دعوى تطالب بترحيل الجزائريين من مصر

دعوى تطالب بترحيل الجزائريين من مصر

ترحيل العمالة الجزائرية الموجودة في مصر

مصريات – اسامة محمود

دعوى قضائية تطالب الحكومة المصرية وعلى رأسها رئيس الوزراء احمد نظيف و وزيرة القوى العاملة عائشة عبد الرحمن بسرعة التحرك و الرد على  قرار طيب لوح  وزير العمل والتشغيل التضامن الاجتماعي في الجزائر بالغاء تراخيص العمالة المصرية في الجزائر و رفض اي مطالب ممن يحملون الجنسية المصرية للحصول على تأشيرة عمل في الجزائر .

وطالب دكتور سمير صبري صاحب الدعوى بانه يجب الرد بالمثل وتطبيق المبادئ الدولية في هذا الشأن وذلك باصدار قرار بترحيل جميع العمالة الجزائرية المتواجدة في مصر فيما يعتبر رد اعتبار لكل المصريين العاملين في الجزائر وكرد فعل طبيعي من السلطات المصرية على الاعتداءات الجزائرية ضد المصريين الغير مبررة  بسبب مباراة مصر والجزائر .

اخبار ومواضيع ذات صلة:

ترحيل العمالة الجزائرية الموجودة في مصر

35 comments
  1. أمين 08/12/2009 22:15 -

    يا بنت انتى يللى أسمك تحيا الجزائر العمال المصريين الذين يعملون فى الجزائر نوعان 1- مدرسين وأساتذة أجلاء  2- الشركات المصرية التى تعمل بالجزائر نتيجة مناقصات عالمية لأنجاز مشاريع انمائية لكم ودى العمالة الموجوده عندكم يعنى بيعملوا لصالح الجزائريين مش أعداء ولا يهود  ولا بيهدموا الأقصى اللى انتم نايمين فى العسل ومسرى رسول الله يهدم وعاملة جدعة وبتشتمى وتسخنى .ماشى بس ياريت تولى وجهك شطر المسجد الأقصى وتتحسرى على خيبتك وخبيتنا كلنا لما يضيع الأقصى ويزال وأحنا وأنتم بنتكلم فى كرة قدم ونثرثرونتراشق بالألفاظ البذيئة والنبى تنكسفى انتى وكل اللى فوق كتكم خيبه جهلة حقوديين والله ستسألون يوم لاينفع مال ولا بنون الا من أتى الله بقلب سليم عما يحدث . انتبهوا يا عرب القدس  القدس القدس وكفاكم لغو ونميمة 

  2. أمين 08/12/2009 21:15 -

    لا حول ولا قوة الا بالله. الأخوة المصريين وأخواتى الجزائريات والجزائريين كفاية سبابكم بعض انتم أولا وأخيرا مسلمين ولا تنساقوا وراء الفتن والأرزاق بيد الله مش الجزائريين اللى بيرزقوا ولا المصريين بيتسولوا وعملهم نتيجة عرقهم وكدهم يعنى محدش بيمن على حد وبرضه يا أخوانا احنا عندنا أصل ومش بننسى الفضل والا على رأى المثل نأكل وننكر وده مش طبعنا المصريين أحب أوضح لأخوانا المصريين فى عام 1967 حضر المرحوم /هوارى بو مدين اعقاب النكسة ليضع كل امكانيات الجزائر تحت أمر الرئيس /جمال عبد الناصر وقدم 800 مليون دولار من خزينة الجزائر لانهاء صفقة الأسلحة التى كان يتلكأ السوفيت فى ارسالها قبل الحصول على المال الازم لذلك. وقدمت الجزائر 3000 ضابط وجندى وأكثر من 60 طائرة و100 دبابة ومعدات عسكرية لتخوض معنا معركة تحرير سيناء عام 1973 ولقد أختلط الدم المصرى والجزائرى على أرض سيناء حاجة ثانية أحب أوضحها لمن لا يعرف البربر عندما تولى سليمان بن عبد الملك العرش سأل موسى بن نصير فى رأيه عن البربر فقال: يا أمير المؤمنين هم لقاء نجدة وصبر وفروسية وسماحة وبادية – وأول من أطلق كلمة البربر عليهم الرومان وأطلقوها على كل من لا يدين بحضارتهم فى شمال أفريقيا ثم استخدم المسلمون المعنى باعتباره يخلد صمود البربر أمام غزو الحضارات القديمة الطاغية  ورمزا  لأعتزاز البربر بشخصيتهم وثقافتهم ومقومات حياتهم كل هذا يجب أن نعرفه وهذا تاريخ .لذلك انصحكم وأنصح أخواتى الجزائريات أن يكفوا عن الشطط والغلوا والتعالى على بعضنا كلنا ابناء آدم وآدم من تراب وبلاش خداميين ورقاصيين والكلام اللى ربنا حيحاسبكم عليه ومعلش صفوا قلوبكم تصفوا لكم الدنيا وبعدين اين العقلاء منكم ومنا وبدلا من التراشق بالكلام والألفاظ البذيئة فلنجعل ايدينا وقلوبنا وعقولنا على كلمة سواء ونتحول الى قضية القدس وما يحدث فيها نحن نتحارب من أجل كرة قدم ومسرى رسول الله يهدم ويزال وستسألون أمام الله جميعا ويا ريت نرى ثورة الشباب من البلدين مصر والجزائر على اليهود بنفس القوة والعنفوان وأنا وأبن عمى على الغريب .هداكم الله وآسف للتطويل.

  3. tota المصريه 01/12/2009 23:16 -

    ازاي مفيش عمال جزائزيين ده في خدميين وفي وحده خدامه جزائريه احنا جبنها علشان تخدمنا الشهريين اللي نزلنا فيها مصر ده كانت زباله كانت بتمسح تحت رجلي هه

  4. تحيا الجزائر 26/11/2009 19:04 -

    ههه ياراجل قول كلام غير دا امال قبل كدة كان اسمها ايه ههه ضحكتني اسمها الجزائر منذ فتحة واصل اسمها جاء زائر لان من اكتشفها جاءها زائرا يا ابله انت تاريخ ولادتك ميش عارفو ابله غبي

  5. تحيا الجزائر 26/11/2009 19:04 -

    ههههه ماهاذ الكذب مافيش عمالة جزائرية في مصر اذا كان اهل مصر ميش لاقيين ياكلو الجزايريين يعملو عندهم؟؟ امال ليه 1500 عامل بيترجونا ميترحلوش عجيب امر الكذب عندكم حتى متفكروش في الكذبة قبل متكذبوها

  6. مصراوي حتي النخاع 25/11/2009 02:27 -

    نعم نحن اسمنا ( مصرائيل ) انتم عارفين قبلا معني كلمة اسرائيل ( معناها عبدالله ) يا جهلة بالتاريخ وباللاسامي وكلمة اسرائيل ذكرت في القرآن الكريم واسرائيل رسول من رسل الله يا مزوريين للتاريخ وحاقدين علي انفسكم قبل ان تحقدو علي العالم

  7. مصراوي حتي النخاع 23/11/2009 00:46 -

    فضيحة الاتحاد الجزائرى لكرة القدم ( روراوة من اصل صهيونى )
    ظهر الحق وقضى الامر الذى فيه تستفتيان .. الجميع تعجب من الشحن الذى حدث للاخوه الجزائرين عن طريق صحف اتح انها الوجه الاخر للصحف الاسرائيليه باللغه العربيه الا وهى جريدة الشروق اون لاين التى ثبت للعالم انها النسخه العربيه لجريدة يديعوت احرونوت اليهوديه
    كما ثبت بكل الادله ان رئيس الاتحاد الجزائرى لكرة القدم ( روراوة ) من اصل يهودى ومقبرة جدته فى حيفا المدينة الاسرائيليه

  8. مصراوي حتي النخاع 21/11/2009 17:02 -

    يُختلف في المرجعية التاريخية للتسمية ، إلا أن المؤكد هو أن اسم البلد مستمد من اسم العاصمة ، أطلق أنتوان فيرجيل شنيدر -أيام الفرنسيين سنة 1839 – رسميا اسم الْجَزَائِر على البلد ككل

  9. المنتقم 21/11/2009 12:03 -

    كلمنى فرنساوى العربى بتاعك مكسر واسر

  10. المنتقم 21/11/2009 12:02 -

    خبر عاجك نياكت بعض الجزائريين فى القاهره على ايد السفاحين اكيد ريحين رساله لكل جزائر شعب وشخ كله قظر النجاسه فى كل حته فى الجزائر ناس شززوز الجزائلر مشهوره بلعاهراتتتتتتتتتتتتتت والرقصييين

  11. سلمان الكويت 20/11/2009 00:19 -

    al salamu 3alikum jameean walaken aheb akhbarko en al jazair 3ar 3ar ala alarab nahyeek 3an al lybeen elli baynhum w baeen al hameer sho metreen

  12. اماراتى وافتخر 20/11/2009 00:08 -

    يا اخى انا اعرف ليش الاخوة ف بلاد المغرب دائما ما يتعالون علينا اهل الشرق ؟اعتقد ان خلطتهم بالاستعمار الفرنسى والايطالى (مع الاعتذار) اعطتهم الفرصة ليحاولو تقليدهم خاصة انهم تركو لغة القران الكريم وجعلو الفرنسية هى الاولى.اللهم اهديهم وللعلم فأن مصر خيرها على العرب للحين ياللى ما تفقهون عن التاريخ شئ.مع الاعتذار للجميع بس حبيت اوضح شى مشكورين

  13. مصر مصر مصر تحيا مصر 19/11/2009 07:03 -

    اسالى نفسك اخوكى او ابن عمك ابو ابن خالك او ابن عمتك او ابن خلتك كان مع الشممين دول ويا ريت تسالى نفسك لو احنا اللى عملنا فيكم كده كنتى هتبقى مبسوطه وسعيده على العموم ربنا قال فى كتابه العزيز (فان طائفتان من المؤمنين اقتتلو فاصلحو بينهم فان بغت احداهما على الاخرى فقاتلو اللتى تبغى ) وانتم الباغيين فيا ايها الباغيين هل انتم مبسوطين انتم شعب خائن لاننا حاولنا اننا نرضيكم لدرجة اننا سبنلكم المتش علشان نصبحكم بعد فلم الصلصه الفرنساوى اللى اخرجه وزير الرياضه بتعكم ومسله الفريق الوثنى بتعكم اذا ما كنتيش مسدقه اتفرجى على الفيلم اكثر من مره يمكن تفهمى وهما اللى مصوريين تمثلهم الرائع شفتى حد حاول انه يعتدى بالضرب او بالسب على اى لاعب يالعكس ضربو السواق وضربو الامن بلاش تعصب واستخدمى عقلك احنا ما انجرفناش وراء الاعلام احنا اتحققنا بنفسنا يا ريت تقليلى عمللكم ايه المصريين المسلمين اللى فى بلدكم ولا اللى كانو فى السودان طيب هنقول هما يستهلو علشان مصريين طيب البنات والاطفال عمللكم ايه تعرفى الشباب المتهوز اللى كان فى السودان واللى اعتدى على المصريين العزل دول لو قبلوكى فى شارع مش هيترددو لحظه انهم يغتصبوكى لان دى اخلقهم وتعرفى ان المصرى ممكن تيحى بحياته علشان ينقزك منهم للاسف نسيتو اللى عملوهم معاكم المصريين طول عمركم تعرفى احنا عندنا اكثر من نصف مليون شاب فى مصر بيدرسو واتمنى ان ما يمسهمش سواء لانهم ملهمش زمب تعرفى زنبهم الوحيد ايه انهم اقارب الحساله اللى كانت موجوده فى السودان زى ما احنا زنبنا الوحيد ان فرقنا اتسمم فى بلدكم وده كان محاولت اغتيال جيل كروى كامل وسكتنا لاعتقدنا ان الفعل ده ما يفعلهوش عربى مسلم وزمبهم انهم فازو فى بلدهم وفى وسط جمهرهم وزمبهم كمان انهم احتروموكم فى مصر وزمبهم كمان انهم ما اخدوش مطاوى وسككين علشان يدبحو الجزائريين فى السودان واخيرا وليس اخرا اتقى الله فى نفسك وفى بلدك وقولى كلمت الحق لو كنتى فى السودان ترضى ان مصريين يعملو معاكم زى الصيبع الجزائريين اللى عملوه مع البنات المصريين
    الكلام للاخت امينه وكل البنات الجزائريات

  14. عادل الجزائري 18/11/2009 15:43 -

    اريد ان اطرح سأل لماذا المصرين المسلمين يقبلون على أنفسهم تسمية قبط (Egypt ) على بلدهم مصر التي ذكرت في القراءن والكل يعلم معني قبط او قبطي وشكرا.

  15. عادل ليبيا 18/11/2009 01:12 -

    غليا النعمه يا برنس انك بزرميط ولا ليك في الثور ولا ليك في الطحين مجرد جعجعه علي الفاضي وانا اسف لو عملتلك قدر لان الشعر العربي يقول علي قدر اهل العزم تأتي العزائم وانت سامحني ملكش في ولا حاجه لاثاريخ ولا حتي تعبير يعني من الاخر اسلوبك مشلفط وبعدين بكوش ايه اللي انت جي اتقول عليه……ياحدق ميكونش واحد لموأخذه ….؟؟؟؟

  16. برنس مصر 18/11/2009 00:44 -

    يا اخ عادل كان نفسى اصفق لكن للاسف مفيش هنا صوت وصورة غلة ايه وملة ايه اللى بتتكلم عنها اللى قعد ريسك على الحكم وخلاك حر كان مصرى ياعباس اتضح انك لاتعرف تاريخ ولا جغرافيا خليك فى الخضرا احسن الثورة الخضرا والكتاب الاخضر والفريق الاخضر اسكت يابنى الله يهديك احنا على النت وسمعة ليبيا تهمنى زى مصر واكتر تعرف ليه لانى مصرى وده معنى عمرك ماهتفهمه لو قعدت مليون سنة مصرى يعنى هم العرب هو همه تقول ايه قدرنا كدا حتى لو شوية عيال غلطوا بننسى ونسامح بسرعة وكلمة السر اللى بيننا ( البكوش ) والحدق يفهم

  17. عادل ليبيا 17/11/2009 23:02 -

    الي بالبرنس ]نفخر اننا برابره ادقنا الاستعمار في القدم اقوي انواع القتال فتحنا الاندلس بابن تاشفين وطارق ابن زياد سلمنا النووي [النواه] كما تفضلت لان العرب لا خير فيهم والعراق خير دليل بعد ان دقتم خيرها بعتوها الي امريكا لا بل وحاربتم معها ليبيا الوحيده التي اعترضت وهذا مسجل وموثق نحن لا ننسي جميل الجزائريين فقد حاربنا معا في خندق واحد نحن لا ناكل الغله ونسب المله ولا نزور الحقائق ان اصغر طفل في صحراء الجزائر عنده كرامه لو وزعها علي مصر لحدث فيضان كرامه كفيضان النيل تعيش الجزائر ارض الكرامه

  18. أمينة الجزائرية 17/11/2009 21:36 -

    و يا جزائريين لا تردو على المصريين النو راح يسقط المستوى الى مستواهم لأنهم تافهين

  19. أمينة الجزائرية 17/11/2009 21:34 -

    في السودان ان شاء الله راح تربح الجزائر بادن الله ما عاد يهمنا الفوز قدر التأر في السودان راح تصير مجزرة يا مصريين الي بيخاف على أخوه أو ابن أو ………. لا يبعتو على السودان نصيحة من جزائرية حرة لأنهم راح يدفعو ثمن كل قطرة دم جزائري سقطة في مصرائيل ان شاء الله 123 تحيا الجزائر

  20. أمينة الجزائرية 17/11/2009 21:33 -

    أما بنسبة للأخ اليبي أشكرك كتير على كلامك الحلو

  21. برنس مصر 17/11/2009 21:22 -

    ياعادل باشا بعد ضرب العراق اول دولة هرت على نفسها وقالت انا عندى نووى وسلمته للامريكان كانت ليبيا حتى العالم الباكستانى فتنوا عليه على الرغم من ان اللى كان عندكم عبارة عن نواة البلح بس خفت من اى حاجة اسمها نوى 00امانة ياشيخ الله يهديك يابتوع دولة اسراطين مش ده كان اقتراحكم يا أخى ياريت نتعلم سياسة قبل اللت والعجن اللى مافيهوش فايدة الله يهيدك بلاش والمفروض انك كنت خارج الموضوع اصلا ايه اللى دخلك 00ولكن نقول ايه فيه ناس كدال ماتفهمش الا لما حد يبهدلها 00فوق يابنى وقبل ماتذكر اسم مصر تكون على وضوء وحافى القدمين

  22. عادل ليبيا 17/11/2009 19:51 -

    يا برنس[افندي] ليبيا لم تذكر في القران ولكنها من اكثر بلاد العالم حفظ له والجوائز القرانيه تشهد بذلك اما عن رعاه الغنم فيشرفنا ذلك وبخاصه انها كانت حرفه الانبياء ومنهم محمد [تحب نرعاك] اما عن البربر فيشرفنا ان نكون كذلك حيث ان منهم شيشنق الذى حكمتكم اسرته اكثر من150 عام واقرء ثاريخك لتعرف ذلك

  23. الاخ الجزائرى انتم كنتم فين وغزة تحترق   اقلك كنتم متابعين اخبار فرنسا

  24. برنس مصر 17/11/2009 19:37 -

    تسلم ياعدول ياغالى ..وبالنسبة للأخ عادل الجزائرى أحب اعرفك انت وكل من يتشدق بالكلام عن فلسطين وغزة بأنكم لاتفقهون شئ نهائى لاعن وفلسطين ولا عن القضية واذا كنت لاتعلم فالافضل تسكت ويكفى انك تعرف ان كل اللقاءات للمصالحة بين الفلسطينين انفسهم لاتتم الا بمصر ولقاءات المفاوضات لاتتم الا بمصر وتحت اشراف مصر وهذا لأن الفلسطينين يعلمون جيدا من هى مصر واهمية دورها لهم ولايوجد دولة تحمل هم القضية مثل مصر اما اذا كان هناك بعض القلة القليلة من الفلسطينين يهجمون على مصر فهم كأمثالك لايعرفون شئ حتى انهم يقتتلون داخليا وقبل أن تسألنى عن احتراق غزة اسألوا أنفسكم ماذا فعلتم انتم أم هى عنترية الكلام من بعد اعلم ياهذا أنه لولا تدخل مصر لكان الأمر أعظم من ذلك وفتح المعابر لن يحل القضية بل ستزيد عدد اللآجئين ويخلوا الجو أمام الصهاينة للسيطرة على كل فلسطين ويارب تكون فهمت عربى ياأبو ثقافة فرنساوى

  25. البرنس 17/11/2009 19:37 -

    مصر مذكوره في القران الكريم وقال عنها رسول اللة ان فيها خير جنود الارض واهلها في رباط الي يوم الدين و الكلام دا يعرفة كل المسلمين ممكن تكونو ماتعرفو الكلام دا لانكم ………………… مصر هي مصر رغم انف الحاقدين

  26. عادل الجزائري 17/11/2009 18:23 -

    يا احمق مصر ليس برنس قبط ما هذه الشجاعة والبلاغة في الكلام التي لم تضهر عند ماكانت غز تحترق

  27. عادل 17/11/2009 17:04 -

    تسلم وتعيش يابرنس مصر . جبت من الآخر ولخصت الموضوع كله

  28. برنس مصر 17/11/2009 16:01 -

    اولا الليبى اللى مايعرف حتى ي**** *** يتنيل يسكت وبلاش نقلب الماضى وخلليها مستورة احسن وانتى ياللى عايزاها حرب مش هتاخدوا معانا ربع ساعة يكون الأعز فيكم أذل واياكم تنسوا انفسكم انتم امام مصر يا *** يا *** واللى مايعرف مصر يبقى مش انسان وحرام نكلم **** او نرد عليهم وآخركم تسرحوا بغنم فى الصحراء ياغجر مخلوط بالنور والبربر ( النور بفتح الواو ) واميلى لكل متعفن ناسى نفسه انا مستعد اعلمه بالصور والتواريخ [email protected]

  29. جزائرية وافتخر 17/11/2009 15:10 -

    ههههههههههه والله كلامك سكر يا عادل

  30. عادل ليبيا 17/11/2009 13:52 -

    صدقني هذا ليس الدكتور سمير صبري بل [الثور سمير عبري]

أضف تعليقاً