عادل امام و افتتاح اكاديمية الزعيم

عادل امام و افتتاح اكاديمية الزعيم

عادل امام يفتتح اكاديمية الزعيم لاكتشاف المواهب

مصريات

الفنان عادل امام أطلق أمس برنامجه الجديد “أكاديمية الزعيم”، في المؤتمر الصحفي الذي عُقد في فندق موفنبيك بمدينة الإنتاج الإعلامي, البرنامج ينطلق من ثماني دول عربية، على أن يكون المقر الرئيسي في القاهرة، ومن المقرر أن يعرض لمدة أربعة أشهر على قناة “اللورد الفضائية “.

فكرة البرنامج تدور حول اكتشاف المواهب التمثيلية الجديدة، وسوف يبدأ اختيار 22 شابا وفتاة موهوبين، من كل الدول العربية للمشاركة في المسابقة.

تنوعت أسئلة الحضور، بين السبب في اختيار قناة اللورد الفضائية لإطلاق هذا المشروع المنتظر منذ سنوات باسم الزعيم , والسؤال عن تفاصيل المسابقة وميزانيتها الضخمة، التي لن تقل عن 20 مليون دولار.

لجنة تحكيم الأكاديمية تتكون من الفنانة “ميرفت أمين” , والكاتب “يوسف معاطي” , والدكتور “حسن عطية” الرئيس الأسبق لأكاديمية الفنون وأستاذ النقد.

وفي كلمته خلال المؤتمر، قال “عادل امام” إن الشعوب العربية تتفق فقط على “حكومة الفن” التي تضم عشرات الرموز المبدعة، بينما تتصارع مع بعضها البعض، وتتنازعها الخلافات في باقي المجالات.

و حول تفاصيل المسابقة، قال أحمد سليمان أسعد، المشرف على قناة “اللورد”: إنه يبدأ مطلع الشهر المقبل اختيار المشاركين من عدد من الدول العربية حيث يتم اختيار 22 طالبا، للتدريب في الأكاديمية على مدار 120 يوما، على أيدي مجموعة من المتخصصين, وأضاف أن المتسابقين يتم تصفيتهم في نهاية تلك الفترة من خلال لجنة تحكيم.

الفنان عادل إمام قال   عن عدد دورات الأكاديمية، إن المسابقة سوف تنطلق يوم 6 أكتوبر من كل عام، لتضخ دما جديدا للفن المصري والعربي.

وردا على سؤال هل ستتبنى الأكاديمية المواهب الكوميدية فحسب، أم أنها ستتبع نظرية الفنان الشامل, قال إن مصر معروفة بخفة ظل أهلها, ولا يوجد نقص في الكوميديانات الشباب، وابني “محمد عادل إمام” أحد الكوميديانات الذين أتوقع لهم الظهور في الفترة القادمة.
أما عن إقصاء المخرجة “إيناس الدغيدي” بسبب اعتراضات عربية، فقد أكد “أحمد أسعد” أن “الدغيدي” كانت اختيارا مبدئيا، وتم الحديث معها حول إمكانية اللجوء إليها، لكن لم يصل الأمر أبدا إلى صيغة اتفاق نهائي، مؤكدا احترامه لها, وأكد أنه لم يتم فسخ التعاقد معها “كما روجت وسائل إعلام مصرية مؤخرا”.

كواليس

-الحفل بدأ في الساعة التاسعة مساء، وكان أول الحاضرين: الفنان هشام سليم والفنان أشرف عبد الباقي والفنانة رغدة حيث وصلوا للقاعة الساعة السابعة والنصف.

-الفنان عادل امام كان مستاء جدا من الصخب الذي قام به بعض الحضور، لدرجة أنه وجه إليهم اللوم أكثر من مرة، وعندما قام احد الصحفيين بتوجيه عتاب له؛ لأنه يكلمهم بهذه الطريقة، انفجر “عادل إمام” قائلا “لا يوجد فرد أو جهة أو سلطة فوق الجميع ما يفرض الاحترام هو الشخص ذاته بتصرفه سواء كان صحفيا أو فنانا أو أي شخص من أية مهنة أخرى”.

اكاديمية الزعيم عادل امام | كيفية الاشتراك في اكاديمية الزعيم

اخبار ومواضيع ذات صلة:

عادل امام يفتتح اكاديمية الزعيم لاكتشاف المواهب

23 comments
  1. احمد 05/12/2017 12:25 -

    السلام عليكم ازاى اوصل ليكم مفيش تليفون ولا اى حاجه ان بعشق التمثيل والتمثيل فى دمى ونفسى حد يكتشفنى

    وربنا يوفق الجميع وده رقمي ارجو الرد
    احمد عفيفي

  2. بسنت 02/04/2015 23:47 -

    انا عندى موهبة والله واتمنة انك تيشوفنى وانا مضرابة من الاستاز سليمان عبيد هو اللى مأهل حنان ترك و محمد نجاتى و ميرنا المهندس انا اسمى بسنت رائد
    يارب تكلملى حد من الانتاح او المخريخين و معايا كارنية نقابة التمثيل عنتى 14 سنة انا بدعى انك ترد عليا

  3. شيماء جميل 28/03/2015 13:46 -

    انا شيماء جميل او أراي ماهما سمونى فى شهادة الميلاد هاجر جميل انا مكنتش ؤبفكر فى التمثيل بس كونت بحاول ادور على موهبتى وجربت حجات كتيربس مكنتش بتكمل هوا مش فشل منى لا كن مكنش بيكل لحد موصلت للتمثيل ولقيت تفسى موهوبه فى وحبيتو وانا نفسى اخود فرصه اظهر فيها موهبتى الى من زمان كونت بدور عليها والحمدلله وصلتلها بس ناقص انى اوصلها للعالم كله 

  4. محمد حسين ( فان دام ) 05/06/2014 16:33 -

    انا محمد حسين سيد الشهير بأسم فان دام وملامحي تشبه ملامج النجم العالمي جون -كلود فان دام . موهوب في التمثيل وواخد اوتوغرافين من اسطورة الأكشن فان دام وسبق واتكلمت معاه فيس تو فيس وشاف ملامحي تشبه قليلآ بجانب اني بلعب باليه وكاراتيه وفتح حوض في الهواء 180 درجة انا كل الي طالبه اني احقق حلمي لأن ده حلم حياتي وهاموت بجد وهاحققه وان شاء الله هاكون عند حسن ظنكم ويارب الي في الخير يقدمه ربنا . شكرآ .

  5. ana radwa 15 sana toly 160 wazny 63 kaza mara a7awel awsal lelmagal dh bas mosh 3arfa argo el rad 

  6. ولاء لولو من اسماعيليه 12/05/2013 19:14 -

    ازيك يازعيم انا بحبك موووووت بس انا مش بقول كده عشان تختارني بس انا موهوبه كتييييييير ولي الشرف اتعلم من حضرتك حاجات كتير

  7. نعيمة اشرف صلاح 11/06/2012 12:06 -

    يارب اكرمنى و وافقنى فى اكاديمية الفنان عادل انا بصراحة انا الى دلنى هو مخرج فى مدرستى على انى اهتم بالتمثيل وكمان احابى واهلى وديمن بيحمسونى ويشجاعونى حبيت اجرب واولت لوفشلت يكفينى شرف المحولة بزات لمة يكون حاولت فى اكاديمية الفنان عادل امام شكررررررررررررررررررررررررا خاص لللجنة والزعيم عادل امام يارب اكرمنى شكرا

  8. ابراهيم البدوي 01/05/2011 18:58 -

    استحلفكم بالله ان تساعدوني اريد ان ارسل رسالة الى الزعيم عادل امام وان يقرأها ضروري جدا جدا جدا ارجوكم ارجوكم المساعدة

  9. محمد ابو النصر 04/11/2010 20:11 -

    انا محمد ابو النصر وبحب التمثيل جدا خصوصا افلام الفنان عادل امام و لبلبه والفنانه ميرفت امين وانا بعرف امثل جميع ادوار الفنان عادل امام ومابشوفشي افلام حد غيره انا نفسي في فرصه اني امسل انا سني 17 سنه من جمهوريه زفتي وده رقمي ياريت يا فنان تتصلو بيا انا عندي مواهب كبيره اوي ده الرقم ***** دول ارقامي ارجو الاتصال

  10. فاطمه 26/09/2010 19:11 -

    السلام عليكم ازاى اوصل ليكم مفيش تليفون ولا اى حاجه ان بعشق التمثيل والتمثيل فى دمى ونفسى حد يكتشفنى

    وربنا يوفق الجميع

  11. بســام الغــامدي 11/08/2010 17:01 -

    السلام عليكم .. انا بسام من السعودية وبحب الكوميديآ وبحب كنج الكوميديا الممثل الكبير عادل اماام ويريت اني يوم من الايام اني اكون ممثل .. عمري 22 سنة
    اتمنى اني اكون مشترك معكم وشكرآآآآ .

  12. ايمن مشالى 13/02/2010 14:28 -

    اتمنى ان اكون من المشاركين فى الاكاديميه يا زعيمنا والله انا بحبك موت وحافظ كل المسرحيات بتاعتك وبحب اضحك الناس بطريقتك وهوايتى الكوميديا والاثاره والاكشن وان شاء الله هنكون عند حسن الظن

  13. شاهنده سليمان 11/02/2010 10:25 -

    الاسم مش مهم زى الحياه ما هى مش مهمه انا فى حتجات كثير جواياه نفسى اترجمها على شاشه التليفزيون ومشاعر واحسيس من واقع الحياه ايوه انا ما اشتركتش فى التمثيل قبل كده بس ملامح وشى عندما اتقمص اى شخصيه بتكون واضحه اوى حتى الذى يعرفنى جيدا لا يصدق وكمان كونت بشترك فى فرق المدرسه
    واحيانبا ً ملامح وجهى بتبرر هذا .دا راى الناس اللى من حولى وفى بعض الاحيان يسبب مشكلةبحيث الناس بتخاف انها تتكلم معى ويفكروا انى بنفس الشخصيه اللى انا اكون متقمصها فى الحياه وهى بتكون من فلم اجنى او عربى اثرت فى وبكيت منها اصبح تانى يوم نفس الشخصيه دى بس انا بكون عارفه انى انا بمثل بس فى اسلوبها وفكرها اللى عايزة تقوله الشخصيه لأنى بكون متأثره بها وانما اللى يعرفنى جيد ا يستغرب ويستعجب احيانا ويقول وجهكى يوحى بغير ذلك طبعا هتقولى طيب ليه انا ما اشتركتش فى اى برامج ليه انا عايزة مصدر موثوق منه وكمان ظروفى اللى مش مساعدانى اصل انا من بنها ولم اجد فرصة انى اذهب الى الفاهرة من ناحية المادة ومن ناحيه تانيه انا معرفش احد لم اجد سوا النت اللى اتابع من خلاله اكادميه الزعيم صدقنى يازعيم انا عندما تشوفنى وتعرفنى سوف تعرف اد ايه انا استحق المساعدة من حضرتك وكمان ممكن اكون اكتشاف الى حضرتك انا بكتب اليك من غير اى تكلف وببساطة الانسان المصرى استحلفك ببداية مشوار حياتك ان تساعدى شكلا وموضوعا جرب مش هتخصرحاجة واناعندى قصص جديده من واقع الحياه انت البطل فيها .هذه القصص على طول فى خيالى وبتكون انت البطل فيها على العموم انا عارفة انى طولت عليك بس لو تعرف اد ايه انا محتاجه الى المساعدة وتشوفنى هتعزرنى يارب تقراء رسالتى وشكوتى . شككككككككككككككككككككككككككككرا لككككككككك كثيرا ويوفقق الى ما تحيه وترضاه الله ما امين

  14. رنيم سامى النجار 10/02/2010 18:34 -

    انا اسمي رنيم سامى النجار
    عمري 11 سنة
    انا من هوايتى التمثيل والإلقاء وبامثل فى مسرح المدرسة
    ولما عرفت ان الزعيم حبيب قلبي عامل مسابقة
    اتمنيت ان يكون من نصيبي التقديم فيها

  15. ميرنا صبري 01/02/2010 14:53 -

    مبرووووك يا زعيم الكوميديا في مصر و الوطن العربي …………………

    انا ميرنا فتاه سني 14 سنة اتمنى الا شتراك بالاكاديمية.. حيث اني موهوبه و اعشق التمثيل الكوميدى فهل هناك سن محدد للاشتراك فى المسابقة. و اذا كان مسموح للدارسين الاشتراك فهل ستراعي مواعيد الدراسه ؟

  16. احمد حسن 20/01/2010 23:04 -

    الزعـــــــيـــــم ( عـــــادل امام ) ربنا يديك الصحة والعافية ان شاء الله

  17. مصطفى احمد محمد عبد الكريم 13/01/2010 19:01 -

    بسم الله الرحمن الرحيم

    فى البدايه انا لن اتحدث عن نفسى كثيرا لان الكتابه لن تضعنى فى المقدمه للاختيار او فى المؤخره فمن يستحق هو الذى سيكون البطل و يتحدث عنه الناس وهذا هو النجاح .

    الاسم بالكامل : مصطفى احمد محمد عبد الكريم

    الجنسيه : مصرى

    تاريخ الميلاد : 1/6/1989

    طالب بالفرقه الرابعه بالمعهد العالى للخدمه الاجتماعيه بالقاهره

    الموهبه : التمثيل والتقمص وتقليد الشخصيات المشهوره او غيرها , اسكتشات كوميديه , تاليف اغانى وتلحينها وعمل لها تعبير حركى ( سمر ).

    اقوم بممارسة التمثيل منذ الصغر مع زملائى منذ ان كنت فى المرحله الابتدائيه وحتى الان اقوم بالتمثيل بالمسرح المعهدى وحاصل على بعض الشهادات التقديريه لاحسن دور .

    ارجو ان تكون هذه المعلومات كفايه والمتابعه بما هو جديد و الله الموفق .

  18. الممثل الشاب الاردني 03/11/2009 17:56 -

    بسم الله الرحمن الرحيم

    CV

    بعض المعلومات عن الممثل الشاب محمد احمد الغزاوي .
    *الاسم : محمد احمد موسى صالح .
    * الجنسية: فلسطيني ( غزاوي ).
    *تاريخ الميلاد: 1_9_1990.

    * الحالة الاجتماعيه : اعزب .
    * الديانه : مسلم .
    * طبيعة العمل: مقدم برامج ثقافيه كانت في مدينة العقبة التي تهتم في رعاية الاسر الفقيرة .
    * العمر : 18 عام .
    * مكان الاقامه : الاردن _عمان .
    * الواء : عين الباشا .
    * اهم الاعمال المسرحية :
    *1_ مسرحية لا تعذليه في عام 2006 (الاردن ).
    * 2_ مسرحية ابن فلسطين في عام 2005(فلسطين
    * 3_مسرحية الخيانة في مخيم البقعة.
    * 4 مسرحية الطباخ ابو العبد (الاردن _العقبه ).
    5_مسرحية المرشدين (الاردن _العقبه ).
    * 6_مسرحية كان واخواتها في المركز الثقافي الملكي 25/9/2008

    * اهم الجوائز : حاصل على شهادات تميز وابداع .
    * الهواية : التمثيل في المسلسلات الاجتماعية والكوميدية وايضا في المسرحيات وتقديم البرامج والفقرات .
    * شعاري: سحقا لكل النساء اذا كان ارضاؤهم يمس كرامتي .

  19. اسلام ستار 10/10/2009 03:53 -

    بصراحه خبر فى قمه الجمال وانا نفسى اوصل والله وانا ححاول بقدر ممكن علشان اتسجل فى الاكديميه

أضف تعليقاً