ضحايا احداث نجع حمادى

ضحايا احداث نجع حمادى

اخر اخبار احداث نجع حمادي

مصريات – اسامة محمود

تم اليوم تشييع جنازة ضحايا احداث نجع حمادى والتي ادت الى مقتل 8 افراد وهم 7 مسيحيين وشرطي مسلم ، وحدثت اشتباكات بين الشرطة المصرية ومجموعة من الاقباط الذين تجمعوا امام مستشفى نجع حماد ىالعام لاستلام جثامين قتلى احداث نجع حمادى الاخيرة ، وتظاهر الاقباط امام المستشفين ونددوا بـ حادث نجع حمادى الارهابي وذلك بعد قيام احد المتطرفين المسلمين باطلاق النار على حشد من المسيحيين اثناء خروجهم من كنيسة نجع حمادى بعد  قداس عيد الميلاد امس .

حضر الجنازة الانبا كيرلس أُسقف نجع حمادى، ومعه الانبا بيمن أُسقف نقادة وقوص، وحشود من كهنة إبراشية نجع حمادى والإبراشيات المُجاورة..

وتم تشييع 6 من القتلى في حادثة نجع حمادى ، وهم :

أبانوب كمال ناشد –   بولا عاطف –   رفيق رفع البالع –   أيمن زكريا الخراط –   مينا حلمي –   بيشوى صموئيل الباشا، ويُضاف إليهم ضحيتين اخرين من احداث نجع حمادى فارقوا الحياة إثر إصابتهم بإصابات خطيرة بعد نقلهم إلى مُستشفى سوهاج العام، لترتفع بذلك حصيلة الضحايا في احداث نجع حمادى إلى ثمانية، بالإضافة إلى أحد عشر مُصاباً آخرين يتلقون الإسعافات في مستشفى سوهاج العام..

وكان الاقباط في صعيد مصر بمحافظة قنا قد تعرضوا لمجموعة من الاعتداءات اثر حادث اغتصاب فتاة مسلمة من شاب مسيحي بمدينة فرشوط .

جنازة ضحايا احداث نجع حمادى | حادثة نجع حمادى

اخبار ومواضيع ذات صلة:

تشييع جنازة ضحايا احداث نجع حمادى | اخبار حادث نجع حمادى

54 comments
  1. انا مش عارف اقول ايه بس ربنا يصبر اهل الضحايا واضم صوتى صوت اختى مسحيه حزينه ايد بتشفى الجروح

  2. زى ما قداسة البابا قال اللى ميقدرش عليه البشر يقدر عليه ربنا

  3. ابن عم الشهيد بولا عاطف ((مينا)) 03/03/2010 23:00 -

    انا عاوز اقول حاجة كل الامان الى كان من ناحية المسلمين راح واحنا مش هنرجع زى الاول ولا بعد 100 سنة خالص لاننا خلاص زى ما المثل بيقول اعرف صاحبك وعلم عليه وانا ابقى ابن عم الشهيد بولا عاطف وصاحب الشهيد ابانوب كمال وانا كنت معاهم فى الحادثة وانا شوفت الموت بعينى واصعب حاجة فى الدنيا دى لما تكون بتتكلم مع اغلى الناس ليك وتضحك وتهزر معاهم وفجاة ماتكملش دقيقتين تلاقيهم ميتين والله اخواننا المسلمين لو شافوا الى انا شوفته كانوا على الاقل قدروا الى احنا فيه مش يروحوا يخربوا فى بهجورة والساحل
    القوى ليه الاقوى منه ورينا موجود وانا عجبانى مقولة جميلة اوى اوى للبابا شنودة الى بتقول (( ضع نفسك بين الضيقة وبين الله فتختفى الضيقة ويظهر لك الله المحب ))

أضف تعليقاً