احداث مصر 2011

مصريات – يبدو أن قناة الجزيرة التي احتفت بموقع ويكيليكس ببداية ظهوره سوف تغير من توجهاتها نحوه، وخاصة بعد ان فضح التعاون بين قطر واسرائيل في وثيقة اخيرة كشف عنها.

وتؤكد هذه الوثيقة ان قناة الجزيرة هدفها الرئيسي لا مصلحة الشعب المصري او حصوله على الحرية كما يدعون لكن تخريب مصر واشعال مزيد من الفتن فيها ليس فقط بمحاولاتها وتحريضها المستمر على اسقاط النظام المصري ولكن ايضا من خلال تحريض المصريين ضد بعضهم البعض..

احداث مصر 2011

احداث مصر 2011

وكشفت الوثيقة التي حصل عليها ويكيليكس ونشرها حول احداث مصر 2011 ان وزير خارجية قطر حمد بن جاسم اجتمع مع مسئول اسرائيلي واتفق على ضرب استقرار مصر بعنف عن طريق التلاعب بمشاعر المصريين…

وان تناول احداث مصر الاخيرة 2011 بطريقة غير حيادية واستمرار قناة الجزيرة في سكب المزيد من البنزين على النار الاخداث هو ترجمة لموقف قطر الرئيسي تجاه مصر والتي لا يروقها ان تتولى مصر دور الريادة في القضايا العربية و خاصة القضية الفلسطينية وحتى تسقط صورة الزعامة للقومية العربية التي تظهر بها مصر دائما.

وتضمنت الوثيقة عن مؤامرة الجزيرة و قطر خلال احداث مصر 2011  أن وزير الخارجية القطري قال عن مصر انها الطبيب الذى لديه مريض واحد ويجب أن يستمر مرضهكما اكد  الذى استخدمت حكومةه قناة الجزيرة التى تملكها قطر -و القضية الفلسطينية هي المريض المقصود بهذا الوصف فى إشارة منه إلى أن مصر تريد إطالة أمد القضية الفلسطينية دون حل، حتى لا تصبح مصر بلا قضية تضعها فى منصب القائد للمنطقة العربية.

من ناحية اخرى نجحت قطر في منع نشر المزيد من الفضائح حول حكومتها من خلال موقع ويكيليكس بعد ان  دفعت مبالغ خيالية لصاحب الموقع قام بموجبها  بعدم عرض الوثائق الامريكية المتعلقة بقطر من خلال موقعه..

تابعوا معنا المزيد حول اخبار احداث مصر 2011 و المظاهرات الاخيرة على موقع مصريات.

اخبار ومواضيع ذات صلة:

Advertisement

احداث مصر 2011: قناة الجزيرة تعاونت مع اسرائيل في الاحداث الاخيرة

127 comments
  1. استقلال الازهر وعودته للشعب 12/10/2011 21:50 -

    مصر تستحق اكثر من كده ويجب ان تكون فى صف الدول المتقدمه
    حريه عداله كرامه انسانيه تساوى استقلال وحريه للازهر والقضاء والاعلام
    عدم التاثير عليهم او السلطه عليهم يرجعنا الى الزمن الجميل عندما كان ناتج عرق المصرى عن عمله يكفى من 10 الى 16 ابن ياكلوا ويتعلموا احسن تعليم واذا مرض احدهم يتعالج وعندما يكبر يجد فرصه عمل وشقه ويتزوج فى سن مناسب
    وهى من الشيخ محمد عبده الى سنه 1952
    يجب ان نواجه الحقيقه اذا كنا نحب مصر

    والان قبل فوات الاوان يجب مسانده الازهر والقضاء والاعلام والا طرقت مصر للفطن تمهيدا لظهور ديكتاتور وفرعون يذل الشعب والله وحده يعلم طول هذه الفتره

  2. مصري 23/04/2011 23:51 -

    الي الاخ الذي يحب مبارك
    حب زي ما انت عاوز لكن يا اخي الطبيب بيطلع علي المعاش والمهندس والمدرس واللي في ايدة مسؤلية دولة وارواح مواطنين من حقة يطلع علي المعاش ويرتاح
    ولازم الرئيس يكون شاب
    يا راجل دة الواحد مخة بيهنج بدءً من سن 50 وانتم عاوزين الرئيس يبقي مومياء حرام
    الضرب في الميت حرام

  3. مصري 23/04/2011 23:44 -

    بنحب قطر وبنحب الجزيرة
    الجزيرة من اكفأ القنوات الفضائية واصدقها حتي لو كان البث لها من اسرائيل
    وموتوا بغيظكم
    بنحب الجزيرة وبنحب كل العرب

  4. جمعة زغلول 15/04/2011 17:16 -

    ولمبارك ولعيرها الوطن مافش غيرها

  5. د.أحمد حمامة 14/04/2011 10:39 -

    بالعقل عرفنا الله وبالعقل نحكم على قناة الجزيرة فأداؤها مع ثورة مصر أكبر وأعظم وأخطر وأروع وأحرف من أن ينكره إلا أعمى أصم أو جاحد…وأنا لاأملك لك ياقناة الجزيرة إلاّ ( شكرا وجزاكم الله خيرا )

  6. احمد 17/02/2011 05:46 -

    انا بستغرب من الانتقاضات ليه احنا لما ننتقض الجزيرة نذكرشعبها وأميرها ياأخى انته لما حدبيدخل فى شؤنك بتزعل وممكن تكسرالدنيا خلى الانتقاض منحصرفى قناة الجزيرة فقط حتى يسمع لك الأخرين وانا بصفه خاصه أشكر الجزيرة وكل القائمين عليها

  7. محمد باجور 11/02/2011 02:29 -

    وهل الجزيرة مسئولة عن الفساد الذي ساد ما بين السماء والأرض في مصر والذي أصبحنا نتنفسه وطوال فترة حكم الفرعون مبارك الذي استباح دمائنا وأحلامنا وأموالنا ومقدرات مصر وأفسد كل ما كان صالح وحوله لمسخ .

    هل الجزيرة مسئولة عن قانون الطوارئ وممارسات الشرطة غير الأدمية مع المواطنين في أقسام الشرطة وخارجها وأخرها حادث كنيسة القديسين لإشعال الفتنة بين أبناء الشعب الواحد . هل الجزيرة مسئولة عن تردي أوضاع الناس والغلاء المتزايد بصفة يومية والعمل في نفس الوقت على تزايد مشلكة البطالة وتفاقمها لمزيد من الضغط على المواطن المصري بغرض تفتيت عزيمته وتكميم الأفواه وفل العزائم وشغل العقول بلقمة العيش لشلها عن التفكير والتدربير
    هل الجزيرة مسئولة عن القمع والإرهاب الذي مارسته الدولة لعقود وإطلاق يد مباحث أمن الدولة والشرطة في الناس تتجسس عليهم وتمارس التنكيل بهم لمجرد التعبير الحر عن الرأي هنا أو هناك .

    وهل وهل وهل إن الجزيرة بريئة من كل اتهام ولها منا حية إجلال وتقدير فلولا الجزيرة لكان النظام أباد شباب الثورة بالكامل لإنهائها وقولوا عنها ما شئتم فأنا شخصياً ثقتي فيها لن تهتز لأني أملك من الذكاء ما لا يجعلني انساق وراء اتهامات فارغة وعارية من الحقيقة……………………..
    التوقيع ::: محمد باجور

  8. فاعل خير 08/02/2011 02:49 -

    حرام تقول كل القطريين يا أخي … القطريين ناس شرفاء أصلاً مافيش ولا مزيع واحد قطري في قناة ….

  9. نفسي كل واحد يسأل نفسه مبارك بعد 30 سنة ماهي إنجازاته للشعب المصري بدون نفاق وترديد شعارات وكلام كالبغباء إن كان قائد الطلعة الجوية في حرب اكتوبر فهناك أيضا ألاف كانوا معه وليس هو من حارب لوحدة ويكفي إنه كان في غرف مغلقة وقت الحرب مقادش طيارة بنفسه وعرض نفسه كالطيارين الشهداء حرام عليكوا ،،، كام شاب عاطل في مصر ؟
    كام مصنع تم بيعة ؟ كم مجرم هرب أموال الشعب برة في عهده ؟
    كم حكم قضائي لغاه لهدف في نفسه ؟
    كم نسبه المصريين الذين تحت خط الفقر في عهدة ؟ كم مصري أمي لم يتعلم ؟
    ياريت بلاش كلام العواطف الان ونضحك على بعض وكلنا نعاني من النظام الفاسد .

  10. مصري للابد 06/02/2011 21:44 -

    الحمد لله اننا فقنا من الحلم ده ادي اللي كنا فاكرنهم حبايبنا واخواتنا شوفوا عملوا فينا ايه دول معملوش حساب للعشره ولا الاخوه ولا الدم الواحد دول ناكرين الجميل ودي رساله لكل شباب مصر اللي انا معنديش شك انه في اي محنه واي وقت ممكن ياكل اللي يعاديه بسنانه وياويله اللي يحاول اذا كانت الست قطر او اسرائيل او غيرها اي حد ممكن تتخيلوه ممكن يتفرم لو فكر يضر بمصالح مصر او يمس شعره بس من شعر اي حد فيها والكلام ده علي مسؤليتي انا وانا متاكد من اللي بقوله مصر محميه من رب العباد واللي يعادينا ياويله واللي عايز يعادينا يجرب وهيشوف هيحصل فيها ايه وبالنسبه لقناه الفطيره دي انا سايبها كده بس بقول للقائمين الخونه اللي شغالين فيها كفايه العرب كلهم انكم خنتونا وبعتونا وياريت بعتونا لحد يستاهل انما بعتونا للقرود والخنازير اللي يمكن دلوقت ميفرقوش عنكم حاجه

  11. انا من عشاق قناه الجزيره منذ نشاتها*ولكنى ندمت على عشقها*لاننى اكتشفت اننى اعشق شيطان لا مله له ولا دين*احمد الله على اننى صحوت من غفله*فاعوذ بالله من شياطين الجزيره واعوانهم*لانهم لا وطن لهم ولا كرامه

  12. شعب مصر الاصيل سيظل دائما وابدا شعب طاهر *جميع انظمه العالم ظالمه ولا ادعى ان الشعب المصرى غير مظلوم* بلى * ولكن انصار الفتنه الذين اصبحو مرتزقه من هذا السبيل هم فى الاساس يهود العرب*لان اليهود هم اصحاب الفتن والحروب*عاشت مصر بابنائها الشرفاء *فان بعد العسر يسر ان شاء الله

  13. بنت حرة 06/02/2011 00:00 -

    حتى لا نقع في نفس المغالطات المذكورة أعلاه ، أنه يوجد فخ وقع فيه المصريون ، و أن المصريون يحبون رئيسهم، تعالوا نطرح سؤال على بعضنا هل نحن راضين على معيشتنا ، فيه ناس لم يجدوا لقمة عيش ، سكن مافيش عمل ما فيش ، لا وجود للعيش الكريم ، السياسة الخارجية للبلاد لا تهم الشعوب ، بقدر ما تهمه داخليته ، هذا ما أفضحته قناة الجزيرة بالصوت و الصورة عكس ما يأتي به موقع ويكيليكس الذي لا نعرف مصادره خاصة و أن الوثائق يمكن تركيبها ، فكيف تتحرى صدقها، المهم هو ليس كل ما يقال حقيقة إلا انه في مصر و كافة الشعوب العربية يوجد اللاعدل و القمع الخ………. يقول المثل الضغط يولد الإنفجار وهذا ، ما شاهدناه في تونس و مصر.

  14. موزعن راتبه 05/02/2011 21:39 -

    الله يعينكم على عقولكم وش تبغون من الريئس حسني مبارك لازم لكم من حاكم دولة وتعيشون نفس العيشه ,يعني وش بيصير لو جاء غيره ريئس في مصر بتصيرون كلكم اغنياء يا اوادم انتبببهوااا لأنفسكمم……..

  15. واحد من الناس 05/02/2011 12:10 -

    ربنا يستر علينا وعلى مصر اللى بقت لبانه لكل الدول سواء عربيه او اجنبيه
    هم مش عيزين مصر على الساحه لان مصر تعتبر اولى الدول التى تقف لهم فى القضايا الدوليه والعالميه
    واختنا ايران اللى كمان عايزه تستهبل علينا وهى مش عارفه هى بتعامل شعبها اذاى
    اللى يعتبر مش معترف بالدوله وسياستها الداخليه والخارجيه
    وكمان اخوتنا فى قطر اللى تعتبر الجزيرة جابت القطريين عيزين ايه من مصر
    والله ياجماعه احنا مينفعش لينا غير مبارك خصوصاَ فى الاوضاع الراهنه علشان يعدل معظم الحجات اللى الناس طلبها من الحكومه والانتخابات الجديدة مع الرائيس الجديد يبقى يكمل اصله لو مشى النهارده اولاَ حتلقى تدخل من كل الناس الوقوات الخارجيه فى سياستنا الداخليه
    وكمان مش حيبقى فى تعديل دستور الا بعد ميجى الرائيس الجديد وينتخب حسب الدستور الموجود
    وكل اللى اتخرب من اقسام وغيره واحنا عرفينه مش حيتصلح
    غير لما تستقر الاوضاع
    انما مبارك عايز يصلح كل حاجه مع الشعب علشان يمشى على نضافه
    انا بشكر كل المتظاهريين السلمين وبقولهم خلاص ارجعو وشوفوا اللى انتو عيزينه اتنفذ ولا لا
    مثلاَ لو واحد بيرمى قنبله هو بيرميها وبيرجع بيشوف اللى كان هو عايز يدمرة دمر او مدمرش
    لو دمر بيمشى ويشوف الباقى
    ولو مدمرش بيروح تانى عليه ويدمره
    وكمان احنا المفروض نرجع والله ان نفذ اللى احنا طلبينه خلاص ونفكر فى اللى جاى ونصلح اللى استغلته بعض الناس الخارجه عثى القانون
    والو محصلش اللى احنا طلبينه نروح ميدان التحرير واعتقد انه حيبقى العدد اكبر من كده بكتير
    وبطلب فى الاخر من الناس جميعاَ (حافظو على امن وحضارة وتاريخ البلد العريقه صاحبة الامجاد والتاريخ العريق مصر)

  16. مصرية 05/02/2011 00:51 -

    انا معاك يافارس نور الدين فى اقترحك بس عايزين نحدد اذاى نحصل على التوقيعات دى واذاى تكون بصورة منظمة مش عايزين فوضى

  17. mohamed gaber 04/02/2011 19:47 -

    مصر هتفضل مصر ………. مش هقول اكتر من كده

    ……………عشان كلمه مصر كفايه

  18. مصرية وافتخر وبحب مبارك 04/02/2011 19:39 -

    بحبك يامبارك وببكي وقلبي بيبكي وبدعي واقول احمي رئيسنا وانصره يارب اضرب الظالمين بالظالمين واخرجنا منهم سالمين

  19. مصرية وافتخر وبحب مبارك 04/02/2011 19:38 -

    بحبك يامبارك

  20. مصرية وافتخر وبحب مبارك 04/02/2011 19:37 -

    والله حرام اللي بيحصل لبلدنا الطاهر ورئيسنا حسني مبارك يارب انصرنا علي الفتنه والبرادعي وايمن نور اللي من ارباب السجون والبرادعي الملعون يارب احفظنا واحفظ رئيسنا يارب احفظه وانا بأيد حسني مبارك واطلبه في رئاسه جديده

  21. فارس نورالدين 04/02/2011 19:34 -

    دعوة لجمع توقيعات المصرين لدخول فخامة الرئيس مبارك للانتخابات القادمة

  22. فارس نورالدين 04/02/2011 19:33 -

    يعلم الجمبع ان الخارجين عن القانون والمخربين الذى احتلوا ميدان التحرير هم الذبن قاموا بالعنف ضد مؤيدى الاستقرار ولكن هذا ليس موضوعنا اننى ادعوا بجمع تويقعات جميع المصرين واخذ موافقتهم على دخول السيد الرئيس الانتخابات القادمة لنطلق جميعا هذة الدعوة دعوة لجمع التوقيعات للسيد الرئيس لدخول الانتخابات القادمة

  23. اكمل الفراغات من فضلك 04/02/2011 18:48 -

    حسني مبارك لم يخلع والده ليجلس مكانه كما فعل امير —– . مبارك لم يزر اسرائيل حتي بعد السلام مثل امير ——- الذي يزورها سرا و علانية حسني مبارك كان في غرف العمليات العسكرية لحماية امن مصر و العرب و امير———- في تل ابيب سرا لايقاع الفتنة و خيانة العرب و فضحته بذلك القناة الثامنة الاسرائيلية مبارك ليس له قصور او منتجعات في نل ابيب مثل امير ——— مبارك لم يستضف الصحفي الدنماركي الذي اساء لرسول الله مثلما فعل امير . و يا قناة الخنزيرة التي تدعي الحياد لماذا تذعين كل هذا عن امير قطر و بلاويه السوده و ايضا لماذا لا تذيعينو ثائق ويكيليكس الاخيرة بخصوص تورط قطر في احداث مصر الاخيرة و لا ما وراكي شيئ غير مصر و السودان و العراق . اكمل الفراغات من فضلك

  24. مصرية 04/02/2011 17:53 -

    انا انسانة من مصر عشنا فى سلام 30 سنة تحت قيادة اب عاقل    عاوزة اى حد يقولى هل من الممكن نعيش كمان 30 سنة فى سلام بعد الاحداث الاخيرة    اكيد لالالا لية لان هناك غسيل مخ من الاطماع السياسية وصدقونى مصر تم التلاعب بيها وبشبابها من بعض الخونة  المصلحة الاولى لكسر الوطن لااسرائيل الثانية وكل قيادات المغيبة عقلينا عن جوع الاطفال الان فى كل بيت مصرى ميدان التحرير اسمية ميدان الاحتلال وشوفو مصر بعد 30 شهر او 30 يوم فيها اية ؟؟؟؟؟؟؟ افيقو ياشعب وشباب مصر من الطوفان القادم افغنستان العراق السودان تونس مصر

  25. انظرو الي وجه غفير موزة انهو الشيطان انها دولة عميله ممممممممموززززززز

  26. الشيخ 04/02/2011 13:38 -

    الجزيرة موالية لإسرائيل وحستى مبارك موالى لمن ؟
    إن الأخداث الجارية بينت ووضحت للعالم كله ان الدكتاتور حسنى مبارك إسرائيليا أمريكيا
    فالرجل لم يتكلم إلى شعبه إلا عندما يؤمر من أوباما وإسرائيل متخوفة من رحيل حسنى لأنه أكبر حليف لها
    وأحداث غزة وضخت للعالم ذلك وقتله لشعبه عن طريق البلطجية من الحزن الوطنى والأمن توضخ أن خسنى أمريكيا إسرائيليا

أضف تعليقاً