المطالبة بنقل المقابر اليهودية وضريح ابو حصيرة خارج دمنهور

احتفال بمولد ابو حصيرة في دمنهور

مطالب بنقل المقابر اليهودية وضريح ابو حصيرة خارج دمنهور

محمود الحصري

أقام مصطفى رسلان – المحامي بدمنهور – دعوى قضائية أمام محكمة القضاء الاداري بالاسكندرية ضد كل من وزراء الصحة والداخلية والخارجية ومحافظ البحيرة يطالبهم فيها بنقل ضريح ابو حصير و المقابر اليهودية بقرية دميتوه في دمنهور الى أي مكان آخر خارج القرية .

واستند رسلان في دعواه الى قانون الجبانات المصري رقم 5 لسنة 1966 ، حيث إنه لم يدفن يهودي واحد في تلك المقابر منذ أكثر من خمسين عاماً ، وينص القانون على أن الجبانات التي لا يتم فيها الدفن لمدة عشر سنوات يمكن إزالتها واستخدام أماكنها للمنفعة العامة .

وطالب بعرض رفات اليهود المدفونين بالجبانة على اسرائيل إذا شاءت استلامها أو إنشاء مقبرة في مكان آخر يمكن نقل الرفات اليها حتى يتخلص أهالي قرية دميتوه من الاحتفالات الماجنة والمستفزة لمشاعر المسلمين التي يقوم بها زائرو ضريح ابو حصيرة سنويا ، وكذا للتخلص من الاجراءات الامنية وحالة الطوارئ التي تفرض على أهالي القرية .

اخبار ومواضيع ذات صلة:

مطالب بنقل المقابر اليهودية وضريح ابو حصيرة خارج دمنهور

6 comments
  1. مـــــح(المـــصري)ــــمد 03/10/2010 02:11 -

    انا بس عاوز اقول حاجة لا ابوحصيرة ولا ابو تريكة دا كلو كلام هبل في هبل اصلا ابو حصيرة يهودي مش مسلم ولا مسيحي و الاخ الليبي عنده حق بس المقام الفي مطروح انا روحتو 7 مرات والله اسمو سيدي العوام دا بقا قصتو الله اعلم لاكن منفتيش لا تقول راس حمار ولا راس حصان

  2. عـامر منيب 16/12/2009 10:57 -

    يا مصريين متتعشموش خير في ان الحكومة المصرية هتستجيب لمطالبكم بنقل الضريح بتاع الحيوان ده بره مصر … الحكومة بتاعتنا مش بتحترم شعبها زي سويسرا مثلا لما احترمت رغبات شعبها ومخافتش من مليار مسلم … الحكومة بتشوف الناس مش عايزه ايه وتعمله … انا بس بادعي ربنا سبحانه وتعالي انه يجيب عاليه واطيه ويكون فيه كام خنزير كده … بس الخوف كل الخوف ان الحكومه تعمل ليهم كلهم ضريح جديد بدل اللي اتهد هههههههههههههههههه

  3. الفنك الليبي 16/12/2009 00:23 -

    السيد أمين رغم انك مصري ………………ولكن لا توجد عندك معلومه عنها ……………..مرسي مطروح بها ضريح واحد وهو سيدي العوام ……………………ويقال والله أعلم انه قدم مصلوب علي خشبه من البحر وعليه هاله من النور……..اما قصتك فتحكي………………. عن اتنين مات حمارهم في الصحراء وبعد ان دفنوه ……………..اقامو عليه احجار بطريقه هندسيه وبعد مده مرو بالمكان ……………وجدو ناس يتبركون به كمقام فنبهم الناس انه حمار ……………..وفتحو عليه وصدقم كلامهم ومنها حدث مثل [دحنا دفنينو سوا] وضح معلوماتك ولا ترمي الناس بالباطل أما بخصوص………….. ابو حصيره فبدل ان تعطوه لهم مجانا أقله استبدلوه بأسري او جثث مصريين من الحرب .

  4. أمين 15/12/2009 22:26 -

    فليأخذوا أبو حصيرة ومعاه أبو لحاف مسمار جحا يغور جحا بمسماره يا فنك الشيخ الشرباصى رحمة الله عليه شاهد ضريح فى مرسى مطروح والناس بتتبارك بيه وبتضع فيه النذور سأل واستفسر فلم يجد له أصل وكان معه دكتور من الأزهر فقامت فى دماغه يفتح القبر ويشوف الولى .عارف يافنك لقى ايه … وجد رأس حمار مدفون فطبعا الناس عرفت وزعلت علشان معندهمش ولى ومش مشكلة يبقى حمار يبقى زمار .ناس بسيطة وايمانها واعتقادها على أدها .

  5. احمد المصرى 14/12/2009 15:43 -

    مش غريبةولا حاجة بالنسابة لليهود يعنى هما من امتى لم يفول على حاجة بتعتنا تبفى بتعتهم وبتصديق الفتوة طبعا . واحنا نوندد ونشجوب وندين.

  6. الفنك الليبي 14/12/2009 12:18 -

    الغريبه في الامر ان مزار ابو حصيره كان يزوره الفلاحين المسلمين بأعتباره ضريح شبخ ……..والمسيحيين بعتباره قديس……واليهود بعتباره رجل دين يهودي لوقت قريب الي ان عرف انه يهودي وصار حكر لهم…………………ها ها ها ها عجبت لك يا زمن…….. بركاتك يا أبو حصيره هههههههههههه

أضف تعليقاً