دعاء المصري في رمضان

مصريات – نجوى عبدالعاطي: حلول شهر رمضان المبارك هذا العام مع الغلاء الشديد في اسعار السلع المختلفة والانقطاع المتكرر للكهرباء حول الشهر الكريم الى مناسبة للدعاء على وزراء حكومة نظيف.

احمد نظيف

احمد نظيف

* حسني محمد موظف يقول: كل يوم نحلم بثبات الاسعار مش حتى انخفاضها ومخنوقين من مصاريف البيت في شهر رمضان الذي سيعقبه دخول المدارس وكعك العيد وملابس العيد.

* يونس متولى بالمعاش: الله يرحم زمان كان البسيط يعرف يعيش ولكن دلوقتي حتى الخضار وحتى العدس كله غال والمعاش لايكفي شيئاً لأسرة تتكون حتى من 3 أفراد!
* أما سامية ربة بيت حتى موائد الرحمن قللت الوجبة من غلو الاسعار وننتظر رمضان علشان نأكل لحمة.
* سهير.أ موظفة: لم يذق اولادي الياميش بل يسمعون عنه ويتساءلون ما هو الكاجو والعين بصيرة واليد قصيرة ومعي ولدين في ابتدائي واعدادئي وعلى عيني طلباتهم بس اعمل ايه في ارتفاع الاسعار الحكومة المصرية بتاعة نظيف كفاية عليها كده كل واحد من الناس دلوقتي عنده مشكلة الانفاق مدارس ورمضان وكعك العيد وفاتورة التليفون والمياه والنور المقطوعين وياريت نقدر نقطع دفع فواتير المياه والنور ياريت.

الخبير الاقتصادي د. حسن عبدالفضيل يوضح ان رمضان شهر له تقاليده وقد تستدين الاسرة لتلبي احتياجات البيت رغم انها مطالب موسمية والناس تلهث لشراء السلع والياميش وما نراه في رمضان من زحام للشراء ليس دليلاً على الرواج الاقتصادي بل هو رواج اجتماعي لما يتم ممارسته من الاسرة في هذا الشهر يزيد من الاعباء المادية حيث لا تتناسب مع المرتبات ولا يشعر البيت المصري برمضان الا بشراء احتياجاته بطقوس معروفة من زمان والعادة السيئة هو الشراء الزائد عن الاحتياج  الحقيقي وبالتالى يزيد الطلب على السلع عن المعدل الطبيعي.

د. عزة كريم الخبيرة بالمركز القومي للبحوث: مانراه من بعض التصرفات الغريبة من الناس في رمضان من عصبية وضغوط نفسيه وضيق.. قد يرجع لعدم تناول الشاي او القهوة والسجائر والشيشة التي اعتادالناس على تناولها مما يصيبهم بالتوتر والعصبية وأضافت: ان العادات الخاطئة التي قد يتبعها البعض من الجلوس امام التليفزيون والنظام الغذائي السييء الضار والزحام في الاسواق وكثرة شراء الاحتياجات وتخزينها يشجع العديد من التجار على رفع الاسعار خاصة ان الناس يقومون بالشراء بأي وسيلة حتى لو السعر مضاعف وذلك لعزومة الأسر لبعضها كعادة رمضانية والتسالى ولا انكر ان هناك اسراً لاتجد حتى شراء الاساسيات وعلى الجانب الآخر بعض موائد الرحمن تجدي بجانب السرادقات كم من المكرونة والارز ملقي على الارض لأن كثيرين يلجأون لأكل اللحوم والقاء الباقي في الشارع.

اخبار ومواضيع ذات صلة:

دعاء المصري في رمضان: اللهم ارحمنا من حكومة نظيف

5 comments
  1. مصرى يعشق مصر 31/08/2010 20:56 -

    هذا هو المال السايب وعمنا بطرس عمال يدور على اى خرم يجب منه فلوس بكره يركب لكم عدادات على انوفكم تحسب الهواء اللى بتتنفسوه ويدفعكوا عليه ضرايب حكومة حرامية وشعب مغلوب على امره هبوا وغيروا ان الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بانفسكم والله التغير بايد الشعب هبوا كما فعل الاسيويين من قبل وغيرهم 

  2. أبو حامد الجامد 30/08/2010 13:06 -

    ياجماعة أنت عايزين ايه بالضبط عايزين الحكومة تعاني مثلكم طب يفكروا ازي يجوعوا الناس لازم يشبعوا معلهش جوعوا شوية علشان يرتاحوا ويعرفوا يفكروا هي ميزانية الدوله هتكفي مصاريفهم ومصاريف عيلهم ولا هتكفيكم ربنا يقدرهم على أكل المال الحريم وربنا ما يجعل في جوفهم لقمة حلال ومعلهش ياشعب ياطيب انكتب عليك تعيش مع الحرامية

  3. بنت ام الدنيــا 29/08/2010 03:28 -

    يعنى الراجل هيعمل ايه ولا ايه بس ماهى ميزانية دوله برضو ياجماعه

  4. ابو حمزه الازهرى 28/08/2010 18:00 -

    اميييييييييييييييييين اميييييييييييييييييين امييييييييييييييييين

أضف تعليقاً