حكم حبس عادل امام

تعليق ابراهيم عيسى على حكم حبس عادل امام

حكم حبس عادل امام

كتبت: ندى المصري

تناول الاعلامي ابراهيم عيسى في برنامجه اليومي ” السادة المرشحون ” ، موضوع حكم حبس عادل امام بتهمة ازدراء الاديان، والذي تم تأييده يوم امس من قبل محكمة جنح الهرم، مستغرباً صمت مرشحي انتخابات الرئاسة في مصر حتى هذا الوقت وعدم اعلان موقفهم من قضية محاكمة الفنان عادل امام والحكم الصادر بحقه.. قائلا بان قرار حبس عادل امام يشكل سابقة خطيرة في التعدي على حرية التعبير  والرأي في مصر.

واستنكر ابراهيم عيسى في حلقة برنامجه المخصص عن انتخابات الرئاسة المصرية 2012 الذي يذاع على قناة اون تي في، عدم تعرض اي من مرشحي الرئاسة لهذا الحكم الجائر ضد حرية الفكر والتعبير، قايلاً بانه اذا كانت الحجة هي حرصهم على ان لا يعلقوا على احكام القضاء فانه يجب عدم الكيل بمكيالين مشيراُ الى ان مرشحي الرئاسة السابقين خيرت الشاطر وحازم صلاح ابو اسماعيل كانا قد اتهما مؤسسة القضاء المصري بالرشوة وغيرها من اتهامات دون ان يتعرضا الى اي مسائلة.

وشدد ابراهيم عيسى على اهمية الفن في مصر كونه يعد ثروة حقيقية اشتهرت بها مصر عربياً وعالمياً واحدى الانجازات الثقافية التي يجب الحفاظ عليها، وبان ضمان حرية الابداع شرط اساسي لتعزيز مكانة الفن ودوره الايجابي.

ونوه ابراهيم عيسى على غياب حرية الفن والابداع في جميع برامج مرشحي انتخابات الرئاسة.

يوتيوب فيديو ابراهيم عيسى عن حكم حبس عادل امام وانتخابات الرئاسة

يوتيوب فيديو تعليق ابراهيم عيسى على برامج مرشحي الرئاسة

اخبار ومواضيع ذات صلة:

ابراهيم عيسى: مرشحي الرئاسة وموقفهم من حكم حبس عادل امام

22 comments
  1. د/ شادى 16/06/2012 12:00 -

    بالمختصر المفيد يارجالة هل هناك عمل فنى واحد للزعيم عادل امام لا يوجد به ايحائات جنسية ؟ يبقى اتهامه بأى شئ ممكن يغفر له جزء صغير من خطاياه!!؟

  2. مصرى 14/06/2012 14:27 -

    إنا لله وإنا إليه راجعون , أنا مش مصدق إززاى يتحكم بحبس عادل إمام وإززاى يقهروا حرية التعبير والإبداع , حراااااااام , دا أنا شاهدت إستعراض عادل إمام من مسرحية الزعيم , قمة الإبداع , عادل إمام قدر يعمل أغنية مقتبسة من إنشاد أسماء الله الحسنى, بس المبدع أنشد أسماء الإنسان السفلى ( اللذيذ النحنوح ….. إلخ ) , نقطة إندهاشى , ليه يتحبس إنسان مبدع , ليه تتكبت حرية التجرأ على الله , سبحان الله , أمتنا الكريمة مصرة ومصممة بأخذ أسباب النكسة , للأسف أصبحنا كغثاء السيل , أمة تابعة لسنن الغرب شبرا بشبر وذراعا بذراع , ربنا يلطف بنا , اللهم لا تؤاخذنا بما فعل السفهاء منا , اللهم عاملنا بما أنت أهله ولا تعاملنا بما نحن أهله , وصلى الله على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم

  3. محمد المراكشي 24/05/2012 14:23 -

    قال احد الشعراء على المتشدقين امثالك 
       ادا كنت لا تدري فتلك مصيبة      وانكنت تدري فالمصبة اعضم
    ويقول المثل القافلة تسير والكلاب تنبح
    كفاك هرطقة وطرهات و مداخلات كلها ملغومة ومضللة اين كان لسانك السليط ايام القمع والرصاص حثما كنت من اصحاب لحس الاحدية وليس مسح….اصبحت اليوم تتطاول على اسيادك من بلدك ايتنا باصحاب النظام السابق وافضحهم بدل ان تطعن في كل شيئ…من المغرب

  4. محمد السويسى 23/05/2012 23:17 -

    انا من المعجبين بفن امام وهو اتحبس غلط وعادل امام ثروة للبلد يعى ثروة فنية وادبية ولازم يكون فيه حرية تعبير مش حبس حريات ونقول ثورة

  5. عجب يامصر 23/05/2012 14:55 -

    ما شاء الله ابراهيم عيسى اول مرة يدافع عن واحد بالطريقة ديه ومع ان القضاء نفسه اللي طلع حازم هوا نفسه اللي حبس عادل امام بس ازاي القضاء غلطان عشان حبس الفنان والقضاء ممتاز اول ما ظلم الشيخ فين عقول الناس اللي بتدافع ؟!!!

  6. أين حرية الفن؟ 23/05/2012 03:53 -

    مع الأخذ في الاعتبار ان عادل امام كان من أنصار دولة مبارك, لكنه قام بتمثيل فيلم أكثر من واقعي وهو طيور الظلام, هذا الفيلم أنا شخصيا شاهده عشرات المرات,

    ملاحظه: كل من اتهم عادل امام بهذه التهمه ستجده يحرم الموسيقى بكل بساطه, ويتخد من كتاب البخاري ومسلم دستور لحياته ويكأنه كتاب سماوي.!! 

  7. الواد الجامد 23/05/2012 01:41 -

    اساسا عادل امام اتسجن علشان بيترا على الدين ودة حرام ودة متخلف عقليا وعصبيا ونفسيا وتجنونيا وكل الحاجات اللي فيها الامراض

  8. نور الدين سلطان 19/05/2012 01:39 -

    عمرو ابن العاص عندما فتح مصر عام21هجرى وكان خليفة المسلمين فى ذلك الوقت عمر ابن الخطاب اعظم خليفة لم يتعرض للتماثيل الفرعونية او الاثار القبطية او الاعياد الفرعونية او القبطية لكى يعلم العالم ان المسلمين يحترموا الاخر اياكان هذا الاخر عادل امام يقدم فن يتجاوز الاخلاقيات فى بعض الاحيان ولكن هذا رايه ويجب ان يحترم ويجب ان نتعلم الانحجر على الابداع حتى وان اختلفنا معه

  9. لانه هو البدايه 18/05/2012 07:32 -

     عادل امام ما خلاش شيء الا عمله والله حرام عليه …
    وحرام على كل اللي يدافع على الفن وقلت الادب خلو عقولنا فاضيه فن فارغ وصحافه ضيعه وحقوق  منهوبه حتى … 
    ومتخفوش عادل امام بدئها وان شاء الله البقيا تأتي … افضل رمضان مر علينا العام الماضي عارفين ليه لان نصف المهرجين كان مع مبارك ولم راح ما كان ليهم عين يطلعو بس السنه دي راحت والله ارحمو اولادنا من مسلسلتكم وافلامكم واملئو عقولهم صح … وبالنسبه ليك يا أستاذ إبراهيم ضيعت نفسك لانه كان عندك مبدء وهدف لكن خلاص رحمة الله عليهم …

  10. محمد السيد 05/05/2012 05:02 -

    ابراهيم العيسوى ده كلامه منطقى ولا للهبل فقط 
    ينعل ام الهبل 

  11. مصريه 04/05/2012 15:07 -

    لماذا هؤلاء الماسون مطلوقون طلقاء بلا مساءله : امن دوله سياره تويوتا كورولا ط ا ل 675 وزميله بالكار سياره sienna exl س ج ب 7982 وما هذا الجهاز الجديد الذي يستخدمونه ( جهاز ليزر عن بعد ) يمكنهم به ايذاء المسلمين . من قدمه لهم ومن سمح لهم باستخدامه والي متي تطاولهم ونفاقهم حني ان الاول يضع مصحف بسيارته . من المسؤل عن محاسبتهم وكشفهم !

  12. عبدالله 02/05/2012 21:37 -

    هم المرشحين للرئاسة كدة انتبهوا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  13. احمد المليجي 01/05/2012 22:37 -

    وبعدين فن ايه اللي فيه كلام الشوارعية وسب الدين والسخرية من  اهله

  14. (بسم الله) معلش أنا هدخل فى الموضوع على طول & والله هيا بقت فوضى أنا مش عجبنى الحال احنا مش ده دمنا والله دم المصريين حامى ميسكتوش أبدا على الأستهزاء بمصر لازم نعمل حاجه ايدكو فى أيدنا

  15. انت عارف ياابراهيم ان الاسم ده خسارة فيك المفروض ابوك كان يسميك ابو استك دانت مريض عقليا انا مش عارف انت بتتشاف منيين ياكعبورة اتخيلوا معايا لو ابراهيم ولا بلاش علشان انا متربى كويس

  16. مها احمد عبد الصادق 28/04/2012 18:37 -

    اللي اختشوا مااااااااااااااااااااتو
    كل هذه الضجه لاعتبار عادل امام صديق شخصي لحسني المخلوع هما مشافوش الافلام بتاعت عادل امام الا دلوقتي وبعدين ده الافلام دي بتدافع عن الاسلام مش بتغلط فيه اتقو الله اتقو الله مستقبل البلد بيخرب واحنا بندور في الماضي ما بلاش نتكلم في الماضي خلونا في المستقبل وحيات ابوكم

  17. انت كان نفسك تطلع ممثل وجهك مش سينمائى خالص مين دة ها تودى انت وامثالك مصر فى داهية

  18. تافهة وما بيعرفش يقيم الانجليز كلهم يعرفوا شكسبير وادبائهم والامريكان عارفين رئاسهم جاهل يعنى بلد تعتمد على الافلام يا غبى يا متخلف عشان خاطرى غير حملاتك يا جاهل اكبر بلد بتصنع افلام الهند ورغم كدة من اقوى 15 اقتصاديات بس معتمدة على الصناعة

  19. احمد الطنطاوى 26/04/2012 01:50 -

    استاذ ابو حملات انت بتحب تركب الموجة
    انت من كارهى الدين تافه بتتريق على زبيبة الصلاة وعلى لبس الشيوخ مثل الشيخ ابو اسحاق والشيخ محمد حسان

    انت فعلا رويبضة

  20. تونة 25/04/2012 21:36 -

    شوفوا الافلام الخليعة لايناس الدغيدي افلام قذرة لية معلقتوش علي برنامجها لما قالت فية علي الفضئيات انا ضد الحجاب واللي يمثل في افلامها شرط علية ميلبس حجاب افلام لا فيها حياء ولا دين ولا خوف من الله روحوا وحسبوها علي افلامها وافعالها حققوا معاها دي تستاهل الحبس 

  21. تونة 25/04/2012 21:32 -

    انتم كنتم فين عند اذاعة افلام عادل امام توكم صحيين من نومكم مش عارفين تعملوا اية في عمركم يعني افلام ليها سنين اه ده مش لقين حاجة تعملوها في حياتكم وبعدين عادل امام مثل الفيلم لية مبيتحققش مع المخرج والمنتج لية عادل امام عايزين تلفقولة قضية بتفتشوا في دفاتر قديمة بس خليكم في مين هيكون رئيس يحكمكم ازاي نرجع مصر زي الاول ونعمرها بعد الثورة ازاي نطلع جيل نظيف يعرف دينة ينفع وطنة حرام والله اللي بتعملوه 

  22. سمير السيد 25/04/2012 18:24 -

    انا مع حرية التعبير والفن والابداع وبعدين مش معنى عادل امام لية مش المخرج ولا المؤلف ولا حتى المنتج وبعدين شوفوا باقى الفن وشغله مشكلات مجتمعية مهمة وبعدين احنا عاوزين نبنى مش نهد ونقف لكل واحد على الغلطة والغير غلطة وشكرا

أضف تعليقاً