط بدرجة كبيرة خاصة بعد ما اعلنه البعض انه يتم الان تهجير اقباط فرشوط واجلائهم من مساكنهم او حملهم على ملازمة منازلهم وعدم الخروج منها بعد ثورة اهالي فرشوط المسلمين على اثر حادثة اغتصاب شاب مسيحي يدعى جرجس لطفلة مسلمة عمرها 12 سنة وقامت الشرطة المصرية بالقبض عليه واحتجازه

وطالب عدد كبير من النشطاء السياسين و الحقوقيين من اقباط مصر الرئيس حسني مبارك بسرعة التدخل لحسم الموقف وحماية اقباط فرشوط من اي اعتداء باعتبار ان تلك حادثة فردية ولا يجب ان يعاقب عليها  الاقباط جميعا بسبب قيام بعض المتطرفين باثارة الفتنة ومحاولة تحريض البعض باسم الدين على قتل و اتلاف ممتلكات اقباط فرشوط .

وتم اصدار بيان بكل تلك المطالب ووقع عليه الكثيرين وتم ارساله الى الرئيس مبارك تضمن هذا البيان مطالب بمحاسبة القيادات الامنية التي تهاونت عن تلك التجاوزات ضد اقباط فرشوط ولم تتدخل للسيطرة على الموقف او ايقاف عمليات الحرق  و السرقة والنهب التي تعرض لها اهالي فرشوط من المسيحيين .

واستنكروا ما قام به بعض المُتعصبين من حرق وإهانة لرموز الديانة المسيحية، ونُطالب بتقديم كل من تورط فى جريمة ازدراء دين سماوى أو التعرض للمُمتلكات العامة والخاصة في احداث فرشوط قنا ، إلى القضاء ومُحاسبته وفقاً لأحكام القانون وبمنأى عن الجلسات العُرفية الهزيلة التى تُنذر بردة حضارية ومجتمعية، وتُتيح لكل خارج عن القانون أن يعيث فى الأرض فساداً بلا رادع أو عقاب.

وقع على البيان كل من رمسيس النجار محامى البابا شنودة والقمص صليب متى ساويرس مدير مركز السلام الدولى لحقوق الإنسان، أشرف إدوار المُحامى وجوزيف إبراهيم مدير المركز المصرى للتنمية وحقوق الإنسان، شريف رمزى المُحامى، هانى عزيز الجز يري مدير مركز المليون لحقوق الإنسان، صفوت جرجس مدير المركز المصرى لحقوق الإنسان، هويدا العُمدة المُحامية، صلاح محمد الزين رئيس الحزب المصري الليبرالي، إسحق حنا الأمين العام للجمعية المصرية للتنوير.

اخبار ومواضيع ذات صلة:

احداث فرشوط | مطالب بتدخل الرئيس مبارك لانقاذ اقباط فرشوط

84 comments
  1. فارس 09/07/2010 16:34 -

    يا جماعة اليهود عرفوا يضربونا فى بعضنا لازم نفوق

  2. فارس 09/07/2010 16:33 -

    الدين لله ياجماعة عيب نجرح فى بعض عيب نجرح فى دين الله ” قال الله تعالى … قل يا ايها الكافرون لا اعبد ماتعبدون ولا انتم عابدون مااعبد لكم دينكم ولى دينى

  3. نداء 26/02/2010 02:09 -

    فى الاخرة هانشوف مين اللى هايكون ماشى فى الطريق الصح المسيحيين ولا المسلمين ولكن نصيحة للمسلمين شوفوا دينكم كويس ربنا ادانا العقل علشان نفكر بيه فى الاخرة هايكون الوقت فات فكروا كويس وافتكروا دايما الكلام دة قارن فى الدنيا وشوف لسه الوقت فى ايدك

  4. الرب لى راعى 29/01/2010 01:15 -

    لو المنطق اللى المسلمين بيتكلموا بية دة صح كانت هتحصل كوارث فى الدنيا كلها
    يعنى ان واحد مسيحى يغتصب طفلة مسلمة فيموتوا مسيحين ابرياء ويحرموا ام من ابنها ويسرقوا فرحة اب بابنة ويتموا طفلة صغيرة ويرمولوا شابة متجوزة جديد ويقفلوا محلات اكل عيش ويشردوا اسر عايشة على رزق المحلات دى ويعيشوا شباب بعاهات مستديمة……..
    لييييييييييييييييييييييييييييييية؟؟؟؟
    حراااااااااااااااااااااااااام الناس دى كل ذنبهم انهم مسيحين بس؟
    هما مالهم هما باللى الولد دة عملة؟
    ما تتشطروا على اللى عمل كدة لو حتى هتولعوا فية هنقولكوا عندكوا حق وهنقول يستاهل
    اللى عمل حاجة غلط يستاهل العقاب
    بس المسيحين ملهومش ذنب ابدا
    على كدة المفروض لو واحد مصرى عايش برة عمل حاجة بجوا يدمروا مصر كلها ويدبحوا المصرين
    اية المنطق الاهبل دة؟
    والمفروض بقا ان كمان الناس اللى اتقتلت دى فى نجع حمادى يتاخد حقها والمسيحين بقا يطلعوا هما كمان يموتوا المسلمين ونعيش فى مذابح مش فكرة بردوا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    لكن المشكلة ان المسيحية مش كدة المسيحية دين راااااااااااااااقى
    دين محبة وسلام
    البنت اللى اغتصبت دى راحت ولاجت بنت فى حضن ابوها وامها
    يعملوا اية الست اسر اللى راحوا منهم ولادهم دول
    واللى التسع مصابين اللى هيعيشوا كدة طول عمرهم
    انتوا كدة فاكرين انكوا خدتوا حق البنت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    هى دى عدالة دينكوا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    ربنا موجود

  5. نادر المسيحى 15/01/2010 08:47 -

    رسالة الى اخوتى المسلمين انا احبكم جدا واعلم ان انتم لا تعلمون ما انتم تفعلون لان هكذا قال رب المجد ( ستاتى ساعة يظن فيها كل من يقتلكم انة يقدم خدمة لله ) ولاكن من فضلكم لا تتكلمون عن الوحدة الوطنية لانكم لا تؤمنون بهذه التخاريف انا اعلم ايضا ان تسعون بالمئة من اخواتى المسلمون لا يوافقون على ما يحدث . لماذا تدمرون كل شى جميل فى داخلنا ليس بمصر
    لان حكومة مصر هكذا تريد ان يكون الشغب دائما مشغول فى اى شى لكى لا يلتفت الى اخطاء هذه الحكومة الفاشلة فمثلا يشغلون الشعب فى الامراض الجديدة والمباريات والفتنة التى يروح ضحيتها دائما اقباط مصر ككبش فداء الى الكبت الذى يوجد فى داخل قلوب كل المصريين من اعباء الحياة والكثيرة ونحن شعب ما اجمل غبائة حدث هذا كثيرا فينا اعطتتنا الحكومة هذا الحقنة كثيرا وحينما نفيق نجد انفسنا امام الحقيقة المريرة اننا ابناء هذا الوطن الواحد لم نكن ندافع عن اهانة اى دين من الاديان السمواية لاكننا كنا نحاول ان ننسى فشلنا وجهلنا وفقرنا ولهذا كما قال المثل بنسيب الحمار ( الحكومة) ونتشطر على البردعة اى على انفسنا نحن الشعب الطيب السازج الفقير يقول الكتاب المقدس ( احبوا اعدائكم باركوا لاعنيكم احسنوا الى مبغضيكم وصلوا لاجل الذين يسيئون اليكم ويطردونكم وايضا على حد علمى ان القران الكريم لايحرض على قتل النفس هكذا بدون اى ذنب وبعض المسلمون الذين لا يعرفون اى شى على الذين ويعتبرون انفسهم مدافعين عن الدين هم يسيئون الى الاسلام وكنهم وكن الله امر المسلمون ان ياتون الى العالم لكى يبيدوا اى انسان غير مسلم لماذا لماذا ان كنت انت يا اخى المسلم تقول يارب فانا ايضا اقول يارب ويستجيب الله سبحانة لانه حنان على عبيدة الذى يرزق الحشرات والحيوانات التى لا تعرف ان تميز كيف يرفض صنعة يداه الذى هو انا انا لا اعبد الاصنام ولاكنى اعبد ديان الارض كلها الذى يرفع ويضع ويشرف شمسة على الاشرار والابرار

    وفى النهاية احب ان اقدم كل التهانى الى اسر الشهداء الذين ماتوا على اسم المسيح الذين انتقلوا الى حضن ابراهيم واسحاق ويعقوب فى حضن الشهداء القدسين وايضا الى امين الشرطة الشهيد الله سبحانة يسكنة فسيح جناتة واتمنا ان لا تحدث مثل هذه الاحداث فى ام الدنيا اعظم بلاد العالم وطنى ليس بلد نعيش فية لاكنة يعيش فينا هذا قول لسان العطر قديس هذا العصر اثناسيوس القرن العشرين والواحد والعشرين البابا شنودة الثالث

  6. ابن المنطق 11/01/2010 10:10 -

    ياجماعة حرام عليكم بجد تخيل لو الوضع اتعكس وكان مسلم هو الى اغتصب مسيحية وده بيحصل كتيييييييييييييييييييييييير كنتوا هترضوا باللي اتعمل فينا يتعمل فيكم مش معنى كد اننا جبناء بس احنا دين بيقولنا احبوا اعدائكم ولا تقاوموا الشر بالشر بل اغلبن الشر بالخير

    ولذلك نحن لا ندين اي مسلم لانه بينفذ تعاليم قرانة المليان بايات القتل والارهاب والزنى بس بنقوله استخدم العضو اللى اداهولك ربنا واللى اسمه المخ وسيبك من كلام الصحافة والناس وفكر في الموضوع بجد .

  7. مهندش/طاهر سيد عباس عكاشه 10/01/2010 19:10 -

    حزينه يامصر خساره الواحد يكتب كلمه

  8. بجد انا مش عارفة ااقول ايه مش هقول بصو لما مروة الشربينى قتلت على يد واحد المانى عملتو اية ومش هقول لو كان الموضوع مع واحد مسلم كنتوا برضوا عملتوا ايه لكن هقول مع نهايه العالم ابليس وجنوده وشعبة الاى انتو منه يامسلمين برضو مش هقول كلكم لكن بعضوكم لان يسوع قال هكذا احب الله العالم حتى بذل ابنه الوحيد لكى لا يهلك كل من يؤمن بيه بل تكون له الحياة الابدية بس من يزرع سيحصد والله يسوع المسيح ناظر الى كل هذا ولن يهدا ولن يسكت وستنظرون ابن الاله يسوع المسيح سوف يظهر وسياخذ الحق

  9. ياجماعة المفروض دلوقتى اننا نصوم ونصلى من اجل اخواتنا الشهداء زى ما طلب مننا البابا شنودة وان شاء اللة حقنا هيرجعلنا ونخص فى صلواتنا انى ربنا يهدى اخواتنا المسلمين الذين يرغبون فى دين المحبة والسلام(المسيحية) انا اعرف مسلمين كتير يتمنون ان يربحوا المسيح فلنصلى من اجلهم جميعا ونشكر ربنا ان اعداد المسلمين الذين تنصروا وما زالوا فى تزايد مستمر وربنا يبارك……اعتقد ان هذا من اهم ما يثير المسلمين علينا …..ربنا يهديكم ويجيبهم بالسلامة

  10. محمد محمود 10/01/2010 01:14 -

    غنيم بك الشحات يابتاع الرزقة مركز ابو تشت انتا مش بتتهدد مش كدا طيب بكرة نشوووووووف هاتفضل راجل زى مانتا ولا هاتعمل عيشة وتتنصر برافو شجااااااااااع رااااااااااااااااااجل بس راجل ………………………….. معلش سورى يعنى

  11. محمد محمود 10/01/2010 01:09 -

    احمد ياهمامى يامحامى يابتاع نجع حمادى سامحنى لو قولتلك …………………….. امك فاهم وبكرة هاتدفع التمن

  12. محمد محمود 10/01/2010 01:08 -

    نبص بصة بعيدة طيب كدا هانلاقى الشرطة متعاطفة مع المسلمين وبتسيبهم يعملوا اللى هما عايزينة انما المسيحيين لا حول ولا قوة ليهم ليييييييييييييييييية ضمايرنا رااااااااحت فين عقلنا راح فين على فكرة بكرة وبعدة مهما طالت واقصد فى العمر يعنى هانقف قدام ربنا وساعتها بقى ابقى ارفعلك محامى ياظاااااااااااااالم ولا هاتكدب على ربنا كماااااااااااااان المسلمين زودوها خاااااااااااالص حادث فردى يعاقب علية جماعة ياسلااااااااام اية العدل دا

  13. محمد محمود 10/01/2010 01:03 -

    بصراحة ياجماعة احنا مفتريين على اخواتنا المسيحيين واللى يزعل يزعل ويتفلق

  14. محمد الاصيل 10/01/2010 00:49 -

    كون اننا نوصل الى دا مسيحى ودا مسلم دا فى حد زاتة قمة التخلف لية مانقولش ان دا بنى ادم على مستوى عادى كلنا ولاد ادم وحواء وبعدين صاحب الديانة مين اللى هايحاسبة مش ربنا؟
    اعمل انا بقى قاضى وجلاد؟ مين اللى ادالى السلطة انى اتعدى على ناس مالهاش زنب وبعدين مش فى حاجة بتقول ان المسلم من سلم الناس من لسانة ويدة؟؟؟ طيب ازاى حقيقى حال يحزن كل حاجة تحصل فى اى بلد يقولك قال اية دا مسلم ودا مسيحى اية التخلف دا اصحوا يانااااااااااااس متعرفوش ان فى بلاد من مصلحتها ان مصر تخرب داخليا لحد امتى ؟ هانفوق امتى لما تخرب مالطا ما كل واحد ولة دينة وكل واحد وربنا ادالة عقل مش منحقى ولا من حقك انك تحاسب فى الناس وتتهجم على الناس وياسلام بقى لما يكونوا ابرياء عمركم شفتوا واحد يغلط ويدفع التمن جارة؟ او اى حد فى اى مكان لمجرد انة من نفس الدين هوة دا الاسلام؟؟؟ لو هوة فعلا يبقى على الدراسة اللى درستها والمعلومات اللى عرفتها السلااااااااااااااام

  15. مصري ابن مصري .. مسلم ابن مسلم 09/01/2010 19:24 -

    هههههههههههههههههههههههههههههههههههههه ها ها ها ها ها ها .. تحياتي لوزارة الداخلية .. تحياتي القلبية لوزارة العدل .. تحياتي الخاصة للسيد اللواء حبيب العادلي .. تحياتي القلبية تحيا مصر .. يحيا العدل .. تحيا الشرطة .. يحيا السيد الرئيس (((((((((محمد))))))) حسني مبارك
    .. مصري ابن مصري ..

  16. الصعيدي شرفة عنده اغلي من بنته
    . لو كانت بنته عملت حاجة غلط كان بدا بقتلها هبل المسيحي .. اكيد كلنا مش تايهين عن طبع الصعايدة .. وبعدين في الواد اللي خد براءة ؟ ههههههه انتوا بتخترعوا احكام من عندكم ؟

  17. قبطيه حزينة على مصر 09/01/2010 00:54 -

    الحقيقة انه لا يوجد اغتصاب لطفلة ولكن كل الاحداث دى مفتعلة حتى يستحل بها دماء المسيحين مثل ما حدث فى الكشح وغيرها، عشرات الشهداء ولا واحد من المتهمين ياخد ولو يوم واحد سجن كأن اللى ماتوا كلاب، وفى الاخر المسرحية الهزلية بتاعة كل مرة (جلسة صلح عرفية) ………..الف خسارة عليكى يامصر……………..الف خسارة عليكى يا مصر

  18. الي الاخت سونه الهواري لالالالا سوسه المهوسه ياشيخه ايه الي بتقوليه ده هواده القران والسنه الي امروكي بيه مش بتقولو دين التسامح ودين الحق طيب من كلامك نفهم ايه دين تعصب وكره للي حوليه طيب القران معترف بالمسيحيه وانت بتنكري المسيحيه يعني انت مش بتامني بالقران معلش ده من كلامك انت باين عليكي هبله او مهوسه او مش بتعرفي ف القران حاجه ولا انت ايه بالظبط اقري سوره مريم وبعدين احكمي وبتقولي كافرين وكمان بتنكري ما جاء ف القران ياه ياسوسه ربنا يزيدك من عبطك وهبلك قولي امين

  19. سونه الهواري 03/01/2010 01:39 -

    الي كل مسلم ومسلمه الساكت عن الحق شيطان اخرس فعلي كل مسلم اتباع الحق والمسيحيون انهم قوم كافرون لا يعرفون ديننا بل هم ينكرونه ويقون عيسي بن الله ويقولون ان المسيح رب ويقولون ان من اتبع سنه محمد فهو كافر ومن يومين قالو السيده مريم حتظهر علي هيئه حمام بيضاء في السماء في امبابه قريه بشتيل شارع المشروع اما الكنيسه فعلي كل مسلم ان يطالبون بحقهم من هؤلاء الكفره المشريكين ويقتلوهم علي افعالهم وم فتره حصل نفس الموقف في ديروط التابعه لمحافظه اسيوط واليوم في مركز فرشوط في المسلمين في احباب الله ورسوله خلاص كله معندوش دم الدين المسلم فين النهرده بنت من الجيران بكره الدور علي الا في البيت عندك

  20. رد علي العتال بل يستحق ان يطلق عليه الفتاي او الفشار ياراجل روح انتو كلامكم كلو فتاوي ياراجل اتنيل واسكت وبطل فشر ولا دي فتوه هتفتوها اقولك اسالو اهل العلم ان كنتم لا تعلمون وانت اسال عن محمد رحومه استاذ الشريعه الاسلاميه ودكتور ف الدراسات الا سلاميه بس لالاسف عرف طريق الحق وبقي مسيحي علي الرغم من انو متخصص ف الاسلام تفتكر ليه كده انت بتقول المسيحين كفار ليه العلاماء او الناس المرموقه بقيت مسيحيه زي دكتور الشريعه الاسلاميه محمد رحومه ولا محمد حجازي ولا المحاميه نجلاء الامام اعرف الحقيقه قبل فوات الاوان ومتسمعش للتخاريف والفتاوي الي بتتقال طيب فتوه ارضاع الكبير توافق عليها وهل مزكوره ف القران

    اعرفت انو دين فتاوي وبس ولا ايه رايك

  21. العتال 21/12/2009 13:41 -

    محاكم التفتيش Inquisition ،ديوان أو محكمة كاثوليكية نشطت خاصة في القرنين الخامس عشر والسادس عشر، مهمتها اكتشاف مخالفي الكنيسة ومعاقبتهم..

    إستُخدِمَت بشكل عام لمحاكمة المهرطقين بواسطة الكنيسة الرومانية الكاثوليكية. وكان ذلك من خلال محاكمات إكليريكية أو المحاكم التي كانت تقيمها الكنيسة الرومانية الكاثوليكية لقمع أو مكافحة الهرطقة، وكانت مهمتها اكتشاف السحرة ومعاقبتهم حيث قامت محاكم التفتيش بحرق 59 امرأة باسبانيا، 36 بإيطاليا و4 بالبرتغال، بينما قامت محكمة القضاء المدني الأوروبي بمحاكمة 100 ألف امرأة، 50 ألف منهم تم حرقهم، 25 ألف بألمانيا خلال القرن السادس عشر بواسطة أتباع مارتن لوثر[1]. وكانت سلطة محاكم التفتيش على أتباع الكنيسة من المعمدين فقط، والذين كانوا يشكلون الغالبية من السكان، لكن كان ممكنًا لغير المسيحيين أيضًا أن يحاكموا بتهمة سب الدين.[2]

    وكان استخدام وسائل التعذيب في حق من كان يُظن أنه من الهراطقه أمر مألوف كأسلوب بشع للعقاب من قطع أوصال وحرق الناس أحياء، فوصلت الأعداد التي تم تعذيبها ثلاثمئة ألف من البروتستانت ومئة ألف بلغاري وفرنسي وأرثوذكسي
    محاكم ومؤسسات التفتيش

    قبل القرن الثاني عشر قامت الكنيسة الكاثوليكية بالتدريج بقمع الهرطقة، وكان هذا عادةً وفقًا لنظام كنسي، النفي، والسجن. وعلى الرغم أن العديد من الولايات سمحت للكنيسة باستخدام عقوبة الإعدام إلا أن هذا العقاب لم يكن مستخدمًا بكثرة، لأن هذا النوع من العقاب كان له الكثير من المعارضين من الكنيسة.

    وفي القرن الثاني عشر، ولمواجهة انتشار الكاثارية، أصبح إتخاذ الإجراءات القانونية ضد الهرطقة أكثر انتشارًا، فتأسست مجالس كنسية مكونة من الأساقفة ورؤساء الأساقفة مكونة ما يعرف بمحاكم التفتيش.

    وفي القرن الثالث عشر، قام البابا بتسليم مهمة محاكم التفتيش للدومينيكايين، فقام المحققين بالعمل بإسم البابا والاستخدام الكامل لسلطته، فإتبعوا إجراءات للتحقيق كانت شائعة في ذلك الوقت، فكانوا يحاكمون المهرطقين عن طريق السلطات المحلية التي كانت تؤسس محاكم لتقاضي المهرطقين، وفى نهاية القرن الخامس عشر، كانت محاكم التفتيش يترأسها المفتش الأعظم. وإستمرت على هذا الحال حتى القرن التاسع عشر.[3]

    وأنشئ مكتب خاص لتحريم الكتب في الفاتيكان في القرن السادس عشر. ولم يُلغ هذا المكتب إلا عام 1965. وهدف المكتب منع المسيحيين من قراءة الكتب التي يعتبرها ضارة بالعقول أو خطرة على العقيدة. وقد وضعت معظم الكتب الفلسفية والعلمية على لائحة الكتب الممنوعة. ولكنها أصبحت مباحة فيما بعد على أثر انتصار العصور الحديثة على العصور القديمة. ولم يعد أحد يعبأ برأي الفاتيكان فيما يخص هذه النقطة، اللهم إلا بعض المسيحيين المتزمتين.

    حركات محاكم التفتيش التأريخية

    العصور الوسطى

    وقد أنشئت في أوائل القرن الثالث عشر بقرار من البابا جرينوار التاسع وذلك عام 1233. وكان هدفها محاربة الهرطقة في كل أنحاء العالم المسيحي. والمقصود بالهرطقة هنا أي انحراف ولو بسيط، عن العقائد المسيحية الرسمية. وقد كلف بها رجال الدين في مختلف المحافظات والأمصار. فكل واحد منهم كان مسؤولاً عن ملاحقة المشبوهين في ابرشيته. وكان الناس تساق سوقًا إلى محكمة التفتيش عن طريق الشبهة فقط، أو عن طريق وشاية أحد الجيران. كانوا يعرضون المشبوه به للإستجواب حتى يعترف بذنبه، فإذا لم يعترف انتقلوا إلى مرحلة أعلى فهددوه بالتعذيب. وعندئذ كان الكثيرون ينهارون ويعترفون بذنوبهم ويطلبون التوبة. وأحيانًا كانت تعطى لهم ويبرأون. ولكن إذا شّكوا بأن توبتهم ليست صادقة عرضوهم للتعذيب الجسدي حتى ينهاروا كليًا. واذا أصرّ المذنب على أفكاره ورفض التراجع عنها فإنهم يشعلون الخشب والنار ويرمونه في المحرقة. وقد قتل خلق كثير بهذه الطريقة التي أصبحت علامة على العصور الوسطى.

    ويقال أن عدد الضحايا الذين ماتوا بهذه الطريقة يتجاوز عشرات الألوف، ومن أشهر الذين ماتوا حرقا المصلح التشيكي المشهور جان هوس وكان راهبًا مشهورًا بإخلاصه وتقواه وإستقامته، كما كان يحتل أرفع المناصب الأكاديمية بصفته عميدًا لجامعة براغ في بداية القرن الخامس عشر. ولكنهم اتهموه بأنه كان يدّعي أن الكنيسة خرجت عن مبادئ الدين وأنه ادعى أن بعض القساوسة والمطارنة انحرفوا عن واجبهم الحقيقي واهتمامهم بمصالحهم الشخصية واستغلالهم المادي للناس البسطاء. وقد التف حوله ناس كثيرون أحسّوا بصدقه وإخلاصه. وعندئذ قامت الكنيسة الكاثوليكية بتكفيره بتهمة الزندقة، وعلى الرغم من أنهم أعطوه الأمان بعد أن إستدعوه للمحاكمة الاّ أنهم غدروا به فاعتقلوه وألقوه طعمة للنيران في نفس اليوم، أي بتاريخ 6 يوليو من عام 1415.

    ومن أهم الذين مثلوا أمام محاكم التفتيش الفيلسوف الايطالي جيوردانو برينو والعالم الشهير جاليليو، بل إن كوبرنيكوس القائل بدوران الأرض حول الشمس لم ينج منها إلا بسبب حذره الشديد. فقد أجل نشر كتابه الذي يحتوي على نظريته الجديدة حتى يوم وفاته بالضبط ! ولكن لم يكن هذا خط برينو الذي هرب من إيطاليا بعد ان انخرط في سلك الرهبنة لفترة من الزمن، فبسبب من تعلقه بالافكار الفلسفية وتبنيه لنظرية كوبرنيكوس المدانة من قبل البابا ، فانهم راحوا يشتبهون به ويلاحقونه، وعندئذ اضطر للفرار والعيش متنقلا بين فرنسا وسويسرا وإنجلترا وألمانيا. وكان يشتغل استاذا في جامعات هذه البلدان التي يمر بها. واشتهر بالتفوق والنبوغ العلمي، بل واستبق على الكثير من النظريات الحديثة التي ثبتت صحتها فيما بعد. وبعد ان غاب سنوات طويلة عن بلاده وشعر بالحنين اليها استدرجه أحد التجار الاغنياء من البندقية. وطلب منه العودة لتعليم اولاده والعيش بأمان في بلاده إيطاليا ولكنه سرعان ما غدر به وسلمه إلى محاكم التفتيش في الفاتيكان. فقطعوا لسانه واحرقوه. وأصبح جيوردانوبرينو منارة مشعة على مدار التاريخ الأوروبي.

    وأما العالم الشهير جاليليو فقد كان مهددا بنفس المصير لولا أنه استدرك الامر في آخر لحظة وقبل بالتراجع عن نظريته المشهورة. وهكذا عفوا عنه. ولم ينفذوا فيه حكم الاعدام. ثم أُحيل إلى الإقامة الجبرية في ضواحي فلورنسا وأتيح له أن يكمل بحوثه وهو تحت المراقبة. ولم تعترف الكنيسة الكاثوليكية بغلطتها في حق جاليليو إلا بعد مرور أكثر من ثلاثمئة سنة على محاكمته! وقد استمرت محرقة محاكم التفتيش موقدة حتى القرن السابع عشر، بل وحتى الثامن عشر. نضرب على ذلك مثلا حادثة شهيرة حصلت في عز عصر التنوير لشخص يدعى جان فرانسولابار (1747-1766) أي في القرن التاسع عشر. فقد قطعوا يده لانه كسر الصليب واقتلعوا لسانه ثم أحرقوه أخيراً. وكان شابا مراهقا لا يتجاوز عمره التاسعة عشر. وقد استغل فولتير هذه القضية وهاجم الأصوليين المسيحيين هجوما شديدا. ومن الأمثلة الأخرى ما حصل للفيلسوف ميشيل سيرفيه الذي أحرقوه حيا في جينيف بتهمة التشكيك بعقيدة التثليث، وهي من العقائد الأساسية في المسيحية. فبمجرد ان شكك بصحتها ألقي طعمة للنيران ولم يشفع له علمه ولا فلسفته ولا إنسانيته.

    محاكم التفتيش الإسبانية
    في القرن السادس عشر أصبحت اسبانيا أكبر قوه كاثوليكية في العالم آنذاك، وكانت موضع حسد من العالم البروتستنتى في الشمال، وكانت إسبانيا نموذجًا لدولة دينيه سلطويه، فتتحكم وتعين الكنيسه فيها الملوك والأباطره الذين يحكمون بحاكميه تسمى ظل الله في الأرض أو قانون الحق الإلهى، وللقضاء على ما سموه وقتها بالفساد واستهدفت من تم اجبارهم على اعتناق المسيحية من المسلمين و اليهود [5] ثم استهدفت المعتقدات المسيحية الأخرى وخاصة البروتستانتية وظهرت كلمة الهرطقه، وهي وصف لمن اختلف معهم في الشرح المحدد للنص الإنجيلى من قبل الملتزمين في الكنيسه الكاثوليكية.

    وكان توماس توركوما دا، وهو رجل دين منتسب للمسيحيه يرأس هيئة التفتيش للبحث عن هؤلاء الهراطقه، فيقوم بوعظهم وتعذيبهم وقتلهم إن لم يعودوا إلى كنف الكنيسه الكاثوليكيه، وكان يسمى بالمفتش العظيم أو جراند إنكويستر، وكان يعدم واحدًا على الأقل من كل عشرة أشخاص يمثلون أمام محكمته وكان ذلك بأسلوب خجلت منه الكنيسه الكاثوليكيه واعتذرت عنه للعالم.

    كانت محاكم التفتيش وسيلة ملوك أسبانيا الصليبيين لتطهير أسبانيا من الهراطقة و جميع من يعتقد بغير الكاثوليكية. و ذلك برغم المعاهدة الموقعة منهم.

    ولكن حتى هذا الحل لم ينجح كليا في حل المشكلة الإسلامية في اسبانيا فكان ان لجأرا إلى الطرد الجماعي. ففي عام 1609- 1610 تم طرد ما لا يقل عن (275،000) شخص إلى البلدان الإسلامية المجاورة كالمغرب وتونس والجزائر بل وبعض البلدان المسيحية الأخرى. وهكذا تم حل المشكلة عن طريق الاستئصال الراديكالي.

    و يكفي أن ننقل ما سطره غوستاف لوبون في كتابه “حضارة العرب” حيث يقول عن محاكم التفتيش: «يستحيل علينا أن نقرأ دون أن ترتعد فرائضنا من قصص التعذيب و الاضطهاد التي قام بها المسيحيون المنتصرين على المسلمين المنهزمين ، فلقد عمدوهم عنوة، و سلموهم لدواوين التفتيش التي أحرقت منهم ما استطاعت من الجموع. و اقترح القس “بليدا” قطع رؤوس كل العرب دون أي استثناء ممن لم يعتنقوا المسيحية بعد، بما في ذلك النساء و الأطفال، و هكذا تم قتل أو طرد ثلاثة ملايين عربي». و كان الراهب بيلدا قد قتل في قافلة واحدة للمهاجرين قرابة مئة ألف في كمائن نصبها مع أتباعه. و كان بيلدا قد طالب بقتل جميع العرب في أسبانيا بما فيهم المتنصرين، و حجته أن من المستحيل التفريق بين الصادقين و الكاذبين فرأى أن يقتلوا جميعاً بحد السيف، ثم يحكم الرب بينهم في الحياة الأخرى، فيدخل النار من لم يكن صادقاً منهم. يقول د. لوبون: «الراهب بليدي أبدى ارتياحه لقتل مئة ألف مهاجر من قافلة واحدة مؤلفة من 140 ألف مهاجر مسلم، حينما كانت متجهة إلى إفريقية».

    محاكم التفتيش البرتغالية

    تأسست محاكم التفتيش البرتغالية سنة 1536 على يد ملك البرتغال جوو الثالث.
    محاكم التفتيش الرومانية

    بعد اندلاع حركة الاصلاح الديني وحركة النهضة في القرن السادس عشر أصبح العدو الأول لروما والفاتيكان شخصين اثنين هما: البروتستانتي والنهضوي. بمعنى آخر أصبح مارتن لوثر هو العدو، وكذلك ايراسم[6] زعيم عصر النهضة. ولذلك اطلق البابا فتواه الشهيرة بتكفير لوثر وفصله من الكنيسة عام 1521.

    وبدءا من تلك اللحظة انقسم العالم المسيحي في أوروبا إلى قسمين: قسم كاثوليكي وقسم بروتستانتي. ودارت بينهما المعارك والحروب على مدار مئتي سنة تقريبا. وهي حروب الأديان الشهيرة التي ذهب ضحيتها مئات الآلاف من القتلى. وبلغت هذه الحروب ذررتها في فرنسا في الفترة الواقعة بين عامي 1562-1598. فقد هاجت الجماهير الكاثوليكية على أفراد الاقلية البروتستانتية في مختلف المدن والأرياف الفرنسية. وكان ان حصلت تلك المجزرة الشهيرة باسم مجزرة سانت بارتيليمي التي ذهب ضحيتها أكثر من خمسة آلاف شخص. وفر البروتستانت الفرنسيون إلى مختلف أنحاء أوروبا. ولا تزال بعض عائلاتهم تحافظ على اسمائها الفرنسية حتى الآن بعد ثلاثمئة سنة من إقامتها في ألمانيا، أو هولندا، أو السويد، أو إنجلترا.

    وكان ذلك أبان عهد الملك لويس الرابع عشر، الملقب بالملك – الشمس نظرا لسطوته وهيبته. وقد اعتذر البابا للبروتستانت هذا العام عن مجزرة سانت بارتيليمي واعترف ضمنيا بالتعصب الكاثوليكي والاعمال الوحشية التي ارتكبوها بحق اخوانهم البروتستانت. فعلى الرغم من انهم جميعا مسيحيون، الا ان الحزازات المذهبية كانت شديدة بينهم، ولكن البروتستانت فعلوا الشيء ذاته مع الكاثوليك في البلدان التي كانوا يمثلون فيها الاغلبية.

    فهل قام المسلمون بعمل محاكم تفتيش لكم يا نصاري عندما دخل الاسلام مصر او اي دولة اخري عبر التاريخ الاسلامي العظيم
    فتعالو ندعوا ابنائنا وابنائكم ونسائنا ونسائكم وندعو كل رجل فينا وفيكم ونبتهل ونجعل لعنة الله علي الكافرين
    توبوا قبل ان يأتي يوم لا بيع فيه ولا تجارة اعبدوا الله الواحد الاحد
    فإن توليتم نشهد بأنا مسلمون وانكم كافرون

  22. فتاه من واقع الاحداث 20/12/2009 23:40 -

    البنت قالت كدة فعلا وبرأت الولد اهلها طلبوا منها كدة علشان الولد يطلع ونعرف نخلص حقنا

  23. صعيدى حر 19/12/2009 11:50 -

    صبر جميل فأن موعدنا قريب يا نصارى فرشوط

  24. محمود نصير 19/12/2009 02:11 -

    يا جماعه بلاش كده المسحيينى بردو كلهم مش ليهم ونب وربنا يفك العقد

  25. مصري اصيل دا انت مصري ارهابي متطرف وده من كلامك ياعم اعرف الحقيقه وبعدين احكم بس هقول ايه انتو سادين اعينكم وازانكم عن سماع الحقيقه المهم تكتلو وتنهبو وتسرقو مال الغلابه الي ملهاش زنب ياعم روح اتلحد ونام مدام مش عارف تتكلم وبتقول الي عملو المسلمين ده مش ارهاب مال ناقص ايه تاني من اعمال الارهاب ومعملهوش لما سلب وقتل ونهب ولا ده عندك حلال ومش اعمال ارهابيه والمسيحيين لو مكارين مكانش بقي ده حالهم يبني المسيحيه بتقول احبو اعدائكم باركو لاعنيكم واحسنو الي مبغضيكم انت مش مصري اصيل بل الاحسن نقول عنك مصري حقير

  26. مصري اصيل 18/12/2009 01:34 -

    رد علي مكيو انتم همج كيف اغتصاب طفله بريئه

  27. مصري اصيل 18/12/2009 01:26 -

    اللهم انصر المسلمين في كل مكان وزمان امــــــــــــــــــــــــــــــــــين
    المسيحين كفوا عن مكركم
    انا شايف انا الي عملوه المسلمين مش ارهاب بل هو رد لكرامتهم والزاني يرجم هذا الجرجس لا بد من قتله مثل كلب اجرب وليس كانسان لما فعله بالطفله البريئه التي اغتصبها ولو بيدي لا قطع من جسمه كل يوم قطعه وااكل بها الكلاب

  28. مصري اصيل 18/12/2009 01:19 -

    لاخـــــــــــــــــــــــــوان المسيحين لماذا الغضب ولو حدث ذلك مح احد بناتكم كانت قامت الدنيا وقعدت هلي يسمح الدين المسيحي بأغتصاب طفله بريئه في الثانيه عشر من عمرها من همجي متخلف حيـــــــــــــــــوان انا مقدر شعور اهل الطفله وليس مؤيد لما يفعلوه من تخريب ولكن لكل فعل رد فعل((( المسيحين عندما تزوجت بنت مسيحيه من حمتو بقرية المشابك تم ذبحها وذبح ام زوجها واخيه ))) هل هذا هو الذي وصي به السيد المسيح

    ام همجيه منكم

  29. أمين 11/12/2009 19:52 -

    قبطى مصرى اللى حصل فى فرشوط بيحصل فى الدنيا كلها وبيحصل أكبر منه ولكن أرجوك بلاش تقول انكم وصلتم الموضوع لأكبر السلطات فى أوروبا. أوروبا مين يا خايب يا أهطل أنت فاكر مصر شخشيخة ولعبة فى ايدك وبتكفر نا. أحنا منقدرش نكفرك فالدين لله والوطن للجميع عيب مصر فضلها عليك وعلينا ولا انت فاكر السيناتور مايكل حيحرك جيوش امريكا وأوروبا علشان يحاربنا علشانك .ولو حصل انت حتكون مبسوط أوعى تفكر ان مصر مسلمين فقط ولكن مصر نسيج واحد وكتلة واحدة مسيحيون ومسلمون وعند الجدحتلاقى كل التفاهات اللى بتحصل دى اتنست وكلنا حتلاقينا يد واحدة يا صغيرى حرب 1973 المسلمون هم فقط اللى حاربوا اليهود ولا كان المسلم جانب المسيحى واختلطت دماؤهم على الأرض المصريه متبقاش سطحى وتافه وتتطاول على بلدك مصر وان كرهتها فأخرج منها غير مأسوف عليك ولأخوانى المسيحيون كل الحب والتقدير

  30. رجل مصري 10/12/2009 15:21 -

    الدين المسيحي والاسلامي اديان تدعو للسلام
    وملهاش علاقه بالخطيه ولا باحوال السرقه والنهب انا مسيحي وبقول كلنا واحد وانا بحب المسلمين عشان ديني بيطلب ابه للجميع المهم نعرف ازاي نتعايش مع بعض بغض النظر عن الدين انا بحب كل اخواتي من المسلمين بس ياريت نعرف كلنا انا الاخطاء الفرديه ميتحاسبش عليها الكل ولو هنخليها للكل فمنساش مواقف قداسه البابا مع المسلمين والمحبه العظيمه ليهم سامحوني في الكلمه رغم انه قادر يولع الدنيا ويقدر يحمي الاقباط بقوه خارجيهومعلش كمان يحصل العكس والمسلمين هما الي ميطلعوش من بيوتهم سامحوني يا اخواتي المسلمين انا بقصد الغوغاء فقط لكن المسلم طول عمره محترم ويعرف العداله والحق واكبر دليل عمر بن الخطاب رجل العداله والمحبه ………..انا بحب اخواتي المسلمين جدا

  31. ردا علي عاشقه الاسلام عارفينك عاشق وبتحبي المسلمين بس بسراحه كلامك ده يدل علي عدم المحبه بس شوفي المسيحيه بتقول ايه احبو اعدائكم باركو لاعنيكم واحسنو الي مبغضيكم يبقي انهو احسن حب وتعصب المسلمين لبعض ولا حب المسيحيه لكل الناس حتي الي بيسيؤ ليهم بصو المسيحيه بتقول ايه وقا رنو بينها وبين الاسلام وانتي بتتحسبني ف المسيحين ليه حرقولك حاجه ولا سرقو منك حاجه ولا قتلولك حد يا ناس حرام كفايه الي بتعملوه ده وشكرا علي الكلام الي قلتيه يا عاشقه الاسلام ربنا معاكي ويقويكي كمان وكمان وده دليل علي الاسلام المتطرف اوك قارني بين كلامك وكلامي وشوفي ميييييييييييييييين فينا علي حق روح التعصب ولا روح السلام والمحبه بببببببببببببببببببببااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااي

  32. عاشقة الاسلام 08/12/2009 16:39 -

    على فكرة اوعوا يا مسلمين واحد مسيحى ياثر عليكم ويقولكم احنا اخوات عمر المسيحى ماحبنا هما بيعملوا كدة بس عشان يداروا على جريمتهم واحنا هنعتبر ان اللى عمل الجريمة دى كل المسيحين مش مسيحى واحد ماشى وعلى فكرة المسيحين مصلحنجين وبيحبوا نفسهم قبل مايحبونا ويارب يستر علينا منهم العالم دى لانهم ماشيين فى الطريق الخاطى والله شاهد على ما اقول حسبى الله فى كل مسيحى حسبى الله ونعم الوكيل

أضف تعليقاً