السويركي صاحب محلات التوحيد والنور

السويركي صاحب محلات التوحيد والنور

محلات التوحيد والنور

السويركي يعاقب عمال محلات التوحيد والنور بالضرب على الفلكة ويفصل مدير فرع بتهمة الإلحاد

مصريات

كمال مراد

اعتاد رجب السويركي أن يدير أمبراطورية فروع محلات التوحيد والنور من خلال مكتبه بوسط البلد، يعاونه في ذلك مجموعة من رجاله الموزعين على فروع محلات التوحيد والنور المنتشرة في كل مكان بالقاهرة، لكنه اضطر الأسبوع الماضي أن يتوجه بنفسه الى فرع جسر السويس لإنهاء الاعتصام الذي نظمه العاملون احتجاجاً على قيامه باستدعاء المسئولين عن حسابات الفرع واتهامه لهم بالتلاعب في الفواتير والدفاتر.. إضافة الى وصلة عقاب مخجل نالها أحدهم على يديه بمعاونة العاملين في مكتبه.

كل ذلك فجر ثورة من الغضب لدى العاملين باحدى فروع محلات التوحيد والنور الذين يزيد عددهم على 120 عاملا، قرروا الإضراب عن العمل.

تخوف السويركي من أن يكون هذا الاعتصام بداية لتمرد باقي العاملين في فروع محلات التوحيد والنور الأخرى، وعددهم يزيد على 7 آلاف عامل،” السويركي”طلب مقابلة العاملين بالفرع في مجموعات لا تزيد على 5 أفراد، كانوا يدخلون مكتبه لتلقي وصلة ترحيب ساخنة على أيدي رجاله.. بعدها يتجرعون وصلة أخرى من لسانه الذي اعتاد على إطلاق الجمل التي تنال منهم ومن أهاليهم، ثم يعطي كل عامل مصحفا ومبلغ 100 جنيه ويأمر برحيله دون رجعة، وهو ما دفعهم لتحرير المحاضر أرقام 5457 و5326 لسنة 2010 وقام مدير الفرع عصام فزاع بتحرير المحضر رقم 5123 لسنة 2010 إداري قسم عين شمس اتهم فيه السويركي بالسب والقذف.

كانت بداية الأزمة التي اشتعلت في فرع محلات التوحيد والنور بجسر السويس عندما أرسلت الإدارة المالية للفروع، تستفسر عن وجود مبلغ 4 آلاف جنيه في إيرادات الفرع بدون فواتير، وهو ما فسره المسئولون عن الحسابات بالفرع بأن عربية الأمانة المخصصة لنقل إيراد الفرع يومياً للمقر الرئيسي تحضر في تمام الساعة الحادية عشرة.. ويجب أن تنصرف حسب تعليمات الإدارة بعد نصف ساعة حتى لا تتأخر عن الموعد المحدد لها.. وهو ما جعل المسئول عن الحسابات يعجز عن تسوية الفواتير في ذلك اليوم.. بعد عدة اتصالات، تمت بين الإدارة والفرع تم تسوية هذا المبلغ، وإرسال الفواتير في اليوم التالي، ولكن لم تنته الأزمة عند هذا الحد، بدأت الإدارة الرئيسية، في مراجعة فواتير الفرع عن الأيام السابقة، وأرسلت مرة أخرى لقسم الحسابات بالفرع تستفسر عن تأخر فواتير ودفاتر عن أحد الأيام، وهو ما نفاه مسؤولى الحسابات.

فتم حسب رواية العاملين، استدعاء يحيى عبد الغفار، المسئول عن فواتير فرع محلات التوحيد والنور، لمقابلة رجب السويركي شخصياً – وهو أمر غير معتاد، عندما وصل يحيي الى مقر فرع التوحيد والنور، وجد في انتظاره مجموعة من الإداريين.. بدأوا في التحقيق معه واستجوابه، وجهوا له تهمة التلاعب في الحسابات والسرقة، تطور الأمر من تحقيق الى مشاجرت خرج منها مدير الفرع بعد التوقيع على استقالة وتعهد بحصوله على كل مستحقاته.

وقال “يحيى” إنه التقى بعد ذلك بالسويركي الذي حاول انتزاع اعتراف منه على مايجري بالفرع، وهي المقابلة التي قال إنه اهانه فيها واتهمه بالشيوعية والالحاد، وأمر كل المتوجدون بمكتبه بالاعتداء عليه بالضرب على قدميه على طريقة المشايخ في أفلام السينما حين يضربون تلاميذهم على “الفلكة”.

أجري السويركي بعد ذلك اتصالا بمدير الفرع محمد فزع، واتهمه بالتلاعب في الفواتير، والمساواة بين الأقسام في الإيراد، حتى يتلافي الخصم، فحسب النظام الذي يدير به السويركي امبراطوريته، يتم خصم فارق إيراد القسم الذي تنخفض حجم مبيعاته من العاملين بالفرع، ويجبرهم على دفع الفارق بعد توزيعه عليهم.

اعترض رئيس الفرع على هذا الاتهام، فكانت النتيجة أتهامه بالسرقة، ونعته بألفاظ خادشة للحياء، سمعها بعض العاملين المسئولين عن الاتصالات بالفرع، حاول مدير الفرع تدارك الموقف لكن دون جدوى .

وفي مساء نفس اليوم، تم إرسال مجموعة من المحامين، للاطمئنان على سير العمل، وبعد انتهاء اليوم، توجه المسئولون عن تسلم إيراد الفرع -أو كما يطلقون عليها الأمانة، للفرع الرئيسي وبصحبتهم حسن أمين وشعبان جابر المسئولان عن الخزينة بالفرع، تم الاعتداء عليهما بالضرب، وعندما دخلا لمقابلة السويركي، وجه لهما إهانات بألفاظ خادشة للحياء، وقال لنا حسن أمين إنه أجبر على فتح يديه وتم ضربه على طريقة تلاميذ المدارس، بعدها تم الافراج عنهم مع يحيى عبدالغفار، الذي تم احتجازه طوال اليوم.

عندما وصل الثلاثة لمقر السكن، كانوا في حالة سيئة للغاية من الرعب والخوف وظهرت عليهم أثار الاعتداءات وهو ما أثار استياء زملائهم فقرروا تنظيم إضراب عن العمل في اليوم التالي، اعتراضاً على ما حدث لزملائهم، وتوجه بعض المعتدى عليهم، لقسم شرطة عين شمس، لتحرير محاضر بتفاصيل ما حدث، ولكنهم فوجئوا بوجود مجموعة من محامي الإدارة بالفرع الرئيس بالقسم قالوا لنا انهم، هددوهم بتلفيق اتهامات بالسرقة والحبس في حالة إذا ما قاموا بتحرير محاضر بما حدث لهم. وعندما علم السويركي باعتصام العاملين، أعطي تعليماته للفروع الأخرى بارسال أربعة عمال من كل فرع لتسير العمل وفتح الفرع، بعد إخراج العاملين منه، في تلك الأثناء تدخل مأمور قسم عين شمس، ومسئول من جهة أمنية، لإنهاء التجمع وإجراء اتصالات بالسويركي لتدارك الموقف، وتحت هذه الضغوط، حضر السويركي للفرع بنفسه، واجتمع مع أربعة من العاملين، الذين اعترضوا بشدة، على ما حدث لزملائهم، ووضعو شروطهم للعودة للعمل، وإنهاء الإضراب، رضخ السويركي لهذه المطالب، بشرط إنهاء الإضراب، والعودة للعمل وهو ما حدث بالفعل، لكن خطة تحسين الأوضاع تحولت على يد الشيخ الى خطة لتصفية الفرع، اعترف بها السويركي لبعض المقربين منه، وقال إنه على استعداد لدفع مبلغ 5 ملايين جنيه لاجبار العاملين على الرحيل، حتى يكونوا عبرة لكل من تسول له نفسه الخروج عن النظام، الذي يحكم به امبراطوريته.

بدأ السويركي في تنفيذ خطته بمنع وصول البضائع لهذا الفرع من محلات التوحيد والنور، خفض نسبة الربح التي يحصل عليها العاملون بالفرع من 7% الى 5% ويشاركهم فيها عدد من المحامين الذين يتواجدون بصفة مستمرة بالفرع.

اخبار ومواضيع ذات صلة:

السويركي يعاقب عمال محلات التوحيد والنور بالضرب على الفلكة ويفصل مدير فرع بتهمة الإلحاد

72 comments
  1. محمود حمدى 20/01/2016 17:32 -

    الراجل ده وأسف أنى بقول راجل.  لا يعرف ربنا ولا يعرف حاجه عن الرحمه غير أنه كماسمعت أنه شاذ ومريض نفسى وعنده نقص عشان جاهل فبيتعمد يشغل أصحاب المؤهلات العليا لآذلالهم وأنا أشتغلت أربعين يوم كانو أسود أربعين يوم فى حياتى وعمرى مهنساهم وعرفت أذاى فلوسو بتكتر كده وده من أكل عرق الناس الغلابه الل بيشتغلو عنده هو بالظبط عامل زى الخواجه اللى فى مسلسل الوسيه  حرامى بيسرق عرق الناس وصحتهم وجبان ميمشيش ألا ووراه الكلاب اللى بيحرسوه عشان عارف أن أكتر من ألف واحد لومسكه هيكلو بسنانه وأنا واحد منهم حسبى الله ونعم الوكيل فيك وفسياستك ربنا يزيدك من اللى أنت فيه وان شاء الله أبقى خلى فلوسك تنفعك قدام ربنا واحب أقول لحفيد السويركى حاجات ميعرفهاش عن جدو جدك ده للآسف الواحد ميفتخرش بيه هقولك حقيقته ردا” على ماقلت       1- كل عرق أجيال من شعب مصر                                                                 2-  أولاده ماشاء الله نفس الآخلاق الزفره والكبرياء والعنطظه                               3- فاتح بيوت ناس كتير ليقال هكذا وقد قيل وهذا هو الرياء (الشرك الاصغر)             4- غير مؤذى أرجوك نزل أستفتاء عن اللى جدك أذاهم ماديا” ونفسيا” وشوفهم كام وأنا رقم 1                                                                                               5-بيدفع الضرائب  روح بقى عندجدك أقعد معاه شويه وشوفو بيدفع رشاوى قد أيه ولكام واحد ياراجل أقسم بالله دا بيرشى عساكر المرور وأنا بصفه خاصه المحامى أدانى فلوس عشان أوديه لظابط فى ميدا لازوغلى وقتلو معرفش الميدان ده فين واقسم بالله وربنا يشهد على كلامى                                                             6-خلوق أيه يهبل يأبن الأهبل  ده مبيسبش غير بالدين مبيشتمش العيال غير لما يقول للواحد كث أمك خلوق دى الصراحه وأنا محروق دمى عايز أضحك                   7-أل بيقول عمره ما أكل حق حد أو ظلمه دى العربيات اللى عنده بيجبها خرده ويبتدى يجددها على قفى السواقين لايا حبيبى جدك بياكل ومبيشبعش كمان       8- بتقول عصامى طبعا” من الاثار اللى كل الناس عارفه حكايتها أبقى أسألو على الجامع اللى جمب فرع عين شمس ده حكايته أيه أوعى تكون فاكر أنه لله لآ ياحلو   9-أهى الالتزام الدينى والآخلاقى والصدق فى المعامله دى أنا مش هعلق عليها عشان أنا قربت أتنقط منك وعلى رأى المثل ( الجد فعين أمه غزال )                     10-الشاب الذى يتخرج من جامعه التوحيد والنور يخرج بعاهه                               11- الراجل لايأكل حق حد… ده بيخيرك هتدفع حق الحاجه اللى أنت ملكش زمب فيها وهو عارف أنها خربانه ولا أسجنك وبعد ما تددفع يديك حقك من الاخر اللى بيدهولك باليمين بيخدوا بالشمال                                                                 12-والله تعبت من هذا التعليق ولكن علينا أن نظر الى نصف الكوب المليان كما تقول ولكن نصف الكوب المليان مليان ظفاره ووساخه وسوء خلق وشذوذ تعرف أن جدك بيقول للناس اللى بتتعرض عليه ورينى ….. أنا مكسوف أكتبها المفروض الناس تتف فوشه بس بيخافو من الكلاب اللى وقفه وراه للأسف كوب جدك المليان المفروض تستعر منه لآنه مش بالصوره اللى أنت رسمها فخيالك أنا أسف أنى بعرفك بجدك على حقيقته بس أعتقد أ أنت أعمى البصيره فمشهتفرق معاك لآن العرق دساس   سامحنى بس والله هى دى الحقيقه وفى حجات كتيره مينفعش تتكتب والله على ما أقول شهيد
                                                         

  2. أ/ علي عبدالله 24/05/2015 13:25 -

    عملت بالتوحيد من 2006 حتى 2008 بالادارة بباب اللوق ثم انتقلت لفرع شهاب بالمهندسين يعني احتكيت بالسويركي بالادارة و بأولاده بالمهندسين 
    اولا عقد العمل انت بتمضئ ع الاستقالة بدون تاريخ وبتمضئ ع استلام عهدة بدون تاريخ وبتسلم اصول اوراقه يعني انت مستقيل من قبل متشتغل ومستلم عهدة من قبل ماتشتغل يعني ممكن يسجنك لاقل سبب
    ثانيا عايز اقولكم ان البتاع ده (السويركي) كائن وسخ مختل عقليا ..لو شاف حد بيبص عليه يصفي له  عطول وبيشتم بالاب والام ..وفعلا هو مزاوج مكلف خاطبة كل اسبوع تجيب له بنت شكل ويجوز البنت شهر او اسبوع او شهرين ويطلقها ويشوف غيرها
    اما اولاده دول ولاد كلب ..متكبرين جدا والغريب انهم قدام الناس بيظهروا بمظهر المتواضع المتدين اما في الحقيقة كلهم كبر وغرور  ..ابنه الكبير اسمه محمد ده مجنون ..ابنه احمد اووووووووف منه ..ابنه الطيار عبدالرحمن يالهوي لما يطلع يصلي لازم يخلى له الطريق من اى عامل بالمحل ويالهوي لو شاف بايع درة من الباعة الجائلين يقلب الدنيا 
    صح ابنه الدكتور عبدالله ده احسنهم خلقا وتواصع
    ثالثا حد يقول ليه تروح تشتغلوا في مكان زى ده اقوله انا اتخرجت مش لاقي اى وظيفة ولو لقيت هيكون الراتب قليل ..ايه اللى رامك ع المر اللى امر منه

  3. احمد سليم زهران 22/06/2014 09:26 -

    انا اشتغلت عنده لمد 15 يوم سنة 1999 من حوالى 15 سنه كنت شغاال تحت فى الكوتشى كان راتبى 600 جنيه ودا كان مبلغ كبير فى الوقت ده بس كانت ساعات العمل طويله فعلا حوالى 16 ساعه وممنوع حد يجلس او يريح اثناء العمل ولانى حاصل على بكالوريوس تجاره اخترنى المدير انى اطلع اشتغل معاهم فى الحسابات فرحت وقلت يكون اريح وعلى الاقل هجلس وانا شغاال ولكن اما طلعت فوق كانت المفاجأه الكبرى بالنسبه لى وانهيت عملى فى نفس اليوم والسبب انى لاقيت المحاسبين مرعوبين منه جدا وممنوع حد ينطق او يرفع عينه من على الاله الحاسبه فى وجوده ولكن كانت الصدمه الكبرى بالنسبه لى انى لاقيت حوالى اربع او خمس شباب كل واحد فيهم زى الحيطه وشنبه يقف عليه الصقر ما عرفش عملوا ايه او غلطوا فى ايه ولكنى لاقيت الشيخ المحترم طلع عصا كبيره وبدأ يضرب فيهم كل واحد يفتح ايده وينضرب زى اطفال المدارس هذا المنظر استفزنى جدا بصرف النظر عن اى شيئ او خطأ هما عملوه فلا شرع ولا دين يقول كده ولا يجب ان تهان الرجوله بهذا الشكل ومش عارف ازاى هؤلاء الشباب قبلوا على نفسهم هذا الوضع المهم ان هذا الرجل سقط من نظرى تماما وقررت انهاء عملى فى نفس اليوم واخبرت المدير اننى لن احضر غدا وارغب فى انهاء عملى فسالنى عن السبب قلت له ظروف خاصه فقال لى لا انا عارف انك عايز تمشى بسبب اللى انتى شوفته فوق وقال لى زملائى بعد علموا بقرارى احنا بنحسدك على شجاعتك وانك قدرت تاخد القرار بسرعه لانه فعلا كان المرتبات مغريه وظروفنا كلنل كانت صعبه وكلنا عايزين نتجوز ونبنى نفسنا باسرع وقت ممكن عشان كده كان معظم الناس بيتحملوا الذل عشان لقمة العيش ولكنى كنت مؤمن ان الارزاق بيد الله وان الامور تجرى بالمقادير وصدق رسول الله صلى الله عليه وسلم ( اطلبوا الاشياء بعزة الانفس فان الامور تجرى بالمقادير ) وانا الحمد لله الان متزوج ولى ثلاثه من الابناء ولدان وبنت واعمل محاسب فى شركه كبيره بالخليج واسرتى معى وحياتى مستقره والحمد لله وهذه قصتى مع محلات التوحيد والنور اردت ان ارويها لعل احد يستفيد منها 
    والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

  4. البرنس 19/06/2014 17:58 -

    المصريين دايما فيهم الحقد علي اي شخصيه ناجحه عشان جاحدين عواطلجيه يتمنوا زوال نعمته الا من رحم الله اللهم احفظنا من الحسد و الحاسدين … طب اشتغلوا و سيبوا الراجل في حاله لو و حش كدا !! و ربنا يهديه و لو كويس بردوا ربنا يهديه ….
     انتوا مين ملكمش تحكموا علي الراجل بالشكل البهتان و الزور دا … اتقوا الله و دعونا نعمل في صمت و دعوا الخلق للخلق 

  5. محمود 12/08/2013 10:04 -

    بصراحه ياجماعه انا شغال عندو ده راجل من اوسخ الشخصيات اللى ممكن تعرفها فى حياتك والله راجل ميعرف ربنا وياخد منك صحتك وبعدين يااوللك امك فى العش ولا طار ياريت اى حد بيفكر يشتغل هناك يرجع عن الفكره دى بسرعه وبالمنسبه انا صفيت من عند الرجل ده كس امك ياسوركى انت وكلابك وليد شعراوى وخالد لاقرع ومحمد على ابو الروس والكلب ابن الكلب عمر سعد احب ااولكو كلوكو كس امكو حسبى الله ونعم الوكيل وبجد زعلان على اى يوم قاعدته هناك

  6. اويس علام 06/07/2013 00:49 -

    على  فكره الراجل ده تمام اوى واللى بيقول عليه مش كويس يبقى بيغير منه ومن امبراطوريته وانا مصنع شغال معاه اكتر من 10 سنوات والراجل ده يتامن على الدهب وبيخاف من ربنا وبيحافظ على فلوس الناس اكتر من فلوسه وبيخاف على حال الناس اكتر من حاله لانى اتعملت معاه مع انى عمرى ما كلمته شخصيا لاكن عارف اسلوب عمله كويس ربنا يوفقه وب النسبه للعماله اللى عنده بيديهم حقهم وبزيا ده ومفيش اى مصلحه بتدى حد حق تعبه زى الراجل ده ومش بيهين حد اللى بيغلط فى خصم وهو ده الدين من اتلف شىء فعليه اصلاحه او من اثرفى شىء يحاسب عليه

  7. احمد عاطف 25/04/2013 02:31 -

    الراجل ده استعبادى انا روحت اشتغلت فى الادار مكملتش يومين الشغل هناك عامل زى الاستعباد ذل واهانة للعاملين وكانه هو الذى يرزقهم ويقول الله تعالى وفى السماء رزقكم وماتوعدون واسئله نفسيكم بئة هى تجارت الملابس مهما كانت ضخمتها هاتكون الثروة الباهظة دى دا من الاثار ياناس الراجل دا لازم ينتهى من على وجهه الارض لك يوم ياظالم يالى بتستعبد الشباب وبتستغل حالتهم المعيشية للك الله ياشباب مصر

  8. شاب مسلم 15/04/2013 00:41 -

    ما سمعته عن هذا الرجل من صديقي المقرب الذي كان يعمل هناك بفرع الأدارة اشياء وقحة وبذيئة ومنتهى الانحراف والظلم اللهم طهر أمتنا من امثاله

  9. محمد يوسف 18/01/2013 01:34 -

    وكمان يبقولك لازم وانت بتكلمه تقوله يا ريس ؛؛؛

  10. محمد يوسف 18/01/2013 01:32 -

    من كل اللى عرفته عن الراجل دة ؛؛؛؛؛انه راجل غير محترم وقليل الادب
    وربنا ينظف البلد من امثاله

  11. السيدسالم 07/12/2012 04:37 -

    على فكرة ياجماعة الرجل   دة مريض  من الناس الشغالة معة  يعنى اعرف واحد بيسرقة هو فى المكتب اسماعيل موبلبا    ومصطفى كوتش وليد    شعرواى                   الرجل دة من حقة يعمل كدة

  12. شكري 12/11/2012 02:16 -

    يا ضايع يابن الضايعه
    الحاج سيد بتاع الكوالح نزل يغني وهوة رايح
    الحاج سيد بتاع البطاطا نازل السلم بالاططه
    وكان بياكل شوكلاته 
    وكان  في الاصل بتاع بطاطه
    وسته اسمها اطاطه

  13. شكري 12/11/2012 02:09 -

    ياجماعه الراجل ده مظلوم معاكم ده راجل طيب ده راجل ظالم
    قاسي القلب
    عديم الاحاسيس
    قاتل للبشريه
    معتوه   طويل اللسان
    بس نفسي يحلق دقنه

  14. احمد 09/09/2012 10:50 -

    فعلا الراجل ده بيهدر كرامه الشباب المسلم وبيذلهم ده بيخلي المؤهلات العليا تغسل سلالم العمار ه والقراشات بتاعته وبيتلذذ لما يذل ساب حديث التخرج ويكسر نفسه اللهم لا تجعله يتسلط علي شباب المسلمين بعد اليوم ولا يذلهم يا جبار انتقم يامن قلت وقولك الحق الم تر كيف فعل ربك باصحاب الفيل الم يجعل كيدهم في تضليل وارسل عليهم طيرا ابابيل ترميهم ترميهم ترميهم بحجاره من سجيل فجعلهم كعصف ماكول اللهم اجعل كل ظالم او معتدي علي شباب المسلمين كعصف ماكول امين امين امين

  15. المظلوم 01/09/2012 11:41 -

    والله انا اقول الحق والله علي ما اقول شهيد انا كنت شغال عند الراجل المفتري ده فكانت المعامله سيئه لجميع العاملين في الفرع وانصح كل شاب بعدم الذهاب الي مقبرة هذا العفريت الانسي الزي لايرحم احد وعايز اقولكم بردوا انه يجعل كل من يعمل عنده عبدا وخداما لسيده

  16. مصطفى 26/06/2012 14:30 -

    بيعوض نقص شديد في شخصيته جاهل كبير ويستغل نفوزه وبيعمل أفعال ما ترضيش ربنا وقلة أدب وأعمال وأفعال جنونيه وكله مغلف بالاسلام والايمان ومن الداخل كفر وجهل والحكومة سيباه علشان البطالة دا الارزاق من عند الله يا ريت نبحث عن أصل ثروته وتضخمت ازاي بالشكل ده والله الرجل ده بيزل الشباب ويدمر صحتهم من طول فترة العمل وبيلغى شخصيتهم من الزل وقلة الادب والضرب حسبي الله ونعم الوكيل فيه وفي الحاكم اللي تركه واللي هيتركه يدمر شبابنا

  17. بسام 24/03/2012 02:41 -

    وربنا يوسع عليه ويشغل ناس ويفتح بيوتها

  18. فاعل خير 24/03/2012 02:39 -

    الراجل دا محترم ولو ما عملش كده مش هيعرف يشغل المحلات بامانه ربنا يكون فى عونه

  19. شبانه 06/03/2012 02:26 -

    الراجل ده الله يسمحه ويورينا فيه يوووووووووووووووووم هو وعياله والله ياريت الصحافه والاعلام تساعدنا لأسقاط هذا الدكتاتوووووووور ويعرفه فلوسه دى كلها منين وهو عمل ايه فى مصر التوحيد والنووووووور مقبرة الشباب بس هو للحق كل واحد بياخد حقه بس عنده تأمين وهمى اوى

أضف تعليقاً