وزير المالية يوسف بطرس غالي

وزير المالية يوسف بطرس غالي

اضحك مع وزير المالية والدعاية لـ مجلس الشعب

مصريات

محمد فوده
عمنا وحبيبنا الدكتور يوسف بطرس غالي وزير المالية المرشح لعضوية مجلس الشعب رجل دمه خفيف وابن نكتة. وكثير من الذين التقوا به وجلسوا معه قالوا إن حديثه دائماً لا يخلو من قفشات.

ويبدو أنه بمناسبة قرب الانتخابات المصرية وضمن دعايته الانتخابية بدأ يطلق تصريحات رنانة تحمله على بساط الريح الى “الحصانة” البرلمانية. ورغم أننا نعلم أن هذه التصريحات “لامعة وبراقة” إلا أننا نتقبلها منه من أجل عيون الانتخابات المصرية التي تكثر خلالها الوعود ثم تتلاشي بعد الجلوس على الكرسي “المحصن”!
الوزير النائب – ومبروك مقدماً – أعلن بكل صراحة ووضوح أمام اللجنة الاقتصادية بمجلس الشورى برئاسة الدكتور محمد عبداللاه أن الحكومة استطاعت توفير 8.3 مليون فرصة عمل.. ولم يحدد الوزير الزمن الذي تم خلاله توفير هذه الفرص هل تم ذلك خلال سنة أو خلال عدة سنوات.. لكنه وعد بصريح العبارة   أن الحكومة ستوفر في السنة القادمة أربعة ملايين فرص عمل!!

وإذا لم يكن في الخبر المنشور أي خطأ مطبعي فمن حقي أن أقول: يا للهول؟! 4 ملايين فرصة عمل في عام واحد.. هذا أكثر من مما يتخيله العقل ويتصوره أي عاقل!!
فإذا كان الرقم الحكومي الرسمي يقول إن عدد العاطلين في مصر لا يتجاوز مليونين ونصف المليون عاطل.. فإن معني ذلك أننا سنقضي على البطالة قضاء مبرماً وننفض يدنا من هذه المشكلة تماماً ولن يلجأ أبناؤنا على الأقل الى الهجرة غير الشرعية.
بل أننا سنحتاج الى مليون ونصف المليون شاب من الدول المجاورة لنغطي بهم عجز العمالة عندنا. لأنه لا يصح أن تبقي الأموال المرصودة لتعيينهم محبوسة في الخزانة العامة دون استغلال.. خاصة أن الدكتور غالى غطي احتياجات وزارات الخدمات كالتعليم والصحة والإسكان وغيرها ولم تعد في حاجة الى أية اعتمادات!!

الطريف أن وزيرنا “المحبوب” أعلن بكل وضوح وشفافية أمام أعضاء مدلس الشورى أن اقتصادنا أقوي من اقتصاد امريكا و فرنسا واليونان لأن العجز في الميزان المالى عندنا “آمن” بعكس هذه الدول الكبرى!!

وللمرة الثانية نقول: نحن نصدق معالى الوزير.. لأننا فعلاً نعيش في بحبوحة من العيش ولا نعاني من أية أزمات في حياتنا.. فالبوتاجاز متوفر.. واللحوم على “قفا مين يشيل” بأرخص الأسعار والرغيف المدعم مستدير “زي القمر” و”مرطرط” في المخابز ينادي على الزبائن الأكيلة!!

كل هذا يهون ولكن الذي لا يهون أبداً يا معالى الوزير الطلب الذي تقدمت به للأعضاء عندما قلت: أعطونا كمان خمس سنوات وسننفذ كل البرامج!!

ولذلك كان مسك الختام رد أحد النواب عليك قائلاً: كده الشعب سيتحول الى شحاتين!!

اخبار ومواضيع ذات صلة:

Advertisement

اضحك مع وزير المالية والدعاية لـ مجلس الشعب

7 comments
  1. امال الاكتئاب ، جه منين ياحبيبي الحلوين ، من هذه التصريحات الشفافه، والمصداقيه الجارفه، والامانه المفرطه،والعمل الجاد واتقانه

    لا املك الا ان اقول ماقولة  عبد المطلب عم الرسول  صلي الله عليه وسلم في عام الفيل * حين هجم ابرهه الحبشي وافياله وجنوده علي الكعبة لهدمها فاختبئ هو واهل مكة خلف الجبل وقال    للبيت رب يحميه *

  2. حكومة غير ادمية وخطر على المصرين 23/10/2010 23:16 -

    كل الناس الى عايزة مبارك او جمال مجربتش معنى الفقر ومجربتش يعنى اية 300 جنية مرتب وشغل ليل نهار عشان نزود الدخل مجربتش ان يكون بنتك تعبانة ومحتاجة دكتور ومش لاقى فلوس ولو كشفت عليها مش هاتلا قى فلوس للعلاج بالرغم هما بيقولو بنت ولد بس انا عندى بنت بس ومجربتش ان يجى العيد ومش لاقى فلوس تجيب فستان ليها تفرح بية زى اى طفل يتباهى بهدوم العيد واعد الف على حد بيبيع رخيص على اد الفلوس الى معايا وملقيش وانا بدور حاجات كتير بتعجبها ومش قادر انى اشتريها ومجربتش لما يكون نفسها فى فكهة او لحمة وقولها مش معايا اجيب دة رئيس مش حاسس بالواقع دة مينفعش المصريين خالص وبالاخص الفقراء والغباء انة مفكر العلاوة السنوية دى بتحل حاجة يعنى لما يدى 10% يعنى 12جنية اصل اساسى مرتبى 120جنية يعنى دة دة تخلف والدليل انة مينفعش مصر وانة خطر عليها الاسعار الى اصبحت خيالية وبردة يقول انا برنامجى اتحقق بنجاح انا كل يوم بدعى علية هو والحكومة الحرمية وبالاخص وزير المالية المتخلف الغير ادمى نعيش ازاى دى بلد انا بشتغل 18 ساعة عشان اقدر اعيش 15 يوم من غير ما استلف ازاى دة دة لو كان مرتب الواحد 1000 جنية مش هينفع بردة الاسعار والتسيب التجارى الى فى مصر احنا ياجماعة مش اقل من البلاد الثانية كلنا بننتج وكلنا بنتعب عشان خاطر مصر مش كتير علينا لما نكون شبة مرتحين حتى احنا بنتعب اكتر من الغرب فى شغلهم ومن الامريكان انا اشتغلت معاهم وشفتهم مجهودهم بالنسة لمجهدنا مش حاجة واللة انا زى ما يقال بنعمل من الفسيخ شربات دة رئيس لا يقدر مقام شباب مصر شباب حضار ة عظيمة زى مصر دة اخرة 300 جنية و500 جنية دة مش مناسب طموحنا وشكرا وربنا يستر

  3. حسبى الله ونعم الوكيل شوبة حرامية

  4. مواطن فقير 23/10/2010 11:15 -

    احنا وارانا اية غير اننا نسمع التصريحات ونقول سمعا وطاعا واللى يقول غير كدة يخبط دماغة فى الحيطة ان واحد من الناس مدخلش بيتى قطعة لحمة من سنة 2008 والفلوس فى الدولاب اكوام اكوام بس النفس اللى تسرف

  5. ونسيتوا الطماطم اللي مغرقة السوق وببلاش

  6. ابوالوفا سليمان 22/10/2010 04:08 -

    الانتخابات على الابواب والا عاوز حاجه يجرى ويسرع علشان الغالى والغالى انتم عارفينه والله لو فى واحد يقول عنه غالى اراهن واحد فى مصر يقول الا اسرته واشك فى فى هذا يا رجل بلاش ضحك على الشعب ولا لسا فاكر الشعب اهبل وعبيط ولا يمكن ترفع علينا قضيه ذى عمنا الابراشى يا رجل القضيه با اذن الله خسرانه خسرانه وتحيه للقضاء المصرع

  7. اعشق مصر 21/10/2010 20:20 -

    اضحك تضحك الدنيا معك ابكى تبكى وحدك هذا هو المثل الشائع لكن عندنا نقول اضحك تضحك علىالناس بالوعود ثم تظهر الحقيقة فيبكون جميعا ربنا يستر 

أضف تعليقاً