طلاب الجامعة في مصر

طلاب الجامعة في مصر

حسام بدراوي : نصيب الطالب الجامعي الاسرائيلي 6000 دولار سنويا والبريطاني 4600 استرليني والمصري 150 جنيها

خالد العسقلاني

كشف الدكتور حسام بدراوي – عضو مجلس الشعب – عن أن نصيب الطالب الجامعي الاسرائيلي يتجاوز الـ 6000 دولار في السنة مقابل 4600 جنيه استرليني للطالب البريطاني  ، رافضاً الافصاح عن نصيب الطالب المصري والذي تقول الاحصاءات إنه لا يتعدى الـ 150 جنيهاً سنوياً .

وانتقد بدراوي في افتتاح المؤتمر السنوي الاول لمركز تطوير التعليم الجامعي بجامعة اسيوط – أمس – مناهج التعليم الالي والبحث العلمي في الجامعات المصرية واعتبرها فاشلة في مسايرة التطور العلمي في العالم مطالبا الدولة بتحمل مسئولياتها في تطوير هذه المناهج وزيادة ميزانية البحث العلمي .

ودعا بدراوي الدولة الى التوسع في زيادة عدد الجامعات خلال الخمسة عشر عاماً المقبلة ، منبهاً إلى أن حوالي 80% من الشباب في سن الـ18 عاماً لا يدخلون الجامعات في وقت تزيد فيه نسبة الشباب عن نفس الشريحة العمرية على 80% داعياً الدولة الى التخلي عن ثقافة القطاع العام في ادارة الجامعات .

من جانبه طالب الدكتور مصطفى كمال – رئيس جامعة اسيوط – بإعادة النظر في نظم الدراسات العليا والبحث العلمي وربطها بقضايا المجتمع كما هو الحال في الجامعات العالمية .

اخبار ومواضيع ذات صلة:

حسام بدراوي : نصيب الطالب الجامعي الاسرائيلي 6000 دولار سنويا والمصري 150 جنيها

7 comments
  1. ناهد جورج 11/10/2010 03:07 -

    هو ليه د حسام بدراوي كلامه مثالي اوي اوي كده !!! الكلام اسهل منه ما فيش ولكن العمل اصعب يا دكتور !!! مش شايفين حاجة عملية يعني !!

  2. أمين 20/12/2009 19:11 -

    بالنسبة للاعلام كلامك صح لكن أنا اللى أقصده أبحاث فى التكنولوجيا والكيمياء والطب والهندسة والمعمار وعلوم الذرة والفضاء .عندنا ماشاء الله جهابزة ولو سيادتك عايزانى أعددهم بالأسم أقولك وبلا فخر د. فاروق الباز – د.مشرفة -د.أحمد زويل.-د.مجدى يعقوب- د.البرادعى -د.بطرس بطرس غالى -علماء دوليين عرب مش بنقول مصريين بنقول عرب .أما بالنسبة للأعلام ياأختى العزيزة مريم ففيه طفرات علمية لا يصدقها العقل الأتصال وتكنولوجيا الأتصالات وانتى نايمة حضرتك ومضجعة على سريرك العالم كله شرقه وغربه وشماله وجنوبه بيبقى قدامك وبتتصلى بيه وتقدرى تأخدى معلوماتك من مصادرها فى حينها وعندك الأقمار الصناعية بقت بالعشرات .طب لما ربنا ان شاء الله يوفقك وتحضرى رسالة دكتوراه فى الأعلام ممكن جدا تسافرى آخر بلاد العالم من أجل مرجع واحد وبعد بحثك قد لا تحتاجين منه غير سطر واحد فيه خلاصة وعصارة فكر كاتبه لخدمة الرسالةوهكذا لذة البحث العلمى انك بتتعبى وبتجاهدى وبتقرأى ابحاث كثيرة ممكن فى الآخر تطلعى بفكرة بسيطةمنه هل معنى ذلك ان المقدمة ولب الموضوع وخاتمته لم تفيدك  آه هو حشو ولكن يخدم سياق العمل ولما تصيرى دكتورة فى الأعلام حتعرفى فضل هؤلاء الناس عليكى وهكذا دواليك ..الشاطر بقى اللى يستفيد من تجارب غيره ومينتهيش عند كده بل يبداْمن بعد ما انتهوا .آسف طولت عليكى .ما انتى أختى الصغيرةبقى ووجعتيلى قلبى سلام. 

  3. مريم الجزائرية الفخورة 16/12/2009 22:00 -

    يا اخ امييين قد اكون بعيدة عن بحوثكم و بحوثكم العلمية رغم ان لكم مراجع معتبرة خصوصا في المجال الدي ادرسه الاعلام و الاتصال و لكن في بحوثي لا استعمل مراجع مصرية لسبب واحد هو عندما اقرأ كتاب لدكتور مصري = 1 تهتمون بالكم عد الصفحات 2 اخطاء كثيرة و طبعا لا يوجد من هو معصوم من خطأ و 3 بصراحة تناقض كبير في الاحصائيات و بصراحة عندما أقرأ كتاب لدكتور مصري في مجال الاعلام لا استفييييييد مع احترامي لبعض المختصين و هم قلة و أرجوك لا تقلي البحث العلمي هو أعلى مستوى لنكن واقعيييييين مازالت البحوث العربية بصفة عامة بعييدة كل البعد و مشاركاتها جد ضئيييييييلة سؤال لك قلت لي البحوث المصرية مستواها عالي بصراحة أدرس الاعلام و نظريات الاعلام لا يوجد و لا دكتور عربي اكتشف نظرية اعلامية ………و لا يجيدون حتى تطبيقها و اقصد مصر بحكم ان لها تجربة اعلامية أما نحن فتجربتنا لازالت في خطواتها الاولى و نأمل كطلبة ان نكون منظرين في المستقبل و نفيد وطننا العربي و شعاري لا للكم بل النوعية

  4. أمين 16/12/2009 00:07 -

    مريم الجزائرية البحث العلمى فى مصر على أعلى مستوى وطبعا علشان انتى بعيدة ومعندكيش نشرات أو مراجع أو صحف علمبة ولو قارئة ومتابعة للأبحاث العلمية أنظرى في كل النشرات العالمية العلمية ستجدى أبحاث لعلماء مصريين والله مش فخر لينا نحن المصريين فقط بل فخر لكل العرب .بعدين يا أختى العزيزة الدكتور مصطفى كمال حلمى مات من سنين .ده يبين لك مدى بعدك عنا .وانك كبيره زى حالاتى عايشةزمن الدكتور مصطفى.عموما حصل خير . يا فنك الطلبه اليهود اللوبى اليهودى الأمريكانى هو اللى بيدفع مش حكومة نتينياهو .وبرضك لازم تعرف لما بيدوا 6000 دولار فتأكد ان المرسل لهم 15000 والفرق فى الجيوب السحرية .بعدين تعدادنا داخل على ال100 مليون نسمة وخارجين من حروب كثيرة تنهك أقتصاد أعظم دولة . وبعدين أحنات قانعين بالموجود وربنا بيبارك لينا فى أرزاقنا .اللهم أبعد عنا الحاسدين . ههههههههههه 

  5. مالهم دول ؟؟؟ ان مش فاهمه انتو ايه اللى زنقكم هنا بصراحه متخليكم فى بلدكم فى القذافى وبوتفليقه ده ايه البلاوى دى ؟؟

  6. مريم الجزائرية الفخورة 13/12/2009 15:16 -

    لهدا يبقى العرب في ديل الترتيييب غامضون كدابييين حتى الاحصائات لا يفصحون بها تهتمون بالكم و زيادة الجامعات و لكن اين النوعية و اين هي البحوث العلمية مصييييييييير و حالة الجامعة العربية و المصرية على الاخص هي تخريج طلبة مخدرين لا يحق لهم رفع اصواتهم في وجه المنافقين وفي وجه الحكومات الفاشلة و يا دكتور مصطفى كمال إلى متى ينتظر الطالب ربط البحث العلمي بقضايا المجتمع كفاكم هراء و كدب لانه لو فعلا تتحق هده القضية حييينها يتنفس الطلبة و ينتهي زمن العبودية

  7. الفنك الليبي 13/12/2009 11:19 -

    هذ ا كلا م منطقي وواقعي………………….. نصيب الطلاب الصهاينه أكبر لعدت اسباب هم ليس عندهم لصوص………………. المعونات تصل لمستحقيها…………………… شعبهم بل ليس شعب انما عصاباتهم عددها محدود……………….. بالنسبه لمصر زياده ان هناك دعم غير محدود …………….من قبل عصابتهم الصهيونيه وحركاتها…………صراحه لولا اغتصابهم ارض فلسطين لكانو نعم الناس ……………لانني احترت مين هم العصابات؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!

أضف تعليقاً