رفض دعوى اسقاط الجنسية المصرية عن المتزوجين باسرائيليات

هيئة المفوضين المحكمة الادارية العليا

هيئة المفوضين

مصريات – محمد صلاح الدين: قررت المحكمة الادارية العليا تأجيل نظر الطعن المقام من وزارة الداخلية و وزارة الداخلية بعرض طلبات اسقاط الجنسية المصرية عن المتزوجين باسرائيليات الى جلسة 18 يناير المقبل، لتقديم المستندات والرد على تقرير هيئة مفوضي الدولة.

وأوصى تقرير هيئة المفوضين برفض القضية لرفعها من محام ليس له صفة وإن محكمة أول درجة أحلت نفسها محل الجهة الادارية بالمخالفة للقانون.

وقال محامي الحكومة إن مقيم الدعوى المحامي نبيه الوحش ليست له صفة أو مصلحة لرفع القضية وأن هذا القرار سياسي من الدرجة الاولى ولا يصح الطعن عليه في مجلس الدولة وأن الزواج من اسرائيليات قائم منذ 30 عاماً ولم يمثل طوال هذه الفترة مساساً بالامن القومي وبالتالي فلا يمكن اعتباره قراراً إدارياً يمكن إلغاؤه.

بينما أوضح نبيه الوحش أنه أقام دعواه ضد القرار السلبي بالامتناع عن عرض طلبات اسقاط الجنسية فحسن وأنه إذا كان زواج المصريين من اسرائيليات واقعاً فهو خطأ تقاعس المسئولون عن تداركه على مدى السنوات الماضية ، مشدداً على عدم وجود مصلحة لأي مواطن مصري في هذه القضية.

من جهة أخرى حددت المحكمة برئاسة المستشار مجدي العجاتي نائب رئيس مجلس الدولة جلسة 18 يناير المقبل لورود تقرير المفوضين في الطعن المقام من الجمعية الاجتماعية لمستشاري محكمة الاستئناف ضد حكم حل الجمعية الذي صدر لصالح وزارة التضامن.

اخبار ومواضيع ذات صلة:

هيئة المفوضين توصي برفض اسقاط الجنسية عن المتزوجين باسرائيليات

9 comments
  1. شيماء 10/04/2010 09:55 -

    أطفالهم !!أطفالهم ولا أطفالنا
    ؟؟بكرة ولاد العم هيحاربوا بعض بجد

  2. شيماء 10/04/2010 09:24 -

    يا عالم لما يتطلع الجديد ده هيفكر إزاى؟؟ وهيبقى إتنتمائه لمين ؟؟؟ ياترى هيبقى مصرى؟ ولا إسرائيلى؟ ولا هيبقى مصرائيلى؟ وأكيد ممكن قرايب من نسل واحد يحاربوا بعض لو قامت الحرب سواء كان أولاد هذا الزواج عايشين فى مصر أو إسرائيل. انا مش هقول ده صح ولا غلط لكن فكروا من الزاوية دى واحكموا انتوا

  3. حسام 05/01/2010 05:06 -

    للاسف محدش فاهم اي حاجه .. اولا : اسرائيل الان ليست في حالة حرب مع مصر و تقيم علاقات دبلوماسية و بالتالي فمن الناحية القانونية زواج المصري باسرائيلية مثله مثل زواجه من اي اجنبية من جنسية اخري .. ثانيا : هل نسيتم ان الذين يحملوا الجنسية الاسرائيلية من بينهم عرب 48 و هم الفلسطينيين الذين رفضوا ترك بيوتهم و اراضيهم و بقوا فيها و هم فلسطينيين و عرب و مسلمين و لكن الامر الواقع من تواجدهم داخل الحدود الاسرائيلية جعل جميع لاوراقهم الرسمية تستخرج من اسرائيل الا اننا يجب الا ننسي ابدا انهم عرب مسلمين و القول بغير ذلك هو مغالطة فهل المصري الذي يتزوج من هؤلاء يمكن ان يكون مخطئا ؟؟!!!!!!!

  4. الفنك الليبي 09/12/2009 18:13 -

    ونسبنا الصهاينه وبقينا حبايب و مين عالصهينه حيقدر يعايب حبايب قرايب قرايب حبايب ……..زغرتي يم أقويق الواد اتجوز بنت صهيونيه وحياخد الجنسيه الاسرائيله ……..أهو ده النسب اللي يشرف [يقرف] ………اهي دي اللي حتحفظ أسمك وتجيب عيال يدفعو عن دوله اسرائيل من الفرات الي النيل………..فووووووووووووووقو يا عالم

  5. الفنك الليبي 09/12/2009 15:02 -

    ميدووو الجحش ….اللي فضله سنتين لو عشهم حيبقا حمار حصاوي….ياغبي انا مجنتش سيرت اليهود انا قلت صهاينه والحكايه تفرق ابقي اقرء ولا لسه متعرفش تفك الخط…..نسيت انك جحش هههههههههههههههههههه

  6. midooo cairo 09/12/2009 13:03 -

    انا اعرف لبييا بس من فليم عمر المختار بس والريس القذافى الشاذ عندو حرس حريم اقولك يا ليبيى علشان تعرف اننا اصلا ولاد عم اليهود يا حمار وحلال اننا نتجوز منهم عادى مش هما بردة اهل كتاب ولا اية ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  7. الفنك الليبي 09/12/2009 00:51 -

    يا امين جرب يوم خليك اسم علي مسمي لو عندك ذره من الكرامه تزعل من اللي بيحصل ده ولكن اقول ايه معندكمش مشكله مع الصهينه منتم وصلتم لدرجه النسب يعني عادي بكره الاقي اختك واحد واخدها اسمه ديفد ولا حاييم عادي وفيها ايه منتم شعب انتر نشيونال والصهاينه برضه عندهم فلوس واللي يجوز امي اقله يا عمي شيمون …………..اخخخخخخخخخخخخخخخ يابلد

  8. أمين 08/12/2009 20:32 -

    يا فنك انا شايف الموضوع ده جاء على هواك أبسط يا عم قرايبك الأسرائليات اللى مش لاقيين رجاله جالهم المصريين يحسنوا نسلهم يا خوفى ينازعوك ومتقدرش بعد كده تتكلم حينافسك المصريين أكالين الفول والطعمية الخليط بزرميط تخيل بقه مكر اليهود وحداقة المصريين بس بجد هذا هو القضاء المصرى لامجاملات ولا مهاترات القانون قانون. يعنى زى ما انت عارف الأمريكان أفعل ولا تفعل فغصب عنكم حاضر حنفعل أقولك ولا بلاش اللهم سترك وعفوك 

  9. الفنك الليبي 08/12/2009 11:04 -

    يا عم ميقدر وش يسقطو الجنسيه بلا كلام فاضي …………….قال ايه عدم الخصوصيه…..ولا مساس…..وملهوش صفه …. كلام مطاط ومايع……. وبعدين مش انتم والصهينه زيتكم في دقيقكم من زمان……… بطلو الكلام الحلبنتيشي…….. اللي لا بيودي ولا يجيب25 ألف مصري متزوج من صهيونيه ……..يعني لو قلنا انهم حيسمعو كلام ماما كريمه مختار والاعلانات بتاع تحديد النسل وحاجه ببلاش كده واتصلو بالرقم المجاني ……… يبقي كل واحد حيجيب 2 يبقي حوالي50 ألف طابور خامس …………… فيهم عزام عزام و فؤادمحرك ومحمد حسن و مرتضي التهامي و أمينه المفتي و انشراح موسي و يوسف عزرا والي…….. وهذا قليل من كثير كل هؤلاء مصريين باعو بلدهم بالرخيص منهم من عمل قبل السلام واخرين بعد السلام ……….جميعهم مصريين اب عن جد يبقي حتتوقع ايه من واحد عاش في حضن أحفاد القرده والخنازير الصهاينه ؟؟؟؟؟

أضف تعليقاً