بكاء عصام الحضري بعد مباراة مصر والجزائر

بكاء عصام الحضري بعد مباراة مصر والجزائر

عصام الحضري بعد احداث مباراة مصر والجزائر

دموع عصام الحضري لم تجف :لن أنسي ضياع حلم المونديال وأحزان جماهير مصر

عصام الحضري : أتمنى اللعب في البرازيل. واختم حياتي في الأهلي

مصريات
حوار : رضوان الزياتي
كان عصام الحضري حارس مرمى منتخب مصر وأكثر نجوم المنتخب المصري تأثرا بضياع حلم المونديال وكان أكثرهم بكاء وحتى الآن مازالت الأحزان تكسو وجهه الذي لم تكن تفارقه الابتسامة وهو معروف عنه بعشقه للمرح والتهريج مع زملائه.

وفي لقاء مع عصام الحضري الحضري ليكشف الكثير عن الأسرار حول احداث مباراة مصر والجزائر وضياع حلم المونديال.
كشف الحضري عن سر بكائه الشديد بعد مباراة مصر والجزائر في أم درمان وقال انه كان يتمنى اللعب في المونديال واسعاد جماهير مصر لأنه كان يدرك هو وزملاؤه مدي تعلق الشعب المصري كله الذي يحب الكرة أو لا يحبها بحلم التأهل للمونديال.

* لكن البعض يقول ان بكاءك يرجع أكثر الى أنك لن تلحق بكأس العالم 2014؟
– لا أكشف سرا إذا قلت انني املك في داخلي اصرارا كبيرا على الاستمرار في اللعب وقيادة المنتخب الى مونديال البرازيل وسأظل اتمسك بالأمل وأؤكد مرة أخرى ان حزني الأكبر سببه اننا لم نتمكن من تحقيق حلم المصريين برغم اننا كناقد اقتربنا منه كثيرا وكنا الأجدر والأفضل باللعب في كأس العالم لأننا كنا الأفضل من الجزائر في المباراتين الأخيرتين بالقاهرة 14 نوفمبر وبأم درمان 18 نوفمبر حالفنا التوفيق في الأولى وتخلي عنا في المباراة الثانية بعد أن ضاعت فرص محققة للتهديف لكن قدر الله وما شاء فعل.

لقاء الرئيس
* بالتأكيد لقاء الرئيس مبارك بكم بعد العودة الى القاهرة خفف عنكم بعض الأحزان؟
– بالطبع فالرئيس مبارك يشعرنا دائما بأنه أب حنون والمساند الأول لنا قبل المباريات والبطولات المهمة وبصراحة فوجئنا كلاعبين بقرار الرئيس بلقائنا بعد العودة من السودان.. ذلك اللقاء والذي خفف عنا كثيرا من الأحزان خاصة عندما أكد لنا ان سلامتنا كانت أهم من الوصول لكأس العالم ووقتها شعرنا بحنان الأب وشعرنا بارتياح شديد وبالمناسبة فقد كان لقاء علاء مبارك وجمال مبارك بنا بعد المباراة مباشرة في غرفة خلع الملابس وكذلك في الفندق أثره الكبير في تخفيف صدمة عدم تحقيق حلم المونديال.

أين جماهير الثالثة؟!
* شاهدناك تطالب الجماهير أكثر من مرة بتشجيع الفريق.. فهل ترى ان الجمهور كان عنصرا سلبيا؟
– بصراحة كان الموقف في مدرجات الجمهور المصري غريبا ففي الوقت الذي كانت فيه مدرجات الجزائريين تشتعل حماسا.. كانت مدرجاتنا هادئة تماما وكان خطأ كبيرا عدم احضار جماهير الدرجة الثالثة مع احترامي لكل الجماهير التي حضرت من الفنانين وغيرهم ممن ادوا دورهم تماما ولكنهم لا يملكون طريقة التشجيع التي يتمتع بها جمهور الدرجة الثالثة وفي رأيي ان عدم تسهيل حضور جماهير الدرجة الثالثة كان خطأ كبيرا.

** ألم تكن هناك ثقة زائدة داخل المنتخب المصري وهو ما أدى الى الهزيمة؟
– بالفعل كنا نملك ثقة كبيرة في المباراة الفاصلة خاصة بعد ان حققنا المعادلة الصعبة وهزمنا الجزائر في مباراة القاهرة بهدفين نظيفين وكنا متفائلين جدا بالفوز في أم درمان وكنا الأفضل في المباراة والأكثر وصولا لمرمي الجزائر وتضييعنا للفرص ولكن الحظ لم يحالفنا وفي نفس الوقت كان التوفيق يحالف الحارس الجزائري الذي كان موفقا بطريقة غير عادية.

* لكن هناك اسبابا لضياع هذه الفرص السهلة غير التوفيق؟
– مازلت مصمما ان غياب التوفيق هو أحد أهم أسباب الخسارة وايضا غياب التشجيع الجماهيري ولا أخفي سرا إذا قلت اننا فوجئنا بهذا العدد غير العادي من الجمهور الجزائري في الملعب وخارجه وهو ما مثل صدمة كبيرة لنا.. فقد كنا نعتقد ان اقامة المباراة في السودان ستظهر التفوق الجماهيري لصالحنا لكن ما حدث كان هو العكس تماما.

* هل هذا يؤكد ان اختيار السودان للمباراة الفاصلة كان قرارا خاطئا؟
– اتضح انه قرار خاطيء.. ولكنني في نفس الوقت اتحدي أن يكون أي إنسان قد توقع الذي حدث فما حدث في السودان كان خارج التوقعات تماما والاخوة في السودان فعلوا كل ما في وسعهم في حدود ظروفهم وامكانياتهم وما حدث من الجمهور الجزائري كان فوق طاقة الجميع في السودان برغم انهم عاملوهم أفضل معاملة ومنحوهم نفس الميزة التي كنا نتمتع بها وهي الدخول بدون تأشيرة.

* وكيف تري ما تعرض له الجمهور المصري من ارهاب جزائري؟
– لم يكن غريبا ما فعله الجمهور الجزائري فهو من أسوأ الجماهير في العالم وليس في العالم العربي وحده وما فعله قبل واثناء وبعد المباراة كان ارهابا حقيقيا وليس معني وقوع حوادث شطب كبيرة داخل الملعب ان المباراة جرت في اجواء رياضية بل على العكس وجود هذه القوات الأمنية الضخمة داخل الاستاد وما فعلته الجماهير كان جوا ارهابيا بمعني الكلمة ولو كنت مكان المسئولين في الفيفا لاتخذت قرارا باعادة المباراة بدون جمهور وفي أرض أوروبية محايدة.

الملف الفني
* بعد هدوء الأمور البعض بدأ يتحدث في الملف الفني ويري ان هناك تقصيرا من المنتخب سواء من الجهاز الفني أو اللاعبين؟
– الجميع يعرف تماما ان ما حدث يمثل ما يشبه المعجزة فبعد أن فقدنا خمس نقاط بالتعادل مع زامبيا في القاهرة والهزيمة من الجزائر 1/3 في الجزائر في مباراة ارهابية استطعنا ان نحصد 12 نقطة كاملة في 4 مباريات بما فيها مباراة الجزائر بالقاهرة 14 نوفمبر ولم يدخل مرمانا أي هدف واستطعنا ان نصل الى المباراة الفاصلة برغم ان 90% من المصريين وغير المصريين والخبراء كانوا يتوقعون خروجنا المبكر في مباراة العودة مع زامبيا كما كان الكثيرون يتوقعون عدم قدرتنا على الفوز على الجزائر في مباراة القاهرة ولكننا فعلنا المستحيل بعمل جاد ومخلص من الجهاز الفني بقيادة الكابتن حسن شحاتة الذي اعتبره الأب الروحي لي ولكل زملائي وكذلك الكباتن شوقي غريب و حمادة صدقي واحمد سليمان الذين كانوا يتعاملون معنا كأخوة كبار وبصراحة كانت روح الأسرة الواحدة هي التي تحكم عملنا جميعا وهو ما أوصلنا الى المباراة الفاصلة برغم الضغوط الكبيرة التي تعرضنا لها من بداية التصفيات والجو الارهابي الذي عشناه في الجزائر وأم درمان في السودان.

* وهل يعوض فوزكم بكأس الأمم الافريقية في انجولا 2010 عدم الوصول للمونديال؟

– بالتأكيد ليس هناك ما يعوض عدم التأهل للمونديال ولكننا سنفعل المستحيل للفوز بكأس الأمم الافريقية في انجولا لنعوض الجمهور المصري بعض ما فاتنا في المونديال ولكن المنافسة ستكون في انجولا صعبة جدا لأن الكل أصبح يفعل المستحيل لمجرد ان يتفوق علينا ويحقق الفوز على بطل افريقيا.

* وكيف تعيش عيد الأضحى؟
– ذهبت لقريتي كفرالبطيخ وذبحت عجلين ولكن فرحتى ليست كاملة فمازلت لا استطيع التخلص من كل احزاني.

* وماذا تتمنى في نهاية هذا الحوار؟
– أمنيتان.. الأولى ان استمر في الملاعب والحق بمونديال البرازيل 2014 والثانية ان اختم مشواري الكروي في النادي الأهلي الذي أعشقه.. لكني أظل حاليا مخلصا لفانلة الاسماعيلي طالما انني العب في هذا الفريق الرائع.

اخبار ومواضيع ذات صلة:

عصام الحضري بعد احداث مباراة مصر والجزائر : ما فعله الجزائريين ارهاب حقيقي

85 comments
  1. مصرية وا فتخر و الى مش عاجبة ينتحر 13/08/2014 16:31 -

    لا يهم ان مصر هى ام الدنيا ام الحضارات ….ام العالم العربى ….و بعد مباراة مصر والجزائر….مصر اصبحت قوية… وصلبة…….. وما فعلة الجزائريين زادنا قوة وحماسة……………………………. مصر للابد ام الدنيا وهتبقى ام الدنيا و قد الدنياا الى الامام يااا مصر …..

  2. لمياء البشارية 16/05/2010 00:33 -

    تحيا فريقنا حنا رانا في لمونديال

  3. لمياء البشارية 15/05/2010 21:40 -

    تحيا الجزائر و ريال مدريد

  4. امنية المصرية 04/05/2010 17:30 -

    يا جزائر انتوا اصلا كلكم **** ومصر لى مش عجباكو طلعتكو من كاس الامم الافريقية باربعة الجزائر بالاربعة ورد حسن شحاتة على البتاع بتاعكوا دة واخد البطولة لثلاث مرة على التوالى وسابع مرة فى تاريخ مصر وكمان العالم كلوا حيتفرج على الجزائة وهى بتخرج من كاس العالم تحيا مصر

  5. بجد المتش كان جامد وفى نفس الوقت صعب تعبوا الفريق المصرى فيه جدا عندهم حق يبكوا على تعبهم

  6. مصرية 06/02/2010 05:03 -

    احب اقول لسمية الجزائرية الحضرى احسن حارس مرمى فى افرقيا مش زى ال**** سوسى اصدى شوشى

  7. واحد من الناس 28/01/2010 19:27 -

    والله يا الجزائريات انتم نسوان مالكم تدخلوا فى كورة احسن تتشدوا من شعركم وسيبوا المصروى فى حالهم لانى عاشرتهم واعرفهم اكتر منكم لو كانوا على علم بما وددتم تفعلوه

    كانواا ممممممممممممم يخدونكم بالاحضان لانه شعب طيب ما يعرف البلطجة زيكم

  8. مصرية وافتخر 28/01/2010 15:57 -

    هههه احنا المصريين مش كلاب صحراء متشرين .نعم احنا اتغلبنا فى مباراة كورة….بس متغلبناش فى الاخلاق…….لا مسكنا مطاوى ولا سكاكين.ولا حدفنا الناس بالطين… وطبعا الجزائر عارفين..انا الفراعنة دولظالمين..انا مش هقول انا فرعونة لا انا مصرية ..ومش همجية الجزائر بلد جميل بس ليه الكلام اللى بتقولوه دا على الاقل مصر زكرت ف القران وفى السنة ويكفيها بزلك شرف بعد شرف والجزائر بردو بلد ال مليون شهيد بس دلوقتى بلد المليار بلطجى العين بالعين والسن بالسن بلدنا فى القلوب متشالة ومهما تضيق عليها الحالة ولادنا قدها ورجالة منعرفش الهزار..احنا الشعب الطيب مش زيكم الشعب التافه مصر ام الدنيا انتو *** ثعالب ومش هقول يهود لانهم لايتمثلو بهم المهم الحضارة والتقدم احنا ارقى بلد عربية وانتو بلد المتخلفين اللى غيرانيين من ام الدنيا حيا مصر وسلامى لعصام الحضرى 100 مرة ولكل المنتخب وسلامى للجزائرييين *** ولاد ***

  9. محسد 17/01/2010 14:42 -

    بالرغم من أنم اهنت الشعب الجزائري أنا جزائرية ولكن أنا معجبة بأدائك و ق’وة شخصيتك فزنا يا أخي الحضري هذا قدر و مكتوب فمصر قوة في الرياضة و لكن لسس على حساب الجزائر فشاوشي برهن لك هذا انني احترمك وسوف اعمل جاهدة من اجل متابعة كل مبارياتك لاننا نحن الجزائر

  10. احمد 16/01/2010 13:12 -

    ابكي عن ملك لم تحافظ عليه مثل الرجال………ياحضري المحتضر…..

  11. احمد 16/01/2010 13:01 -

    النظام المصري وظف المباراة واكلها رعاع القوم وسقط التوريث لجمال وضاع المال………يامن ضيعتم غزة العزة

  12. ايه ده هى الاشكال دى مش عاوزه تتهد وتخرص بقى ماتش ايه اللى بتتكلموا عنو؟؟ انتم ممكن تكونوا اتأهلتم لكأس العالم بس هترجعوا من اول المشوار والله ولا هتاخدوا كاس ولا يحززنون….. اما احنا ابطال افريقيا كسبنا كتيييير اوى وده العادى بيكفى اننا واخديين لقب (( ابطال افريقيا اللى حققناه كتييير اوى )) اما انتم مالقبكم؟؟؟ ماهو؟؟؟ واللى بتتكلم وبتقول اسيادنا اسياد مين يابت فوقى لنفسك بدل مافعصك تحت جزمتى اقرى كويس عن مصر عن تاريخنا عن حضارتنا واقرى عن بلدك البربرى الهمجى وقارنى كده؟؟ طبعا مفيش اى مقارنه من اى شكل… انا معرفش اصلا ايه خلاكم تتجرأو وتتكلمو معانا مصر بيهابها الكل وكمان هترجعوا من كاس العالم قفاكم يقمر عيش وهتفرجوا عليكم العالم ونضحك عليكم لما نشبع اما احنا فى كل سنه بنوصل للبطوله الافريقيه كفايه اننا حصلنا على اللقب …. مش ده احسن مانوصل لكأس العالم ونرجع بفضيحه ولا ايه؟؟؟؟ وكمان ياحضرى متزعلش فى داهيه اى ماتش ياجماعه مش نهاية الدنيا يعنى عادى دى مجرد كوره والله وعلى فكره انا مش من عشاق الكوره ولا حاجه لا بالعكس الكوره دى بالنسبه لى مجرد لعبه تسليه مش اكتر انا الحمد لله ليا اهتماماتى وحاجات تانيه كتير بهتم بيها بس انا دخلت ارد وادى تعليقى من كتر استغرابى للموضوع هما بيهاجونا ليه؟؟؟ هما مش كسبوا المباره عاوزيين ايه تانى؟؟؟ متسكتوا بقى وسيبوا الناس فى حالها وخلونا نفوق ونشوف بلدنا وانتو بقى روحوا اركنوا على جنب استنوا الفضيحه اللى هترجعوا بيها …… وكمان اه صحيح فى حاجه حبيت اعلق عليها ..اللى بيقول تاريخنا معروف فول وملوخيه …. طب ماده حاجه جميله طبعا ان مصر تشتهر باكلاتها تعرفى يا انسه ان الفول والاكلات المصريه والكشرى والحاجات دى كلها اقسم بالله العظيم ان فى الاماكن السياحيه فى مصر زى خان الخليل وسيدنا الحسين الاجانب بيطلوبا الاكلات دى بالاسم وبيموتوا فى الاكل المصرى بجد وبينبهروا بيه جداااااا وانا بشوف بنفسى ده ومن طبيعة شغلى لانى بشتغل فى مجاال السياحه لو اقولكم السياح الاجانب والعرب حتى اما بيجوا مصر ويشوفوا الاماكن السياحيه اللى عندنا واما بيقعدوا على فى محلاتنا وياكلوا اكلنا بجد بيبقوا قمة الانبهار لانهم مش بيلاقوا ده فى اى بلد تانيه حتى لو حاولت تقلد و…. والله انا اكتشفت ان اسرائيل افضل منكم بمراحل ناس متحضره ناس محترمه وبجد عن رايى ورأى كذا حد احنا نقدر نقول دلوقتى اننا بنحبهم عنكم كفايه ان علاقتنا فيها سلام وكويسه مع بعض انتم خلاص اتمسحتم باستيكه تقبلوا بقى فكره ان الناس عاوزه تقاطعكم مش رمى بلاء هو ويارب ابعد عننا الغمه دى والاشكال دى….. كفايه عليكم كده قرفت منكم جاتكم القرف……سلامى لكل المصريين من اول الطفل الصغير لحد الكبير فيهم على راسى وانتى يامصر على راسى وبحبك اووى اووى والله رغم انف الحقوديين وانتى فوق الكل يامصـــــــــر …. ((((الفراعنــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه)))) اجدادى الفراعنه بجد طول عمرى هفضل اشكركم وعمرى ماهنسى التاريخ والحضاره اللى عملتوها اللى العالم بيحكى وبيتحاكى بيها انا من بلد الفراعنه وكلى فخر تحيا مصر تحيا الفراعنـــــــــــــه……..

  13. ابراهيم الشركسي 29/12/2009 19:41 -

    مصر علي طول كسبانه علــــــــــــــــــــــــــــطول

  14. محمد 27/12/2009 19:20 -

    من زرع حصد , الله يمهل ولايهمل يا أيها الفراعنة الظالمين , فانتصارنا هذا جاء بعد اعتداءاتكم المتكررة وترهيبكم الكبير الممارس على فريقنا الوطني وعلى أنصارنا الأشاوس بالقاهرة.
    ربي يصبركم وتتعضوا في المستقبل وتتغير معاملتكم للشعب الجزائري البطل الذي خضعت له أعتى القوات الاستعمارية وماعليكم الا تقبل الخسارة بكل روح رياضية وكفاكم بلطجة وبهتان على أسيادكم الأمازيغ الأحرار ونقول لكم تابعون في شاشاتكم

  15. مصريه والحمد لله 23/12/2009 23:14 -

    هههههههههههههههههههههههههههههههه ههههههههههه
    بجد كل ( الاخوه ) الجزائريين اللى كتبوا التعليقات بتاعتهم دى وضحولى بجد انهم متخلفين جدااااااا 
    يا جزائرييين اعرفوا مين هى مصر 
    المصرى يا حلو منك له لما يتكلم الكل يحط جزمه ف بوقه ويتكم

    بجد كلامكم بيوضح انكم متخلفيين وجرب وحاقديين ع اسيادكم احنا اللى عملناكم يا بربر
    واللى بتقول افتخر انى بربريه دى روحى شوفى ياقطه يعنى ايه كلمه بربر الاول عشان مضحكيش عليكى الخلق 
    ربنا يسامحك يا جمال عبد الناصر انت اللى خليت شويه الزباله دول يتكلموا معانا احنا كده عشان انت وقفت جمب كل العرب ف محنتهم 

    آآآه يا غاليه آآه يا غاليه يا حبيبتى يا بلدى رايتك  برضه عاليه
    مصر فوق الجميع اعشقك يا امى ( مصر )

  16. مشيرة فاروق 23/12/2009 19:40 -

    ما تزعلش يا أحسن وأعظم عصام الحضري في الدنيا كلها والجزائر دية ذي الور ق ونرميها في الزبالة وربنا يوريهم شيء مش حقول عشان متتردش الدعوة علينا

  17. اية الله حبيبة 18/12/2009 19:11 -

    انا استغرب كلما قراءت كلام المصرين الذين يصرون علي تكذيب الحقائق التي يراها كل الاعلم ويصدقون اعلامهم المنافق واخر هذه الخرجات المصرية انكار مصر لكونها تبني صور حديدي علي الحدود مع غزة ….. اذا كان هذا مل يفعلوه بالفلسطنين وهم يدعون انهم يتبنون قضيتهم ومن المفروض انهم يقدمون لهم العون فماذا تتوقوعون انهم يفعلوا بغيرهم …فلا تحزنوا يا جزائرين علي ما يقوله عنكم المصرين لانهم فعلوه مع غيركم من قبل وسيفعلوه في المستقبل

  18. مصرية وافتخر 10/12/2009 17:18 -

    اولا ورغم انف الحاقدين مصر ام الدنيا رضيتم ام ابيتم , اما البلطجةالى انتو بتتكلمو اعنها انتو اصلا اساسها ولا نسيتو و مش عارفه مصر تعباكو ليه و حاقدين علينا ليه ولا اقولكو الكلام معاكو مش هيفيد اصلا , لان ان خرج العيب من اهل العيب ميبقاش عيب /، اما بالنسبة للى اسمها لمياء والنبى ياختى اتنيلى على خبتك واتفرجى على البنات الى انتو بعتنها تشجع دول مش بنات ………………..؟ ،
    وما انتم الا شوية بلطجية ،ويكفينا فخرا ان مصر ذكرت فى القران 7 مرات فاين انتم ، واكيد انتو عافين من اسيادكم كويس ولتسقط الجزائر بلد البلطجة والهمجية وتيقى مصر ام الدنيارغم انف الحاقدين ( ولا خضر ولا صفر )

  19. مصريه 10/12/2009 00:33 -

    طبعا مستوي الثقافه المصري ميسمحش اننا نتكلم علي شويه ناس بيئه وطبعا مصر ام الدنيا والجزائر ام البلطجه بصراحه انتو عار علي العرب وشكرا للمنتخب المصري والله والله والله احسن رجاله اه خسرتو بس بكرامتكو وتعوضوها يا احسن رجاله وانا بفتخر ان مصر بلدي ام الحضاره

  20. مصريه 10/12/2009 00:30 -

    هنعمل ايه مع شويه ناس بيئه مش متحضرين تعالو شوفو الثقافه عندنا وهنقول ايه غيره من ام الدنيا طبعا والفريق المصري احسن رجاله من اصغرهم لاكبرهم ميرسي يا مصر احنا بنفتخر انك بلدنا

  21. midooo cairo 09/12/2009 08:20 -

    يا بنت انتى والله احنا احسن منكم فى كل حاجة كفاية ليا تاريخ وحضارة هههههههههه انتو فرنسا محتلكم وانتو مش عارفين ونفسكم متكوش عرب معندكمش ولا اصل ولا فصل ولسة الايام جاية كتتير

  22. midooo cairo 09/12/2009 08:14 -

    الكلام د ة لى سمية ولمياء مش عارف هما المشجعيين بقى كلهم بنات ولا اية المهم اوعى تنسى ان مصر هى لعمتكم العربى علشان تعرفة بس احنا بلد الجدعان مولك الجدعة دة حاجة فى دمهم هههههههههههه اسمعى نانسى بتقول اية مع انها مش مصرية

  23. midooo cairo 09/12/2009 08:07 -

    انا عاوز اقول حاجات لكل جزائرى مش انتو كسبتو خلص اية عاوزين اية تانى وممبروك عليكم دخول بس اكاس العالم بس احنا بردة المصرين محترمين جداا مع كل الشعوب اى حد بيجى عندنا مصر بيشوف كرم وجدعناا من الصغير قبل الكبير

  24. بنت النيل 04/12/2009 18:58 -

    يا استاذ ابن الاوراس انتا فراعنة ظلمة ايه ماتفوقو لنفسكم شوية وبعدين الفراعنة عملالك ايه بالظبط هو انت متغاظ عشان عندنا حضارة يعنى خلاص يا عم متزعلش مش احنا اسمنا فراعنة انتم برضه ليكم اسم ( بربر) بطلوا حقد بقا انتم عديمين الاخلاق دى اكتر حاجة ممكن تتصفوا بيها ولا عندكم روح رياضية ولا اى حاجة دانتم معندكمش حاجة عدلة فاكرين فى السودان عملتوا ايه بعتو مشجعين قصدى مجرمين عشان يدبحو فى المصريين انتم حضارتكم السكاكين انشاء الله هنيجى عندكم يهنى هنكون سياح عشان ندرس حضارتكم السكاكين والمطاوى وانتم ابقو تعالو عندنا عشان تدرسو حضارتنا الحضارة الفرعونية العظيمة وتشوفو الفرق:-P

  25. بنت النيل 03/12/2009 17:00 -

    انتم محسسنا انكم كنتم فى حرب وفزنتم اش حيلا كان ماتش كورة وبعدين انتم ناسيين نفسكم ولا ايه احنا ابطال افريقيا سنتين ورا بعض كنتم فين يا ابطال قصدى ياللى عاملين نفسكم ابطال وانتم بتتهزموا فى الدورى الافريقى انتم بتحبو تتكلموا وخلالالالالالالالالالالالالالالالالاص

  26. بنت النيل 03/12/2009 14:34 -

    حاجة انا عايزة اعرفهالكم لو اجدادكم الشهداء العظماء اللى سعوا انهم يستردو استقلالهم والله لو كانوا يعرفو انكم هتبقوا بالشكل ده والله ماكنوش فكروا يردو حريتكم وعزتكم نفسى اعرف بتكرهونا ليه كدة والهانم اللى بتقول على ان الجزائر اسيادنا بصى هاتى فى النت تاريخ مصر واستخدمى النت فى حاجة مهمة ومفيدة بدل ماتعودى تستخدميه فى قلة الادب والشتايم تحيا الحضارة تحيا الرقى تحيا مصر

  27. مصراوي حتي النخاع 01/12/2009 13:26 -

    انتم مال امكم انتو دي بالدنا ولا بالدكم اية التناحة دي

  28. مصري بجد 30/11/2009 16:20 -

    سمعتوو اغنية يا بربرين بربرو اوي ه الي بتغنيها ورده العاهرة يا بربرين

  29. مصري بجد 30/11/2009 16:17 -

    يا جزائرين يالي معندكمش كرامه دخلتو ليه الموقع ده تاني يا بربرين يالي تاريخكم ورده العاهرة الجزائريه البربريه زيكم توووووووووووووف علييييييكم وعلى الي خلفوكم يا بربريه يا ولود الكلب

  30. جزائرية.. 29/11/2009 19:28 -

    تحيا الجزائر

    تحيا شاوشي يحيا منتخبنا مهما فعل الآخرون البادىء أظلم

  31. ود الخرطوم 29/11/2009 17:35 -

    يا حضري السودان اكبر منك ومن الخلفوك نحن مستعدين نستضيف كاس عالم موش فاصله والجزائرين يستحقوا الفوز لانهم شعب نزيه ومحترم وبلد مليون شهيدموش بلد المليون رقاصه

  32. الارهابي 29/11/2009 13:25 -

    الحظري معروف بانه سريع البكاء كالطفل
    المبارات بين التنزانيا بكى حتى غرق المنتخب التنزانى فى الملعب

أضف تعليقاً