نتيجة امتحانات الثانوية العامة التجريبية

نتيجة امتحانات الثانوية العامة التجريبية

نتيجة الثانوية العامة

نتيجة امتحانات الثانوية العامة التجريبية

مصريات

محمود حافظ – دعاء عمرو
يبدأ اليوم الامتحان التجريبي لطلاب الثانوية العامة بمرحلتيها الاولى والثانية على مستوى الجمهورية. استعدت المدارس لعقد الامتحان على مدار 15 يوما متصلة في جميع المواد حيث تم الانتهاء من طباعة الأسئلة بالمطبعة السرية لوزارة التربية والتعليم التي قامت بدورها بتسليم نسختين من أوراق أسئلة كل مادة الى كل مديرية تعليمية على مستوى الجمهورية لتقوم المديريات بطباعة الأوراق بعدد الإدارات التابعة لها وبعدها تطبع الإدارة عدد أوراق بعدد المدارس الثانوية العامة التابعة لها لتقوم المدارس بطباعة وتصوير الأوراق اللازمة بعدد طلابها.

أعلن الدكتور أحمد زكي بدر وزير التربية والتعليم أن هذا الامتحان الذي يعقد لأول مرة منذ سنوات طويلة جدا يستهدف تعويد الطلاب على شكل الامتحان ولذلك من الضروري حضوره مشيرا الى أن الطالب الذي لن يحضر سوف يسجل غيابا ويحتسب الغياب من نسبة الغياب المسموح بها قانونا كشرط لدخول امتحانات الثانوية العامة آخر السنة.

وسوف يعقد امتحان بالمدارس في الفترة الصباحية حسب الجداول المعلنة في كل مدرسة على حدة مع انتظام اليوم الدراسي بشكل عادي واستكمال الحصص اليومية عقب الانتهاء من الامتحان.

نتيجة امتحانات الثانوية العامة التجريبية في ابريل

وبالنسبة لطلاب الصف الأول الثانوي فسوف ينتظمون في الدراسة اليومية بشكل طبيعي.. وسوف تعلن نتيجة امتحانات الثانوية العامة في الأسبوع الأول من شهر أبريل.
استعدت مديريات التربية والتعليم للامتحان وقامت الإدارات التعليمية بتوزيع أسئلة الامتحان على المدارس وتم وضع الجداول في أماكن واضحة للطلاب وإعداد قوائم المناداة وتجهيز اللجان وتوزيع أرقام الجلوس.

ويقوم مدرسو كل مدرسة بأعمال المراقبة والملاحظة وسوف تتم عمليات التصحيح يوميا بواسطة المدرسين.
أكد وكلاء الوزارة أن هذه الامتحانات لن تعرقل سير الدراسة وأن اليوم الدراسي سيبدأ بداية من طابور الصباح موضحين أنه في حالة غياب الطلاب ستحسب هذه الأيام غيابا عاديا.

شددوا على ضرورة الجولات الميدانية لمتابعة حسن سير امتحانات الثانوية العامة والتعرف على استفسارات وشكاوي الطلاب.
قال مدحت مسعد وكيل وزارة التربية والتعليم بالقاهرة أن كافة الإدارات أتمت الاستعداد لامتحان الثانوية العامة التجريبي الذي يعقد السبت القادم حيث تم توزيع الأسئلة على المدارس التي أتمت تجهيز اللجان وقوائم المناداة وتحديد المراقبين من داخل كل مدرسة حيث يسير امتحان الثانوية العامة بالاعتماد كليا على الجهاز الإداري والتدريس بالمدرسة وكذلك تسير عملية التصحيح اليومية بواسطة مدرسي المواد داخل كل مدرسة.

أوضح أنه سيتابع سير امتحان الثانوية العامة بشكل يومي من خلال الزيارات الميدانية للمدارس في أكثر من إدارتين يوميا للاطمئنان على سير امتحانات الثانوية العامة في هدوء ودون صعوبات تذكر أمام طلاب الثانوية العامة بمرحلتيها.

أضاف تيسير الشامي مدير عام إدارة الخليفة والمقطم التعليمية أن الإدارة أتمت الاستعداد للامتحان التجريبي المقرر عقده اليوم حيث تم الاجتماع بمديري كافة المدارس الثانوية ومديري شئون الطلبة والامتحانات ومديري التعليم الإعدادي والثانوي.

وتم التنبيه عليهم بضرورة الانتهاء من استعدادات امتحانات الثانوية العامة بشكل نهائي يوم الخميس 11 مارس حيث يتم تجهيز الفصول على شكل لجان حسب كثافة كل مدرسة وكذلك إعداد قوائم المناداة وكشوف بأسماء الطلاب وكشوف الملاحظة وتوقيع الطلاب ومحاضر فتح الأسئلة.

أشار الى أن اليوم الدراسي سيسير بشكل طبيعي داخل المدارس بعد انتهاء الامتحان سواء للثانوية العامة أو الصف الأول الثانوي حيث ينتهي اليوم الدراسي في مواعيده الرسمية.

قال إن المرحلة الثانية من الثانوية العامة سيتم عقد لجان خاصة بها مهما انخفضت أعداد الطلاب فيها بالمدارس لأنه حقهم وحتى يتدربوا على الامتحان.
أكد أنه في حالة غياب الطالب فإن اليوم سيحسب كيوم غياب عادي يخصم من نسبة الغياب المصرح بها من قبل الوزارة دون أي تهاون في ذلك لأن حضور الامتحان اختياري وبالتالي فلن يتم إجبار الطلاب على حضوره لأنه في الأساس لمصلحة الطلاب فقط ليس إلا.

أوضح محمد الحمداني مدير عام إدارة غرب القاهرة التعليمية أنه عقد اجتماعا بمديري المدارس الثانوية بالإدارة وعددها 25 مدرسة للتأكيد على النقاط الأساسية بشأن سير الامتحان كما تم توزيع أوراق الأسئلة الخاصة باليوم الأول من الامتحان عليهم لتكون المدارس مستعدة لإجراء الامتحان يوم السبت القادم دون أي تعطيل.
قال إن مدير كل مدرسة سيكون بمثابة رئيس للجنة يشرف على سير الامتحان والمراقبة والتصحيح الذي يبدأ بعد انتهاء الامتحان بشكل مباشر.

أكد أن كل مدرسة سترسل نشرة يومية توضح نسب الغياب بين الطلاب ونسب سير عملية التصحيح وانتظامها من عدمه.

وأشار الى أنه سيقوم بالمرور يوميا على المدارس التي تعقد بها امتحانات الثانوية العامة وكذلك متابعة عملية التصحيح التي ستتم يوميا حتى يتم التأكد من عدم وجود أي معوقات لنجاح تجربة الامتحان التجريبي التي ستفيد كافة أطراف العملية التعليمية دون أدنى شك.

أشار الى أنه تقدم باقتراح على مديري المدارس الثانوية بأن يتم إعطاء الطلاب محاضرات يومية خاصة بامتحان المادة التالية ليتم تأهيل الطلاب بشكل مستمر بالمواد التي يعقد فيها الامتحان.

اخبار ومواضيع ذات صلة:

نتيجة امتحانات الثانوية العامة التجريبية

192 comments
  1. يارب الجدول يتعدل لاننا بجد خايفينجدا

  2. نانسي 05/04/2010 21:04 -

    هو الامتحان التجريبى هيضاف ولا انا سمعت ان هيضاف نسبة لاخر العم منه

  3. نانسي 05/04/2010 21:03 -

    انا سمعت ان الامتحان التجريبى هيضاف منه نسبة لاخر العام هل ده صحيح

  4. ساسو 05/04/2010 16:03 -

    لية كل الناس وخدين موضوع الامتحانات التجريبية بالطريقة الزبالة دى لا ممكن نقول ان الوزير عايز يطلع شباب وبنات كويسين وبعدان خلاص هانت كلها اقل من شهرين والامتحانات الجد جاية يعنى لا شلل ولا غيروا دة هيبقى مووووووووووووت

  5. ساسو 05/04/2010 16:00 -

    على فكرة الامتحانات دى كويسة فى حد زاتها لانها بتشجعكم على المزاكرة لانكوا فى ثانوية عامة مش فى لعب يعنى المفروض انكوا تكونوا مقفلين كل حاجة وكمان معروف ميعاد الامتحانات يعنى كان لازم نزاكر ونلم المنهج وبعدان دلوقتى نرمى اللى فات ورانا ونخلينا فى الجديد ونعوض اللى فاتنا والمهم اللى جى مش اللى فات سلاااااااااااام

  6. ساسو 05/04/2010 15:56 -

    بصراحة موضوع الغش يجيب مجموع دة قانون الفاشلين

  7. ميار المحمدي 05/04/2010 14:11 -

    يا جماعة النتيجة هتظهر امتي حد يعرفنى

  8. طالبة 05/04/2010 13:40 -

    النتيجة فين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟انا عاوزة النتيجة

  9. شمس وليل 05/04/2010 12:37 -

    انا عايزه اعرف درجتي في الامتحان التجريبي ياجماعه ياريت اللي عارف يقولي ويبعدلي علي الميل ده

  10. حرام جدا على الوزير دا ربنا وصى ب الرحمه بس للأسف هو معملش بيها خالص

  11. انا الحمد لله جبت فى الامتحن التجريبى دا 98 % والحمد لله

  12. ايمان 04/04/2010 12:40 -

    بليس حد يقولي اجيب النتيجة منين

  13. اسلام محمد عبد العظيم .وصحبة محمود سامى ابو عيسى 04/04/2010 11:27 -

    البرنس اسلام محمد عبد العظيم وصحبة محمود سامى ابوعيسى كفرايوب بلبيس شرقية اهل المنشية وحبيبها يعنى بلبيس هتولع الدنيا وكفرايوب يعنى الاستاز الاعظم وليد المنشاوى ادب المنشية فى التاريخ

  14. محمود ابوعيسى .بلبيس 04/04/2010 11:22 -

    انا محمود سامى ابوعيسى بلبيس شرقية بمسى على صحبى اسلام اريد ان اعرف نتيجة الامتحانات التجريبية

  15. الساحر 04/04/2010 02:23 -

    الامتحان التجريبى فكرة حلوة لاكن مش كل شوية والنتايج كلها زى الزفت وبقول حسبى الله ونعم الوكيل فى الظلم

  16. Salsa 7amra 04/04/2010 00:53 -

    الامتحان التجريبى يعنى تجريب المستوى مش عشان نتعلم فيه ازاى نغش ونقعد جنب بعض لو كان كدا يبقوا وفروا علينا كتير اوى بس انا احب اعرفهم اننا تعبنا اوى وبرده حسيين تننا مش هنعرف نعمل حاجه بس دا من ايه دا من الرعب الى سيادة الوزير وجمعته حطونا فيه بس دا لو صح يبقى احنا نتحمل ونتعب واحنا عارفين اننا مش هنعمل حاجه بس والله دا مش صح انهم يضغطونا اوى كدا نفسى الوزير دا لو اسمه كدا يحس بينا شويه وبالى احنا فيه وان دا مش سهل علينا نفسيا وعقليا وكل حاجه ممكن يتخيلها “انا بس بقول يارب”

  17. amr mohamed souror 03/04/2010 22:47 -

    أنا أحب أن اوجه كلمة للسيد :- وزير التربية والتعليم واحب أن أقول له إذا كنت قدرنا فاليوفقك الله وإذا كنا قدرك فاليعنك الله على ان تتحمل

  18. amr mohamed souror 03/04/2010 22:38 -

    والله فكرة الامتحانات التجريبية فكرة جيدة من وزير التربية والتعليم و نرجوا منه أن يوضع مستوى الامتحان على مستوى الطالب

  19. amr mohamed souror 03/04/2010 22:36 -

    والله فكرة الامتحانات التجريبية فكرة جيدة من وزير التبية والتعليم ونرجوا منه أن وضع مستوى الامتان على مستوى الطالب

  20. يمنه 03/04/2010 21:19 -

    الفكرة ظريفة بس الوقت مش مناسب خالص

  21. منار 03/04/2010 14:55 -

    انا جبت النتيجة وجبت 99 حرام كدة عليهم مع انى واثقة انى هجيب 100 دة ظلم

  22. الوزير جاي يقول روحو المدارس في اخر شهرين ده حرام ولا حلال هنواظب اذاي والدروس اللي بنخدها نعمل فيها ايه

  23. السلام عليكم ورحمه الله وبركاته  على فكره احنا عندنا فى اسوان اخذنا النتيجه من بدرى بعد الامتحان التجريبى بكام يوم وعلى العموم هى نتيجه حلوه 
    ربنا معانا

  24. اسلام ابوالمعاطي 02/04/2010 22:51 -

    انا طالب فالمدرسه الرياضيه ببورسعيد 2 ثانوي لحد دلوقت والله ماخدنا درجاتنا يا ريت اي خطوه ايجابيه

  25. mohammed khaled al mohandes 02/04/2010 21:59 -

    والله العظيم التعليم فى مصر كارثة

  26. ايهاب المايسترو 02/04/2010 13:01 -

    حسبي الله ونعم الوكيل
    كل راعي مسؤل عن رعيته

  27. اسلام مجدي انور 02/04/2010 00:53 -

    انا في مدرسه السعيديه وانا اتظلمت يامعالي الوزير في الدرجات انا خشيت امتحان الكيمياء بالكامل صح 100%وجبت 72من50ده حلال ولاحرام والي انا خشيت منه جاب الدرجه النهائيه وانا بعتذر عن اسلوبي وعلفكرا انا بالف شعر ونفسي حد يسمعني يامعالي الوزير

  28. علي فكري يحيي 02/04/2010 00:47 -

    معلش ياجماعه انا بعبر عن راي علي عده مراحل لكن انا اريد الوزير يجي عندنا في مدرسه الجيزه الثانويه بالدقي ويشوف المدرسه خربانه ازاي

  29. MoOoOoDY @ AHMED SALAH 01/04/2010 16:12 -

    يا شباب دي ناس فاضيه مورهاش حاجة كله قاعدفي التكييف ورجل علي رجل والحياة زي الفل ومرة واحدة الوزير يقولك اجتماع عاجل و يلم حبايبه ويقولك عايزين نناقش خطه التعليم فمصر (ازاي نخرب بيوت اهالي الطلبة ونعقدهم في الحياة بشكل جديد) يطلع واحد يقولك نصعب الامتحانات شوية وواحد تاني يقولك لأ احنا نزود عدد الساعات في المدرسة ونلغي الفسحه والالعاب وطبعا مفيش غياب وواحد يقولك احنا نديق عليهم الوقت في الامتحانات ونقلل ايام الامتحانات ونخليها فاسبوع واحد. وطبعا مننساش عنصر المفاجاه امتحانات تجربه ونقولهم عليها قبلها باسبوعين وطبعا امتحانات (فحت) الوزير يسمع كل ده ويقول ليه (نعقدهم مرةواحدة مدام ممكن نعقدهم مليون مرة )…….. وكله علي دماغنا ياشباب (عمار يا مصر يا أم الشلل)

  30. علي فكري يحيي 31/03/2010 23:55 -

    دي بلتجه هو احنا نقصين حسبي الله ونعم الوكيل

  31. محمود عبد الناصر 31/03/2010 23:52 -

    اولا فكره هذه الامتحانات فكره جيده بس محدش منا عرف مستواه لان اللجان كانت هيسه علي الاخر وبالتالي لن تعطي اي نتيجه لدي معالي الوزير ولا للطالبه وكان لازم الطلاب يستعدون استعداد تام للامتحانات لان دي ثانويه عامه مش سلك كوسه

  32. الامتحانات كانت كلها غش لو عايز يعودنا على اللجنة كان خطط صح وجاب مراقبين من برة

  33. كليه البنات 31/03/2010 19:07 -

    خلى بالكم يا شباب انما المطالب بالتمنى ولكن تؤخد الدنيا غلابا واذا انتم ما اخدتوها غلابا من الان راح تقابلكم صعوبات كتير بعد كده والثانويه العامه تيجى ايه فى الدنيا اللى برا اللى محتاجه المنافسه والتفوق بكل الوسائل وبشتى الطرق

    .حافظوا على مستقبلكم ولا تؤجلوا عمل اليوم الى الغد .ولا يكلف الله نفسا الا وسعها واذا ماكانتم تقدروا عليها ماكنتم وصلتوا ليها .الله يعينكم ويقويكم

  34. عبدالحميد 31/03/2010 18:29 -

    احلى وزير واحلى اعمال وانجازات وربنا يعينك بس يا ريت تفصل بين المواد على الاقل 3-4 ايام وخاصه الكيمياء علشان خاطرى ورجاء اخير درجات التجريبى

  35. ميار المحمدي 31/03/2010 09:27 -

    يا جماعة امتحان الانجليزي والفرنساوى والعربى كانوا تمام بس الكيمياء والرياضيات مش تمام خالص بس انا عايزة اعرف النتيجة هتظهر امتي

  36. محمد سعد 31/03/2010 00:20 -

    انا محمد باكالريوس 2009ياجماعه امي بتصحي في اختي بسنت من اول الساعه8م الي 8ص ومبتصحاش مش عارف ليه ومبتروحش المدرسه خالص انا كان علي ايامي مكنش بيكون عندي يوم واحد غييييييييييييييياب

  37. محمد سعد المهدي 31/03/2010 00:06 -

    حكومه حلوة اوي اوي

    وزارة جميلة اوي اوي مدرسه حلوة خالص مدرسيين علي اعلي مستوي احنا الي ولاد كلب

  38. البر نس خالد 30/03/2010 11:42 -

    انتو مش بترحموليه الطلابه

  39. البر نس خالد 30/03/2010 11:41 -

    حرم كده الجدول صعب اوى يتحط جدول ثانويه عامه

  40. الامتحانات كانت فكره حلوه بس صعبه جداااااااااااااا وخاصه امتحانات الرياضه حراااااااااااام بجد والله حسوا بينا شويا وباهلينا حرام ايه الرعب ده وجدول اخر العام زفت مش كويس خالص ربنا رحيم بينا ارحم ما فى الارض يرحمك ما فى السماء ياريت يا د.احمد ذكى تحس بينا

  41. aly loooool 29/03/2010 02:45 -

    3lla fekra 7ewar el emta7anat dah fakssan fakssan we dooool nas fadyaaa bas anna aslan mad5altesh el emta7anat deh

  42. حرام بجد امتحانات التجريبية سهلة بس جدول اخر السنة لازم يتعدل حرام كدة

  43. سارة 28/03/2010 20:20 -

    بجد حر ام عليك اللى بتعملوا فينا مش كفايا اننا فى ضغط وخوف اسمه الثانوية العامة تيجى انتى وتكمل علينا عمال تجرب فينا على اساس اننا فئران تجارب ولا ايه الامتحانات كانت زبالة لاننا مكناشنعرف اللى قبلها بكام يوم يعنى كنا هنلحق نلم المنهج فى اليومين دول حرام عليك بجد

  44. محمد احمد 28/03/2010 16:57 -

    الفكرة الامتحان كويسة وفي مصلحت الطالب لي قياس المستوة

أضف تعليقاً