افتتاح اكاديمية الزعيم عادل امام في مدينة الانتاج الاعلامي

ميرفت امين في لجنة تحكيم اكاديمية الزعيم عادل امام

ميرفت امين في لجنة تحكيم اكاديمية الزعيم عادل امام

عادل إمام رئيساً لأضخم برنامج تليفزيوني يشترك فيه 22 متسابقاً من كل الدول العربية

ميرفت أمين ويوسف معاطي وحسن عطية.. أعضاء في لجنة التحكيم

مصريات
وقع النجم عادل إمام ليلة أمس بروتوكول أكاديمية الزعيم التي تنتجه قناة لورد في فندق مدينة الانتاج الإعلامي. وحضر التوقيع عدد كبير من النجوم والفنانين ورجال الإعلام والقنوات الفضائية كانت البداية أمام مدخل الفندق. عندما حدثت مشادات حادة بين مصوري القنوات لوضع كاميراتهم في أماكن مميزة لتصوير الفنانين عند دخولهم للفندق. وتكررت هذه الخناقة مرة أخرى داخل قاعة الاحتفال لكن حاول منظمو المؤتمر فرض النظام داخل القاعة. خاصة أن الاحتفال نقلته قناة “لورد” على الهواء حسبما أعلن مذيع الحفل.

من النجوم الذين حضروا: يسرا. ميرفت أمين. هاني رمزي. رغدة. أشرف عبدالباقي. أحمد راتب. سمية الخشاب. نيكول سابا. هشام سليم. جومانة مراد. أحمد آدم.  خالد سرحان. الكاتب يوسف معاطي.

في البداية تحدث المشرف العام على القناة أحمد سليمان عن الأكاديمية وأنها عبارة عن برنامج تليفزيوني ضخم يشترك فيه 22 متسابقاً يتم اختيارهم من خلال اختبارات لجان التحكيم في كل دولة عربية. وتتضمن الأكاديمية عدداً من المدرسين ما بين نجوم سينما ومسرح ومخرجين. وأستاذ في علم الصوتيات. وأستاذ لياقة بدنية. وأنه يجري حالياً تجهيز المعسكر الذي سيقيم فيه الطلاب وهو فندق مدينة الانتاج.

أضاف مرحلة انتاج البرنامج على مدى 20 يوماً. تتضمن تصوير الطلاب طوال وجودهم بالأكاديمية وتسجيل شرائط كل ساعتين. وهناك عرض أسبوعي يقام على الهواء لتقييم مستوى الطلاب والتصفية وتضم لجنة التحكيم ميرفت أمين. الكاتب يوسف معاطي. ود.حسن عطية. بالاضافة لعدد من المحكمين من سوريا. والأردن.

قال الكاتب يوسف معاطي فيلم عادل إمام الجديد هو السبب في انشاء هذه الأكاديمية. لأنه مطلوب شاب وشابة للمشاركة في بطولة الفيلم أمام عادل إمام. ومن هنا جاءت فكرة أكاديمية الزعيم. وبعد 4 شهور سوف يتصدر صورتهما أفيش الفيلم مع الزعيم.
تحية حب لمصر

وفي بداية حديثه مع الموجودين قال عادل إمام: تحية حب لمصر العظيمة بمناسبة الاحتفال بانتصارات 6 أكتوبر وفي هذا اليوم أعلنا عن بدء الأكاديمية لاختيار الموهوبين.
أضاف الزعيم: هذه الأكاديمية نحاول أن نثبت بها لحكومات الدول العربية أن الشيء الوحيد الذي مازال العرب يتفقون عليه هو حكومة الفن. وإذا كانت الحكومات تتخانق مع بعضها. ولا توجد حكومة على وفاق مع جاراتها. أقول نحن كفنانين عرب نمشي في اتجاه آخر لأننا اجتمعنا على الصدق والعروبة.

أضاف عادل إمام: نحن لا نهزر في الفن ومن خلال البرنامج نثبت للسياسيين أن الفن أقوي وأبقي.
عن سؤال حول مدي قانونية تنظيم مسابقة واختيار الفائزين للمشاركة في بطولة فيلم وتعارضها مع قوانين نقابة الممثلين قال الزعيم: لن نفعل شيئاً خارج القانون وهناك اجراءات متبعة وتصاريح للوجوه الجديدة قبل الانضمام للنقابة وعن الميزانية المخصصة للبرنامج قال عادل إمام فوجئت أن الرقم كبير جداً. لأن اللجان سوف تزور دولاً عربية كثيرة وهذا يعني الجدية الشديدة. ولا تسأل فناناً عن أجره لأنه لن يذكره فهو رزق له من الله.

عن نوعية المناهج والاختبارات وهل ستقتصر على تخريج فنان شامل أم كوميدي فقط. قال عادل البداية هل هذا الشاب لديه استعداد ليكون ممثلاً أم لا. وهل لديه كاريزما أم لا.

بسؤال عادل إمام حول ما إذا كان غير قادر على احضار وجوه جديدة لأفلامه. ولهذا فكر في عمل الأكاديمية أجاب أنا دائماً استعين بوجوه جديدة في أفلامي وقد كبروا وأصبحت أفلامهم تحقق أرقاماً كبيرة جداً وعن سبب اختياره قناة “لورد” رغم أنها مازالت قناة وليدة قال القناة هي التي اختارتني وعرضت على الفكرة وهم يعرفون تماماً احساسي القومي والعربي.
احتفال سنوي
عن استمرارية البرنامج لمدة 4 شهور وهو موعد انتهاء الاختبارات واختيار الشابين الفائزين قال في كل عام يوم 6 أكتوبر ستطلق جولة جديدة من البرنامج والمؤتمر الصحفي القادم سيعقد في عمان عاصمة الأردن 28 أكتوبر.
عن استبعاد المخرجه ايناس الدغيدي من رئاسة لجان التحكيم وتخوف أولياء أمور الطلاب من وجودها لأفكارها الغريبة. قال ماهر الحبلاوي رئيس مجلس إدارة القناة. اختيار إيناس الدغيدي  كان مجرد حديث لم يصل لدرجة الاختيار والاستبعاد. وكانت وجهة النظر أن تكون الرئاسة لشخص أكاديمي هو د.حسن عطية.
الكلام في السياسة
عن آراء عادل إمام السياسية التي يهاجم بسببها كثيراً قال: الزعيم أنا مواطن مصري ومن حقي أن أتكلم في السياسة مثل أي مصري آخر. وإلا لماذا أحمل بطاقة انتخابية حتى لو هاجمني البعض. وعلى فكرة أنا “اتشتمت” أكثر من إسرائيل نفسها ومع هذا عدد المشاهدين لأعمالى يزداد كل عام. ومسرحيتي الحالية أعرضها للعام رقم 11 وأحمد الله على هذا الحب.
عن السبب في قلة عدد مسرحياته مقارنة بمشواره الفني الطويل قال: بارك الله في القليل. نجيب الريحاني عنده 7 أفلام فقط. كلها ناجحة. المهم أن تقدم عملاً جيداً يخدم الناس وأنا أحترم جمهوري. ولماذا تريدون حرماني من النجاح. كلما زادت مدة عرض المسرحية زادت سعادتي لأنها تعني أن هناك آخرين مازالوا يريدون مشاهدتها.
عن وجود البودي جارد حوله قال: أنا لا استعين بالبودي جارد. والموجودون تابعون للقناة للتنظيم وأنا لا استعين اطلاقاً بهم ولا أعيش حياة النجومية والاستعراض. أنا فنان عايش لشغلي وأسرتي فقط.
من كواليس المؤتمر
اضطر النجم عادل إمام لايقاف المؤتمر الصحفي ومطالبة مصوري القنوات بالهدوء والنظام حتى تتاح الفرصة للجميع لتوجيه الأسئلة وسماع الاجابات. وفي آخر النداء قال للمطرب الشعبي شعبان عبدالرحيم ايه رأيك تشارك في لجان التحكيم.
الزعيم وجه تحية خاصة للمنتج الكبير سمير خفاجي الذي حرص على التواجد رغم ظروفه الصحية. وتمني له الشفاء وكان يجلس على كرسي متحرك. وجلس بجواره أحد أقاربه. وعلى الجانب الآخر الممثل لطفي لبيب.
عادل إمام هنأ أيضاً الفنان طلعت زكريا على شفائه وحرصه على التواجد في المؤتمر.
حرص على التواجد أيضاً الممثل الشاب خالد أبو النجا في أول ظهور إعلامي له بعد تقديمه بلاغاً للنائب العام يتهم فيه صحيفة البلاغ بالاساءة لشخصه بادراج اسمه ضمن شبكه منافية للآداب. وعلق أبو النجا قائلاً: الأمر الآن في أيدي القضاء وأنا أثق به حتى لا يكون الفنانون المصريون فريسة لمن لا ذمة لهم. ومسافر فجر اليوم الى لبنان للمشاركة كعضو لجنة تحكيم في مهرجان بيروت السينمائي. وبعدها أتوجه الى أبو ظبي لأشارك في مهرجان السينما هناك.
مباراة في الملابس الساخنة عارية الأكتاف السواريه من مذيعات القنوات المختلفة. وخناقات خارج القاعة لشد الفنانين والتسجيل معهم.
بعد انتهاء المؤتمر الصحفي خرج عادل إمام وأعضاء لجنة التحكيم لعقد جلسة سريعة قبل افتتاح البوفيه.
كانت هناك أيضاً مباراة أخرى بين الفنانات الشابات وارتداء الملابس القصيرة مثل لقاء الخميسي . المطربة المغربية ليلى و . جومانة مراد.

اكاديمية الزعيم عادل امام | كيفية الاشتراك في اكاديمية الزعيم

اخبار ومواضيع ذات صلة:

46 comments
  1. نور عماد 30/05/2015 14:07 -

    انا عندى موهبة التمثيل ونفسى فى اى فرصة 

  2. انا شادىمن هرم 24 سنه بكالريوس زراعه
    نفسى امثل وانا بعشق الفن كله يارب تاجىى الفرصه وامثل
    بجد نفسى بس تاجى من عند ربنا

  3. ابراهيم عزت 12/08/2014 23:45 -

    انا بحب التمثيل طيب دلوقتي انا عايزة اعرف ازاي اشترك انا عندي هواية التمثيل من8 سنين وانا بمثل لغايت دلوقتي23 سنة ودايما بشترك في مسرح المدرسة وباخد افضل طالب في التمثيل المسرحي وبمثل في القناة السابعة ومسرحيات كتيرة اوي واسكتشات مضحكة ونفسي اشتغل عالفضائيات انا عندي القدرة اني امثل الادوار كلها ترجيدي كوميدي رومانسي اكشن كلة بس اتمني انكم توفوني بالرد

  4. محمد البسيونى 07/07/2014 15:38 -

    انا نفسى بجد امثل وانا بحب التمثيل جدا وبحبك انت كمان يازعيم والله العظيم بحبك

  5. يوسف احمد المهدى 20/04/2012 17:10 -

    السلام عليكم:عايز اعرف الأكادمية فين واستلم الاستماره ازاى وفين وياريت تردوا عليا فى البريد الاكترونى الى ظهر عندكم انا مش هتكلم عن نفسى وهقول انا كتير ولكن هقول كلمه واحده الفن موهبه وانا اعتقد انى موهوب وشكرا 

  6. ايه المانع بقى امثل 04/12/2011 14:22 -

    انا على 19 سنه انا نفسى امثل يا زعيم وعندى الموهبه كوميدى وسياسى وتراجدى واكشن ولو عايزنى اعملك اكشن دلوقتى ممكن اكسرك الكمبيوتر الى قدامى مفيش مانع

  7. ايهاب سعد حجازى 04/04/2011 18:51 -

    يا زعيم انا واثق من شى جميل جدا ان المنصرين ديما فى الواخره انا عاوز اققوللك انى مثلت كتير اوى بس مثلت على نفسى اه مثلت انى اكون واحد بجد يعرف ازى يجسد شخصيه حقيقيه وانا عارف ان الرساله دى مش هتوصللك لان انت فاضى للكلام دا علشان كدات مش هقولك انا عاوز امثل اي نعم انا بحب التمثيل ونفسى بجد اطلع على الشاشه لكن مش هقوللك ادينى الفرصه عارؤف حضرتك ليه لانها بظروفها اللى ليه نصيب فى حاجه والله بيشوفها يعنى لو فى نصيب تشوف الرساله اوك مفيش صدقنى مش همثلب لانى مش مكتوبلى امثل

  8. محمد وحيد 11/02/2011 14:13 -

    انا نفسى امثل يا زعيم وعندى الموهبه كوميدى وسياسى وتراجدى واكشن ولو عايزنى اعملك اكشن دلوقتى ممكن اكسرك الكمبيوتر الى قدامى مفيش مانع

  9. امانى سعيد 29/08/2010 01:40 -

    خلينة نمثل ياااااا زعييييم

  10. امانى سعيد 29/08/2010 01:39 -

    يا زعيم كل الناس نفسها تمثل الفرصة ده فى ايدك يريت المشروع يبتدى بصرعة عشان احنا محتجين الاكاديمية ده اوى ارجوك متهملش المشروع ارجوك سلموى

  11. محمدعبد العزيز عبد المعطى الخولي 20/04/2010 00:28 -

    انا عندي مواهب كتيرة عندي موهبة الرقص والتمثيل وبعرف اغني بس مش اوي احيانا بس الرقص والتمثيل هويتي المفضلة

  12. محمد مختار سالم 23/03/2010 20:33 -

    انا زى الفل فى التمثيل وان شاء الله همثل مع نفسى

  13. محمود حسن 05/03/2010 20:39 -

    انا نفسى امثل انا بحبك يازعيم بجد ربنا يطولنا فى عمرك ويديك على اد منتا ادتنا من الدحك

    والكومدية انتا ححببتنا فى التمثيل والله ربنا يخليك انتا بطل من ابطال مصر انتا بتحس بالجيل الجديد ولزم تسعده لان انتا من اهم الناس واحسنهم فى هذا الجيل انتا البيك بس+الزعيم الممثلين على الساحة العربية انا نفسى اكلمك انا بحبك اوى.ربنا معاك يازعيم الكومدية .
    نفسى امثل

  14. محمود حسن 05/03/2010 20:25 -

    انا محمود نفسى امثل مع الزعيم ومدام مرفت امين لان الاثنين دول من احسن 2 فى مصر والعالم العربى وانا من اشد المعجبين لعادل امام ومرفت امين

  15. اسلام محمد 03/03/2010 18:26 -

    انا نفسى بجد امثل وانا بحب التمثيل جدا وبحبك انت كمان يازعيم والله العظيم بحبك

  16. ايمن الاطير 03/03/2010 16:06 -

    الى زعيم السنما المصريه الفنان عادل امام انا بحبك اوى والله نفسى اكون من النجوم المصريه يا زعيم الحب والرومانسيه انا عندى موهبه جامده والله بس اتمنى ان تنظر الى رسالتى

  17. عدي محمد 23/02/2010 22:27 -

    انا عاوز امثل الجنسه عراقية ممكن ولا مش ممكن ؟
    عاوز اشترك في الاكاديمه ممكن وماهيه الشروط ممكن اعرف

    تحياتي لكم……

  18. محمد فايز عداربة 18/02/2010 12:47 -

    السلام عليكم يا زعيم وعلى كل ما في من الاعضاء الي معك وخاصتا ميرفت امين كيف ميرفت او ماما ميرفت لانو والله بجد بعتبرك متل ماما وبتمنا هادا الشي ممكن طلب ؟ بدي او نفسي انضم معكم في الاكادمية لانو هادا الشي بسرني وبيسعدني وبيشرفني طبعا انا من فلسطين والله يا ماما ميرفت ويا بابا الزعيم اني محتاج لهيك شي والله مخنوق من هلعيشة واللله بموت ازا ما ضمتوني معكم والله ما في ولا فلسطيني ممثل بتعرفو هادا الشي خليني انا اول واحد طبعا بمساعدتكم وبتمنا هادا الشي وما بدي اطول عليكم بلحكي ولا اتئل دمي عليكو بس اكيد افهمتوني لاني بس من كلمة فلسطين وهادا الجوال تاعي ازا بتحتاجوني*****

  19. نوار عطية 04/02/2010 16:58 -

    انا بكتب اغانى ونفسى حد يغنى كلماتى ونفسى امثل امل حياتى

  20. انطونيو صفوت 02/02/2010 21:39 -

    وبجد انا بشكرك يا استاذ عادل علي هذه الاكادميه والف مبروك واتمني ان اكون من خريجي هذه الاكادميه وان اكون ممثل من تلاميذ الزعيم شكرا….

  21. انطونيو صفوت 02/02/2010 21:36 -

    يا استاذ عادل انا نفسي امثل بجد وانا في كليه اعلام جامعه القاهره ياريت حد يرد عليا انا نفسي بجد امثل وشكرا……

  22. سيد رجب 01/02/2010 14:45 -

    السلام عليكم الزعيم انت ايه اخبارك كويس انا مبسوط من حضرتك جدا جدا الناس بتتفرج علي افلامك فكراه متعه وكموديه ونساء ولكن انت بتوصل شيئ الي المصرين عن طريق التمثيل كمودي او اغراء ولكن انت في الاخر بتوصل شيئ واحنا فهمين

  23. واللة انا ماشفتش بعد كدة قلة ادب وتخلف وجهل انتو مالكم دى تلبس اية ودى تخلع اية خليكوا بنى ادميين شوية ولا هتفضلوا طول العمر فى التخلف دة الناس بتفكر فى النانو تكنولوجى وانتوا بتفكروا فى اللبس القصير يادى الخيبة التقيلة

  24. طروب جمال محمد على رسلان 22/01/2010 04:16 -

    انا اسمى طروب جمال محمد على رسلا وانا بحب التمثيل اوى اوى والله نفسى امثل انا من مدينة نصر وعندى 11سنة وانا فى خامسة ابتدائى انا علفكرة امورة اوى وعسولة وموهبتى من زمان التمثيل بس مجتليش الفرصة ونفسى احقق حلمى المرة دى انى امثل

  25. وليد عبد المنعم سيد 20/01/2010 04:26 -

    الأستاذ الفنان الكبير عادل أمام : أني أحبك من كل قلبي والله أعلم بذلك ، أنا عاوز أمثل لسبب واحد وهو أن التمثيل الوسيلة الوحيدة لإخراج الرسالة التي بداخلي لأسعاد البسطاء وتقريب الشعوب من بعضهم لبعض .

  26. وليد 20/01/2010 04:26 -

    الأستاذ الفنان الكبير عادل أمام : أني أحبك من كل قلبي والله أعلم بذلك ، أنا عاوز أمثل لسبب واحد وهو أن التمثيل الوسيلة الوحيدة لإخراج الرسالة التي بداخلي لأسعاد البسطاء وتقريب الشعوب من بعضهم لبعض .

  27. محمد حسين 19/01/2010 10:08 -

    يا استاذ عادل امام ممكن امثل انا بحبك اوى ولله وبحبك كل افلامك بذت ( فيلم سلام يا صاحبى) كلمنى يا استاذ عادل

  28. انا ريم 22 سنه وبحب التمثيل وبحب الزعيم موووووووووووت ونفسى امثل بجد

  29. ahmed samir 09/01/2010 01:45 -

    بسراحة ياستاز عادل انا ليا استفسار بسيط واتمني الجواب المسابقة للناس المستريحين فقط ولا لكل الناس انا يادوب اقدر اصرف بس ما عنديش المقدرة اني اقيم في فندق او ادفع الاف الجنيهات احمد كلية اعلام انشاء الله

  30. جيلان شريف فاروق 06/01/2010 19:54 -

    انا جيلان عندى 16 سنه وبحب التمثيل وعندى الموهبة واتمنى من الزعيم انا اكون من ضمن ال 22 مشترك

  31. احمد عنتر 04/01/2010 21:12 -

    واتمنى من الزعيم عادل امام ان اكون منال22 متشارك

  32. محمد اشرف 22/12/2009 22:32 -

    انا محمد اشرف زكى انا عندى 16سنة ونفسى امثل لانى عندى موهبة وحرام لما مش نفيد مصر بهذة الموهبة واتمنى من الزعيم عادل امام ان اكون من ال22 متشارك

  33. ابراهيم قمر 07/12/2009 03:17 -

    مواعيد الاختبارات فين يا استاذ عادل يا ريت تقولولنا

  34. ابراهيم قمر 07/12/2009 03:16 -

    مى الفقى يا ريت متكتبيش نمرة موبايلك عيب انتى بنت اوك

  35. ابراهيم قمر 07/12/2009 03:15 -

    زعيمنا انا بعتلك رسايل كتير وان شاء اللة هبقى من الفريق بتاعك ومن المدرسة بتاعتك موبايلى 0175012108يلا سلام لا الة الا اللة

  36. هادي الأدهم 08/11/2009 17:16 -

    منتظر نظره منك يا زعيم شوف ولادك انا واخواتي امانه كسر قيودنا وبما انني منهم فأشفق عليهم..

  37. مي الفقي 29/10/2009 16:32 -

    طيب دلوقتي انا عايزة اعرف ازاي اشترك انا عندي هواية التمثيل من8 سنين وانا بمثل لغايت دلوقتي 16 سنة ودايما بشترك في مسرح المدرسة وباخد افضل طالبة في التمثسل المسرحي وبمثل في القناة السابعة ومسرحيات كتيرة اوي واسكتشات مضحكة ونفسي اشتغل عالفضائيات انا عندي القدرة اني امثل الادوار كلها ترجيدي كوميدي رومانسي اكشن كلة بس اتمني انكم توفوني بالرد ودة رقمي 0111281386 اتمني تقبلوني شكرا مي الفقي

  38. نور الدين عامر محمد احمد 23/10/2009 20:36 -

    تليفونى / 035744738 / 0173224072

  39. نور الدين عامر محمد احمد 23/10/2009 20:34 -

    ممكن اعرف اميى اتقدم افيدونى

أضف تعليقاً