أفكار هدايا عيد الام

هدايا عيد الام

اجمل هدايا عيد الام لعام 2019

بالصور هدايا بمناسبة عيد الام 2019

مصريات – فيما يلي عدة افكار وأمثلة على الهدايا التي يمكن ان تجعل الام تشعر بالسعادة في يوم عيدها، وبعض النصائح لاختيار الهدايا وانواع الورود المناسبة.

بداية ننوه إلى انه مهما كان نوع الهدية المقدمة فهي وبكل تأكيد سترضي قلب الام، كونها تعبر عن اهتمامك ومحبتك لها، ولا يعني هذا بالضرورة ايضاً تقديم هدايا باهظة الثمن، خاصة بحالة عدم توفر المال اللازم لشرائها، يكفي على سبيل المثال تقديم باقة ورد مع بعض الاشغال اليدوية والاكسسوارات التي تصنعها بنفسك والتي قد لا تتوفر في المتاجر.

ما هي انواع الورود المناسبة في عيد الأم؟

بالطبع وبدون اي تردد واذا كنت تعرف انواع الزهور المحببة لدى الوالدة فلا تتردد بتقديمها بمناسبة عيد الام، ولكن يمكن ان تضيف بعض اللمسات الجمالية اللطيفة على باقة الورد سواء بطريقة تغليفها او ان تضعها بسلة تزينها ببعض عبارات تهنئة خاصة وغير تقليدية بخط اليد اذا كان خطك جميلاً، او احد كروت عيد الام الجميلة.

عموما يفضل اختيار انواع الورود التي لا تذبل بسرعة وتبقى لاطول فترة ممكنة، واكثر انواع الورود التقليدية والمتوفرة عادة على مدار العام تقريباً هي الاقحوان والزنبق والقرنفل والورد الجوري.

كذلك يمكن الاستعاضة عن باقة الورد التقليدية بالنباتات المنزلية الداخلية المحفوظة بوعاء زراعي، وخاصة اذا كانت تحتوي على براعم لنوع من الورود المحببة لدى الام.

افكار لشراء هدايا عيد الام:

لا تقتصر الهدايا بمناسبة عيد الام على الهدايا العينية التي سنأتي على ذكرها ادناه، فمثلاً القيام بصحبة الام بما يعرف برحلات اليوم الواحد او ليومين، ستكون مناسبة، خاصة اذا كانت من الاماكن التي لم يسبق للام زيارتها.

كذلك يمكن الذهاب مع الام ومرافقتها الى المسرح او حتى السينما، او اي من اماكن الترفيه التي لم يتسنى للام ارتيادها بسبب الانشغال الدائم بالحياة اليومية.

كما يمكن للاطفال وبمساعدة افراد الاسرة من الكبار، ان يقوموا بعمل اي شيىء يدخل السعادة على قلب الام، ويشعرها باهتمامهم ومحبتهم، مثلاً يمكن تحمل واجبات تنظيف المنزل في يوم عيد الام، او غسل الاطباق، او تحضير وجبة الافطار قبل استيقاظ الام وتقديمه لها في السرير.

اما لو لسه بتفكر وبالك مشغول ايه هي الهدايا بمناسبة عيد الام  اللي ممكن تجيبها نريحك احنا ونساعدك ونقترح عليك مجموعة افكار لاختيار هدية من هدايا عيد الام المهم طلع أي قرشين معاك من تحت البلاطة وخد عندك قائمة افكار وتحذيرات الاول قبل ما تتدبس وتروح تجيب هدايا عيد الام لسنة 2019 للوالدة او لحماتك.

اولا لاختيار هدايا عيد الام 2019 ابتعد عن اي حاجة خاصة بشغل البيت، يفضل يعني ونصيحة لوجه الله لان مضمونها مش بيكون ظريف وساعتها بتكون رابط عيد الام بشغل البيت والطبيخ والغسيل.

لكن اذا اتزنقت فمفيش مانع تجيب حاجة تساعدها برضه من الادوات المنزلية وتكون محتجاها بالفعل يعني قلاية مثلا – خلاط – كيتشن ماشين – عجانة – دفاية في هذا البرد القارس.

صور هدايا عيد الام 2019

صور هدايا عيد الام 2019

ثانيا ابتعد عن الملابس لانه غالبا مش ها يعجبها ذوقك، او ممكن تحتار في انواع الاقمشة اللي متعودة عليها، واذا كان ولابد خدها معاك خلي تنقي احسن.

وعلى فكرة في اوكازيون هدايا بمناسبة عيد الام مستمر لحد الان يعني فرصة تلحق قبل يوم عيد الام 2019.

ولو عايز تجيب هدايا عيد الام جديدة ومبتكرة 2019 من الاخر طلع تحويشة العمر وهات لامك او حماتك حاجة دهب وفرصة كمان بما ان اسعار الذهب نزلت اليومين دول فممكن تجيب حاجة عليها القيمة خاتم مثلا غويشة وهلم جرا مع مراعاة ذوق الام او الحماة بمعنى ان تكون هدية لائقة ومناسبة وان تكون متأكدا بانها ستنال اعجابها.

هدايا عيد الام بالصور

افكار هدايا بمناسبة عيد الام بالصور

اما لو انت من حزب المفلسين في الارض واخرتك رسائل موبايل في عيد الام  فمن غير ما تلف وتدور ها تلاقي هنا مسجات عيد الام متنوعة عربية و مصرية وباللغة الانجليزية وكمان لو زنقت معاك اوي ومفيش رصيد بالموبايل كمان ابعت ايميل او صمم مخصوص ليها كارت من اجمل بطاقات عيد الام وارسله وما توريهاش وشك في اليوم ده ولا اللي بعده.

واخيرا لو بالك طويل شوية ممكن تعمل تعمل هدايا عيد الام 2019 بنفسك وتصمم اكسسوارات خاصة بالمناسبة دي اما الطريقة بالصور وازاي، تابع مشاهدة فيديو يوتيوب الموجودة ادناه وانت تفهم المقصود.

زينة بمناسبة عيد الام

زينة بمناسبة عيد الام

بالصور يوتيوب افكار هدايا اكسسوارات عيد الام

اخبار ومواضيع ذات صلة:

Advertisement

أفكار هدايا عيد الام 2019 بالصور والفيديو للأمهات وللحموات

65 comments
  1. هبة عيد 17/05/2015 13:38 -

    كل سنة وانتى طيبة ويارب نشوفك وانتى جية من الحج وادعلن

  2. احلى حياة فى طاعة الله 19/03/2015 20:53 -

    كل سنة و انتى طيبة يا حبيبه

  3. amira dounia 31/01/2015 17:07 -

    يا رب احفظ لي امي وابي و كل الناس الغاليين على قلبي

  4. زكريات مدفونه 21/03/2014 12:33 -

    ماما يــارب يخليكي اليأيارب بحبك اكتير اكتير
    يارب ادومي الي

  5. ونشاء الله تكون عجبتكم فكرتي يا حلوين

  6. ازا بدك هدية عيد الام مهم تكون مهدب ومتعمل شئ يزعلها وساعدها في شغل لبيت و متعبها وهيك تكون عطيتها اكبر هدية

  7. الشيف عمار 12/03/2014 03:56 -

    عايز اجيب هديه لامى ومحتار اجيب ايه كل سنه وانتى طيبه يا امى

  8. امونا وصباح 02/03/2014 14:47 -

    كل سنة وانتوم طيبين وبصحة سليمة وربنا ما يحرمنا منكوم ابدا لانكوم اغلي واحن شيئ في الكون

  9. هاجر وبدوره 02/03/2014 14:43 -

    كل سنة وانتوا طيبين يا امهاتن ويارب تكونوا رضيين عننا وما يحرمنا منكوم ابدا ويخليكو لينا يا رب

  10. اميرة 26/02/2014 15:09 -

    كل شى حلو كتيييييييييييييييييييييييييير انا ممكن اجيب مصحف مغلف ينفع

  11. florita lokita 05/02/2014 20:05 -

    ست الحبايب يا امي يا غلية عليا اكثر من روحي وحياة ودمي

  12. florita lokita 05/02/2014 20:01 -

    ana 3JBONI HAD L2A8ANI WRASA2IL BZAF LI2AI KANB8I MAMA WABABA BZAF BZAF

  13. هاجر 30/05/2013 15:48 -

    ممكن نشترى للام ملبس مثل العباية وردة حمراء اى شئ للمطبخ

أضف تعليقاً