علاء مبارك و احداث مباراة مصر والجزائر في السودان

علاء مبارك و احداث مباراة مصر والجزائر في السودان

علاء مبارك : مش عايزين اي جزائري يدخل مصر | احداث مباراة مصر والجزائر

مصريات- عادل حسين

اعلن علاء مبارك عن غضبه من كل احداث مباراة مصر والجزائر في السودان و اعتداءالمشجعيين الجزائريين بمهاجمة المصريين في السودان وفي العديد من دول العالم ومنها باريس و لندن معتبرا ان ذلك يدل على طبيعة وتركيبة هذا الشعب لكن اخلاق المصريين لا تسمح لهم بالقيام بتلك الاعمال العدوانية .

وانتقد علاء مبارك التحريض الذي قام به بعض السفير الجزائري وبعض الصحف الجزائرية وعلى رأسها جريدة الشروق وما اشاعوه عن قتل جزائريين في مصر بعد مباراة مصر والجزائر يوم 14 نوفمبر.

واتهم علاء مبارك الشعب الجزائري بالهمجية والوحشية وان الكل يعرف انه دائما ما تكون هناك احداث شغب وقتل في الدوري الجزائري بعكس المصريين الذين يتعاملون مع تلك الاحداث الرياضية بشكل حضاري .

وعبر عن رفضه لاي نشاط رياضي او فني مشترك بين المصريين والجزائريين وقال لا نريد ان يدحل اي جزائري الى مصر ولا ان يذهب اي مصري الى الجزائر و أيد ما قامت به نقابة الممثلين من مقاطعتها لاي مهرجان في الجزائر وعدم قبول فنانين جزائريين في مصر وقال انه قرار سليم .

وقال ان احد اصدقائه تعرض مع عائلته لهجوم من بعض الجمهور الجزائري قبل مباراة مصر والجزائر في السودان وقاموا بضربه واهانته امام زوجته وابنته .

اما بالنسبة لرد فعل الحكومة المصرية عن احداث مصر والجزائر قال علاء مبارك ان عليهم ان يتعاملوا مع الموقف بدبلوماسية اكثر وليس بحماس وعصبية كما يفعل المواطن العادي ، لانهم يضعون في الاعتبار ابعاد اخرى وهم يعرفون كيفية اتخاذ القرار السليم للرد على الجزائر .

واضاف انه يشجع التظاهر بشكل حضاري الذي قام به المصريين امام سفارة الجزائر لكن في نفس الوقت ضد اي اعمال شغب وتدمير للتعبير عن الغضب .

فيديو علاء مبارك : مش عايزين اي جزائري يدخل مصر | احداث مباراة مصر والجزائر

اخبار ومواضيع ذات صلة:

علاء مبارك : مش عايزين اي جزائري يدخل مصر | احداث مباراة مصر والجزائر

183 comments
  1. fify الجزائرية بلد العزة و الكرامة 18/08/2010 23:46 -

    حسبيا الله ونعم الوكيل في اي احد شتم الجزائر وشهداءها الدين هم مبشرين الجنة

  2. كمال الجزائري 05/07/2010 16:35 -

    مبارك في الجزائر يلحس جزمة رئيس الجزائر يا بن سوزان

  3. صونيا الجزائرية 24/04/2010 18:43 -

    اسمها ” جــــزائــــــــــــر” مش “قــزائــــــــــــر” …
    مشكلة في مخارج الحروف، اللهجة المصرية خربت اللغة العربية ، الذال مكان الزاي، الألف مكان القاف، الg مكان الجيم…
    ده صيني ولا ايه..

  4. المغرب العربي بربر و نحن نفتخر 17/02/2010 12:08 -

    لما انت رجالة بجد لمادا هربتم في السودان ههههههه الحقيني يا ماما فعلا انور السادات مات و خلف البنات

  5. يامصر انت بي نسبة للجزائر الا خضرة فوق طعام انت الا جرتومة تدكرو كلا يوم لم تهزمو الخضر 11 لاعب+ الحاكم امام7 رجال كما يقول المتل المحمية تغلب الاسد ونحن الاسود والله خصارة فيكم هدا الكاس كلمة مصر امحيتها من عقلي ولو كان ابي مصري ا والله لم افتخر به لي انه كمل من عقلك ……….. يامصرائيل

  6. سلمه 24/01/2010 18:37 -

    يكفي سب و شتم و خليكم عرب بجد وبدل هذا اتحدوا ياعرب .

  7. سمية من المغرب 24/01/2010 17:55 -

    إلى ——— سامي ————- لما تكون إنت راجل و تحسن ملفظك ……….. يبقى تعالى كلك عشان تأدبني ………….. وكيف ما بنقول عندنا في المغرب …………….. سمكه وحدة بتخنز الشواري روح إسأل عليها إن ما فهمتها …………….. أنا قمت بزيارة لمصر و تعرفت على ناس في قمة الإحترام و الأدب و الحمد لله و فكرتي كانت فعلا ناس أطيب من الطيب و سلوكهم ما في مثلها …….. لكن ما كنت عرفه إن في زباله مثلك يا سامي اللي إسمه ما لو علاقة بفعلك و لا أخلاق لها علاقة بمصر.

  8. معلش موتوا بغيظكم ياقذائر 06/01/2010 05:27 -

    بسم الله

    انا الاول كنت بتعاطف مع اللى اسمهم فلسطيين دول وكنت بتبرعلهم كتير اوى على فكره وبنيه صافيه تماما بس بعد اللى شوفتوا منهم من كره وحقد ربصراحه بقيت العنهم وان شاء الله يافلسطيين اد ماكنت امنى تحرروا ارضكم بجد اد مابتمنى دلوقتى الحرب تستمر عندكم ولعلمك يافلسطينى اسرائيل مش هتخرج من الارض شوف بنوا كام مستوطنه شوف خدوا اد ايه من البلد ولسه هيوروكوا كتيييير وابقى سلملى عالعروبه منت فلسطينى والفلسطينى عندنا يعنى ملوش غير كلمه واحده خااااائن ونبى بس ابعتلى سلام لاسرائيل متنساش اوكى اما بالنسبه للموضوع المتخلف ده اللى عامل صداع ودوشه عند الناس بتاع القذائر والكوره ده انا بقى مليش فى الكوره اصلا ومش بحبها وعمرىماهقعد قدام تى فى اتفرج على ماتش انا ليا اهتماماتى الاولويه بيتى اسرتى شغلى الناس اللى بحبهم وبصراحه انا عقلى كبير ومتحضر مش هرد عليكم اشتموا بقى من هنا للسنه الجايه ياقذائر والله اسم على مسمى هو كل من هب ودب يجى يغلط فى مصر ولا ايه جاتكم القرف ناس بلا عقل بلا دين بلا اخلاق بلا تحضر بلا رقى تعالوا خلو المصريين يعلموكم ازاى تبقوا ناس راقيه وتعرفوا تتكلموا خلوهم يعلموكم ازاى تحترموا نفسكم ويبقى عندكم حسن الرد خلوهم يعلموكم ازاى تتعاملوا مع الكبار واللى اكبر واحسن وافضل منكم بطريقه مناسبه خلوهم يعلموكم الذوق والاتيكيت خلوهم يعلموكم ازاى تعرفوا تاكلوا بالشوكه والسكينه بجد كل دى حاجات تنقصكم المشكله انكم شعب همجى اووى معندكمش اى حاجه ليها علاقه بالرقى والنضافه فى كل بلدان العالم بتحاربوا اى مصرى بتشوفوا وهو فى حالوا ملوش دعوه بيكو اصلا انتم بتعملوا كده ليه انتم ناس مابيخلاش عندكم المعامله بتحضر ولا بأسلوب فى رقى عاوز تهاجم وتضرب حد معملكش حاجه لمجرد انو مصرى طب وهتستفاد ايه منت بردو هتفضل بغيظك مننا وعمرك ماهتدى من ناحية مصر عاوز تخانق حد قولوا وهو يعمل حسابه قبلها ويجيب معاه مطاوى وسكاكيين زى مانتم بتعملوا ويبدأ راجل لراجل وابداو معركتكم مع بعض لكن انصحك متجيش تضرب حد فى ضهروا وتقول انا انتصرت لا انت منتصرتش انت خنت تعالى فى وشو وواجهوا وقتها كل واحد هيواجه وجها لوجها وهتبقى مواجهه مقبوله لانها فى الوش مش فى الضهر وعامة كفايه شغل هنجيه وتخلف فين الرقى فين الاخلاق العاليه وده طبعا عمروا مايبقى عندنكم ده بس بيبقى موجود عند المصريين احنا العالم كلو بيحلف بطيبتنا ومسالمتنا احنا ناس متحضره يهمنا الشكل والمنظر الحضارى لبلدنا قدام العالم وعمرنا ماهنبقى همجيين الهمجيه دى من صنعكم انتم شيلونا من دماغكم بقى كفاااايه غل وحقد كفاااايه الله يكون فى عونك يامصر انتى الكبيره بردو وهتفضلى كبيره طول عمرك وعشان انتى الكبيره العين عليكى وكلهم عاوزيين يحطوكى فى وش المدفع لينا رب كريم العزه لله اولا ولمصر ثانيا انا مش هدعى على حد لان مش محبب موضوع الدعاء على حد انا بس كل واحد حسا انو ظلم اى مصرى هقول حسبى الله ونعم الوكيل هفضل احسبن من هنا ليوم الدين والله يهدى الجميع بردو واتمنى كل الزعابيب دى تهدى وكل بلد بقى فى حالها ياريت مش عاوزيين نشوف وش حد منكم سيبونا فى حالنا خلونا نشوف الاهم خلونا نشوف مصالح البلد وسلامى لكل مصــــــــــــــــــــــــــــــرى

  9. اماراتي حر 09/12/2009 17:50 -

    مصر تبقى أم الدنيا رغمآ عن أي جزائري كلب او غيره لازلنا نتعلم من مصر الكثير والكثير

  10. عبد المالك 03/12/2009 23:44 -

    لا ولن ولابد وعلينا أن…الخ من الكلام الغليظ، لكن على الحكومة التعامل مع الموضوع بعقلانية و… ما هذا النفاق والحالة المرضية التي يعاني منها هذا الشخص؟ ما هذا أيها الشعب المصري المخدر؟ اللهم اهدنا جميعا، واشكر أصحاب الموقع على هذه الروح وسعة الصدر

  11. عبد المالك 03/12/2009 23:37 -

    لا ولن ولابد وعلينا أن…الخ من الكلام الغليظ، لكن على الحكومة التعامل مع الموضوع بعقلانية و… ما هذا النفاق والحالة المرضية التي يعاني منها هذا الشخص؟ مابه هذا الشعب المصري المخدر؟ اللهم اهدنا جميعا

  12. سمية الجزائرية 29/11/2009 21:10 -

    الجزائر هي الدولة الاولى صاحبة الشعر نحن مع غزة ضالمة او مضلومة ولو كانت غزة بجوارنا فلاداعي لخوفنا من الموت لاجلها و نفتح لهم ما يريدون لانهم يستحقون ولاكن للاسف هي بجوار اكبر اعداء و هي مصر لانهم اخوان اصرائيل ماعادا الي ما يستحقون هادا الاسم

  13. سمية الجزائرية 29/11/2009 21:07 -

    البتول………….. اسمعي لو كنا راعيين الاغنام فلا حياء بهادا تعلمين لما لان الرسول عليه السلام كان راعيا اكيد ما تعرفي لانك يمكن مش مسلمة و انتو الي لازم تساعدو اخاونكم افتحو الحدود ولا فالحين بس الكلام اه نسيت انتو بتاعدو اخوانكم الاسرائلين

  14. مريم الجزائرية الفخورة 29/11/2009 20:58 -

    يا مغربية اكيييييييييييييييييد انتي لستي مغربية انتي مصرية و تختبئين بهذا الاسم المستعار فالمغرب اشقاءنا و نحبهم مهما فانا لدي اقارب بالمغرب و احب المغرب كثييييييييييرا و تونس و ليبا و المغرب العربي و الوطن العربي و الدليل على ذلك يوم فاز فريقنا في 18نوفمبر المغرب خرجوا للشوارع و فرحوا مثلنا تماما في الدار البيضاء و الرباط و وجدة و حتى في بلاد المهجر الجالية المغربية و التونسية احتفلت مع الجزائريين فلا تغلطينا يا اختاه

  15. مريم الجزائرية الفخورة 29/11/2009 20:34 -

    احمد المصري المحترم إلى متى هذا الغرور الزائد إلى متى تسمون انفسكم أسيادا و انكم فوق الجميع فمن فوق الجميع هو الله عز وجل ربي و ربك انتم اسيادا على انفسكم فقط و فرنسا التي تتكلم عنها اخرجناها من بلدنا بفضل ابطالنا مليون و نصف شهيييييييييييد أراق دمه في سبيل الوطن و يكفينا شرفا ان نكون من احفاد الامييييير عبد القادر و فاطمة نسومر و البشير الابراهيمي و عبد الحميد ابن باديس و طارق بن زياد أعلم أنك غبي جاهل بالتاريخ فأنت تعلم تاريخكم فقط تاريخ الفراعنة بالله عليك قولي يا محترم هل انتم عرب ام فراعنة احيانا تمجدون العروبة و احيانا فراعنة و الله اخجل عندما اذكر اسم هذا الطاغية الذي لعنه الله عز وجل و غروركم دفنه الخضر في السودان و جعلناكم تلولون كالنساء و تؤلفون تمثيليات كوميدية كلها باءت بالفشل بالله عيك كيف تمجد تاريخك فتاريخ مصر سلسلة من الحروب التي تنتهي بالانهزام و الخيانة شبيهة بأفلامكم التي تبدأ بالكاباريهات و تنتهي بالزواج العرفي مع احترامي لعقلاء مصر و شرفائها و لكن اخاطب السفهاء الاغبياء الذين ينتسبون للفراعنة بدلا من التبرأ منه فرعون موسى و أبي جهل كلاهما في النار و المرأ مع من أحب يا احمد المصري المحترم صحيح كم انكم اغبياء و متناقضون عدا الشرفاء منكم و على رأسهم إمامنا محمد الغزالي فهو فخر لنا جميعا و اذكر ما قاله هذا الرجل الطيب في محاضرة ألقاها بالجزائر =صحيح انا من بلد الفراعنة و قد يكون جدي الفرعوني هو من طارد موسى عليه السلام لكن هذا لا يشرفني و لا يزهو بي و ما يشرفني و يرفع خسيستي هو الاسلام و ان اكون من اتباع محمد عليه افضل الصلاة و السلام=رحم الله امامنا الامام الغزالي فكفاكم يا شعب الحدوتات و التمثيل و التهريج كفاكم سبا و شتما في بلاد الشهداء و حسبنا الله و نعم الوكيل في إعلامكم و رؤوس الفتنة لن أدكر اسماؤهم لان وضوئي ينقض

  16. صعيدى مصرى.....الكل اخوة وبلاها عدوان؟؟؟ 29/11/2009 18:11 -

    يلا ياد العب بعيد …..انت مش مصرى ولا من طنطا … انت عايز تفتن الناس..
    يلا ياد من هنا!!!

  17. حسن من طنطا 29/11/2009 15:32 -

    العجب فينا احنا كمصرين ندعي بالاسلام والعروبة وا اعدين نسب ونشتم وبنضحك على نفسينا
    وبنضحك العالم علينا واقولها على لسان عادل امام في احدى مسرحياته احنا اولاد كلب هما
    اسيدنا شاء من شاء وكره من كره هما شيفين شغلهم واحنا اعدين بنكت عليهم ويعطونا شويا بقشيش عشان اكل العيش اما كلام علاء مبارك دا دا مش كلام يطلع من رجل بتعول عليه مصر
    دا لايفهم معنى كلمة بربر ولايفهم لهجة الجزائرين ودا معناه ثقافته محدودة بحيث لم اسمع
    دا من الدول العربية الاخرى في الخليج اوغيره علاء مبارك دا بيتكلم زي امه تلعطه خرنق

  18. مصرية مسلمة 28/11/2009 16:29 -

    لو هي الرياضه كده يبقى مش عاوزين نلعب معاهم تاني

  19. مصرية مسلمة 28/11/2009 16:29 -

    محمد ناصر للاسف تفكيرك محدود و تافه

  20. ياسر مصرى وراسى مرفوع 27/11/2009 19:15 -

    المصري طول عمره رجلو فوق راس العرب اللى يحقدو عليه محمد ناصر وانتا ايه اللى واكلك اوى هما المصريين عاملن فيك ايه علشان الغل ده شكلهم ظابطينك هعهعهعهع يا ابنى لو كان المصريين عاملين حساب للمشاكل كان زمان الجزائر فى حاله حداد على ولادهم بس احنا احسن من اللى جابوكم والموقف العربي ضدنا من غير ما الجزاير تتكلم لقت اللى يدافع عنها ولما الاتوبيس انضرب فى القاهره كله صدق ومحدش شك ان دى لعبه وسخه ولما الاف لمصريين انضربو فى السودان كله قال دى تمثيليه لان اساسا انتو ضد مصر ظالمه او مظلومه لنكم شويه اوغاد واللى يقول على الحياد تلاقي كلامه كله تجريح للمصريين يبقي حياد ازاى يا جموسه جتك وكسه اقلكم الفوله كله على مصر ومصر ادها وادود وتقدر تكسر عين من رفعها فى ولادها وكلنا ورا مصر مهما حصل وباز الله مردوده للجزاير يا شعب العاهرات

  21. محمود المصري 27/11/2009 06:57 -

    مصـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــر مصطفي كامل ……مصر سعد زغلول …..مصر نجيب محفوظ….. مصر احمد زويل……مصر محمد متولي الشعراوي…….مصر الزعيم عبد الناصر …….مصر محمد انور السادات …..مصر مبارك رجل الحرب صاحب الضربه الجويه الاولي عرفتم مين مصـــــــــــــــر………………………………………… بسم الله الرحمن الرحيم وادخلو مصر امنين صدق الله العظيم

  22. صعيدى مصرى.....الكل اخوة وبلاها عدوان؟؟؟ 26/11/2009 23:50 -

    انت بتتكلم فين… ولا رايح فين وجاى منين؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  23. لالا 26/11/2009 17:05 -

    صعيدى مصرى…فين الرجالة؟ اتشكرون الشاتم ياللعار في اسم سيدي تقول وين الرجالة يعني لديك عنصرية في دهنك بين المراة والرجل فاليكن في علمك ان المراة تلد نصف المجتمع وتربي الاخر لا اصدق ان مثل هدا التصور

  24. البتول 26/11/2009 04:54 -

    للاسف الجزائرين طلع منهم مجموعه شلق وهمج عايزين الفئه الناضجه تحل الموضوع اخوات وااتخانقوا وبقول للى بيشتموا على المصرين اتلموا يا ولاد الكلب وانتوا ماحرر توش فلسطين ليه اكيد كنتوا حارسين الغنم

  25. البتول 26/11/2009 04:40 -

    انامش من مصر بس مع المصرين لان الجزائرين طلع منهم مجموعه شلق وهمج عايزين الفئة الناضجة منهم تلم الموضوع اخوات واتخانقو وبقول للى شتمو مصر اتلمو ا يا ولاد الكلب عايزين جنازه وتشبعوا فيها لطم كل بلد منكم فيها الى مكفيها وانتوا ماحررتوش فلسطين ليه اكيد كنتوا حارسين الغنم

  26. صعيدى مصرى...فين الرجالة؟ 25/11/2009 21:07 -

    عايزين شهاده اكثر من كده من المغاربة المحترمين الاشقاء……يا همج على فكرة انا متزوج من مغربية محترمة… وهى قالت لى على كل شىء عن الجزائر وعن همج بعض الجزائرين وتحريض البلوزاريوا يا همج…يا ارهابين.. وما خفى كان اعظم…..باسمى واسم كل المصريين اشكرك اختى المغربية/لكى كل تحياتى وتاسف لخروج هذه الالفاظ منا فى تعليقاتنا السابقة لكن هم شعب استفزازى….. ولابد يكون معاهم هذا المستوى الوضيع من الحوار والتعليقات

    ..كل عام وانتم بخير

  27. المغربية 25/11/2009 16:25 -

    الجزائر اوسخ بلد في العالم احنا الشعب المغربي نعرفكم جيدا اكتر من شعب مصر المحترم انتم حتالة المجتمع

  28. الفنان 25/11/2009 03:16 -

    اللي يغلط في البلد دي
    واللي مش عارف قيمتها
    يبقه مش عارف تاريخه
    يبقه مبيقراش تاريخها
    يسأل اللي قبله كانو
    مصر عملت أيه علشانوا
    ولا كل التضحيات دلوقتي هانو
    آه أخويا وابن عمي
    بس بلدي مصر امي
    يعني عندي أغلي من العالم بحاله
    وآه يا غاليه آه ياغاليه
    ياحبيبتي يا بلدي رايتك برضه عاليا
    ومتزعليش يا مصر متزعليش
    متزعليش يا مصر حقك عليا
    هنا قامة ثورة حره
    جيت العرب أتحرروا
    مدرسين ومهندسين ودكاترة راحو وعمرو
    فنانين أدباء وعلماء
    في السلام والحرب زعماء
    واللي ناسي كل ده … دم الشهيد يفكره
    مصر قبل التاريخ بتاريخ وهي
    أنكتب عليها تحمي الأمة دي
    أحنا أكتر شعب شال المسئولية
    أحنا أكتر شعب حارب للقضية
    لو هتنشوا مش هتنسي مصر دورها
    جمهورية مصر … تفضل عربية
    وآه ياغاليه آه يا غاليه
    يا حبيبتي يا بلدي رايتك برضه عاليا
    آه ياغاليه آه ياغاليه
    يا حبيبتي هتفضل رايتك برضه عاليا
    ومتزعليش يا مصر متزعليش
    متزعليش يا مصر حقك عليا
    لا متزعليش يا مصر ميهمكيش
    متزعليش يا مصر حقك عليا

  29. مصراوي حتي النخاع 25/11/2009 03:06 -

    – نعم نحن اسمنا ( مصرائيل ) انتم عارفين قبلا معني كلمة اسرائيل ( معناها عبدالله ) يا جهلة بالتاريخ وباللاسامي وكلمة اسرائيل ذكرت في القرآن الكريم واسرائيل رسول من رسل الله يا مزوريين للتاريخ وحاقدين علي انفسكم قبل ان تحقدو علي العالم

  30. مصراوي حتي النخاع 25/11/2009 03:04 -

    نعم نحن اسمنا ( مصرائيل ) انتم عارفين قبلا معني كلمة اسرائيل ( معناها عبدالله ) يا جهلة بالتاريخ وباللاسامي وكلمة اسرائيل ذكرت في القرآن الكريم واسرائيل رسول من رسل الله يا مزوريين للتاريخ وحاقدين علي انفسكم قبل ان تحقدو علي العالم

  31. مصراوي حتي النخاع 25/11/2009 01:40 -

    كل سنة والاخوة المسلمين جميعا في الكرة الارضية بخير مهما كان اختلاف الرآي

  32. صعيدى مصرى...فين الرجالة؟ 25/11/2009 00:34 -

    ومش مكسوفه بالله عليكى؟؟؟؟

أضف تعليقاً