برنامج مصر النهاردة - منى الشرقاوي

برنامج مصر النهاردة - منى الشرقاوي

برنامج مصر النهاردة

حلقات مصر النهاردة

حلقة مصر النهاردة اليوم عن اتهام المرأة بالمسئولية عن كل الاخطاء

مصريات

عادل حسين

يتناول برنامج مصر النهاردة اليوم قضية مهمة تناقشها الاعلامية منى الشرقاوي مع مجموعة من ضيوف مصر النهاردة وهي :

مسئوليات المرأة والحريات الممنوحة لها هل هي كاملة ام  منتقصة ولماذا يتم اتهام المرأة دائما وتحميلها ذنب كل شيء يحدث بالمجتمع وكل خطأ يقع في مكان تتواجد به .

اراء الضيوف المتواجدين في حلقة مصر النهاردة اليوم  اختلفت حول الاتهامات الموجهة للمرأة بانها تريد ان تستحوذ وتشارك بكل شيء ولذا لاتقوم باداء دورها بالنهاية بالشكل المطلوب كما يقال صاحب بالين كداب ويناقش مصر النهاردة هل النساء بمجتعنا يعشقن دور جارية السلطان ونظرة المجتمع للمرأة العاملة وربة البيت تابعوا مزيد من التفاصيل في مصر النهاردة .

ازمة المرأة العاملة والتوفيق بين الواجبات – مصر النهاردة

حرية المرأة غير مكفولة – مصر النهاردة

برنامج مصر النهاردة والمرأة

اخبار ومواضيع ذات صلة:

مصر النهاردة | هل المرأة مظلومة ام متهمة

26 comments
  1. ايمن 06/04/2010 11:51 -

    اريد اللاستفسار عن السحر انا شاب ذهبت الى احد الشيوخ الذين يقرؤا القران على الناس قران فقط ومن غير فلوس يعنى مجانا وقرا على ايات من القران الكريم انا لم ان اصدق فى البداية ان هناك سحر وكل اللى اعرفه عن السحر هو اللى بشوفه فى التليفزيون انا دجل وشعوذه لحد ما قرا على الشيخ حسيت بميه كانه شلال فى بطنى وانى عايز ارجع كل فى بطنى واعطانى حبه اسمها حبه الملوك اادوبها فى كوب لبن واشرب وشربتها واخرجت ماء اسفر وماء احمر ولكن كان يخرج من فتحة الشرج وذا غريب جدا عمره ما حصل معايا ايه اسمه ده

  2. محمود حجاج 30/03/2010 18:25 -

    (1) المرأة ليست مظلومة ولا متهمة فى كل الاحوال (2)المرأة المظلومة هى التى وقعت تحت ظروف خاصة (3) المرأة المتهمة هى التى أهملت فى مسئوليتها(4) انا لا ارفض عمل المرأة

    *ارجوا من مدام منى فى الحوار ان تنتهج سياسة عدم تعميم الظروف الخاصة للمرأة على الشيوع وعدم اخذ الامثلة الغربية للمرأة لاختلاف اساليب الحياة والاعراف والحريات *المشكلة الاساسية فى عمل المرأة هى قدرتنا على التعامل والتواصل فيما بيننا وتغيير ثقافة المجتمع المصرى فى التربية السليمة ولنا تكملة ان شاء الله

  3. انا شايف اننا نتحدث داْئماٌ عن المراة لحد منسبنا الرجالة علي الرغم انه في اعمال متقدرش تقوم بيها ذي الحرف مثلاٌ ومش معني كدة أني ضد عمل المراة يارب تقرو رسلتي شكراُ

  4. أمنيه 29/03/2010 01:36 -

    بسم الله والصلاه والسلام على افضل المرسلين،بعد التحيه…….. ان الله سبحانه وتعالى كرم المرأه فى الدين الاسلامى تكريما عظيما ولا تكريم بعد تكربم الله عزوجل ،ان الله سبحانه وتعالى قال للرسول فى القران اذا اردت ان تتزوج مره ثانيه فاعدل بينهما ولكن ان لم تقدر على ان تعدل بين الزوجتين فعس الله ان يبدلك بشى اخر ،فينتج ان المراه اذا قدرت ان تعدل بين العمل والمنزل فلتعمل وان لم تقدر فعس الله ان يعودها خير فى اولادها ،لان العمل الاساس للمراه هو ان تتزوج وتربى ابناوها احسن تربيه ,واذا ارادت ان تفعل شى اخر يجب عليها ان تعدل بين العملين……………وشكرااااااااااااا ،اتمنى ان تتقبلوا راى بصدر رحب وشكراااا

  5. نور الصباح 28/03/2010 19:29 -

    نفس المشكلة فى البرامج الى بتحاول تدافع عن حقوق المرأة تجيب نفي الاشكال من السيدات العاملة الى ما يمثلوش المرأة المصرية الكادحة الحقيقية وبصراحة الضيوف كانوا فى منتهى الضعف علشان كدة اضطرت منى الشاذلى تدافع عن المراة بنفسها
    مين الى قال ان المراة واجب عليها العمل فى المنزل شرعا دة تفضل منها تؤجر علية
    لم تلزم بالانفاق علشان دة الزام والمفرط فية مذنب ويعاقب فى الشرع رحمة من ربنا مراعاة لظروف المراة ولكن مفيش اى منع للمراة من العمل فى الشرع
    وبعدين كل واحد يقول الحمل والاولاد طيب فية بنات كتيير ماتجوزتش ومش عايزة تتجوز وحتى المتجوزة هو الحمل والولادة بقوا عار ولاعيب فى الست؟؟؟؟ ولو هو من باب الرحمة بيها فين الرحمة دى فى البيت وشغل البيت من اقرب ناس ليها ؟؟؟بطلوا كدب ونفاق الى عايزة تشتغل تشتغل ما حدش لية دعوة بيها المهم الى تحاسبها علية هو انجازها وبس وشكرا.. 

  6. مياده هيكل 28/03/2010 02:15 -

    تعليقى على الموضوع بسيط جدااااااا انا راى ان المراه زى الرجل نفس بشريه بتتاثر بكل الظروف اللى بتمر بيها.فى مراه كويسه وفى مش كويسه وفى راجل كويس وراجل مش كويس ده بيعتمد على الطريقه اللى الانسان اتربى عليها. المراه بضحى بكل عمرها علشان بيتها واولادها والراجل بيضحى علشان اولاده علشان يوفر لهم احتياجتهم.انا شايفه ان المراه الوقتى بتعرف تاخد حقها كويس وقويه جدااااااااااااااااا.

  7. محمد النجار 27/03/2010 15:34 -

    بسم الله الرحمن الرحيم

    /انا اتفرجت علي البرنامج بس كان برنامج غير متوازن لانه كان باين قوي تحيز الحلقة للنساء وبالاخص المزيعة نحن لا نكره المرأة بالعكس نحن نفتخر بها عن طريق ثمارها التي تجنيها علينا من ثروة قومية وهذيه الثروة تتمثل في الجيل الناشئ من تحت يد هذه المرأة هذا هو الثمار الحقيقي للبلد والمستقبل السليم انما بعد المرأة عن المنزل ونزولها الي سوق العمل يهينها ويقلل من شأنها إذا كانت لا تحتاج اليه لانها امام هذا العمل ستتقدم ويعلو سأنها صحيح ولاكن علي حساب اولادها وتربيتهم ستتركيهم لعاملة المنزل ولا للجيران ولاللوالده من يعرف اولادك اكثر منك انت عمود البيت الذي إذا مال او اهتز ضاع البيت انتي قيمة للمجتمع المصري فلا تقللي من شأنك بيدك انتي كبيرة وغاليه في عيون المجتمع انتي ام الرجال والنساء العظام فنتمني منك ان تعودي لبيتك وتطالبي بزياده المرتبات لزوجك حتي تستغني عن العمل وتربي جيل افضل وهذا هو حق الوطن عليكي انتي غالية فلا تسمحي لنفسك ان تكوني رخيصة وسيئ لا في العمل ولاكن في عيون الناس من حولك يجب ان تكوني عظيمة رغم اي تتطور قوتك في ان تتحدي هذا التطور ولا تضعفي له بأثبات ذلك باولادك الصالحين هم صدد المجتمع يارب يهدي نسائنا ويرجعهم لعقلهم ويكونو غاليين وميخيبوش ظننا فيهم ولا يسيئو للمجتمع بعملهم المدمر للمنزل المصري وشكرا لسعة ورحب صدركم لي

  8. محمد النجار 27/03/2010 15:20 -

    بعد ازنكم انا بيثير غضبي بعض الاراء وانا متقبلها لاستمرار الحوار بس يكون كلام عقلاني يخش العقل مش يتقال ونعديه كده انا حرد علي الاستاذة الجامعية اللي بتقول المرأة تنزل العمل وبعد متحس ان اولادها في ايد امينة عند 6 سنوات وبعدين يخش المدرسة بعد ميكون خد اللبنة الاساسية اسمحيلي اقولك حرام عليكي يا شيخة يا استاذة يا جامعية طفل ايه ده اللي حيكون خد اللبنة السحرية بتاعتك ديه اللي حتخليه يكبر ويعيش بقيت حياته عنده اخلاق ومباديء ويعرف دينه ويحسن من سلوكه مع التقدم الغربي السريع اللي بوظ جميع شبابنا ولا يعرف سوي الغناء التافه والتمثيل وتركو العلم والمهام الرايسية بسبب لبنتك السحرية ربنا يتولاهم وارجو ان تكوني تقبلتي ردي عليك

  9. رضا احمد شحطيط 27/03/2010 02:05 -

    بسم الله والصلاه والسلام على افضل المرسلين :بعد التحيه …. كنت اتابع البرنامج فقالت المذيعه:.منى ان لو كان يوجد شى جيد يكتب الناس عنه فقررت ان اكتب بما فعلته ..هو خبر جميل مع انه يوجد به بعض المشاكل وهو انا من بيبان مركز كوم حماده البحيره بلدى حصل فيها تطور كبير جداااااااااا
    كل شى تمام البلد بقا احسن من الاول

    حصل طفره كبيره م فى البلد
    بسب الحكومه المتيمزه
    والمتيميزه يا ريت تيجى تشوف البلد
    كل شى موجود

  10. رضا احمد شحطيط 27/03/2010 02:01 -

    بسم الله والصلاه والسلام على افضل المرسلين :بعد التحيه …. كنت اتابع البرنامج فقالت المذيعه:.منى ان لو كان يوجد شى جيد يكتب الناس عنه فقررت ان اكتب بما فعلته ..هو خبر جميل مع انه يوجد به بعض المشاكل وهو انى انسان يحب الناس
    لاكن فى وجود فى حياتنا للتلفون المحمول ولا غنى عنه فى حياتنا
    لان لو فى اختراع غير التلفيون المحمول
    يبقى احسن
    احصائيات

    مزينايه اكتر الشباب فى الشهر رايحه على الموبيل
    يا ريت اشوفك تشوف حل
    انا مش مهم المهم الشباب

  11. نوني 26/03/2010 22:58 -

    بالفعل المرأه دائماً يلقى اللوم عليها .

    واحب أقول بس ان البرنامج رائع وجميل
    بالتوفيق ان شاء الله

  12. نوني 26/03/2010 22:57 -

    المرأه بالفعل دائماً يلقى اللوم عليها

    واحب أقول بس ان البرنامج رائع وجميل
    بالتوفيق ان شاء الله

  13. أمنيه 26/03/2010 21:51 -

    انا منتظره ان تقوم بقراءه الموضوع وتقولو لى حل وعلى فكره القرار ده هيبقى يوم الاحد انا هتفرج يوم الخميس على البرنامج وشوف ردكم هيبقى ايه ….مع الشكر…وارجو ان تتقبلو ا كلامى بصدر رحب

  14. أمنيه 26/03/2010 21:45 -

    بسم الله والصلاه والسلام على افضل المرسلين :بعد التحيه …. كنت اتابع البرنامج فقالت المذيعه:.منى ان لو كان يوجد شى جيد يكتب الناس عنه فقررت ان اكتب بما فعلته ..هو خبر جميل مع انه يوجد به بعض المشاكل وهو:انا طالبه فى الصف الثانى الاعدادى وان
    اختارتنى البنات ان اكون امينه للفصل اولا قمت بتزين الفصل ووضعنا اذكار وجعلنا الفصل كانه جزء من الجنه ولو كانت بسيطه ثم قمت بتنزيل قرار ان من يلقى قمامه على الارض مرتين سوف ياخذ لمده اسبوع القمامه من على الارض بمعنى ان ينظف الفصل من القمامه لمده اسبوع وهذا القرار اتى بنتيجه اجابيه مع تحسين اخلاق البنات وبعد ذالك قامت المدرسه بتكريم الفصل (ونحن فى اخر دور الدور الرابع)ولكن هنا المشكله بعد ان قاموا بتكريمنا انزلوا قرار بان ينزلوا بنات الصف الثانى فى الدور الثانى ويرفعوا بنات الصف الثالث الى الدور الاخير،وهذا يعنى اننا ننزل فصل(غير نظيف)وياتى غيرنا وياخذ كل ما فعلناه ،والسبب الذى قاموا بتغير الفصول هو اننا نظاف ونحافظ على نظافه الفصل فيريدون ان يجعلون فى الدور الثانى كى ننظف ونجمل الفصل حيث عندما ياتى متابع يجد فصول نظيفه لانه وبكل بساطه لايقدر ان يصعد الى اخر دور ولكن نحن عادى جدا حتى لو متنا ولا يهمه كفايه هم ميتعبوش وبسب ذالك سوف يجعلون نخسر ما فعلنه بالفصل من تجميل وتنظيف،مع اننى تكلمت مع المديره ونقشتها ولكن رفضت ولم تقل لى كلام مفيد…وعلى فكره انا من دار السلام فارد ان افعل شى لو قليل لنقول اننا من هناك ولكننا نظاف …مع الشكر

  15. محمد النجار 26/03/2010 19:44 -

    حرام عليكو بقي قربنا نكفر بسببكو الواحد زهق منكو متعقلو وتشوفو دينكو كويس وبطلو مجادله لا اساس لها من الصحة عشان خاطر ربنا والجيل اللي جاي حرام عليكو احنا بقي شكل جيلنا وحش قوي بسبب سوء التربية اللي السيده المرأة تركتها ونزلت للعمل عشان الجنيه خدتي الجنيه وفرحتي حلال عليكي الجنيه ومبروك عليكي بوظان وسوء تربية اولادك انا مش ضد عمل المرأة بس المرأة المطرة لذلك مش كل وحده خدت شهاده تنزل تشتغل
    المرأة هي عمود البيت بمتابعتها لاولادها ومباشرتهم وده ميزان كل فرد من الطرفين ليه دور لازم يلعبه ويتقنه من اجل جيل افضل حرام عليكو يا سيدات التطور الغربي الذي لايناسبنا يارب تعقلو عشان ترتاحو وتريحونا ونحبكو اكتر واكتر ونتشرف بيكو والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

  16. ميدو امين 26/03/2010 17:46 -

    الرجالة هى اللى مظلومة مش المرأة كفاية لحد كدة انتوا يا ستات عايزين اية من الرجالة

  17. نجوي عبد الرازق 26/03/2010 15:23 -

    لم اتمكن من متابعة البرنامج من البداية و لكن لفت انتباهي الضيف الذي صرح بان محصلة عمل المرأة هي صفر و رايي انه قد خانه التعبير و أظن انه كان يقصد ان عمل المرأة ترك اثرا سلبيا علي الاسرة و من ثم المجتمع و في هذا الصدد لدي ثلاث تعليقات

    اولا يجب ان نفصل بين كفاءة المرأة في العمل و بين اثر ذلك علي حياتها حيث ان كل التجارب في معظم مجالات العمل تدل علي تفوق واضح للمرأة لما تتحلي به من صبر و قوة ارادة و مثابرة و اتقان عمل ، ثانيا لا يوجد مجال للشك ان خروج المرأة للعمل قد اثر سلبا علي الاسرة و تربية الاطفال و من ثم علي المجتمع ككل خاصة في الوقت الحاضر مع ضغوط العمل و وقع الحياة المتتابع و اللاهث ، ثالثا علي الرغم من انني استاذة جامعية الا ان لي رايا متواضعا في هذا الصدد فانا لست ضد عمل المرأة و لكن يجب ان ندرك ان العمل يستهلك كل طاقاتنا بحيث لم يعد هناك ما نستمتع به من اللحظة التي نعيشهاوواقع الامر اننا نقضي وقتنا طوال الوقت في التحضير للحظات المقبلة و ننسي في خضم ذلك اننا لم نعش اللحظة نفسها و رأيي ان المرأة الأم علي وجه الخصوص يجب الا تبدأ رحلة العمل الا عند ضمانها ان طفلها بين ايد امينة علي الا تتركه للشغالات و و السن الامثل لذلك هو عند دخول ابنائها المدرسة بداية من العام السادس حيث يكون قد تم وضع اللبنة الاساسية في شخصية و اخلاق الطفل و عند ذلك يفضل ان يكون عمل المرأة نصف يوم علي ان تكون متفرغة تماما في النصف الاخر لاداء مهمتها الرئيسية في الحياة و هي تربية الاولاد خاصة في المراحل الاولي من عمرهم فمهمة الام ليس فقط اداء المهام المنزلية التي قد تقوم بها اي سيدة منزل و لكن الام هي مكمن الامن و الامان هي التي تقوم بالاحتواء ، الاصغاء الي الابناء ، التواصل معهم و توجيههم و ذلك كله من الصعب توقعه من سيدة تعود الي منزلها منهكة اقصي ما تتمناه بعد يوم عمل شاق هو الخلود للراحة فتضطر لقبول بعض تصرفات غير مستحبة من الاطفال مثل التعلق بشدة بالعاب الكمبيوتر و التليفزيون اما السيدة التي ليس لديها اطفال فهي ايضا يستحب ان تكون في منزلها قبل عودة زوجها حتي تستقيم الحياة الزوجية

  18. maher3702 26/03/2010 14:29 -

    يا استاذه منى معنى الظلم هو وضع الشئ فى غير موضعه فان المراه اذاوضعت نفسها فى مكانه غيراللتى ارادها الله عز وجل لها فتكون بذالك قد ظلمت نفسها ولا تلومن الا نفسها . ان الله عز وجل عند بدا الخليقه حدد للرجل مهامه ومسؤلياته وكذلك للمراه .ووهب لكل منهما صفات وطباع تتفق مع رسالته فى الحياه .لماذا نستهين برسالة المراه المنوطه بها وهى البيت والزوج وتربية النشئ . اذا ادت المراه ماهى منوطة به فستكتسب عظيم الاحترام والتقدير من الجميع وستكون بذالك فعلا فى حالة مساواه مع الرجل .اما اذا ارادة لنفسها ان تاخذ على كاهلها وان تحمل نفسها اكثرمن ذالك بمشاركه الرجل فيما هو منوط به فلا تلومن الا نفسها . وشكرا .

  19. عزالدين 26/03/2010 13:44 -

    المراة العربية (العاملة ) تتبع اسلوب برجماتي نفعي ; فهي تريد ان تأخذ من الشريعة الاسلامية الحقوق الكاملة بأن ينفق عليها الزوج بالكامل; ومن منظومة الغرب وبأسم حقوق الانسان الندية والمساواة الكاملة !! وبالتالي يجب علي المراءة ان تحدد موقفها وتختار وتتحمل مسؤلية اختيارها .

  20. مهاجر مصري 26/03/2010 13:35 -

    باختصار شديد المراءة العربية( العاملة )حاليا تتبع اسلوب برجماتي نفعي:فهي تريد ان تأخذ من الشريعة الاسلامية الحقوق الكاملة بأن ينفق عليها الزوج بالكامل ; ومن منظومة الغرب وحقوق الانسان تريد ان تأخذ الندية والمساواة الكاملة !! وبالتالي يجب علي المراءة ان تحدد موقفها وتختار وتتحمل مسؤلية اختيارها .

  21. الاستاذة منى اولا المراءة هى الحياة فهى الام الاخت الابنة الزوجة ومن ينكر حق المراة فى المجتمع لايستحق الحياة واعترض مع ضيف حضرتك يوم الخميس الذى قال ان المراة صفر فاءن كانت كذلك فمن اين نحن نعيش الان هانى الغمراوى

  22. محمد بدر 26/03/2010 13:17 -

    لاحظت وربما لاحظ الكثير ان الاستاذة منى الشرقاوى كانت تدير الفقرة على انها مشاركة تدلوا برايها وليست مذيعة تتمتع بالحيادية وتحتفظ برايها حتى يتاح لها فرصة ان تكون ضيفة على اى برنامج كما لاحظت عدم تقبل الراى الاخر من السيدا ت الضيوف وعلى المراة التى تطلب المساواة ان تعمل نفس عدد ساعات العمل ولاتتميز باى نوع من الاستثناءات كساعة للحمل الشهر السابع وساعة رضاعة وتخصيص عربات بالمترو ومقاعد بوسائل الموصلات واخير لابد للمراة ان تعانى كما يعانى الرجل فى الوصول للعمل وفى ممارسته للعمل وان تنجز الاعمال فى نفس الوقت الذى ينجز فيه الرجل عمله وبذلك ربماتتساوى معه

  23. الاستاذه منى الشرقاوى اقول لك انك والسيدات الموجوديين معك فى البرنامج فاقد الشىء لا يعطيه لان رجل يناقش سيدات ليس لها اى علاقه بأعمال المنزل لان اوقاتهم فى العمل اخذت الجانب الاكبر من اليوم بمعنى ان النقاش هذا عباره عن برنامج تليفزيونى فقط شوفو ازاى الراجل لما بيتكلم ثارو عليه ازاى انا واحد من الناس غير متزوج وسبب طلاقى هو النقاش الحاد المستمر وكأننا رجل لرجل ومن طبع المرأه الاسكندرانيه بالذات هو السيطره الكامله على المنزل والرجل . وسبب طلاقها انها انتقلت فى مجدال عملها لمكان فيه الزملاء السيدات اكثرهم مطلقات فأنتقلت العدوى اليها بالنقد والارشاد انتهى طبعا بالنتيجه المطلوبه وطبقوا المثل القائل اللى ما نعرفش نلبس ثوبه نلبسه ثوبنا وسؤالى لكم هو كم فرصه عمل ضاعت من الشباب المسؤل عن فتح المنزل اى فتح بيت بسبب عمل المراءه الغير مسؤوله عن فتح بيت وفين الاعلان عن تعداد المرأه العامله للعلم من اسباب النجاح فى امريكا مثلا هو علم الاحصاء وفيه تعليق اخر على فتيات اليوم وارجوا مواجهتها بدلا من انكارها والتعفف عنها وهو ان الفتاه اليوم بنسبه40% تبحث عن وثيقه طلاق قبل التفكير فى الزواج صدقونى هذا القول من فم فتيات كثيره ولكن احنا زى النعام نحاول اخفاء العيوب بدلا من مواجهتها زى مشاريعنا الاقتصايه بنرممها بدلا من احلالها او اصلاحا اصلاح جذرى

  24. ابوالوفا سليمان 26/03/2010 04:15 -

    استاذه \ منى الشرقاوى \اولا الف مليون حمد الله على السلامه والشاشه نورت المهم فى الحلقه اتهام المراه با المسئوليه عن الاخطاء مين الا قال ومين يقول مع احترامى للدكتور ابراهيم والاستاذ نجاد واى راجل واتحداه با المناقشه والمراسله وعلى الهواء ان امكن ان المراه صفر زى ما بقول اولا اسال زوجتك يا دكتور و2 بنتك اواخوتك وشوف الاجابه صفر ولا 5 ولا6 ولا7 ولا8\ ولا 9\ ولا10 وكمان سبونا من ايام امى وامك وجدتى وجدتك احنا فى القرن 21 \وخلوتا عملين ونشتغل شغل الجروب الراجل والست الست ولا الراجل المهم الست قاضيه اهلا وسهلا بيها ما دامت فى المكان المناسب وتقوم بمهام عملها الست وزيره اهلا وسهلا الست طياره اهلا وسهلا الست رئيسه دوله اهلا وسهلا بيها لبه بنضع الاخطاء على الست الراجل مظلوم لا لا كثير الاخطاء نعم والف نعم خلينا نكون موضعوين فى ستات تعمل وفى يا دكتور ستات لاتعمل زى امى وامك دول طلعمهم من الدكتره احنا بتكلم عن المراه المتعلمه والمثقفه مش المراه الا يدوب بتفك الخط زى ما بقولو عندنا المراه يادكتور مرائه والراجل راجل لكن طول عمر الراجل مفخد \ اه بعمل من8 صباحا الى 12ليلا اه والمراه تعمل من 8 الى 12 بل 8صباحا والراجل يدخل البيت نوم ومفيش نفس والمراه با العاطفه تساعده على ذلك ده الا بحصل با دكتور وبا استاذ نجاد فبلاش نفخ على الفاضى وخلينا نعمل ونعمر ونوصل ومش هنقول ده عملته ست وده عمله راجل وخلينا نشوف الناس الا بعدبنا وصلوا الى فين ومفيش ست ولا راجل كلنا ستات وكلنا رجاله فى التنميه والعمل وبلاش عقدة الذكوريه وده راى شخصى ومستعد للمنظاره ومن الحياه الواقعيه والف مليون ورده وورده لكل نساء العالم وليك يا منى يا شرقاوى بوكى ورد من الورد الا بتحبيه وشكرا ابوالوفا سليمان العريش سيناء الشماليه

  25. محمد النمساوى 26/03/2010 01:25 -

    المراة مظلومة لسببين الاول لان الكثير منا فاهم الدين خطاء والثانى خطاء من الدولة واهمالها للمراة مما يجعل المراة تخضع للضغوط من ناحية الرجل خوفا من الا تستطيع اعالة نفسها لان الدولة لاتساعدها فى ذلك فتقول بالبلدى كدا- اصبر عشان لقمتى -لابد من سن قوانين لحماية المراة

  26. peter lawandy 26/03/2010 01:24 -

    مساء الخير . انا احب اشارك معاكم بتعليق بسيط ان المراة دورة الثاني هو مساندة الرجل في العمل و دورة الاول هو رعابة البيت و الاواد . وذلك ليس تقليل من المراة في عدم قدرتها علي العمل ولا من الرجل في عدم معرفتة بتربية الاولد. و لكن منذ بدية الخلق و حدد الله االرجل العمل و التعب و حدد المراة للولادة والالم. و ما يحدث الان من تغيرا في دور المراة و الرجل هو ناتج عن ارتفاع المعيشة و غلاة الاسعار فلبد من عمل المراة و الرجل للحياة .وانا لا ارفض عمل المراة في العمل

أضف تعليقاً