فنان الراي الجزائري الشاب مامي

فنان الراي الجزائري الشاب مامي

تصوير الشاب مامي نائم في السجن ووصفه بالمجرم يثير غضبه

مصريات

كشف خالد لزبر محامي المطرب الجزائري الشاب مامي أنه أقام دعوى “سب وقذف” ضد مجلة فرنسية لقيامها بتصوير الشاب مامي في أثناء نومه بزنزانته بالسجن، ووصفه بالمجرم القابع في السجن وسط اللصوص وقطاع الطرق.

واعتبر محامي المطرب الجزائري أن الشاب مامي تعرض إلى مؤامرة حقيقية في السجن، بعد أن أقدم مصوّرون من مجلة “اونتر في” على تصويره نائما داخل زنزانته، والتشهير به وإهانته، بحسب صحيفة الشروق الجزائرية الـ5 من يناير/كانون الثاني.

وقال المحامي إنه حرك دعوى قضائية ضد المجلة في إحدى محاكم باريس بتهمة التشهير العلني والقذف والمساس بسمعة موكله الشاب مامي ، وكذلك اقتحام حياته الشخصية، ومصحوبة بادعاء مدني للمطالبة بحقوقه المادية والمعنوية.

وكشف أن الشاب مامي أبلغه أنه لم يشعر بتسلل المصورين في أثناء نومه لالتقاط تلك الصور، التي كان القصد من ورائها الانتقاص من قيمة مامي وإذلاله بعد الشهرة التي بلغها.

وأعرب الشاب مامي عن بالغ انزعاجه من الكلام المسيء الذي كتبته تلك المجلة الفرنسية في حقه، بعد أن وصفته “بالمجرم القابع في السجن وسط اللصوص وقطاع الطرق”.

وأكد لزبر أن مامي يقيم داخل غرفة بمفرده في ظروف مناسبة بمربع الشخصيات المهمة بسجن “لاسونتي”؛ حيث تتوفر لديه جميع وسائل الاتصال من هاتف وجهاز تلفزيون وراديو.. ولذلك فهو غير معزول عن العالم الخارجي وأصدقائه، ولا علاقة له أبدا باللصوص أو المنحرفين مثلما ادعت المجلة الفرنسية.

عنصرية فرنسية

وشدد على أن موقف المجلة الفرنسية من المطرب الجزائري الشاب مامي  الملقب بـ”أمير الراي” يأتي في سياق تحامل الفرنسيين على الجزائريين والمسلمين، موضحا ذلك بالقول “أرى بأن ما يتعرض له مامي -ذو الأصل الجزائري- ما كان ليحدث لنجم من نجوم فرنسا ممن ارتكبوا جرائم قتل بشعة، لكن القضاء الفرنسي برأهم لأنهم لا يحملون اسم “محمد”، وتسري في عروقهم الدماء الفرنسية”.

ووصف لزبر ما تعرض له مامي “بالمؤامرة التي تستهدفه في سجنه، ويرغب مدبروها في تدميره وشله وتحطيم مشواره الفني الكبير، ومؤكدا أن مامي لا يزال مصمما على استكمال مشواره الفني ولن يدع مجالا لأي طرف كان بأن يقتل طموحه الذي لا يزال جارفا وساعيا إلى نجاح أكثر وشهرة أكبر.

وعما روجته بعض الصحف الفرنسية من أخبار حول تدخّل رئاسة الجمهورية  في الجزائر لأجل الشاب مامي، بدفع غرامة مالية لإخراجه من سجنه أو تقليص مدته، وصف لزبر ما قيل “بالكلام الفارغ، الذي لا يعدو أن يكون شائعات تغذي بها بعض الصحف صفحاتها”.

وأوضح أن القانون لا يسمح بتدخل رئاسة الجزائر في مثل هذه القضايا، والطرف الوحيد الذي يمكنه إخراج الشاب مامي مما هو فيه هو رئيس الجمهورية الفرنسية بعفوه الرئاسي.

كانت محكمة فرنسية قد حكمت على نجم الراي الفرنسي الجزائري الشاب مامي بالسجن خمس سنوات في فرنسا؛ لإدانته بمحاولة إجهاض صديقته السابقة بالقوة. وحكم على وكيل أعماله السابق ميشال ليفي الذي وصفته محكمة جنايات بوبيني شمال باريس بالمنظم والمحرض على أعمال العنف هذه بالسجن لأربع سنوات.

واعترف الشاب مامي أمام المحكمة بأنه ارتكب بالفعل خطأ، نتيجة وقوعه ضحية لخداع المقربين منه، مشيرا إلى أنه لم يدرك خطورة ما قام به إلا في اليوم التالي من محاولة الإجهاض.

اخبار ومواضيع ذات صلة:

تصوير الشاب مامي نائم في السجن ووصفه بالمجرم يثير غضبه

50 comments
  1. الشاب مامي أنا أحبك، ونصلي الى الله دائما بالنسبة لك أنا في صلاتي الغجر البرازيل

  2. سميرة 14/08/2010 22:33 -

    انا متزوجة مند 1999 و اعشقك و اعشق اغانيك و خاصة خلوني نبكي و نصادي

  3. شعب ال7 مليار شهيد اعقلو 07/02/2010 22:54 -

    الشاب مامي مصل كل الجزائريين يعتبرون فرنسا هي امهم ولا يتكلمون بالعربيه حتي اسم الجزائر لا ينطقونه يالعربيه ومامي ابتعد عن الدين وفعل هذا وهذا عمل اجرامي مصل كل الجزائريين ذوي الميول الاجراميه

    مصر هي ام الدنبا وصاحبة العقول واقتكر يا ليبي ان العرب الاربعه اصحاب نوبل هم مصريين

  4. علاء المصري 19/01/2010 12:47 -

    يا اخونى صلوا على النبى بقى وكل اللى معاه كلمة كويسة يقلها واللى مشمعاه يسكت
    احنا فاول والاخر اخوان وعرب ومسلمين وحرام التقطيع دو كلة والله الناس كلها بتضحك علينا

  5. أمين 10/01/2010 21:31 -

    ممكن أنا كمان أعقدك وخليك تتلفت حواليك .لكن حطلع كبير ومش حرد عليك نهائيا بعد اليوم .. من حقك أن تغضب ولكن ليس من حقك .  أن تسىء الى الآخرين . فيا ريت سيادتكم تتجنبنى .يكفينى أنى عارفك كويس وعارف بيئتك وعارف أخلاقك  وسأحتفظ بمعرفتى لنفسى ..وباااااااااى يا فنوكة .

  6. الفنك...الليبي 10/01/2010 11:49 -

    الحمد لله لم اصل الي مستواك من الاسفاف وانت تعرف جيدا اني قادر علي اخراسك………ولكن بهذا المستوي سامحني لا اقدر …..الا ان اكون بمستواي حتي في الرد…….من السهل ان امسح بكرامتك الارض دون ان استعمل عبارات……لا تقدر انت نفسك ان تقولها امام اخوتك وامك ……اليس في الموقع من هم مثيل اخوتك او امك ……حسن من ألفاضك…..واشتم زي منت عايز وبلاش من الاسلوب الواطي؟؟؟!!!!! استغرب من الموقع تركه بالتعبير بهذا الاسفاف؟؟؟!!!

  7. أمين 09/01/2010 21:45 -

    ياراجل يا نص كم وصف زراير من ورا انا بتاع النميمة وحشرى زيك فى مثل مصرى أظنك عارفه علشان بتاع حوارى بيقول ايه ” حاسب من القحبة لتلهيك وتجيب اللى فيها فيك ” مش غريبة عليك ما انت أبو الكدب والنفاق .هو انت وراك حاجة الا النميمة .ان شاء الله أول ما حتتحاسب .زبانية جهنم حيشدوك من لسانك الزفر . خليك راجل مرة فى حياتك البائسة اليائسة .وسيبك بقى من شغل النسوان  لتنقلب ومش حتلاقى حد يلمك . ههههههههههههههه. الى الحاقدين الجهله ههههههههه

  8. الفنك...الليبي 09/01/2010 19:25 -

    صحيح يابو النميمه ……..دماغك بيفوت رسمي…ده لو فيه دماغ اصلا……هيافه اهيف من الهيافه نفسها …..تعرف انت لو الهيافه والغتاته معديين يقولو ايه الهايف ده……………هههههههههههههههههههههههههه

  9. أمين 09/01/2010 17:34 -

    عندك عروسة من ليبيا عانس وبتدور لها على عريس . طب ما تقول كده من بدرى .أبعتها يا عم فى طرد داخل زكيبة وان شاء الله حنوجد لها حانوتى أعمى وأطرش وأخرس يقوم بالازم …شايفك بتتطلع على أحصائيات وعلى ما يتصل بالمصريين طب شوف آخر احصائية  لأغنى ناس فى العالم .فيها كام مصرى .وبعدين عمر المصريين مكانوا فقراء .وعمر ما فى مصرى مات من الجوع .بتتكلم عن الثروة وتوزيعها وكلام الشيوعيين الخايب الحاقد الناقم على الرأسمالية وعلى شعارات زائفة شبعنا منها سنين طويلة .عمر الشعارات مبتأكل عيش ولا بتسعد ناس .ويوم ما ليبيا يصل عددها لعددنا حتاكلوا حشاش الأرض .الظاهر انك وزير العمل ولا الشئون الأجتماعية فى ليبيا .وعمال تخطط لغيرك أفلاطون عصرك وأوانك .بقولك ايه يا لمعة الليبى أنا تعبت مع أهلك وكفايه كده ومن غير سلامغور.

  10. الفنك...الليبي 09/01/2010 09:54 -

    السيده امينه الجزائريه……المصريين عادتا يحبون ان يتحدثو بطريقه فيها دلع مع من يتكلمو معه قد تحمل الموده او كسر الحدود في الكلام ……واحيانا التصغير من من امامه….. وهذا اسلوب عادي عندهم…….في المخاطبه يختصرون اسماء من امامهم ويدلعوه اشياء ليست موجوده عندنا …….لا تزعلين من محمد…..الاسمراني ابن النوبه فورارد ان يتحدث اي احد معه ويقله يا حماده لو يا ابو حميد ويدلع محمود بحمو ومصطفي بدرش ويوسف بجو وابراهيم بابوخليل ……..وهكذا

  11. الفنك...الليبي 09/01/2010 09:44 -

    اعرف ان في مصر اغنياء كثيرين جدا واغني من ان يتصور اي حد بس اغنياء الان ليسم اغنياء………..عمر الغني ما كان بالفلوس الغني الان غني حرب وليس غني نفس ……من اسهل ما يكون يكسب ويخسر ويفلس….ويصرف بلا مبادي ……لو وزع اغنياء مصر نقودهم علي الشعب المصري لهاجر الاوربيين الي مصر والمقصود ليس التوزيع المنح بلا عمل بل اتاحه فرصه العمل من توظيف او اعمال حره المصري عموما بطبعه يحب التحديات…….لا اتخيل كيف يستطيع شاب مصري من عائله مستوره ان يتزوج بطريقه عاديه…..شي يكاد يكون مستحيل …….. ان لم يكن المستحيل نفسه

  12. بلدى أم الدنيا 09/01/2010 03:50 -

    يا فنك عمرنا ما حقدنا على حد وانت عارف ان كتير معظم المصرين بخير وعندهم اللى يسدو بيه عين الشمس وامفروض اننا هنا للمناقشه فقط مش للاستعراض لو كان للاستعراض فقسما بالله لاعقدك انا قلتلك قبل كده انا عندى من امثالك كتتتتتتتتتتتتتير اوى بس عمرى ما قلت انا عندى وعندى قلتلك قبل كده اللى ربنا كرمه لازم يكرم اخلاقه

  13. بلدى أم الدنيا 09/01/2010 03:39 -

    فنك الله يخليك من ضمن التبرعات بتعتك كان فى بيتزا وكنتاكى اصل نفسى فيهم اوى وبالمره الله يخليك عايزه علبه بامبرز للواد ابنى والنبى يا خويا ايدى اتقطعت من غسل الكوافيل الله يلعن الجواز وسنينه وانت يا فنك مش كنت قلت من الاول انك بتفرق تبرعات معلش يا خوى اللى ما يعرفك يجهلك ما تنساش بقى طلباتى وجيبلى معاهم مج عليه حمار عشان افتكرك دايما شكرا يا باشا يا استاد فنك بيه

  14. أمينة الجزائرية 09/01/2010 02:02 -

    والله أنت يا Mohamed شكلك تشبه البنات يا مونمون دي أختك أو صديقتك يا ………………

  15. الفنك...الليبي 09/01/2010 00:37 -

    انا حبيت اوريكم ان العرب والاجانب حتي لما بيتعلمو عندكم بيقدمو مساعدات…….متقدروش انتم المصريين تعملوها……جميع اصحابي عندنا شهدات معتمده من اليونسيف……فرع مصر للمجهودات والتبرعات اللي كنا نقدمها لها عن طريق بيع موادها من اطباق تذكاريه واكواب وتشيرتات وكروت واجندات ولم نكن ناخد نسبه علي المبيعات ………علي عكس بعض الناس ومنهم الان في اماكن مرموقه في بلدك……ولن اذكر اسمائهم حفاظ علي الزماله وهذا حقهم التنشيطي ولكن بالنسبه للاجانب لم يكن احد ياخد نسبته نهائيا.

  16. الفنك...الليبي 09/01/2010 00:25 -

    اتوقع منكم رد اكثر من ذلك……لانكم حاسدين …..علشان كده ربنا فاقركم……ومضيق نعمته عليكم…..انا لم اعرف علي شخصي…..والكلام اللي قلته كله حصل واكثر من كده…..كنا في جمعيه موجوده في بلدك كلنا اجانب وقليل من الاخوه المصريين وغير منتضمين لانهم يفضلو ان يتفسحو خارج مصر…. من نيجيريا والسعوديه وسلطنه عمان والاردن والكويت وقطر وواحد فقط والدته مصريه وابوه الماني بنسب متفاوته اكثر الجمعيه من ليبيا ونيجيريا ومش حنقولك عملنا ايه ولا المساعدات اللي قدمنها لطلبه ومرضي …..وعملنا رحلات في جميع محافظات كل صيف وكل اجازه نصف السنه…ودخلت اماكن انت نفسك المصري مدخلتهاش وتقرف تدخلها…….وركبنا القطره واخدنها علي الرجلين وفي عربيات ليموزين……وواخد ميداليات من الهلال المصري و الكشافه وجمعيات مسيحيه مش حذكرهالك بس اشهرها الفرهفن……..يا ابني ويا بنتي انتم مصريين اسم فقط ومتعرفوش مصر وعمركم ما حتعرفوها……………قولولي علي نشاط واحد اجتماعي تبع………………. نادي صيفي او جمعيه اهليه او اسره في الكليه او مساعده شلليه انتم ناس جوفاء ….قالو امن قله يا رسول الله قال بل كثره ولكن كغتاء السيل …………………..للاسف حتي نشاط الجمعيات الذي اتابعه كله فشخرينه ومنظره ……………. زي موائد الرحمن بتاع رمضان لا توجد واحده لوجه الله الا من رحم ربي………..

  17. أمين 08/01/2010 23:28 -

      
                                                  بسم الله الرحمن الرحيم
    يا أيها الذين آمنوا لا تبطلوا صدقاتكم بالمن والأذى كالذى ينفق ماله رئاء الناس ولا يؤمن بالله واليوم الآخر فمثله كمثل صفوان عليه تراب فأصابه وابل فتركه صلدا لا يقدرون على شىء مما كسبوا والله لا يهدى القوم الكافرين ( البقرة 264 )
    يا فنك يا جربوع يا شحات يا أبو شبشب فرده وفرده .يا كذاب ..فاقد الشىء  يعطيه .هو انت أصلا لاقى تاكل  كتك خيبة بالويبة يا هلفوت .هو فى انسان صالح يعطى صدقة بعدين يفاخر بيها ..أشمعنى المصريين بالذات الى حضرتك بتتكرم وتشحتهم تيجى ازاى وانت مصر والمصريين عاملين ليك مرض نفسى وعصبى وبقى عندك شيزوفرانيا مستحكمة بسببهم وكل ده عملته وانت طالب طب بعد ما كبرت وبقيت *** ببردعة والله يرحمه والدك ..بلاش مش حعيب عليه ..قد يكون انسان محترم وخلف *** .والله يرحمه ..لما تنخع يأبو لمعة الليبى خلى النخعة محبوكة وتتقبل .الواد بيقول ريعان شبابى وانت أصلا مريت بمرحلة الشباب ههههههههههه  يا شباب .

  18. بلدى أم الدنيا 08/01/2010 23:23 -

    الله الله يا فنك قول كمان وحيات الله ما انى قدره من كتر الضحك الله يخرب بيت اللى يزعلك يا شيخ يظهر عليك بتموت فى الفيشار اوه سورى قصدى البوب كورن ما انت غنى مش هتفهم الفيشار

  19. الفنك...الليبي 08/01/2010 14:22 -

    لولا خوفي من ان لا يحسب لي أجري ……..لأخبرتك علي عدد من العيادات التابعه لمساجد ……..في مصرك المحروسه وبالاسماء والعناوين واسماء الدكاتره ………………التي اشترت معي بما رزقنا الله به من فضل من …………..كراسي اسنان و مختبارات تحاليل ومعدات اشفائيه…..وعدد الملابس التي كنت اخدها قماش واذهب الي المصانع واخيطها جلاليب نسائي ورجالي…… بواقع اثنين صيفي واثنين شتوي لكل شخص …….واذهب الي المتخلفين عقليا و المصلبين بالجذام في الجبل ……..في مصر المحروسه لدرجه ان اصدقائي من المصريين والاجانب ………كانو يخافو ان اعدى من المجذومين ويخافو ان يصطحبوني …….قد يكون بعض الاخوه المصريين عرفني وهم نادرون جدا لاني كنت افعل هذا في اضيق الاشخاص الذين يعرفون اني المصدر وكنت افعل كل هذا وانا طالب في ريعان شبابي من الاعدادي والثانوي بمساعده من والدي يرحمه الله….واتمني ان يكون هذا في ميزان حسناته وحسناتي وحسنات من ساعدنا بجهده او وقته …….هذا جزء بسيط مما تربيت عليه من والدي والي الان……باذن الله مستمرين فيه ويرزقنا الله علي قدر عطائنا …………سبحان الله ما نقص مال من صدقه..

  20. الفنك...الليبي 08/01/2010 10:11 -

    معلش برضه الجوع و الحسد والطمع ……………….طاحنكم ومتصدقوش اي حاجه…………….. ومش مطلوب منكم تصدقوا …..حتي ان الحسد فيما بينكم يقولون ………………ان كافور الاخشيدي امر ان يحضرو له اطمع واحد واحسد واحد في المحروسه ……………وعند قدومه اليه قال لهم سأمنح كل منكم عطيا……………….. ولكن بشرط سوف امنح ثاني طالب ضعف الذي يطلب الاول…………. فاخذ كل من الاخر يطلب منه الطلب الاولا ……….لكي يطلب هو الثاني ويأخد ضعفه ودب بينهم خلاف………….. حثي قطع صوت الاخشيدي شجارهم وقال لهم لو مش حتطلبو الان……………….. سالغي العرض فصرخ الحسود سيدي انا ساطلب ؟؟؟!!!!!!! ففرح الطماع وابتسم فامر الاخشيدي الحسود ان يخبره عن طلبه؟؟؟؟ فطلب الحسود من كافور الاخشيدي ان يفقع له عين من عينيه!!!! صرخ الطماع وسقط علي للارض …………وضحك كافور الاخشيدي وامر بتنفيد الطلب…. وفقع للحسود عين وفقع للطماع عيناه الاثنين………وهاكذا….. انتم بين طماع وحسود….لكننا نشكر ونحمد ونعطي حق الله فيبارك الله لنا في رزقنا…..والحمد لله……ونداوم علي شكره فيزيدنا…….ونعطي مما منحنا فيرده اضعاف مضاعفه…. و الحمد لله.

  21. بلدى أم الدنيا 08/01/2010 02:47 -

    اهلين امين معلش خليه يمعر شويه علينا ما احنا مستحملين رخمته وغلسته الحين شهرين مو مشكله لما نعدى له هدا مريض والمفروض نشفق عليه واهو برده مسلينا وزى ما قلتلك قبل كده الواحد بيكون تعبان طول اليوم وباليل بنقعد نتسلى عليه تعرف يا امين اليوم ما اشوف الفنك على الموقع واحس روحى زى العرب بدون ؟ انت عارف الباقى

  22. بلدى أم الدنيا 07/01/2010 23:44 -

    كمان جنسيات اخرى يخرب بيت مطنك ههههههههههههههههههههههههههه نخااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااع

  23. أمين 07/01/2010 16:12 -

    أبو لمعة المصرى تلميذ تلميذك يا منافق .عارفة يا بلدى أم الدنيا الناس اللى بيكذب ويقول شغالين عنده دا لو صحيح ولكن ده انسان كداب ومنافق بيفلوه من القمل والبراغيت ومش ملاحقين يموتوا ايه ولا ايه .. الجربوع ده الواطى عايز يتشبه بينا طب ازاى يكون فنك رمرام يتساوى بالشوات والبكوات تيجي ازاى أفهم …… يا راجل كبيركم ساكن فى خيبة . ووكستكم بالويبة ……. بعدين أزاى واحد صحراوى مقشف مبيستحماش الا من العيد للعيد يبقى باشا أزاى ؟  ….. محمد حبيبى ..صباح الورد على عيونك وعلى أسوان وناس أسوان علشان خاطرى فوت شوية للى مش عايز اذكر أسمها لتاخد مقلب فى نفسها . معلش احنا كبار وخلينا كبار .

  24. الفنك...الليبي 07/01/2010 11:14 -

    انا لم اقل اني عندي 40 عامل انا حسبت المصريين فقط ولم احسب بقيه الجنسيات.

  25. بلدى أم الدنيا 07/01/2010 05:15 -

    انت يا حقود عندك 40 عامل بيشتغلوا عندك اشك عايز تفهمنا يا ولداه انك رجل اعمال كبير وكل اللى بيشتغلوا عندك عبيد بس من المصرين يا ترى معاك كام عبد يخلى باله منك لما ترجعى من المدرسه يا ننه اللى معاه ما بيقلش واللى بيقول ما عندوش وانت واد فنجرى بق على الفاضى على فكره والله العظيم انك مريض لازم تتعالج

  26. والنبي يامومنون تقولي لوفاء بتجيبي خفه العقل وتقل الدم من فين!!!!!!!!!!!!!!!! لحسن الاموره هاتموت وتعرف ,,, طب اقولك انا يا وفاء …..
    مومنون لما حد عندهم يحب يدلع مومنون بيندهولها بيفنيك البرك

    هههههههههههه مش نكته بايخه والبني,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,بس تقبا ابوخ لو عندك نفس اسم الدلع

  27. انا ايضا متعجب يامونمون ( أمينة الجزائرية) انك متعجب مش متعجبه طب حصل دا امتي,,,, لاحول الله ….الوحده كده تصحي تلاقي نفسها بورعي !!!!!!!! مش كونتي مونمون !!!! طب ياريت ماتكلي سمك ولا بيض

  28. الفنك...الليبي 07/01/2010 01:32 -

    بك ايه يا ابو بك لو انت بك انا باشا……صحيح اذا لم تستحي افعل ما شأت………الحمد الله ربي رازقني ومعيش اكثر من 40 رب عائله مصريه صحيح شغالين عندي بس اعاملهم معامله الاصدقاء والله بعقد الهاء ديما بيقولولي اللي زيك في مصر ميبصلناش خالص ولا يعبرنا ولا نستجري حتي نتكلم معاه وهم مصريين رجاله بصحيح رغم سن العديد منهم الصغار …….صدقني ظفر اصغر واحد فيهم ببور توفيق بتاعك كلها……….ناس رجاله من بني سويف والمنيا واسيوط وقنا تواضع الليبيين وتساهلهم طمع فيهم اشكالك.

  29. أمين 07/01/2010 00:56 -

    بتقول اللى زى بيمسح جوخ ليك يا أهطل .انت فاكر نفسك مين ده انت ريحتك نتنة وتتشم من الف ميل عينا لا بمقياس. فنك أكال رمم .أنا أمين بك أعبرك يخرب بيتك يا **** أكيد شارب منقوع صرم ومحلى برجل معزة .الرجال نامت والنصاص قامت .القيامة حتقوم يا عالم ..عبد وضيع بيساوى رأسه بالحسيب النسيب. أكيد اتجننت .الله ينتقم منه المؤتمرات التصفيقية التهليلية لحست دماغك ولسعت مخك . ابعد عنا لتعدينا بانفلونزا  المعيز يافنك .. فنك ..فنك ……. 

  30. بلدى أم الدنيا 06/01/2010 23:36 -

    احنا بنلف وراك ونمسحلك جوج يا معفن انا عندى من اشكالك كتير اوى ولو اللى زيك عندى ما رضاش يمسح لى السباط فاهم يعنى ايه السباط طبعا انك بتجعجع على الفاضى لانك انسان ضعيف كل حياتك هتافات وندب وعويل نفس الولايا اللى زيك فنجرى بق وبس عموما يا فنك ليك عندى وظيفه كويسه اوى بعد ما ربنا ياخد بيدك وتبطل تلمذه وتبقى راجل وتتطلع من ندب الحريم انا عارفه انى لو قلت الوظيفه ايه هيمحوها عموما هى فى شركه ثلج كبيره اكيد انت عارف هتشتغل ايه واللبيب بالاشاره يفهموا

  31. الفنك...الليبي 06/01/2010 20:44 -

    إقلع غماك يا تور وارفض تلف
    اكسر تروس الساقية واشتم وتف
    قال بس خطوة كمان .. وخطوة كمان ..
    يا اوصل نهاية السكة يا البير يجف
    عجبي!!…………..

    ما اناتش بتلعب ليه يا روح بابا؟
    ولا عسكري ولا لص في عصابـــــة
    إلعب أسد أو ديب رهيب أو غزال
    دي الدنيا في نهاية المطاف غابـــة
    ..وعجبي!! والله يا عم صلاح لوكنت عايش لمت غم مما تراه اعيننا وتسمعه اذاننا من عمايل اهل الكنانه.

  32. أمين 06/01/2010 20:22 -

    والله كل واحد حر فى تأمين بلاده .يعمل سور يعمل خابور يعمل أراجوز سور عار سور الصين العظيم .مهى مش حدودكم ولا بلادكم .ولو تقدروا تحموا حدود بلادكم من الأصوليين مش حتقدروا علشان بتوع كلام وحنجوريين ومهاطيل وجهلة وملعون أبو العروبة والقومية وفلسطين وحماس وفتح ولاد كلاب كلهم خونة ومع اللى يدفع ايرانى ماشى يهودى ماشى زفت الطين ماشى لكن يتحدوا ويتكتلوا ويحاربوا اليهود ويحرروا بلادهم لأ. المصريين هما اللى يحاربوا المصريين هما اللى يغوروا فى ستين داهية المصريين هما اللى يضيعو مستقبل شبابهم علشان الناس الأمعه العبط اللى باعوا قضيتهم .فين المقاومة فين العمليات الفدائية اللى كنا كل خمس دقائق نسمع مرشات عسكرية وتم تدمير عجلة بثلاث عجلات ونملة اتعثرت فى لغم انفجر فى حمار .فوقوا حنعمل السور لحماية اراضينا من الهمج والمتآمرين علينا .لن نضحى بأبنائنا فى سبيل نصابين قتلة مأجورين .نحن خير جنود الأرض .ولكننا لن نلدغ من الجحر مرتين كفايانا كلام لا يودى ولا يجيب .مصر غصب عن الجميع أم الدنيا .يا أم سحلول .مصر كنانة الله فى أرضة .وأفهموا اللى انتم عاوزين تفهموه معدناش نعمل حساب لناس غجر معندهمش أدب ولا انتماء حتى لبلادهم مصر غنية برجالها ونساءها مش أحنا واحده ست تحركنا وتتريق علينا تروح تشوف ناسها ومجتمعها الواطى واللى هى عنوانه ..كفرنا بكم يا خونة يا جرابيع يا منحطين .ملعون ابو اللى يسبنا ويسب بلدنا .واللى لا عاش ولا كان.

  33. في الحقيقة ان الشاب مامي اخطئ بلإبتعاده عن تعاليم ديننا الحنيف لكن كان لازم يطلب سرية الموظوع لانه شخصي ويطالب بدفع كفالة مقابل سجنه

  34. أمينة الجزائرية 06/01/2010 14:28 -

    الله اكبر هذا هو حال ام الدنيا انا متعجب لماذا لا يقوم المصريين بالمطالبة باسترجاع كرامتهم من مبارك اليس بناء هاذا الجدار جعل ام الدنيا ام……. الفاهم يفهم

  35. الفنك...الليبي 06/01/2010 09:03 -

    يا عم امين انا لما كنت في مصر كان اشكالك انت وام اقويق بيلفو جنبي ويمسحو جوخ…….. ومكنتش بعبرهم….. مصر بعد ان باعت المساعدات الي اعضاء القافله تريد ان تحتجزها اخر سياسات النصب وهم يطلبون ان تدخل من مدخل العوجه وهي كلها عباره عن العاب اطفال ومواد غذائيه…….سيسجل هذا في ثاريخ مصر الاسود…..سبق ان فعلو هذا في المعونات التي قدمتها دوله قطر حاويه ادويه وضعت في الميناء يومين بلا كهرباء الي ان فسدت…..بعدين فتحو عليها وقالو انها غير ………….صالحه للاستخدام الادمي ……………….. ادخلت قطر المعونات الاخري عن طريق بني صهيون…اصدقاء ليبيين دكاتره واصحاب اعمال ليبيين متبرعين في الهلال الاحمر ……ابلغوني ان الرشوه و المعامله القذره………… موجوده حتي سابقا ………………وانهم طلبو منهم ان تقوم مصر باستلام المعونات ولكنهم رفضو …………….عيزين يلهطو ويسرقو كل حاجه لا شفقه ولا رحمه؟؟؟؟؟؟………….!!!!!!!!

  36. ويافنك وانفرض ان احنا مبنساعدش غزه ولو انكم طبعا متعرفوش تعملوا نص اللى احنا بنعملوا ولنفرض اننا غلط اوكى طب متساعدهم انت واللى زيك ولا فالحيين بس تجيبوا اللوم على مصر وانتم اعديين حاطيين رجل على رجل ماشى ورونا ياعرب ازاى هتساعدوا غزه واللى مش عارف هنوصفلوا من عالخريطه ويتفضل يقدم مساعداتو جاتم نيله عماليين تتكلموا وخلاص

  37. انا نفسى افهم الليبى ده مفقوع مننا ومحروق مننا اوى كده ليه دلوقتى ده خبر مكتوب مصر مالها بتهاجموها ليه مالخبر مكتوب فى الصحف وعلى الانترنت وكل الناس شافوه وقرأته اشمعنا مصر اللى بتهاجموها يعنى وكمان ده مش جديد عليكم القذائر من اصغرهم لاكبرهم مجرميين والاجرام بيجرى فى دمهم عادى يعنى عرفنا ده وكمان ده واحد اخطأ ولازم يتعاقب وياليبى ابقى خلى اغانيه تنفعك جاتك نيله الا الواحد مايعرفلوا حتى اغنيه واحده انتم لو ادامكم مصر دى اسود كده وقدامكم بلد تانيه شوية فران هتختاروا الفران مشكلتكم بجد انكم لو شايفيين اننا صح بردو مش هتصدقونا لانكم سودتم قلوبكم اوى ومش عاووزيين تصدقوا اى حاجه صح احنا بنكتبها او بنعملها وعامة جريدة 0000 القذائريه دى طول عمرها من يومها وهى عامله شعلله بين العرب والله الواحد ماكان بيسمع عنها خليها تنفعكم ده السجون الفرنسيه مليانه قذائريين اكتر ما مليانه من ولاد بلدها جاتك نيله بقيتوا فورجع للعالم سلامى لكل المصريين برعاية قهوة المصريين

  38. أمين 06/01/2010 02:40 -

    بلدى أم الدنيا روقى أحنا رجاله متخافيش نقدر نرد على أى واحد يقل أدبه وانت طبعا شفتى المقاله اللى عريت فيها بلده .والله دى ناس حثالة والفنك مساح جوخ تخيلى الناس المتعلمة عندهم ومعاها شهادات علميه نفتخر بيها بيتركوهم جنب الحيط ويخلوا رؤساؤهم فى العمل جهال معهمش شهادات .بس يعرفوا يصقفوا ويهتفوا لفارس بنى خيبان وأعضاء فى المؤتمرات الشعبية وخبيتهم قوية . أسالى أبلة ذكية عن الفنك الرزية حتقولك ده داهية مستخبية . شفتى يا بلدى.. الفنك كان فى مصر بيركب الأتوبيس 170 هو اللى بيقول . والآن بيقول عنده عربيه بسواق. تيجى ازاى واحد زرايبى عايز يعمل باشا زينا طب ازاى أحنا بكوات وبشوات وولاد أصول لكن انت قادم من المجهول .وفيه عقول وفى عجول .

  39. بلدى أم الدنيا 06/01/2010 01:44 -

    للفنك الغبى الحقود انت وشويه التفهين اللى حوليك احنا لو كتبنا ان فى الجرائر الملايكه برده هتجمونا امشوا من على مواقعنا يا نحله لا عايزاكى تقرصينى ولا عايزه منك عسل كفايه بقى ايه ده انتم ما بتخلاصوش ابدا وانت يا مساح الجوخ يا ام ستيتا العمشه لما نفسك شويه يا وليه اتكلم عن عيدكم عن الثوره عن القذافى عن الاغنام عن الغل عن الحقد عن الكراهيه والنفاق اضنك اكبر منافق على وجه الارض مش لاقى غير مصر والمصرين قدامك يا ابو صرم اضنك عارف يعنى ايه صرم للاسف معظم اللى بكتبه ما بينزلش والا كنت بالبلدى كده عرفتك الا زيك بيتقال عليه ايه عند بلد الرجال مش النسوان اللى محشور ما بينهم

  40. أمين 06/01/2010 01:41 -

    اللهم لا شماته . ربنا يهون على الشاب مامى ويرجع أحسن مما كان .

  41. أمين 06/01/2010 01:37 -

    يا فنك بطل هيافة غزة موجودة يا حنجورى يا بياع كلام يا مهياص مش بتخريفك وهيافتك حتتحرر غزة وفلسطين فى قنوات شرعية كثيرة جدا تقدر أنت وبياعين الكلام تساعدوهم . اللى حيقول احنا بعيد ومش على الحدود واللى عمال يولول ويدعى علينا أسال حماس وأبو هنيه هم الذين يملكون الزمام فى غزة وغزة تحت سيطرة حماس واسرائيل عايزة تتعامل مع السلطة الشرعيةلفتح المعابر وقلنا لو حماس وضعت عشرة أفراد من فتح مع الأتحاد الأوروبى واسرائيل ستفتح كل المعابر وأنا كتبت مقالة موضحة الموضوع ده . من صحفى بجريدة الجمهورية المصرية وأنت شفته. مصر تقوم بجمع الفلسطينيين وظلت معاهم حتى اتفقوا على المصالحة يروح هنية ايران يأخد تعليماته من أسياده الفرس .بأنه مش موافق على أى شىء صادر من مصر ولكنه يوافق فى أى مكان وأى بلد آخر . يبقى ايه المطلوب مننا .يلعن أبو هنيه على أبو الفلسطينيين على أبو يجيب سيرة مصر بشىء رضى .يغوروا فى اى نصيبة تاخدهم وانشا الله يتفقوا مع الشيطان ولا مع الجن بس يتفقوا .ولعلمك يا بتاع الكلام مش حيتفقوا نهائيا مصالحهم ونهر المساعدات اللى بتتحط فى بنوك سويسرا بأسمهم .حيقف .والمشكلة كده بقرة حلوب .وآخر راحة لا حل لا مصالحة والاءات  المشهورين بيها كعرب ووديتنا فى ستين نصيبة .كفاية علينا .والنبى يا فنك روح دورلك على حاجة مفيده تشغلك بلاش خيابة والشاب مامى يا حنين انت عمل حاجة استوجبت الجزاء .ومش عيب ان الأنسان أخطاء .ولكن العيب تغيير مسميات الفعل .وبعدين حتبقى أغانيه فى قلبك طب أزاى وانت قلبك أسود حتهبب أغانى الراجل وحتوسخها .بعدين مصر مش أم حد وميشرفناش تكون أم ولا زوجة أب لأى حد . كفايه عليها ابنائها .
    ربنا أفرغ علينا صبرا وثبت أقدامنا وانصرنا على القوم الكافرين “البقرة الآية 250”.

  42. لا حول ولا قوة الا بالله انتوا يا المصريين لامنكم ولا كفاية شركم

  43. وفاء 06/01/2010 00:02 -

    امينة والله العظيم قتلتيني من الضحك زوجة اب يخرب عقلك منين بتلاقي هالكلام

  44. أمينة الجزائرية 05/01/2010 23:27 -

    يقال أن مصر أم الدنيا يعني أمنا و أم غزة و هي عملت فيها الشر لو كانت مصر زوجت أبونا كانت راح تعمل ايه ؟ أف اف أف من هده العروبة

  45. الفنك...الليبي 05/01/2010 22:55 -

    يا مصريين عار عليكم لا ترحمو ولا تخلو رحمه ربنا تنزل لا تريدون دخول المساعدات الي غزه……..فين المصريين …..لا حولا ولا قوه الا بالله …….انتم اشد من الكفره……تواطاء للسجود……عار علي كل مصري….

  46. الفنك...الليبي 05/01/2010 22:51 -

    الزيادات لزوم البرباجندا …….من يومهم وخدين علي الزياده والتلفيق.

  47. وفاء 05/01/2010 21:05 -

    طيب ماقلتو جريدة الشروق العربي هي سبب الفتنة طيب ليش بتقرؤوها وتاخدو منها اخبار على الاقل جيبو الخبر كما هو بدون مزايدات

  48. أمينة الجزائرية 05/01/2010 20:51 -

    ههههه هاد المقال موجود في جريدة الشروق الجزائرية لكن في هاد المنتدى العنوان فيه زيادات هههههههههه شو هاد

  49. الفنك...الليبي 05/01/2010 20:44 -

    سيبقي الشاب مامي في قلوبنا مهما قلتم …..ولولا انه مشهور ومهمه اخباره ولو كان في السجن ..ما تجرء الصحفيين وغامرو بالدخول والتصوير……….جميع نغماته واناته راسخه داخلنا..

أضف تعليقاً