حجب المواقع الاباحية

حجب المواقع الاباحية

قرار حجب المواقع الاباحية في مصر

كتبت ندى المصري:

مازالت اخبار قرار النائب العام المستشار عبد المجيد محمود لتنفيذ حكم المحكمة الادارية حول منع و حجب المواقع الاباحية على الانترنت في مصر، موضعاً للنقاش والتساؤل عن الكيفية التي يمكن بها تطبيق حجب المواقع الاباحية فعلياً وليس فقط نظرياً.

حيث أكد عدة خبراء في وزارة الاتصالات المصرية بان عملية حجب المواقع الاباحية عملية معقدة للغاية من الناحية التقنية الفنية، هذا عدا عن ان تكاليف الحجب باهظة قد تصل الى اكثر من 50 مليون دولار.

كما ان منع المواقع الاباحية لا يمكن ان يجري لمرة واحدة فقط، حيث يتطلب ذلك انشاء هيئة خاصة دائمة يعمل بها عشرات المهندسين والموظفين لمتابعة تنظيم حجب هذه المواقع الاباحية التي تتجدد وتتكاثر يومياً وباستمرار، وتلجأ لطرق كثيرة في التحايل على انظمة البروكسي والفلترة التي تعتمدها بعض الدول الخليجية القليلة فقط.

اضافة الى ان حجب المواقع الاباحية يتطلب انشاء انظمة بروكسي وسرفرات خوادم كبيرة لتخزين وفلترة تصفح المواقع، مما سينعكس سلباً على سرعة اداء الانترنت عامة لدى المستخدم وزيادة مستمرة بالكلفة المترتبة على ذلك.

إلا ان الاهم من ذلك كله هو عدم جدوى كل هذه الاجراءات بوجود مئات البرامج لتخطي حجب المواقع الاباحية وغير الاباحية على الانترنت، او ما يعرف ببرامج فك الحجب وكسر البروكسي وغالبيتها مجاني، وهناك منها ماهو مدفوع ومضمون الفعالية دائماً ويتم تركيبه لمرة واحدة فقط.

وتجارب الدول التي اعتمدت وما زالت نظام حجب المواقع بواسطة البروكسي اكبر دليل على فشل مثل هذه السياسة.

هذا واصدرت وزارة الاتصالات وتكنولوجيا المعلومات والجهاز القومي لتنظيم الاتصالات بياناً مساء امس اكدت فيه على ما جاء اعلاه وقالت بان حجب المواقع الاباحية يتطلب حصر كامل لهذه المواقع التي تقدر بالملايين وبانها مثارة عالمياً ولم يثبت ان نجحت بشكل تام باي دولة.

وذكرت وزارة الاتصالات في بيانها بانها قد قامت فعلا ومنذ عام 2009 بعدة اجراءات لتنفيد قرار حكم المحكمة، حيث كانت قد خاطبت الشركات التي تقدم خدمة الاتصال بالانترنت في مصر للبدء بعملية منع المواقع الاباحية و منع الستخدمين من الوصول اليها، غير ان هذه الشركات ابدت عن عدم قدرتها لتنفيذ قرار الحجب بشكل كامل ومضمون مؤكدة بانه من الاستحالة حجب المواقع الاباحية نهائياً.

واشارت الاوزارة في بيانها الى انه تم ارسال لجنة مؤلفة من عدة خبراء، مع وفد من بعض اعضاء مجلس الشعب المنحل السابق، الى احدى الدول العربية التي تطبق انظمة حجب المواقع الاباحية، وذلك للتعرف على تجاربها والاستفادة منها في هذا المجال لتطبيقه في مصر، غير ان اللجنة اكتشفت بان جميع هذه الدول لم تنجح في منع الوصول الى المواقع الاباحية بشكل كامل رغم انفاقها لعشرات الملايين على هذا الغرض.

كما اكد البيان بان وزارة الاتصالات تحترم احكام القضاء وشرعت بتفيذها وبانها مستمرة في البحث عن أنسب الطرق لحجب المواقع ومنع الوصول اليها باقصى درجة ممكنة.

واضاف البيان بانه هناك بديلاً بدأ تطبيقه في مصر ومنذ عدة سنوات، وهو ما يسمى بنظام “انترنت الاسرة”، وهي خدمة متاحة ومتوفرة مجاناً لدى جميع شركات تقديم خدمة الانترنت ويمكن بواسطته منع الدخول الى المواقع الاباحية، اضافة الى امكانية تتبع والتعرف على المواقع التي يدخلها الابناء من قبل الاباء ومراقبتهم.

اخيرا بقي ان نذكر بان هناك مئات من البرامج الي يمكن تنصيبها على الاجهزة لمنع وصول الاطفال الى المواقع الاباحية او الى اي مواقع غير مرغوب بها من قبل الاسرة.

كما يمكن عمل ذلك بدون برنامج وتجدون فيما يلي يوتيوب فيديو شرح كيفية حجب المواقع الإباحية بدون برنامج على مستوى جهاز واحد او جهاز الشبكة ككل.

يوتيوب شرح طريقة حجب المواقع الاباحية بدون برنامج

اخبار ومواضيع ذات صلة:

اخبار قرار حجب و منع المواقع الاباحية وجدوى تطبيقه في مصر اليوم

10 comments
  1. احمد 07/06/2013 20:47 -

    يارب المواقع الباحية تغلق لانة بدمر صحة الشباب ويارب سمحنى على مافعلت

  2. مجهول 02/04/2013 12:10 -

    بصراحة أداء الحكومة مشرف وخلاص حلينا مشكلة الغذاءوالقطارات اللى تخبط فى
     بعضها وفضينا لحل مشكلة البورن والهجص يا ناس أبوس ايديكم بلاش هبل وسخف نفكر بالعقل.
    الى سارة حسن أنا معجب جدا برأيك وياريت يكون عندنا كتير من العقليات المتفهمة للمتغيرات والتحديات التى تواجهنا

  3. SARA HASSAN 17/11/2012 23:12 -

    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    الاول انا عارفه ان كلامى مش هيعجبكم بس دا رأيئ
    انا اول مره ادخل اخبار عن طريق النت قولوا عليا بقا جاهله رجعيه متخلفه براحتكم
    انا بهنيكم بالقرار اللى اخدتوه دا 
    يعنى50مليون دولار لقفل المواقع اصل ماشاء الله الحزنه بتاعت البلد معمره اووى ومش عارفين نودى الفلوس دى فين
    وبكدا انتوا ياللى اتخدتوا القرار دا هتخلوا اللى كانوا بيتفرجوا واللى هيتفرجوا بيطلوا وخلاص برافو عليكم 
    خليهم يبطلوا فرجه ويروحوا للتطبيق العملى الحرام بمليون طريقه 
    اللى بيعمل الحرام هيستمر عليه واللى عايز يتصرف غلط هيعمل كدا
    المواقع دى مش كل حاجه
    انتوا كدا كل االلى بتعملوه بتضيعوا فلوسنا وخلاص
    انا عارفه انى كلامى مش يعجبكم
    واللى هيقولى انتى اونتى وانتى
    عموما دا رأى وكل واحد حر يابتوع الديمقراطيه

  4. SARA HASSAN 17/11/2012 23:02 -

    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    انا اول مره اقرى اخبار من النت 
    اعزرونى بقا لجهلى
    اول خبر قريته اكيد حادثه اسيوط
    تانى خبر هو الخبر دا
    ف الاول انا عارفه ان كلامى مش هيعجب اى حد بس فكروا بعقل شويه 
    فكره قفل المواقع الاباحيه دى فكره ممتازه ونهنيك عليها
    بس ياترى انت ياللى اخدت القرار متخيل ان لما تقفل المواقع دى هتحل المشكله كدا
    يعنى خلاص اللى بيتفرجوا دول هيبطلوا على الفرجه دى والكلام دا
    يعنى متخيل ان 50 ميون دولار دول هيحلوا المشكله 
    طب ما 50مليون دولار دول تحطهم ف حاجه انفع للبلد احسن
    وفر بيهم فرص عمل تشغلهم عن القعده على النت طول اليوم 
    والله دا رأى والله هيقولى انتى شكلك بتتفرجى معاهم
    هقوله:-
    اقسم بالله العظيم انى عمرى ماشوفت او حتى فكرت اشوف حتى مجرد صوره مش كويسه على النت او غيره وربنا عالم بكلام 

  5. الفقير الى الله 15/11/2012 09:19 -

    يا جماعة المسلميين ده شئ جميل ولكن الاجمل نشوف بعض الاسباب التى توصل الى ذلك لنتقى الله .  يا ايها الاباء المبالغين فى طلبات وتكليف الزواج اتقو الله ويسرو على شباب المسلميين .واعلم ايها الاب انك تزوج ابنتك لمن يصلح ولا تبيعها             يا ايها الاباء اتقو الله فيما تلبس بناتكم اعلمو ان العرى فى الشوارع لبناتك سبب فى انحراف الشباب فتقو الله يا مسلميين .       يا ايها الاباء لا يعقل ان تكون جالس فى بيتك وتشغل الجهاز على افلام غير لائقه خاصة فى وجود اولاك فتقى الله فيهم  

  6. صبرى حسن 12/11/2012 02:56 -

    ومن منكم يملك اربه
    و فق الله القائمين على حجب ومن يتحجج انها عمليه معقدة لمغزى فى راسة اقول له ابسط شىء لما ارادت سوريا و غيرها منع الفيس منعته و برامج حجب المواقع يحجب كل ما هو جنسى فكيف بكم اللى مش عارف يشتغل يسيب مكانه للاكفاء
    و لكننا مازلنا نجنى ثمار التوظيف الاسوء للعماله المصرية
    اللهم ولى من يصلح

  7. مريم 10/11/2012 13:15 -

    ايه دا مافيش غيرنا الي ردينا؟ يلا يا حلوين ردو

  8. عربيه 10/11/2012 11:02 -

    الذي يقول ان تطبيق الشريعه يعيد الي الوراء 14 قرن : الرد  انه   كان اعظم قرن للانسانيه ذلك الذي ظهر به الاسلام واعيدت الحقوق والحريات والعداله الي الشعوب التي عانت من ظلم وظلام جاهليه ما قبل الاسلام وعاد لليهود حقوقهم وعاد القسيسون الاورثوذكس من منفاهم بالصحراء هربا من طغيان الرومان وكنيستهم المنشقه وعاش العالم في عصر علمي ذهبي استمر لآكثر من عشره قرون حتي بدأت الحملات الصليبيه الكاثوليكيه الغربيه الاباديه جاءوا بظلامهم ودمويتهم الفظه وعادوا بالحضاره العربيه المختطفه بعد ان ابادوا الاف الابرياء والعلماء ودمروا المدن الاسلاميه المتحضره ونصبوا العملاء والمنافقين وفرضوا محاكم التفتيش لكل من رفض اعتناق ملتهم وابادوا كل من خالفهم عن اخرهم بمواقد الغاز البشعه وطمسوا اي اثر لاصحاب الحضاره الحقه لينخدع الجهلاء ويضلوهم السبيل.
    لا نجاه الا بالعوده الي الحق والاسلام السمح الذي تحتاجه بشده الانسانيه اليوم والي كتاب الرب .
    (ومن لم يحكم بما انزل الله فأولئك هم الظالمون).

    وسيبكم بقي من افلام يوسف شاهين الذي كان يصور العرب يعيشون بالخيام بينما الحقيقه ان الغرب وقتها هو الذي كان غارق بالتخلف والظلام والخزعبلات لولا حملاته الارهابيه علي الدول الاسلاميه المتقدمه عنه بقرون وقتها ونهبها خلسه وطغيانا لما عرف طريق التحضر لكنه زائف لانه صنع بنهيبته حضاره ماديه نفعيه جعل الدين بها اداه للتعصب والحروب وخداع الجهلاء .
    بصراحه كل من لم  يفطن الي الحق بهذا العصر نقول له الجهل عيب وليس عذر .

  9. مريم 10/11/2012 01:21 -

    السلام عليكم.. دا فعلاً قرار صحيح لانه المواقع دي بتدمر الاطفال والمراهقين ودا شئ خطير لازم يتحل بأسرع وقت ممكن والله الموفق

  10. أتمنى من الله عز وجل أن يكون كل فرد من المسلمين سواء فى مصر أو خارجها رقيباً على نفسه دون الحاجة إلى رقابة خارجية من أى فرد او جهة.
    وعسى الله يرحمنا جميعاً على ما قدمت أيدينا وتقدم. آمين

أضف تعليقاً