انتخابات مصر 2010

اخبار الانتخابات فى مصر

اخبار الانتخابات فى مصر

انتخابات مجلس الشعب 2010 اليوم

مصريات

فتحت اللجان الانتخابية ابوابها منذ قليل معلنة بدء التصويت في انتخابات مجلس الشعب 2010 اليوم

ويتم التصويت في 222 دائرة انتخابية موزعة على كافة المحافظات المصرية

وبدء اليوم الانتخابي بتوافد 230 الف مشرف  على صناديق الاقتراع وكذلك 2289 قاضيا على مستوى الجمهورية

ويتولى القضاة التواصل مع اللجان الانتخابية والاشراف على نزاهةى سير التصويت في 222 دائرة انتخابية

كما سيتولى القاة ايضا تلقي الشكاوي الخاصة بسير العملية الانتخابية

وسبق هذا الاستعداد الامني من قبل اجهزة الامن للمحافظة على  استقرار الانتخابات والتصويت من قبل المواطنين , حيث تقوم اجهزة الامن بحراسة المقرات الانتخابية حفاظا على النظام

ويتنافس المرشحون البالغ عددهم 4686 على 508 للدورة التالية لمجلس الشعب المصري

اخبار ومواضيع ذات صلة:

بدء التصويت في انتخابات مجلس الشعب 2010 اليوم

25 comments
  1. شادى رجائى 30/11/2010 04:03 -

    حقيقى النتيجه معروفه حرميه حرميه

  2. Abo malak 30/11/2010 01:01 -

    البلد دي مفهاش غير الكوسة وبرده مهما عملتم عمران مجاهد ناجح ان شاء الله مع السلااااااامه يا قابيل الجمل برك معا للمزان للعدل

  3. امل يحيى 29/11/2010 02:09 -

    موفق ان شاء الله جمل عبد الظاهر

  4. العزة رياض 28/11/2010 22:51 -

    ان شاء الله النائب عمران مجاهد ناجح ناجح ناجح ناجح

  5. اللهم ولي من يصلح اللهم ولي من يخدم

  6. احمد محمد 28/11/2010 17:14 -

    ان شاء الله محمد حلمى عبد الاخر يفوز بالنتخابات

  7. ابوشاهين 28/11/2010 17:08 -

    الله يجيب العواقب سليمه يامصر يا أم الدنيا ويستر على شعبك فى وعلى كل حال بحبك يامصر

    لو الحزب مسك او غيرة المهم منا في بعضينا يارب ما تدخل حد غريب وسطينا00 الصعيدي00الاصل سعودي

  8. دايرات السيده زينب 28/11/2010 14:44 -

    باذن الله فتحى سرور ومحمد طلعت 

  9. احمد حماد 28/11/2010 14:30 -

    إننى ضد قصر جبهة المعارضة المصرية على الإخوان المسلمين لأنهم لا يمثلون إلا النذر القليل من الشعب المصرى، وما تبقى من مؤيديهم لا يرون كيان سياسى آخر جدير بالتأييد، وبالتالى أصبح الإخوان هم المعارضة وتساقطت كافة أحزاب المعارضة الحقيقية التى تعبر عن الراى الأخر، مسلماً كان أو مسيحياً بغض النظر عن نجاحهم من عدمه. يا شعب مصر “لو الإسلام هو الحل” فو الحل والخلاص الوحيد للفوز بالأخرة، أما الدنيا فلنتركها للكيانات السياسية بعيداً عن مهاترات وشعارات تبدو منفرة لبعض المسلمين قبل المسيحين، وإن كان بعض المسيحيين يؤيدون أجندة الإخوان، فذلك لعدم وجود البديل المؤهل والقادر على الوصول للسلطة، افصلوا الدين عن الدولة من أجل الوحدة الوطنية.

  10. احمد حماد 28/11/2010 14:26 -

    ولو إنى ضد أى انتهاكات تشوب العملية الانتخابية من أى فصيل أو كيان ” سياسى ” كان، إلا إننى ضد قصر جبهة المعارضة المصرية على الإخوان المسلمين لأنهم لا يمثلون إلا النذر القليل من الشعب المصرى، وما تبقى من مؤيديهم لا يرون حزب سياسى جدير بالتأييد، وبالتالى أصبح الإخوان هم المعارضة وتساقطت كافة أحزاب المعارضة الحقيقية التى تعبر عن الراى الأخر، مسلماً كان أو مسيحى بغض النظر عن نجاحهم من عدمه. يا شعب مصر “لو الإسلام هو الحل” فو الحل واخلاص الوحيد للفوز بالأخرة، أما الدنيا فلنتركها للكيانات السياسية بعيداً عن مهاترات وشعارات منفرة لبعض المسلمين قبل المسيحين، وإن كان بعض المسيحيين يؤيدون أجندة الإخوان، فذلك لعدم وجود بديل مؤهل وقادر على الوصول للسلطة، افصلوا الدين عن الدولة من أجل الوحدة الوطنية.

  11. مصرى 28/11/2010 14:22 -

    اى انتخابات تتحدثون عنها انا كان معى اسطوانة بشوف فيها اسماء المقيدين بالانتخابات ولم اجد اسمى بل رايت اسماء لاولاد عمى الذين لايعرفون شىء عن الانتخابات مثلهم مثل كثير من ابناء مصر الفلاحين ورايت اسم عمى المتوفى منذ حوالى السنتين مقيد واحد الاقارب من الشباب من الذين لديهم اعاقة مقيد هذه انتخابات للمتوفيين والمعاقين والبقاء لله فى الشعب ولا عزاء لا للسيدات ولا للرجال لان مفيش حد ياخد العزاء فى وفاة الشعب

  12. محمود 28/11/2010 13:49 -

    عنبة يا عنبة وابو غالى رمز العنبة

  13. الاخـــــــــــــــــــــوان المســــــــــلمون سينتصروا باذن الله ” لا اله الا الله محمد رسول الله” لانهم علي حق وما اظلم من الحكومه الاســـــــــــلام هو الحــــــــــــــــل ومـــــــــــــــــــــــــــــا النصر الا من عند الله الله اكبر

  14. المزاد على أخرة واللى يدفع أكثر هايكسب أكثر و يا بخت الغلابة ! والله أعلم !

  15. لية نكدب على بعض 28/11/2010 12:53 -

    نتيجة الانتخابات معروفة اللى يدفع اكتر يدخل المجلس والشعب ينحرق بجاز

  16. محمد أبومسلم 28/11/2010 12:51 -

    الانتخابات شغالة كويس حتى الان ولا يوجد أى تدخل أمنى فى دوائر مركز فاقوس بالشرقية

  17. عمر حسين 28/11/2010 12:45 -

    موفق انشاء الله يا رافت الحجيرى

  18. الانتخابات بقيت نكته سخيفه بنسمعها هي هي كل خمس سنين بس بقيت تبكي وترفع الضغط علشان كدا انا مش هاانتخب ولا ها اشارك في المهزله دي علشان دمي ما يتحرقش اكتر من كدا خلي بقي الحزب الوطني يختار بالنيابه عني وعن كل الناس اللي هايروحوا ينتخبوا واللي مش هايروحوا زيي او معتقلين لحين انتهاء الانتخابات زي الاخوان اللي قعدوا يحبسوا فيهم من قبل الانتخابات بشهور علشان يمشوا المثل اللي بيقول اضرب المربوط يخاف السايب طيب ما السايب كدا كدا خايف ، خايف من الجوع والفقر والبطاله والظلم والحبس وخايف حتي يدخل الجامع يصلي لحسن يقولوا عليه ارهابي خايف يطبق سنه لحسن يروح ورا الشمس وعياله يتشردوا او اهله يتبهدولوا طيب الشعب خايف علشان الحاجات دي كلها ومش ناطق ولا متكلم ومكبوت ومتكتف وحاطط جزمه في فمه وساكت طيب والحكومه خايفه ليه ومن ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ من الغلابه والمساكين المتبهدلين المتشردين وحبساهم ومعتقالاهم وفي قانون الطوارئ مخبياهم لييييييييييييه ؟؟؟؟؟

  19. هي دي انتخابات دي كوسه وقله ادب هو الحزب الوطني مش لاقي حد يلمه ولا ايه بصراحه طلما الناس ساكته علي الوضع الغريب دا يبقوا يستاهلوا المصايب اللي كل يوم فوق راسهم من غلاء الاسعار بالعبط وبهدله وقانون طوارئ وظلم وبطاله واطفال شوارع و……………………. مصر مش ها تتغير هاتفضل طول عمرها كدا مادام الناس ساكته وكل واحد بيقول انا مالي الحزب الوطني ياجماعه طلع بطاقات انتخابيه لكل الناس وهاينتخب هو بدل الناس “صوتك امانه” في ايد غير امينه اللهم اضرب الظالمين بالظالمين واخرجنا منهم سالمين حسبي الله ونعم الوكيل

  20. بوسى 28/11/2010 12:11 -

    لا النتيجه مش معروفه وان شاء الله المره دى يكون فى صالح الشعب

  21. لولو 28/11/2010 12:07 -

    كما كان متوقع من قبل فوز جميع مرشحى الحزب الوطنى فى انتخابات مجلس الشعب ويا محاسن الصدف حتى ان بعض الدوائر الى تقدم لها اكتر من مرشح للحزب فى نفس الفئه فازوا كمان شفت اذى ان الشعب عاوز الحزب الوطنى وبس يا سلام يا عبد السلام والبقاء لله فى الشعب وفى الانتخابات وبلا خيبه

  22. عمر حمدى 28/11/2010 11:23 -

    ربنا يولى من يصلح ويفيد الناس

  23. النائب محمد نايف 28/11/2010 11:05 -

    موفق ان شاء الله يا سيادة النائب وزبنا ينصرك ويثبتك ان شاء الله

  24. أبو عبد الملك 28/11/2010 10:31 -

    لقد بأت رسميا عملية التصويت ولكنها فعيا لم تبدأ ففي معظم لجان الجمهوريه يتم منع الناخبين من دخول اللجان ومنع مندوبيهم ووصل الامر إلي منع المرشحين أنفسهم فكيف نقول أننا بدأنا عملية التصويت وهي لم تبدأ بالفعل شكل مصر فعلا وحش امام العلم أجمع وهو ينظر على التزوير وهو يحدث أمام أعين الامن والدولة

  25. محمد ابو العلا 28/11/2010 10:18 -

    مش لازم انتخابات لان النتيجة معروة

أضف تعليقاً