اشتباكات بين الاقباط والامن بعد احداث نجع حمادى | فيديو

احداث نجع حمادى

احداث نجع حمادى

اشتباكات بين الاقباط والامن بعد احداث نجع حمادى | فيديو

مصريات

نبيل سالم

حدثت اشتباكات  بين الشرطة و اقباط في نجع حمادى بمحافظة قنا في صعيد مصر وذلك على خلفية مقتل ستة مسيحيين في وقت مبكر من اليوم الخميس 1-7-2010 وأصيب تسعة آخرون في حادث هجوم قرب مطرانية نجع حمادى في محافظة قنا بجنوب مصر.

وأفادت بعض مصادر الكنيسة أن البابا شنودة التزم الصمت لأنه غاضب من احداث نجع حمادى ، مشيرة إلى أن أهالي الضحايا حادث نجع حمادى رشقوا مدير الأمن في المنطقة بالحجارة.

وكان مصدر أمني مصري قال إن مسلحين يصل عددهم الى ثلاثة أطلقوا وابلا من الرصاص على مجموعات من المسيحيين في وسط نجع حمادى قرب المطرانية عشية عطلة عيد الميلاد.

ويحتفل الاقباط الارثوذكس الذين يشكلون غالبية المسيحيين في مصر بعيد الميلاد في السابع من كانون الثاني (يناير).

وأضاف المصدر الأمني أن مئات من المسيحيين تدفقوا على وسط المدينة لشراء حاجاتهم للعيد بعد أن حضروا قداسا في المطرانية، مشيرا إلى أن ثلاثة من مصابين حادثة نجع حمادى  في حالة خطيرة ونقلوا لتلقي العلاج في مستشفى بمحافظة سوهاج المجاورة.

وقال شهود عيان إن حارس المطرانية وهو مسلم قتل أيضا في إطلاق الرصاص بـ احداث نجع حمادى وأضافوا أن إطلاق النار كان عشوائيا. وقالت المصادر الأمنية إن أعدادا كبيرة من قوات مكافحة الشغب انتشرت في المدينة.

وأكد شاهد أن “الشرطة تفرض حظرا على التجول”، فيما قالت المصادر الأمنية إن الشرطة تتعقب المهاجمين.

وفي تشرين الثاني (نوفمبر) أشعل مئات المسلمين النار في متاجر لمسيحيين في مدينة فرشوط المجاورة بعد أن فشلوا في الفتك بشاب مسيحي أثناء قيام الشرطة بنقله إلى المحكمة لنظر تجديد حبسه، وأصيب سبعة مسيحيين على الأقل ومسلم واحد بجروح طفيفة بسبب تراشق مجموعتين من الجانبين بالحجارة في المدينة في نفس اليوم.

لكن أيا من المصادر لم يربط على الفور بين أحداث تشرين الثاني (نوفمبر) في فرشوط وهجوم نجع حمادي اليوم، والعلاقات طيبة بين المسلمين و المسيحيين في مصر لكن نزاعات دموية تنشب أحيانا بسبب بناء الكنائس وترميمها وتغيير الديانة والعلاقات بين الرجال والنساء.

اسماء ضحايا احداث نجع حمادى :

 
أبانوب كمال (20 سنة)  .
دينا حملنى (17 سنة) .
رفيق رفعت (28 سنة) .
أيمن زكريا (25 سنة) .
بولا عاطف (18 سنة) .
بيشوي فريد (17 سنة) .
أيمن هاشم سيد.
أمين شرطة مسلم (28 سنة).

كما أصيب في حادث نجع حمادى كل من: إسحاق عادل (26 سنة)، – ابانوب نشأت (20 سنة) – رامى رسمى عجيب (25 سنة) – جوزيف صمويل (17 سنة) – إبرام نبيل (16 سنة) – كرلس وجيه (22 سنة) – شنودة منير – وجدى شنودة (25 سنة) – مايكل صلاح (20 سنة)، وتم نقل المصابين إلى مستشفيات نجع حمادى وسوهاج وأسيوط فى حالة حرجة وسط اشتباكات عنيفة بين قوات الأمن والأهالى.

تقرير قناة العربية حول احداث نجع حمادى

اخبار ومواضيع ذات صلة:

28 comments
  1. كيرلس 16/01/2010 14:41 -

    عيب اوى كدة وفين الحكومة المصرية يطارة الحصل فى نجع حمادى زى الكشح براءة ولا العملة دى هيطلع مختل كمان هى الحكومة سيبة المختل على الاقباط بس عيب اوى كدة والواحد زهق وابتدينا نفهم ان هى مقصودة احنا تعبنا نفسيا وكفايا كدة والا هبقى مختل عقلايا وليس على المريض حرج الخ .الخ.الخ.الخ.

  2. لا اله الا الله 13/01/2010 16:13 -

    اول كلامى اقول لا اله الا الله محمد رسول الله

    ولسى ياما حنشوف فى الدنيا دا كلوا من علامات الساعه وبردوا باذن الله النصر لدين الله والله فوق الجميع ولا اله الا الله محمد رسول الله
    بسم الله الرحمن الرحيم قل يا ايها الكافرون لا اعبد ما تعبدون ولا انتم عابدون ما اعبد ولا انا عابد ما عبدتم ولا انتم عابدون ما اعبد لكم دينكم وليا دين صدق الله العظيم

  3. حبيبة 11/01/2010 01:15 -

    نسيتم يامسلمين رسولكم اوصاكم باية وصاكم باهل الذمة وهم المسيحيين كمان سيدنا عمر رضى الله عنة قال اية القول الشهير للمسحى اضرب ابن الكرمين ودةنصرللحق ياجماعة دة مش كلام كلنا بشر اكلنا وشربنا وتقاليدنا تكاد تكون واحدة …… اماالدين فلله عز وجل شوفو يابشر كل شوية يقتلو حد مسيحى طيب لية لهدف فى نفس يعقوب دة احساسىوالله هوالحكم العدل للىعاوز يفرقنا مسلمين ومسيحيين حتى كونا كعرب ولا اية .

  4. سيمسم 10/01/2010 22:58 -

    الي مسلم مش عيب عليك وعلي فكره انتا كده بتفضح نفسك قد ايه انتا شمتان فينا لكن اللي زيك هما اللي قتلو الولاد دول ولو كان عندك قلب مكنتش قلت كده لو شفت الصور يمكن كنت تحس بس انا اشك بس اسال امك وخاليها تشوف صور الشهداء في المشرحه وهيا هتقلك هيا حسه بايه ربنا يسمحك ويديك علي قد الي في قلبك لينا واعتقد ده كفايه

  5. مسلم 10/01/2010 17:44 -

    فعلا ربنا كبير
    لا اله الا الله محمد رسول الله
    واعتقد انه لا يرضي باغتصاب طفله مسلمه من مسيحي ليله عيد الاضحي صح ولا غلط العين بالعين والسن بالسن والبادئ اظلم

  6. نطالب أن يكون هناك فى المهجر منسق للتحرك يعمل بدوره ضد الحوادث الطائفية بل والظواهر والسياسات التى تستخدم ضد الأقباط فى مصر ولا سيما التى تدار بواسطة الدولة المصرية ونريد عملا فاعلا قويا لأن إلهنا إله حى .. إله قوي .. ولم يعلمنا الله الخنوع والضعف والهوان
    لنكون بسطاء كالحمام وحكماء كالحيات لأننا إشترينا بثمن بدم غالى والذين معنا أكثر كثير جدا من الذين علينا نحن محفظين فى يد الله القدير وأبواب الجحيم لا تقوى عليها .

  7. نناشد مسيحى مصر والعالم أن يعملوا لمجد اسم الله القدوس ومن له أذنان للسمع أن يسمع ومن له عينان فليرى لأنه ليس لنا يارب بل لأجل الكل أعطى مجدا ليحيى من له الحياه والمكتوبين فى سفر الحياه سيعطون حياة أبدية .
    لا تخافوا وتكلموا واعلنوا ايمانكم لأننا وكلاء الله على الأرض ومن ينكر الله على قدام الناس سينكره العلى فى ملكوت السموات .

  8. من الظلم السكوت على الحق ونناشد الضمير الانسانى فى مصر والعالم أن يطلق يد الله القوية ولا يعاند عمل الله الصالح ونطالب كل من أعطى الله له من الأقباط وزنات أن يرد عمل الله فى شعبه الله يستحق كل مجد نطلق غفران وتسامح ومحبة لمن سيطر عليه الشرير فى شره ونطلق صلاة وتسبيح وصراخ الى الله الذى يستجيب فى مضايقنا ولا يسكت على الحق لأنه صادق وأمين الى أبد الدهور .

  9. حوادث العنف ضد الأقباط فى مصر ذات طابع طائفى ويتجاوز الى حد االتعصب وصولا الى أن يكون طائفىانتقامى وذات بعد سياسى ومن المعروف أن مصر منذ تاريخ الفتح الاسلامى لها باتت محتلة ومن جانب الدولة المصرية تقصر وتحرض متوطئة مع عناصر سواء اسلامية أو عناصر من داخل أجهزة الأمن بالنظام المصرى ضد الأقباط فى مصر ويتجاوز الى التعصب فى العقيدة الى التطهير العرقى وصولا الى تنفيرهم وتهجيرهم من مصر بأليات كثيرة ومن أخطر هذه الأليات ألية التطهير العرقى للأقباط وخاصة فى مناطق تكون شديدة التكدث بالسكان من ذات الفئة .

  10. بيشوى 09/01/2010 13:02 -

    ربنا موجود هو حاسس احنا عاوزين نقول ايه

  11. دربكه الموسم 08/01/2010 21:18 -

    ايه الى بيحصل ده بجيب سلاح ونضرب ولا نسكت وقطعو فينا

  12. ربنا يقدر 08/01/2010 19:47 -

    نفسي بس اعرف لو اتبدلت الادوار وهما اضربوا كده بالنار وهما بيصلوا كانوا عملوا ايه ربنا هيتصرف اكيد

  13. حرام ظلم 08/01/2010 19:08 -

    احنا عملنا للمسلمين ايه علشان يعيدوا علينا بهذه الطريقه

  14. ربنا كبييييييييييييييييييييييييييييييييير

  15. بيتر 08/01/2010 03:00 -

    ربنا موجووووووووووود وعزانا الوحيد انهم في احضان المسيح

  16. vicoooooooooooooooooo 08/01/2010 01:28 -

    اطلب باقالة 9زىر الداخاىة

  17. vicoooooooooooooooooo 08/01/2010 01:07 -

    i am sorry but why they do that what they make these people to day in this day

  18. ايمن 08/01/2010 00:51 -

    انا حزين جدا على الى حصلى بس نقول الله موجود يابشر عاوزين نعيشى فى سلام ولدين الله وحدةانا بعزىكم واعزى نفسى

  19. ياسر 07/01/2010 22:43 -

    ى الاخوه الاقباطكل عام و انتم بخير و بصحه.اتقدم بخالص التعازى و اقدم اسفى على الاحداث الموسفه.اتمنى يارب ان ترجع مصر زى الاول بلد السلم و السلامالواحد بقى مكسوف من نفسه من اللى بيحصل فى مصرو عيب مره تانيه التراشق فى بالفاظ فى الموقع زياسر مصرى مسلم

  20. مينا 07/01/2010 21:35 -

    السماء فرحانة بشهداء نجح حمادى الرب يعزيكم

  21. حسبنا الله ونعم الوكيل 07/01/2010 20:34 -

    بصراحة حاجة توجع القلب والله ، لأننا مصريين ولا نتعامل مع بعض على أننا مسلمين ومسيحين الكل فى مصر يساند الأخر فى محناته نحضر أفراح وأحزان جيراننا المسيحين ويحضرون افراحنا
    وأحزاننا ، والمفروض أننا نتفهم جيدا من له الفائدة فيما يحدث ـ من يريد لنا جميعا الدمار والفتنة – من يريد أن يجد وسيلة وطريقة لضرب إقتصاد بلدنا الغالى علينا جميعاً – من إنتصر فى حرب أكتوبر هل المسلم وحده أم كان معه زميله المسيحى المناضل – من خرج فى مظاهرات ثورة 1919 هل كان المسلم فقط أم كان يساندنا المسيحين والقسيسين – والله عار علينا لو لسه بنشك فى عواطفنا وحبنا لبعض – ولازم نفرق بين المشاكل التى ممكن أن تحدث فى طائفة واحدة ولكننا ننظر لها من وجهة نظر أعدائنا الذين يريدون لنا الشر ولا تفرق معهم مسلم او مسيحى ولا حتى بوزى —- أخر كلامى عزائى لكل مسيحى ومسلم على موت الحب المتبادل ……. أخوكم محمد المصرى

  22. مينا 07/01/2010 20:15 -

    شكرا لوزارة الدخلية جهودها واضحة جدااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

  23. هانى 07/01/2010 16:25 -

    ربنا كبييييييييييييييييييير وهو يجيب حق الشهدة عزانا انهم فى احضان رب المجد يسوع المسيح ربناموجووووووووووووود

أضف تعليقاً