حسن شحاتة يجدد قائمة منتخب مصر استعدادا لكأس الامم الافريقية انجولا 2010

حسن شحاتة يجدد قائمة منتخب مصر استعدادا لكأس الامم الافريقية انجولا 2010

شحاتة يسعى لتجديد دماء المنتخب المصري استعدادا لكأس الامم الافريقية انجولا 2010

شوقي غريب: متابعة دقيقة لمباريات الدوري وأحوال المصابين

أحمد الأحمر
يسعى الجهاز الفني لمنتخب مصر الاول لكرة القدم لضم عناصر جديدة لصفوف الفريق في الفترة القادمة للمشاركة في نهائيات كأس الامم الافريقية أنجولا 2010.. وخفض متوسط اعمار اللاعبين باختيار مجموعة جديدة قادرة على العطاء لسنوات طويلة للدفاع عن سمعة الكرة المصرية.

وضع حسن شحاتة المدير الفني لمنتخب مصر يده على بعض العناصر الجديدة التي ظهرت في مباريات الدوري العام والتي كانت ضمن الحسابات في الفترة الماضية ولم يستطع ضمها نظرا لصعوبة المواجهات في تصفيات كأس العالم واحتياجه للاعبين الاكثر خبرة واستعدادا.. ودخل ضمن الحسابات محمد فضل مهاجم الاهلي العائد بقوة والسيد حمدي ووليد سليمان ثنائي بتروجت وهاني سعيد مدافع حرس الحدود وزميله بالفريق عبدالسلام نجاح وان كان الجهاز الفني ينتظر انتهاء مشاكل الثنائي والدفع بهما في مباريات الدوري للحكم على مستواهما بعد فترة الغياب عن المشاركة.. بالاضافة الى محمد عبدلاالشافي الظهير الايسر للزمالك.. وبعض الاسماء التي ظهرت في مباريات فرقهم ويتابعهم الجهاز الفني بدقة من اجل تحديد مستواهم الحقيقي وثباته في جميع المباريات التي يشاركون فيها للحكم على امكانية انضمامهم والاستفادة منهم.. واعادة النظر في ضم حسام غالى لاعب النصر السعودي الذي تم استبعاده منذ نهائيات كأس الامم غانا 2008.. وثنائي ليرس البلجيكي محمد عبدالواحد واحمد سميراللذان قدما مستوي متميزا مع فريقهما الموسم الماضي والحالي.

وقرر الجهاز الفني استثمار بطولة افريقيا من اجل دمج اللاعبين الجدد مع النجوم الكبار اصحاب الخبرة الكبيرة في بطولة مهمة تكسب اللاعبين الخبرات المطلوبة للاستعداد لمواجهات المستقبل.. حيث ان الفوز بكاس الامم الافريقية انجولا 2010 وتجديد دماء المنتخب اهداف حسن شحاتة والجهاز المعاون له في المرحلة القادمة لتجهيز المنتخب مبكرا من الآن لتصفيات مونديال 2014 الذي سيقام بالبرازيل.. وقد وضع في الاعتبار توافر خبرة المشاركة في المباريات للاعبين الجدد حيث يتمسك بقرار ضم اللاعب المشارك وعدم الاعتماد على اي لاعب يجلس على مقاعد البدلاء.

جاء اتجاه الجهاز الفني نظرا لان بطولة كأس الامم الافريقية انجولا 2010 فريقيا قد تشهد اعتزال اكثر من لاعب من العناصر الاساسية الذين تخطوا عامهم الثالث والثلاثين في مقدمتهم وائل جمعة – احمد حسن – محمد بركات  – عبدالظاهر السقا – محمد ابوتريكة الذي مازال لم تتحدد قدرته على المشاركة في البطولة و عصام الحضري وعبدالواحد السيد.. بالاضافة الى اللاعبين الذين وصلوا الى مرحلة الثلاثين احمد عيد عبدالملك وهاني سعيد وسيد معوض وهي المجموعة الاساسية للفريق.. واعتزالهم المفاجيء قد يعرض الفريق الى هزة يسعى الجهاز الفني الى تداركها مستقبلا بتجهيز البدلاء القادرين على التواصل وتعويض غياب اللاعبين سريعا.. ودمجهم مع النجوم الكبار يؤدي الى زيادة خبرتهم وتفادي التغيير المفاجيء في التشكيل الذي اصبح يتميز بالانسجام بعد اربع سنوات متتالية شهدت ثباتا في التشكيل حيث ان التغيير المفاجيء قد يضر بمسيرة المنتخب.

ويتابع المعلم حالة اللاعبين الدوليين المصابين خاصة في الاهلي والزمالك من اجل وضعهم في حساباته للمعسكر او استبعادهم من الآن واختيار البديل المناسب لهم.. بالاطلاع على جميع التقارير الطبية بالتعاون مع الاجهزة الفنية للاندية ليكون هناك تواصل تام حتى يدخل اللاعبون في المعسكر الذي ينطلق يوم 23 ديسمبر وهم في اتم استعداد دون حاجة الى تجهيز او تأهيل.

وقال شوقي غريب المدرب العام لمنتخب مصر: ان الجهاز الفني يسعى للحفاظ على قوام الفريق خلال نهائيات كأس الامم الافريقية انجولا 2010 في ظل التجانس التام بينهم وايضا التدعيم ببعض العناصر الجديدة لعمل التواصل بين الاجيال خاصة ان مهمة الجهاز الفني تحقيق النتائج وتكوين منتخب قادر على العطاء والدفاع عن الكرة المصرية لسنوات قادمة.. وهو التحدي الآخر الذي نعمل عليه كجهاز فني بالاضافة الى الفوز بالبطولة كتعويض بسيط لجماهير الكرة المصرية عن الخروج من نهائيات كأس العالم 2010 بجنوب افريقيا.
واضاف المدرب العام للمنتخب ان الجهاز الفني يتابع جميع مباريات الدوري العام ويعد تقارير عن كل اسبوع يتم مناقشتها لاكتشاف العناصر الجديدة القادرة على اللعب الدولى الذي يحتاج الى مقومات خاصة يجب ان تتوافر في اللاعب الذي ينضم الى صفوف المنتخب.. وظهر العديد من اللاعبين الجدد الذين نجحوا في لفت الانظار بالاضافة الى المجموعة السابقة التي كانت ضمن الحسابات.. مشيرا الى ان توالى مباريات الدوري يساهم في زيادة تركيز اللاعبين ووصولهم الى فورمة بدنية وفنية عالية واخراجهم من حالة الاحباط التي اصابتهم بعد الخسارة من الجزائر في المباراة الفاصلة التي اقيمت بأم درمان.

اخبار ومواضيع ذات صلة:

حسن شحاتة يسعى لتجديد دماء المنتخب المصري استعدادا لانجولا 2010

32 comments
  1. ابو الساكت من الاردن وبالأخص السلط 27/07/2010 21:25 -

    تحية كبيرة ل.منتخب مصر الذي حققة انجاز كبير على منتخب الجزائر أرررررربعة صفرررررر

  2. معشوقة مصر 02/02/2010 20:22 -

    الحمد لله المنتخب شرفنا في انجولا ياعاطف واحنا اللي ضحكنا عليهم في الاخر واحنا كلنا شباب وقوة وحيوية وعشان كدة كسبناكم اربعة صفر والحمد لله اخدنا الكاس يااااااااا تحييييييييييا الجزائر هههههههههههههههههههه

  3. عاطف تيتو ابن مصر 06/01/2010 23:07 -

    والله نرجو ان المنتخب يشرفنا في انجولا ويجب ان سستعيدوا زكرياتهم القديمه مع البرازيل وايطاليا وكلا منهم يعد من الفرق العالميه ولعبنا ضدهم بدون اي خوف وادينا ادائا رائعا كان الكل راضيا عنه فنرجو هذا ان يحدث في انجولا باذن الله والله يوفقهم هناك واحنا طبعا كلنا معاهم.

  4. واحد من الناس 25/12/2009 16:07 -

    انا اتمنى فوز المتخب الوطنى بكاس الامم الافريقيةمصر واحد من الناس من كل قلبىواللة و يارب ابو تريكة يخف ومحمد بركات يرجع للاهلى

  5. مصري ميه في الميه 20/12/2009 20:22 -

    المفروض احنا كلنا ندعي ربنا يشفي ابو تريكه قاهر الجزائريييييييين

  6. مصري ميه في الميه 20/12/2009 20:21 -

    يا جماعه اجنا كلنا مسلمين وعرب واللي فات فات وربنا يسهمح الجزائر ويوفقهم في كاس العالم ويدوقهم من نفس الكاس اللي عملوه فينا وخلينا نفكر في البطوله اللي جايه وربنا يوفق الجميع

  7. هنشوف ميين ليضحك فى الاخر 16/12/2009 14:46 -

    والله انا مش زعلان اننااتغلبنى من متش كورة هى مش حرب عيب اصلا نخارب بلد مسلمة مش فى الدين عندنا بس فرحان ان بجد الدولة عندنا عرفت الناس دول على حقيقتهم انهم بيكرة مصر وحقد ومش هنساعد حد فى اى مؤاتمرات طبعا احنا بلد السلام فى شرم الشيخ وعاملين للعرب حس مصر هى مصر بجد وبحبك يا مصر بعيد عنك بحبك اووووووووووى

  8. “لا أدري كيف يطلق هذا الـ”هوهاوة” تلك التصريحات غير المسؤولة، إن جماهير الجزائر مجموعة من المرتزقة ولا يجب السكوت على ما حدث” .. علاء مبارك نجل رئيس الجمهورية.
    “هؤلاء الجزائريون كانوا بحاجة لوجودي أنا وحسام، لقد ضربتهم في بلدهم ولم يجرؤ أحد على فعل شيء” .. إبراهيم حسن يتحول لبطل قومي بعد أحداث الخرطوم.
    “لو كنت موجودا لطاردتهم في شوارع السودان” .. الفنان أحمد السقا، ربما عليه عمل جزء ثاني من فيلم إبراهيم الأبيض تدور أحداثه في الجزائر، مع ترك البطولة لإبراهيم حسن.

  9. ماجد من مصر العظيمة 03/12/2009 21:17 -

    ياخ ليبي انتا عاوز واحد يفرمك صح يابنى انت غريب روح شوف اهلك ولة عاوز مصر تعمل فيكو اية ثانى يابنى لا تلعب بالنار واتكلم على قدك وشفلك شخة العب فيه كلمه قاله الرائيس المصرى العظيم المرحوم سيدكم السادات للقزافى وبعدين ابوك يقلك اللحصل بعد زالك

  10. نور المصرية 03/12/2009 21:03 -

    منتخب مصر مش فيه عواجيز
    فيه ناس محترميين مش زي منتخب جزائيل كلهم برابرة و همجيين

  11. نور المصرية 03/12/2009 21:02 -

    مصر طول عمرها افضالها عليكوا يا همج
    و احنا مش هننكر مجهود اى دولة ساعدتنا

  12. تحياااااا الجزائر 03/12/2009 20:46 -

    دول عواجيز غيروهم كلهم احسنلكم اصغر واحد عندو34 سنة عجزو خلاااااااااااااااااااص راحت عليهم

  13. مسلمة مصرية عربية 03/12/2009 19:59 -

    يا اخواتى واخوانى مصريين وجزائريين وكل اشقاء العرب افيقووووا وانتبهوا المدعو ليبى ده صهيونى شغال تسخين فى الجانبيبن بأسميين مختلفيين وكمان عشان نشتم ونسب ليبيا لالالالالالالالالالالالالالا مش هيحصل ده شغلته وهو متخصص فى المكائد عبر النت للعرب ودس الدسائس والتسخيين ارجوا ان تنتبهوا وبقوله يا ابليس يا حلوووف مهما عملت مش هيحصل هنتحد ولو بعد حين موت بغيظك يا رجييم هو لو تلاحظوا مدخل نفسه وحاشر نفسه ومصدر التسخين والسباب فى اللى ملوش فيه وبلاش نسب ليبيا عشان حلوف زى ده

  14. مهاجر لبلدي ام الدنيا تاني 03/12/2009 19:28 -

    بوش يطالب ليبيا بإطلاق الممرضات البلغاريات

    الرئيس الأميركي: رسالتنا واضحة إلى طرابلس

    واشنطن ـ صوفيا: «الشرق الاوسط»
    دعا الرئيس الاميركي جورج بوش ليبيا أمس الى الافراج عن الممرضات البلغاريات الخمس المحكوم عليهن بالاعدام في قضية نقل فيروس الايدز الى اطفال في مستشفى بنغازي في مايو (ايار) 2004.
    وقال بوش خلال اجتماعه مع الرئيس البلغاري جورجي بارفانوف في البيت الابيض أمس «ان الامور يجب أن تكون واضحة لدى الحكومة الليبية فالممرضات لا يجب ان يحصلن على العفو فحسب بل ان يخرجن من السجن ايضا». واضاف «ان موقف الولايات المتحدة يتمثل في وجوب الافراج عن الممرضات. لقد ابلغنا موقفنا الى الحكومة الليبية، وسنستمر في جعل هذه الرسالة واضحة جدا».

    وأدينت الممرضات البلغاريات وطبيب فلسطيني في 2004 بنقل فيروس الايدز الى اطفال في مستشفى في بنغازي عبر حقن 380 طفلا بدم ملوث وتوفي 47 طفلا، لكن تقارير بلغارية وغربية تؤكد ان الممرضات مجرد كبش فداء بينما المسؤول هو الاهمال في الاجراءات في المستشفى الليبي …………….. و بدون تعليق ……………….. قد حدث………………………..

  15. عربية تحب العرب 03/12/2009 18:58 -

    ان شاء الله حنغلب عارف ليه يا …. لأننا الأجدر ثانياً احنا عارفين تاريخ الجزائر كويس وهو مشرف نعرف هذا المهم انت تعرف تاريخ مصر وليبيا والله لا يوجد حفيد من احفاد عمر المختار مثلك انت فعلاً ليس ليبي واتحدى لأن اسلوبك في الكلام لا يمكن يكون اسلوب ليبي ابداً اسلوب صهيانه تضرب وتلقي الله لا يهديك ويعفرتك اكتر واكتر حتى تنكب على وجهك مصري + جزائري= عرب

  16. عربية تحب العرب 03/12/2009 18:55 -

    يا جماعة لا تردوا على هذا المنافق الليبي هذا والله ليس حباً في الجزائر ولكن عقدة عقدة كبيرة قوي من مصر

  17. مهاجر لبلدي ام الدنيا تاني 03/12/2009 18:52 -

    بلدي و ان ضاقت علي عزيزة …………….. و اهلي و ان ضنوا علي كرام

  18. محمود مصري وراجل من بلد الجدعان 03/12/2009 18:09 -

    الاخ الي اسمو الفنك الليبي ولا اني ما عنديش اخوان مش متربييين او بربرين انتو والحمدلله خليناكم تقولو على لغتكم بربره ههههههههههههههههه

  19. واحد من الناس 03/12/2009 17:12 -

    علا رد على كل الجزائررين احنا اصل كل كلامنا كدب

    وانتو بس الى كلامكم كلة صح والضرب والقواضي فى السودان كدب

    والتحريف دة كدب وكلنا كدابيين وانتم الى بتموتو في فرنسى

    الى قتلت منكم مليون واحد لا مش كدب وانتم الى افلامكم

    .. كلها احترام مش افلام كلها عريانة ومش فيها

    غير لغة واحدة الفرنسيين الى يبفهموها اكتر واحنا عيزنا نتضرب

    بعد المتش من بلطجة ونقول عادى مهما ممثلين عراة اقتلوهم لعلمك

    الى كانو موجوديين اغلبهم مغنيين وناس محترمة وداكترة وناس مش بتاعت

    بلطجىولا عيزانة نقول لا احنا عورنا نفسنى عشان نكون مش

    كدبيين صدقتو او مصدقتوش هناخد حقنا بالتلاتة لاننا مش بيهمنى

    كلامكم كلام الرسول الكريم اهم الف مرة العين بالعين والسن بالسن

    والبادي اظلم الاعلام المصري مش بيكدب لا فى قضية خاصة ولا في

    قضية خارجية واحنا ادري باعلام بلدنا لان الاعلام دة طول عمرة

    صوتنى والدليل ممكن تعرفى كل حاجة بتحصل فى مصر اما الجزائر

    بتسميها فضايح ومش بيقولو عن الحروب والبلاوي الداخلية

  20. احمد باشا 03/12/2009 17:06 -

    اكررها مرة ثانيه
    الانتساب يكون للعرب
    وينتسبوا للمصريين
    المصريون هم اصل العرب
    السيدة هاجر ام اسماعيل زوجة ابا العرب ابراهيم عليه السلام
    السيدة هاجر مصر
    فاذا اردو ان ينتسبوا فلينتسبوا للمصريين
    لان المصريون اصل العرب

    حفظك الله يا مصر

  21. برنس مصر 03/12/2009 14:30 -

    طالما ان الموضوع اصبح تباهى بالانساب فيكفى أن كلكم لآدم وآدم من تراب فلاب واحد والام واحدة ببساطة نحن عبارة عن اخوة اعداء وان كان الاسلام لم يفلح فى توحدكم فالى الجحيم مثواكم ( ولافرق لعربى على اعجمى ولاابيض على اسود الا بالتقوى والعمل الصالح ) وكفاية فضحتونا

  22. مهاجر لبلدي ام الدنيا تاني 03/12/2009 13:12 -

    و الله يا بنت النيل عندك حق شكله عنده عقده من ايام ما السادات الله يرحمه بعتلهم الطيارات لغاية طرابلس و رجعها تاني ممكن عنده حساسيه من حاجه اسمها العين الحمرا طبعا انت فاهمه الله يرحمك يا سادات

  23. بنت النيل 03/12/2009 12:58 -

    بص يا عم الليبى انت والله انا حسة انك جزائرى ده مش موضوعنا دلوقتى خاللى الموضوع ده بعدين احنا كنا بنحسب ان الجزائريين هما اللى بيحقدوا علينا بس طلعو مش لوحدهم اللى حاقدين والله مش عرفة مصر عملالك ايه يابنى هى مصر دى بتطلعلك فى كوابيسك ولا ايه انت مالك انت الموضوع مابين مصر العظيمة والجزائر الموضوع مايخصش ليبيا متدخلش بقا احسن ماتوعود تتهزا كده علطول انت معندكش دم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  24. الفنك الليبي 03/12/2009 11:42 -

    انا عايز اعرف هو المنتخب المصري لسه عنده دم؟؟؟ انا كنت فاكر ان دمه اتصفى؟؟؟ ده مش ……..عايز تجديد دم ………….ده عايز تغيير دم من شحاته حتي الواد كني اللي بيجيب الكوره من ورى الجون.

  25. الفنك الليبي 03/12/2009 02:27 -

    تشجيع الكاديكي للمصر ……زي اسمك ……حاجه غريبه……ولكل قاعده شواذ …….وبعدين حريه تشجيع انت زعلان ليه

  26. حاجة غريبة 03/12/2009 02:00 -

    اما واللة عجائب لو هو عظيم كدة لية محدش يعرف عنة حاجة ياعم دة قصة متزود عليها وداخل فيها خيال مش كلها حقيقة وبعدين انت يالليبي امرك غريب انت اية اللي دخلك هو الموضوع يخص لبيا وبعدين اتعلم من الكاديكي العظيم اللي مصر كلها حبتةوهو انسان عاقل واحنا بنحب لبيا فمتكرهناش فيها ولا انت حاجة شاذة ولا اية

  27. الفنك الليبي 03/12/2009 00:44 -

    اتفرجو ياااااااااااااااااااااااااااااااااااااااافراعنه بكره الخميس علي mbc

    -max عن البرابره قصه حياة سبارتكوس البربري محرر العبيد ابن لبده علشان تتعلمو الثاريخ وتشوفو البربر اللي احتلو نصف اوربا

  28. الفنك الليبي 03/12/2009 00:18 -

    نور المصريه….. غريبه كلمه جزائيل هل هذا جزاء الا حسان وما جزاء الاحسان الا الاحسان …….واذا أكرمت الكريم ملكته واذا اكرمت اللايم تمرداااااااااااااااااااااااااااااااا ……قالو لفرعون ايه اللي فرعنك قالهم ملقيتش من يردني…. واحنا برضو نقول تحيا مصر تحيا من غير ما تفتري علي الناس تحيا من غير متنكر الجميل تحيا من غير نفاق تحيا و تحيا وتحيا بس مش علي حساب حد [سفلقه]

  29. نور المصرية 02/12/2009 23:52 -

    تحيا مصر
    تعيشى يا مصر علمك مرفوع
    تعيشى يا ام الدنيا

  30. نور المصرية 02/12/2009 23:50 -

    احنا مش بنلطم واديك قولتها انه ماتش كورة
    بس احنا لما نكسب بيبقى لعبنا نضيف
    مش نكسب واحنا مش نستحق زى جزائيل
    انا مش اتشرف بان جزائيل تمثل العرب ف كأس العالم

  31. الفنك الليبي 02/12/2009 23:48 -

    النصر لمصر…………بس لو أتغلبتم متقعدوش تلطمو دي في الاول والاخر كووووووووووووووووووووووره …….مش كده ولا ايه الله………. يرحمك يا عمنا فؤاد المهندس

  32. نور المصرية 02/12/2009 23:32 -

    احنا معاك يا شحاته و قلوبنا دعيالك
    و ربنا يوفقك و يوفق ابطالنا

أضف تعليقاً