محمد البرادعي و انتخابات الرئاسة 2011

محمد البرادعي و انتخابات الرئاسة 2011

ممدوح رمزي : سأتنازل عن الترشح للرئاسة إذا اختار أعضاء الدستوري محمد البرادعي مرشحاً

نادية الدكروري

أكد ممدوح رمزي – عضو الهيئة العليا بالحزب الدستوري الحر – في تصريح له أن إعلان الدكتور محمد البرادعي كمرشح للرئاسة من داخل الحزب لن يتأتى قبل طرح ذلك على الجمعية العمومية التي ستقرر ما إذا كانت ستختار الدكتور محمد البرادعي أو مرشحاً آخر ، وفي حالة إجماع أعضاء الجمعية العمومية على ترشحه فسأرفع له القبعة وأتنازل عن ترشيح نفسي لانتخابات الرئاسة 2011 .

وأشار ممدوح رمزي – أول مرشح قبطي اعلن انه سيتقدم الى انتخابات الرئاسة المقبلة – إلى أن ترشحه للانتخابات الرئاسية نوع من الاحتجاج على ما يفرضه النظام من شروط تعجيزية للترشح في انتخابات الرئاسة المتمثلة في المادة 76 ولكن ليس البديل أن نقف مكتوفي الايدي أمامها ، بالإضافة إلى تأكيدي أن المواطن القبطي لا يستحيل عليه أي منصب في البلاد حتى رئاسة الجمهورية .

ونبه ممدوح رمزي إلى أن اشتراطات الدكتور محمد البرادعي يصعب تحقيقها في ظل الدستور الحالي وتحكم النظام الحاكم وعدم تقبله تعديل الدستور أو حتى المادة 76 منه حتى يمكن لـ محمد البرادعي أو غيره الترشح في انتخابات الرئاسة المقبلة .

اخبار ومواضيع ذات صلة:

ممدوح رمزي : سأتنازل عن الترشح للرئاسة إذا اختار أعضاء الدستوري محمد البرادعي مرشحاً

8 comments
  1. احمد33 03/04/2010 13:42 -

    من تكون ياعم ممدوح اسماء غريبة اللة ياخد امثلكم ويريحن منكم

  2. أمين 15/12/2009 23:49 -

    الدكتور /محمد البرادعى احترم فيك العالم المثقف الأنسان . ولم اتخيل أن تقع فى شرك الساسة عديمى الضمير وأشفق لأندفاعك بلا روية ولا تفكير العالم الفذ المحترم والخوض فى تلك المهاترات مصر يا دكتور برادعى وشعبها لا يقبلوا التدخل فى شئونها السياسية ولن نقبل بمراقبين .فتلك سقطة كبيرة منك لآ أتمنى أن توغر الصدور منك وكرجل كبير ومحترم اذا اخطأت أن تعتذر لشعبك وهنا تكون فعلا العالم والأنسان المصرى الأصيل.

  3. أمين 15/12/2009 23:40 -

    يا فنك مش المصريين اللى يقبلوا أى حد يتدخل فى أمورهم ودى مسائل داخليه واحنا كبار قوى ومنقبلش من الشرق أو من الغرب توجيهات لشئون حياتنا وبعدين يا فنك تقبل أنت أى انسان يتدخل من قريب أو بعيد فى السياسة الليبية .لا أظنك تقبل بل أجزم بذلك ولا أرضاها أنا ليك رغم أنك شيطان وموسوس.

  4. الفنك الليبي 10/12/2009 00:07 -

    عجيب المواطن المصري ……يقبل من قناوات اجنبيه مثل CNN&BBCبالتدخل في امور مصر الداخليه ……ويرفض تدخل من الجزيره او ان يكون لمواطن عربي رأي في موضوع داخلي ……..العالم كله يعرف انه اصبح قريه صغيره بثوره الاتصالات…… والمواطن المصري يريد ان يحتفظ بالخصوصيه…….. في مجتمع أصلا مفتوح علي البحري ….لولا ثوره الاتصلات لم تكتشف الاساليب الغير انسانيه التي يتعامل بها ضباط الشرطه في اقسام البوليس …….اولا البلوتوتو وكاميرات النقال لا اصبحت يد الشرطه تضرب كل من يقف امامها لقد مضي زمن الخصوصيه…… تقدر تتكلم عن اي دوله او نظام …..وتنام في بيتك دون ان يزوروك زوار الفجر .

  5. أمين 08/12/2009 21:56 -

    الفنك والزعبى انتم أخذتم الجنسية المصرية ولا ايه مهتمين بينا واللى بيحصل فى مصر قوى ايه يا جديانا فى ايه. طب يا زعبى انت جاهل وحمار ومبتعرفش كلمتين على بعض وحافى وجربوع والفنك معروف انه يهودى موسادىوبيسخن ودى شغلته وأكل عيشة ومين بالذمة الساذج يا زعبى بلادك على شفا الأفلاس ومضروبين وأسهمكم عماله تنزل وديونكم بالمليارات ده من ايه علشان اليهود المستشارين حيغرقوكم وانتم طبعا شعب جلف جاهل . كالحمار يحمل أسفارا .ولا يبنى ملك على جهل واقلال يا زعبى العمر الأفتراضى للبترول كام سنة تعرف ؟؟؟    !!!!   بعد كده ماذا سيحدث حترجع لأصلك حفاة عراة – سيبوا من يترشح يترشح مسأله لا تخصكم وأتحداكم لو تقدروا تتكلموا فى بلادكم بحرية كما نفعل عايزيين 1000 سنة علشان يا دوب تبقوا فى كى جى عملاء.ون . وكلامكم كلام خايب كتكم مصيبة تاخدكم انتم الأثنين 

  6. المحقق 08/12/2009 20:38 -

    إنتم بتترشحوا ليه هي خربت ولا إيه أمال جمال بروح فين هو موش الملك المنتضر ولا إيه

  7. محمد ناصر الزعبي 08/12/2009 20:10 -

    الفنك…
    تصدق أكتشفت ان الشعب المصري ساذج ساذج ساذج…
    اذا المواضيع الي تمس حياته و مستقبله ما يخوض فيها، موجه من شلة الزعران حيثما ارادوه يتجه و ينساق بسهوله و اريحيه… شعب مثل هذا الشعب حرام تزعل عليه او تحرك احاسيسه… خله يموت و هو عايش مثل البهايم.

  8. الفنك الليبي 08/12/2009 11:24 -

    البردعي شخصيه فذه بس مش حيحلم بالرئسه لا هو ولا ممدوح رمزي ……………….. والفرعون الصغير موجود……….. ميعرفوش ان الفرعون اكثر خبره …….وانه تربي في البلاط الملكي الفرعوني……. وان جميع الكهنه وكتاب مصر العلي والسفلي والعبيد وعرائس وعرسان النيل اللي ماتو في رشيد واهليهم مؤيدين له………….. وان الفرعون الصغير الوحيد الذي عنده مفتاح النيل………… وكمان قفل النيل وانه في الانتخبات ……… حيوزع جعران علي كل مواطن علشان يجعر ويقول كل أمانيه قبل الانتخابات ……….الا يعرفون ان بابا هو السد المنيع الذي هو اكبر من السد العالي ……………وان بابا هو اللي حمى مصر من الفياضان انتم ايه معندكمش ………..القناه الاولي والثانيه للتاسعه في بيوتكم ولا ايه……بلا رمزي بلا البردعي …….مفيش الا الفرعون الصغير [جيمي الثاني]….!!!؟؟؟!!!

أضف تعليقاً