قانون التأمينات الجديد

قانون التأمينات الجديد

قانون التأمينات الجديد

يوسف غالي : قانون التأمينات الجديد لعلاج ظاهرة الفجر في مصر

لا ضرر على المؤمن عليهم حالياً عند تطبيق اقانون التأمينات الجديد

مصريات

ناقشت لجنة التنمية البشرية بمجلس الشورى في اجتماعها الليلة الماضية برئاسة د.فرخندة حسن رئيس اللجنة مشروع قانون بإصدار قانون التأمينات والمعاشات.
أكد د.يوسف بطرس غالي وزير المالية ان كافة مواد القانون الحالية سارية في قانون التأمينات الجديد وأن رفع سن المعاش عند 65 سنة سيطبق عام 2027 وأن خروج البنت عند سن معينة من المعاش لن يكون نهائيا حيث ستحصل على المعاش من وزارة التضامن الاجتماعي تنفيذاً لأحكام القانون الجديد.

أوضح ان أقصى مبلغ مؤمن عليه حاليا هو 1550 جنيها ويجوز للمؤمن عليه سداد اشتراك آخر على باقي المبلغ الذي يحصل عليه المؤمن حاليا بشرط سداد اشتراك بنسبة 9% على المبلغ الاضافي حتى يستفيد من المعاشين.

نفى وجود ضرر على المؤمن عليهم عند تطبيق أحكام قانون التأمينات الجديد بل سيحصل المؤمن عليهم على مزايا جديدة وان قانون التأمينات الجديد يعالج ظاهرة الفقر في مصر عن طريق التعديلات الجديدة.

ذكر انه تم صرف حوالي 5.1 مليون كارت صرف معاش لأصحاب المعاشات للتسهيل عليهم في صرف المعاش في أي وقت خلال ثلاثة شهور بعكس القانون الحالي الذي يضع بعض القيود على عملية الصرف من مكاتب البريد أو البنوك تخصم بنسبة معينة من المعاش عند صرفه وسيعمل هذا النظام في نهاية العام الحالي.

وبرر تحويل التأمينات الى وزارة المالية لكون أموال التأمينات مسألة مالية وليست مسألة اجتماعية وان المشرفين عليهم غير مختصين بالنواحي المالية مؤكدا انه لا يوجد أي صاحب معاش لم يصرف معاشه لأن الدولة ضامنة للمعاش أسوة بضمانها لمرتبات العاملين في القطاع العام والجهاز الحكومي.

وأوضح ان أموال التأمينات أحيلت الى بنك الاستثمار القومي لاقامة مشروعات قومية بها وليس في حساب وزارة المالية.
وتحدث عن مزايا قانون التأمينات الجديد مؤكدا ان أي مشترك سيحصل على معاش طبقا لسنوات خدمته بعكس القانون الحالي الذي يشترط سنوات خدمة معينة حتى يحصل على المعاش المبكر وأن من يخرج على المعاش عند سن 65 سيطبق عليه هذا القانون عام ..2027 وان كل عامل من حقه التأمين ولو اشترك في العمل لمدة يوم واحد فقط.

وأشار الى أن قانون التأمينات الجديد لم يتضمن الغاء قوانين التأمين الاجتماعي المعمول بها حاليا إذ يستمر العمل بأحكام هذه القوانين بالنسبة للعاملين بأحكامها ولكن تمت معالجة السلبيات التي تكشف عنها التطبيق العملي خلال المراحل السابقة.. وتقرر انشاء حساب إلزامي شخصي ممول لكل مؤمن عليه يضمن وجود علاقة مباشرة بين الاشتراكات التي يؤديها المؤمن عليه والمزايا التي يقررها النظام لضمان الاستمرارية.

اخبار ومواضيع ذات صلة:

يوسف غالي : قانون التأمينات الجديد لعلاج ظاهرة الفقر في مصر

10 comments
  1. ميرنا 29/03/2010 18:43 -

    خلتني اكتب فيك شعر يا غالي
    قراراتك بتطلع المواهب المدفونه

  2. ميرنا 29/03/2010 18:43 -

    يا غالي يا غالي يا غالي الغالي يرخصنا و بقول كمان للغالي انت مش قدنا

  3. ميرنا 29/03/2010 18:42 -

    يا غالي انت غالي علينا بس حرام عليك قراراتك اللي مش غاليه علينا

  4. أمين 29/03/2010 01:10 -

    حسبى الله ونعم الوكيل يا ظالم يا مفترى يا حاقد يا ناقم على مساكين مصر العلاج اللى بالمليارات على أعضاء مجلس اللصوص وقطاع الطرق وتجار المخدرات والقمارتيه ومهربى الممنوعات عينى عينك .كويس ليهم حرام على الشعب الهى ربنا يفقركم يا ظلمة ويخرب بيوتكم ضريبتك العقارية الهى عقرب يلدغك أنت وكل مفترى لص هباش بكاش أونطجى لا يقرها الدستور المصرى اللى جعلتم منه قراطيس لب وترمس .ولا الدين الحنيف يقر بذلك وأرجع الى فتوى الأزهر فى هذا الشأن . يبقى اللى بيتعمل ده ايه …يا أما هبل ولطاخه يا أما نصب وأحتيال ولصوصية وقرصنة وفتونة .والله سيأتى اليوم اللى حتتحاسبوا فيه أمام الله .والناس وصل بيها اليأس والتشاؤم من حكومتكم الى درجة الغليان .والضغط علينا بالشكل المذرى ده حيولد انفجار لا يعلم مداه الا الله . والتاريخ القريب فى العراق يبين مدى الغوغائية التى حدثت فى قصور صدام حسين مش حتلحق تلبس هدومك حيقلعوك ملط ..والأيام ستثبت لكم مدى فشلكم المتواصل وخيانتكم للشعب لمصالحكم الذاتية يا مستغلين يا كفره  يا ملاعين .

  5. دينامصطفى 27/03/2010 00:01 -

    لو هتسعدونى 0192661489 سرى جدا

  6. دينامصطفى 26/03/2010 23:57 -

    مبروك على البرنامج انا اول مرة اشارك على النت بس ضرورى تزيعو التعليق انا عندىعمتى عندها السراطان وحلتها خطيرة جدا جدا جدا جدا وممكن تموت فى اى لحظة ارجوكو سعدونا عشان الموضوع مكلف جدا ارجوك يامحمود ياتامر ياخيرى يامنى سعدونى عمتى بتموت لو هتسدونى اتصلوعلىالرقم دى بس متزعش الرقم

  7. سحر عبدالله 25/03/2010 11:55 -

    سيادة الوزير ارجو ان افهم حاجه انا في الخارج منذ 15 عام واريد ان اعرف هل بيتي الذي لااملك غيره في حياتي كيف انني ادفع ضريبه وانا واحده من الذين دفعوا ثمن الغربه حتى اجمع بيت ليه ولاولادي اي منطق انتم تحكمون به لقد سمعتك في كل القنوات ولم اقتنع بكلامك . فكيف بواحد يأخذ العلاج على نفقة الدوله بتاع الغلابه ويتعالج به هل يعقل ان اثق بك وبكلامك كفايه ظلم وحقد على الشعب . كيف يتم المقارنه بيننا وبين المانيا واروبا كيف نحن نتعامل حتى زي ماهم بيعملوا شعبهم . هل توفر لنا كل ماهم يوفرون لشعبهم اذا تقول ان مصر فقيره فاانت مغطئ مصر بتتسرق ياباشا . نحن لانثق فيك ولا في الحكومة . وسوف اقاضي كل ماهو مثلك .

  8. عزوز نصر 23/03/2010 23:41 -

    بعد التعليقات السابقة   لا تعليق

  9. اسماعيل الوهيدى بورسعيد 23/03/2010 22:58 -

    حقيقى اللى بيكسفوا ماتوا ….سؤال للسيد بطرس غالى …هل أنت فقير كى تتعالج على نفقة الدولة ..ولا نفقة الدولة دى معموله للوزراء وأعضاء مجلس الشعب والشورى وأغنياء مصر …حرام عليكم مصيتوا دمنا ربنا يحرقكم بجاز وسخ ….مين هيعيش 65 سنه اللى يشوف أشكالكم يتمنى يموت الوقت قبل كمان شوية ….عمال يا خويا تفنن …مرة ضرائب عقارية ومرة المعاشات ..المعاشات اللى أتلميت عليها وضيعتها…والاجور المتغيرة اللى زودتها من 6000 الى 9000 جنيه لحساب مين يا ظالم …الواحد بيطفح الدم 40 سنه ويخرج على المعاش بياخد ملاليم وبعدها من القهر بيتقلب ..ولا ولاده بيستفادوا لانهم كبروا وتعدوا السن القانونى والبنات أتجوزوا …يعنى فلوسنا بتروح لشوية الحرامية الكبار المسئولين عن البلد والحاشية اللى حواليهم والمستفادين …أنا هقلع بلبوص وأرفع أيدى لربنا وأدعى عليكم كلكم فردا فردا أن أشوف فيكم يوم وان ربنا ينتقم ل70 مليون مصرى فقير قحت منكم وحسبى الله ونعم الوكيل فيكم يا ظلمة

  10. سلام مربع .... يا بلدى 23/03/2010 21:11 -

    يا عم ليزيك .. هو مش مكفيك الاتنين مليون علاج من دم الغلابة اللى اتصرفوا على العمية عنيك .. والخراب اللى سببته فى رصيد اموال المعاشات .. جاى النهاردة تخترع قانون لعلاج ظاهرة الفقر .. صحيح يعميلوها ويخيبوا .. طب اعمل قانون لعلاج ظاهرة الفجر والفجور المتفشى فى نواب الحزب المفجور .. طبعا نسيت بعد سوء التغذية والجوع مع تردى مستوى العلاج والغلاء الفاحش فى سعر الدواء اصبح متوسط السن العمرى للمواطن المصرى ما بين 50 الى 63 سنة .. يعنى مش هيتنى بمعاشه لا هو ولا اولاده من بعده .. الولد يرفع من المعاش عند بلوغة 20 سنة والبنت ترفع عند الزواج .. يعنى فلوس مستقطعة من الراتب لصالح الفجار ونواب المخدرات والقمار .. طب بدل ما تطبقه على الموظفين الغلابة .. طبقه الوزراء الذين تجاوزا السبعين .. او رئيس الجمهورية اللى تجاوز الثمانين .. والا لسه خسارتك فى البورصة منغصة عليك ضميرك وبتقولك ضارب تانى يا بطرس يمكن تضرب معاك وتعوض !!! ربنا يخدكم يا بعدا ويريح البلد من أمثالكم

أضف تعليقاً