زيادة اسعار الحشيش في مصر تسبب ازمة للكثيرين

زيادة اسعار الحشيش في مصر تسبب ازمة للكثيرين

زيادة اسعار الحشيش في مصر تجبر المدنين على الاقلاع عنه

المدمنين يعانون بسبب ارتفاع اسعار الحشيش في مصر

بسبب الاختفاء و اسعار الحشيش في مصر شريحة كبيرة تتجاه الى ادمان انواع اخرى من المخدرات

مصريات

ابراهيم قاسم

«حاسس إن حاجة نقصاني.. بكون متعفرت ومش على بعضي.. أنا دماغي بتاكلني»، هكذا تحدث عدد من متعاطي الحشيش  في تلخيص سريع للحالة التي ألمت بـ 7 ملايين مصري يتعاطون الحشيش نتيجة اختفائه من الأسواق، وكيف يتم التغلب على ذلك.

«ز.أ. ش» 30 سنة ـ عامل ـ، قال إنه حاول التغلب على اختفاء الحشيش باتخاذ قرار الامتناع عنه نهائياً والبعد عن أصدقاء السوء والمكوث في المنزل.

وأشار الى أن الحشيش الذي اعتاد على تناوله منذ فترة طويلة من الممكن أن يساعده على الإقلاع عن تناوله.

أما «م. ع. ع» فإنه يختلف في الرأي حيث قال إنه اعتاد تدخين الحشيش، خاصة مع أصدقائه ويشعر حالياً بوجود نقص في حياته بعد اختفاء الحشيش الأصلي في معظم المحافظات، الأمر الذي يجعله دائما متقلب المزاج وشديد العصبية، مضيفاً أنه يحاول التخلص من هذا الشعور بالبحث عن مخدرات أخرى مثل «البانجو والبرشام» أو عن طريق النوم لمدة طويلة.

بينما «س. م. ج» يقول إنه يتعاطي الحشيش في أوقات الفراغ، لكن بعد اختفائه أصبح الوقت الذي كان يقضيه في تناول الحشيش مملاً وفارغاً، كذلك دائماً ما يحاول البحث عن الحشيش عن طريق الاتصال بأصدقائه أو أحد الموزعين.

الغريب أنه يقول إن عملية البحث عن مخدر الحشيش تصل الى ساعات طويلة وفي النهاية إن لم يجد الحشيش يقوم بشراء البانجو أو البرشام.

أما «م. ط. ج» فيقول إن موزعي الحشيش يرفضون بيع مخدر الحشيش وكأنهم احتكروه عندما يتم طلب شراء قطع صغيرة منه، أما في حالة طلب شراء قطعة كبيرة فإنهم يقومون بالبيع، ولكن اسعار الحشيش في مصر اصبحت باهظة وهو الأمر الذي يؤكد أن الحشيش لم يختف من مصر.

وأضاف أن اسعار الحشيش في مصر لم ترتفع فقط بل جميع المخدرات الأخرى التي يقل عليها الطلب أصبحت مرغوبة وباهظة الثمن أيضاً.

وعلى الرغم من اختفاء مخدر الحشيش في معظم محافظات مصر خلال الفترة الماضية وعدم قدرة المتعاطين على العثور عليه فإن أسواق تجارة المخدرات شهدت إنشاء بعض الأنواع الأخرى التي اتخذها المتعاطون بديلاً عن الحشيش، علاوة على انتشار الحشيش المخلوط بالمواد الكيميائية والمضروبة.

فقد ظهر في السوق حالياً الحشيش المخلوط وهو عبارة عن لبان دكر وحنة وبرشام «كنترمان» وتراماجاك وبنج وشطة، والذي يعطي نفس تأثير مخدر الحشيش، حيث يعطي شعوراً بالنشوة والسعادة.

وبدأ المتعاطون في مصر التغلب على مشكلة اختفاء الحشيش بأساليب متعددة، حيث قال س. م.ق «25 سنة» فني كهرباء: إن اختفاء الحشيش سبب له العديد من المشكلات، ذلك لإدمانه المخدرات وعدم قدرته على العيش بدونها، حيث اتجه الى تناول الخمور بدلاً عنه ورغم أنها لا تعطي له نفس الشعور الذي كان يحدث له عند تدخين الحشيش فإنها تشعره بالسعادة.

أما «ش. م. ع» ـ طالب ـ فيقول إن الحشيش لا يمثل له أي مشكلة، حيث إنه يقوم بتدخينه على فترات طويلة لكن أحياناً يصبح متقلب المزاج ويقوم بالتشاجر مع أصدقائه كثيراً لأقل الأسباب.

ورغم ارتفاع اسعار الحشيش في مصر فإن المتعاطين في مصر استطاعوا التغلب على ذلك عن طريق «عمل جمعية» وهي أن كل متعاطي يقوم بدفع مبلغ مالى لشخص يقوم بشراء كمية كبيرة وتناولها مع بعضهم البعض.

اخبار ومواضيع ذات صلة:

زيادة اسعار الحشيش في مصر تجبر المدنين على الاقلاع عنه

11 comments
  1. الاماش 08/03/2011 01:03 -

    متقلقوش بكرة يرخص هههههههههههه قشطة

  2. الاماش 08/03/2011 01:01 -

    خراب يا دنيا عمار يا دماغي(دمغ من غير كيفى تستاهل القطع بالسيف) انا احمد من المنصورة بماسي علي كل راجل جدع صاحب مزاج عاليييييييييييييييييييييييي احلي مسي عليكو يا معلمين

  3. مواطن مصرى من قلب الشارع 11/06/2010 00:40 -

    اقل حاجه دلوقتى فى الحشيش بقت ب100 جنيه من 6 ل7 سجاير بل100 جنيه دول الواحد يجيب دئره احسن واهو يشعر بلسعاده برضه 🙂

  4. اكبر حشاش خالد عبد الله 04/06/2010 17:53 -

    البانجو دا مش بتاعى والله برياء يابية

  5. م0ا0ا 17/05/2010 22:48 -

    شكر خاص الى وزارة الداخلية ورجالها الف الف شكر ليكو يارجالة يارب يحميكو وتمنعو هذا الوباء عن الاطفال والشباب هم رجال المستقبل عشان الغرب نفسهم يدمرونا خلو اعينكم صاحية يارجالة يارب يحميكو اخوكم محمد معاكم بروحى ودمى فدا الوطن والجميع يارب يحميكو

  6. القنآ‘شي.من الساحل الشمالي 02/05/2010 23:59 -

    ايش فاضل فى مصر ما غالي الحمه غاليه والدجاج غالي والسكر غالي والاراضي غاليه الحشيش غالي المفروض يكثرو من الحشيش عشان الناس تنسا الغلو فى الاسعار ويبقو مساطيل والحكومه تسرق براحتها وما حد ياخذ باله بتوع الحشيش بينحو الحشاشين ويعطوهم حشيش فاشله وما بتعمل دماغ تره بتاع الحنه والوبان بيشتغل احسن شغل الحشيش النظيف الكيس وصل سعره الي 5000جنيه مش حرام زمان كان1000 يعني طلع 5 اضعاف ما كان عليه عشان الواحد يجيب سجارتين نظاف 100 جنيه ياما يرخصو الحشيش او يذيو المرتابات تحياتي اليكم كنت حشاش والحين بقيت سكير والله يتوب علينا والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

  7. انا واحد من 7سنين وانا بشربة انا عايز اعرف حاجة لما الحكومة واخدها الشجاعة كدة وعايز تقضي علي المخدرات مقضيتش علي البودرا لية معا ان سعر تذكرة البيسة 15 وربع الحشيش 20 جنية (دا زمان دلوقتي 50/60 جنية ) مقضيتش علي البرشام لية معا ان شريط البرشام عامل في السواق السودا 25 جنية مقضيتش لية علي الخمر اي هي حرام شرعا والمفروض تكن ممنوعة في مصر _مصر دولة اسلامية _ مع ان البودرا ادمان والبرشام زي ما نقول الكمياء بدمر الجسم انا عايز حد يجوبني لية الحشيش بالذات ؟

  8. الفنك الليبي 28/03/2010 22:14 -

    اصبحت وللاسف الشديد الرشوه…………منطقي ويومي وعادي في مصر………..بل اصبح شيء روتيني……..وطبيعي…….عايز تدخل ابنك اي كليه ابك …..وكل كليه وسعرها ……..يحكي صديق لي ملتزم ……ومربي لحيته انه قرر ان يدخل ابنه كليه الشرطه مهما كلفه ذلك من مال………….وطلب منه الوسيط ان يدفع للباشا 100 ألف جنيه مصري ورغم قدرته البسيطه قال ……..وماله ولا تنكسر عين الولد……وهوا انا اطول لما يبقي ابني باشا…….وحضر الفلوس وحطها في شنطه وراح للباشا الكبير…….اداله الفلوس……فقال له الضابط الكبير كذه تمام ……بس هاتلنا دوا من عند البقال…….وكتبله بالانجليزي اسم الدوا…………قاله وماله اجيبلك دوا من عند الجن الازرق …..بس ابني يدخل الشرطه…..ابتسم الضابط وقاله بأذن الله ……أخذ ورقه وكتب عليها اسم الدواء بلانجليزي…….راح الرجل الملتحي ابو زبيبه في قورته …..عند البقال وقاله عيزين الدوا ده يا حج…..نظر البقال الي الورقه…..ونظر اليه بتعجب ……وقال له علي المبلغ….يا ده غالي وماله كله لجل الحيله….ودفع المعلوم فوجاء أخونا بتابقال يضع زجاجه خمرة ويلفها في قرطاس……اندهش اخينا وأخذ القرطاس وهو يتمني الارض تبلعه……وذهب بها الي الباشا ابتسم الباشا وقال له شكرا يا ابو الضابط…….وخرج وذهب ابنه ولم ينجح رغم لياقته ومجموعه…….وخرج اخينا بخفي حنين…….وراحت عليه الفلوس……….قلت له دي اخر الرشوه ……قالي الراجل والله انا مش واجعتني الفلوس ………………….بس اللي واجعني في العمليه دي كلها ……….قزازه الخمره.

  9. الفنك الليبي 28/03/2010 18:57 -

    حشيش غالي يقلعو ……..عنه دخان غالي يقلعو عنه……….. تعليم يقلعو …………صحه يقلعو لحمه ………..يقلعو هدوم يقلعو ……….ترب يقلعو …………انا شايف ان ارخص حاجه عند المواطن المصري هي حكايق الاقلاع…….ميشتغلش طيارة جمبو أحسنله ……………..ويقلع وينزل علي جدور رقبته ويريح الحكومه!!!

  10. ابوالوفا سليمان 28/03/2010 18:46 -

    الحيشيش غالى واللحمه والفراخ غاليه والسمك البلدى بتاع البحر الابيض غالى وكل حاجه غاليه ولكن يوجد شىء رخيص قوى وملهوش اى تاثير وهادى ووديع واليف واى حاجه يا عمى الكبير يا شاعر يا كبير احمد نجم عارفين مين المواطن المصرى وعجبى عليكى يا وزارة رشيد علشان يا عم محمود سعد وزارة التموين لغوها ولله لغوها ووخص خص هو و و ووعاوزين الحشيش يفضل رخيص يا عم نفض نفض دماغك

  11. مصرى بيحب بلده 28/03/2010 14:51 -

    حشيش غالى ولحمة غالية وكل حاجة غالية طب رخصو الحشيش عشان الناس تنسى غلاء السلع الاخرى فين الحكومة لاز تتدخل وترخص الحشيش

أضف تعليقاً