ألفاظ خارجة وإيحاءات غير أخلاقية في حملة أم الأجنبي على ميلودي

برومو فيلم لحم رخيص من حملة افلام عربي ام الاجنبي

برومو فيلم لحم رخيص من حملة افلام عربي ام الاجنبي

ألفاظ خارجة.. وإيحاءات غير أخلاقية في حملة أم  الأجنبي  على ميلودي

مصريات
عندما بدأت نوعية الإعلانات التليفزيونية الترويجية لمجموعة من السلع شديدة الخصوصية. كالفوط الصحية. والحبوب الزرقاء. وكريمات إزالة الشعر وغيرها. كان تقبل الجمهور لتلك الإعلانات حذراً. إلا أن تصنيفها كإعلانات طبية أوجد لها بعض القبول.
لكن الأمر زاد عن حده. كما ذكرت استفتاءات محدودة للجمهور.

مع نوعية جديدة من الإعلانات. بدأت تظهر في عدد من القنوات الفضائية الخاصة. من قبيل حملة “أفلام عربي”.. أم “الأجنبي”.

وما بين ألفاظ خارجة بأسلوب مفهوم وفجّ وموديلات يتعرين بطريقة رخيصة بغرض الإثارة وإيحاءات يخجل الكثيرون من متابعتها في حضور أسرهم. تأتي الحملة الإعلانية الشهيرة لقناة ميلودي افلام عربية التي تقوم “بروموهاتها” على فكرة اللقاء بين منتج من نوعية الأثرياء الجدد. بحسب التعبير الفرنسي الشهير. ومخرج يسعى لإقناعه بكل الطرق. المشروعة أحيانا وغير المشروعة غالباً لأنتاج الفيلم.

ويفاجئنا كل برومو بتحريف كاريكاتوري ساخر. وفجّ. لفيلم من أشهر الأفلام العالمية والعربية. ومن بينها التايتانيك. ولحم رخيص. وغيرهما.
أما الحوار الذي يقوم عليه البرومو فهو في أدنى مستويات البذاءة والقبح. الأمر الذي يثير حفيظة الكثير من المشاهدين.

وكان أغرب تعليق على تلك الحملة. ما قاله أحد المسئولين عن القناة المعنية. وهو يقول ان حملة “أفلام عربي.. أم الأجنبي” ليست سوي محاولة من القناة للترويج للفيلم العربي..!!

التعليق اثار تهكم النجمة إلهام شاهين التي قالت بدهشة: وهل نروج للأفلام المصرية بالنظرات المبتذلة. بين المنتج و”مدام رشان” وتضيف: ثم هل “لحم رخيص” فيلم أجنبي.
ويقول الناقد المعروف ناصر حسين ان بعض الإعلانات تجاوزت الأعراف والتقاليد. وأصبحت تروج للانحلال الأخلاقي. و”الدعارة” و”البغاء” على حد تعبيره. ويستنكر أن يقول أحد الممثلين في البرومو. ساخرا: “أنا أبقى إيه؟ الجالس بجانبها. ولا القارص على فخذتها” بينما يربت على فخذ إحدى الفتيات الواقفات بجواره.

ويرى حسين أن هذه النوعية من الإعلانات تشوه سمعة افلام ذات قيمة مثل “تايتانيك”. ورائعة جيمس كاميرون والذي فاز بثماني جوائز أوسكار وحقق واحدة من أعلى الإيرادات في تاريخ السينما العالمية.

واتفقت إلهام شاهين مع ناصر حسين وأضافت أنها كانت إحدى المستهدفات من تلك الحملة فهي بطلة فيلم “لحم رخيص” وقالت: لا أرغب في الرد على هذه “البذاءات”. وفيلمي لايحتوي على أي مشهد “رخيص” وإنما يدور حول قضية خطيرة جداً هي زواج بعض الأثرياء العرب من المصريات صغيرات السن بهدف الاستمتاع لا أكثر.

ويطالب الفنان حمدي أحمد بمنع تلك الإعلانات والبرومو التي تهدم القيم الأسرية. على حد تعبيره. وتروج للفساد ويقول: لم ننته بعد من إعلانات المزيلات والكريمات والفوط الصحية التي تعتمد على العري. واستخدام الأنثي كسلعة رخيصة. حتى نصل الى هذه البذاءة غير المقبولة.

فيديو حملة ميلودي افلام .. افلام عربي ام الاجنبي

اخبار ومواضيع ذات صلة:

37 comments
  1. عندك حق يا امين الاول بشعل الفتن و التاني بيصفق له

  2. أمين 07/12/2009 00:16 -

    فرح المغاربة ناس عاقلة ومتعلمة ومتنورة ومتعرفيش مقدار محبيتنا لمحمد الخامس وأولاده المتربيين على الكرامة والرجولة والشهامة العربية الناس اللى انتى شايفاهم زى الفنك والزعبى واحد قطرى وبنفسك تحكمى على قناة الجزيرة مستشاريها يهود وموزيعيها كلهم من أذاعة ال BBCالبريطانية سبب وجود كوارث العرب كلها “وعد بلفور” وبيكرهوا كل ما يمت للأسلام بصلة وقطر كلها على بعضها أصغر حارة من حوارى مصر أكبر منهم خلقا وعلما ومثابرة ورجولة يا فرح اللى بتتحكم فيهم أمرأة والفنك مش ليبى أوعى تصدقى. ده يهودى من ألف يهودى مدربين وبيعرفوا  اللغة العربية كتابة وقراءة وكلام دفعت بهم الموساد للوقيعة بيننا . فلا تنخدعوا به وبالزعبى المنافقالمتشبه بالرجال.

  3. أمين 07/12/2009 00:04 -

    بيكهام بتقولى للفنك يا كابتن كابتن ايه ده متسول ويهودى موسادى واللى متابعه زينا يعرفه طب حاولى تتكلمى على اليهود حيعقرك

  4. أمين 07/12/2009 00:00 -

    الزعبى لم أكن اعلم انك قطرى الا الآن ليك حق المستشارين بتوع الحاكم بتاعكم يهود وانت عارف كده وعارف ان من مصلحتكم خروج مصر من الجزائر لتحلو محلهم بس مش حتقدروا  تسدوا مكان المصريين وسبق لكم عمل مشاريع فى الجزائر اللى صرفتوا عليها 2 مليار دولار وكلها فشلت بخلاف الرشوات لسعيد بوتفليقة لتأجيج الحرب بين المصريين والجزائريين والتسبب فيما حدث لمصلحتكم عمال تزق الفنك يا ملعون ومبسوط منه طب خليك جدع وخد عنوانه وابعت له شيك بمبلغ كويس علشان الملعون تعب وعايز حاجة تقوته ولا خلاص أخدتم طبع اليهود بتبقشش من جيب غيرك يا راجل يا مسخرة احنا فى القرن الواحد والعشرون ولسه حاكمكم بيلبس شبشب فى رجله وطلع له خف من كتر ما كان حافى أبقى سلملى على موزة والله تتاكل بقشرها يازعبى شفت فى الدنيا غدر أبن ينقلب على ابوه اللى خلفه بمساعدة اليهود علشان التطبع وعايزنا نآمن لأى حمار منكم نبقى هبل زيكم يا زعبى الطبع فيك غالب وذيل الكلب لن ينعدل ولو حطو فيه قالب ” لا تسألن بطون جاعت فشبعت فان الشح باق فيه . وأسألن بطون شبعت فجاعت فان الخير باق فيه” . 

  5. بيكهام _ مصر 05/12/2009 14:14 -

    كابتن فنك انت كنت بتولع الدنيا ومع الجزائريين وشغال شتيمة فى مصر اللى ربتك وعلمتك
    بصراحة راجل وحفظت جميل بلد علمتك .
    تشجعيك للجزائر دى حرية شخصية براحتك لكن متغلطش فينا لاننا مغلطناش فيك
    انت هديت لما عيد الاضحى جه وكلنا قولنا نبقى كويسين ونعيد على بعض ونسكت عن الشتيمة والوقاحة ونبقى متحضرين وطبعا انت ركبت الموجة واشتة شغال .
    ياريت تتعلم ان ابداء الرأى وخصوصا لما تكون انت مش طرف فى القضية اصلا ليه حدود
    ربنا يسامحك ويسامح كل اللى اساء لمصر ويسامحنى .

  6. الفنك الليبي 05/12/2009 01:28 -

    تبيني انموت يا فرح متخافيش الزوين مايموت…شكرا.

  7. الفنك الليبي 05/12/2009 00:11 -

    لم اخرج عن اطار الادب لذلك لم يلغي موضوع لي وقفت مع الجزائر وانا دارس في مصر………… اشجع الجزائر واعرفها جيدا ……….. انتم يا مصريين ضخمتم الموضوع …………من لا شيئ انصدمتم بالواقع لان الاعلام ضحك عليكم وسوق لكم اشياء بعيده عن الحقيقه جميع العالم يعرفون ان سبب المشكله مصر …………… الا الشعب المصري خطف الاعلام من شله كذابين وللاسف صدقهم الشعب الي ان وضحت الرؤيه في النهايه صفررررررررررررررر …………….والغريبه مازال البرامج تخبط في الحلل احنا انضلمنا الفيفا مرتشيه ورواره غير الكلام ……………كيف هذا السسسسسسسسسسسسوس يا شعب مصر منكم فيكم…….دود المش منه فيه ……زي ما ضحكم عليكم قبل كده واخدتم صفر في المنديال ………..وللاسف بكره حيضحكم عليكم فووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووقو ………..يا عااااااااااااااااااالم

  8. إبن زياد 04/12/2009 22:00 -

    أنصح المصريين بالتخلي عن القنوات الفضائية وأفلامهم الهابطة وممثلاتهم الي سمو أنفسهم فنانين و أعلامهم المتهور بلد الغيرة أفلام ، مصرية شجار حول أرض زواج هروب فتاة غناء هابط عمدة كفر الشيخ إلى آخره .أطلب من الإخوة الرجالة أن يبلغوا سلامي لشيطان قناة النيل سبور إبراهيم حجازي وقولو ا .الجزائر سلوفينيا ـــ أنجليترا أمريكا ـــــــ واطلب من سيادك يعطيوك منصب أرفع ( بليس النيل سبور ) وشهداء الجزائر راهم أيسولوا عليك ……

  9. عماد الدين مصرى قوى 04/12/2009 18:23 -

    الى الفتك لو انت عربى بجد اسكت وعيب احسن ماتندم طول عمرك فاهم

  10. الفنك الليبي 04/12/2009 18:05 -

    اخي محمد الزعبي….. لقد استنفذت طاقتي يبدو انني عربي حقيقي ………….هاكذا نحن العرب تستنزف طاقتنا في المسائل التافهه ونفر في القضيا القوميه نعم تأكدت انا الان اني عربي صافي من أبناء قحطان.!!!!!!!!!!!!!

  11. محمد ناصر الزعبي 04/12/2009 17:33 -

    الفنك الليبي… أشكرك على ردك، بس المصلحه القوميه العليا للأمه تقتضي أن تدلو بدلوك، لما لك من القدره على أيصال الفكره بأسلوب سهل ممتع.
    موضوع دراستك في مصر شيئ و موضوع بهذه الأهميه شيئ أخر…
    لو تقرأ كلام البرادعي ستجد الفكره هي أستعادة مصر لشخصيتها الوطنيه القياديه المؤثره في توازن القوى في المنطقه.
    الموضوع مش موضوع مصري مغلق, الموضوع يعني القوميه العربيه و الأمه العربيه.

    تحياتي.

  12. الفنك الليبي 04/12/2009 17:33 -

    صاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااافي اسمحولي من المراكش للبحرين….هذا كيفاش تبغي

  13. ok tu es excusé on fait la paix au revoir de la part de ta soeur farah

  14. الفنك الليبي 04/12/2009 17:25 -

    أخت فرح الحاكم ما يفرقكم ززيريه ومروكي كيفاش تفرقكم الهدره ديالي ………اورفوار ونطاب السماح

  15. و اسمحلي ايضا ان اقول لك بان خطتك في تحقيق السلام هي خطة فاشلة لانه كان عليك ان تكون محايدا لقد اججت كره المصريين للجزائريين وزدت الطين بلة

  16. و خاص الاعتدار ديالك يكون لينا احنا المغاربة على وجه الخصوص

  17. اه و قولتها 2 مرات قولتيها واكدتيها

  18. لا سمحلي انت قلتي السحر مكاينش ف التزاير كاين فالمغرب يعني فرقتيهم مهدرتيش ك مغاربي

  19. نسرين الجزائرية 04/12/2009 17:13 -

    وعلاه يا فنك،ما كانش دزيري ولا مروكي صافي؟؟؟حبيت نفهم برك

  20. الفنك الليبي 04/12/2009 17:04 -

    اخت فرح نا كي هدرت كمغاريبي ماكينش ززيري ولا مروكي……صافي

  21. الفنك الليبي 04/12/2009 16:22 -

    أعتذر اخي محمد من قطر…… عن الخوض في هذه المعركه مجدد انا تعلمت في مصر صحيح بفلوسي وكنت ادفع اقامه ولكن اكن لجميع من علمني العرفان ودخولي لصالح الجزائر بعتبارها وليسمحلي خوتي الجزائريه الحلقه الاضعف هم محاربين شجعان ورجال بمعني الكلمه ولكن عندهم صعوبه في التعبير بالمصري كنت انا لسانهم وافضل الان الصمت لاصلاح ذات البين وخصوصا بعد ما لاحضت تقارب ملحوظ شكرا اخي من قطر قطر صغيره بمساحتها كبيره بعطائها نامل ان تحذو الشعوب العربيه حذوها.

  22. محمد ناصر الزعبي 04/12/2009 16:15 -

    الفنك الليبي…
    بصراحه زعلان عليك، دخلت موضوع البرادعي و مالقيت تعليقك؟
    ما اعتقد في موضوع من الاهميه اهم من هل الموضوع…
    بانتظارك.

  23. الفنك الليبي 04/12/2009 16:07 -

    نعم اعترف اني فنك ثعلب صحراوي صغير قد أكون ماكر ولكن في الصالح العام تحكي قصه فارسيه ان كان في ايوانه وكان يريد يحارب الغساسنه والمناذره في وقت واحد واشار عليه احد الحكماء بالتراجع واستأذنه ان يقوم بتجربه امامه ……….احضر الحكيم ذئبان في قفص واول ما ابتدا بالعراك ادخل عليهم كلب فتركم عراكهم واتجهم تجاه الكلب وقتلوه مجتمعين …………وبعدها كرر نفس التجربه مع تاخير دخول الكلب وعندما قتل احدهم الاخر نام عليه وهو متخم بالجراح ادخل الحكيم الكلب فقضي علي الذئب الفائز بسهوله …….عندها فهم كسرى انو شروان المراد من الحكيم أأمل ان تستوعبوها فيما بينكم……….من جديد أعتذر للجميع

  24. اخ ناصر هي دي الاخوة العربية برافو

  25. ايوا اسيدي راك تنتا مخليتيلنا غير اللي نسيتي احنا معرفنا لاش كتقول هكاك في المغاربة بصح كدافع على الجزائر و هوما خوتنا ولكن متقولش علينا احنا هاكاك حنا مجبدناش ليبيا و كان احسن ليك ادخل بخيط ابيض و صافي

  26. محمد ناصر الزعبي 04/12/2009 15:54 -

    الفنك الليبي…
    تحياتي.
    أمر و ليس طلب… تابع ما بدأت، شغلك ولا اروع، دا انته عريت المصريين بجد.
    محمد – قطر.

  27. متغاظه بجد 04/12/2009 15:41 -

    ماهو قال يافرح كان بيتسلى وبيوفق راسين في الحلال خخخخخخ , وياعيني ضحى بنفسه وسابكو تشتموه عشان تبطلوا تشتموا بعض خخخخ يعني اضحية بمناسبة عيد الاضحى , ياجماعه العيب مش في الفنك العيب في الموقع اللي قاعد يتفرج ومستمتع باللي بيحصل , ومتتحمئوش أوي يابلدياتي منتو عارفين ان حرب الجزائر ومصر دي عضمه رموهالنا ننشغل بالعضعضه فيها لحد مالطبخه تستوى وبكرة كولن يظهر ويبااااان , وعيب عليكو المفروض بئيتوا خبره خلاص بالحركات دي , الله يشفي

  28. الفنك الليبي 04/12/2009 15:36 -

    فرح شكرأا علهدره ديالك انتي ومغربيه دم مصري

  29. الى الفنك نعم السحر موجود في المغرب و في كل بقاع العالم و ف ليبيا كمان السحر موجود مند القدم في عهد الفراعنة بس اللي انا مش فاهمة ليه انت بتهاجم المغرب عندك شي عداوة قديمة معانا اشنو غدي تكسب انت من هادشي كله عاوز تشعللها و خلاص يا ريت تبين نيتك و نعرف هدفك ايه يا ثععلب وانت عارف الثعلب معروف ب ايه

  30. متغاظه بجد 04/12/2009 09:44 -

    هههههههه مش عارفه ليه مش مسدئاك يافنك , دابئى فيلم شمعه تحترق لتُنير درب الآخرين ؟؟ ياغلبان بئى كنت بتحول كرههم لبعض لكرهك انت ؟ دنتا ولعتها حريئه يابني , وضلمتها على المصريين بس , يلا اديك اتسليت , بس ياويلك من الدعاء عليك الله ينجيك

  31. الى اليهودى اللى اسمه الفنك الليبى 04/12/2009 09:27 -

    اللى مسمى نفسة الفشخ الليبى .. يا بارد انت لازق فى موقع مصرى ليه.. وانت بتنز كراهيه لمصر .. زى ما بتنز وساخة يا صهيونى .. انت على طول بتهاجم مصر وبتشتم فيها .. انت مال امك يا معفن بمصر وناسها اللى هم اسيادك وتاج راسك .. والا انت بتكرهها من ساعة ما اديتكم على راسكم فى حرب اكتوبر , وكان معاها اشقاءها من الجزائر وليبيا وكل الدول العربية .. يا يهودى اطلع من الموقع وبطل تشعل الفتن بين المصريين والجزائريين .. لاننا مهما غضبنا من اخواتنا الجزائريين برضه ح نرجع نتصالح تانى .. عارف ليه ياكلب امريكا ,, لاننا اخوه فى الاسلام والعروبه .. واذا كنا زعلنا الجزائريين فهم ح يسامحونا .. واذا كانوا زعلونا فاحنا مسامحينهم .. اخرج بره الموضوع يا نجس يا خنزير وسيب الاخوة يتعاتبوا لحد ما القلوب تصفى ,, على فكرة انا متهيألى انك تبع الصحفى اليهودى حفيد القردة والخنازير اللى كان فى مصر فى المباراة الاولى واشعل الفتنه لما قال ان فيه قتلى من الجزائر فى مصر وطبعا كان الكذب ده اول سطر فى الفتنه وبعدين مصر طردت الصحفى القذر دة وممكن تكون انت هو او تبعة .. وشغلتك انك تقعدة على النت وتشعل حرائق الفتنه بين الاخوه .. ودى اكيد شغلتك الاساسية اللى بتقبض منها من بلدك الصهيونية عشان كدة انت قاعد على النت 24 ساعه .. ولكن اسمع الخلاصة .. مش واحد قذر زيك ممكن يدمر علاقة اخوه تاريخيه بين شعبين مسلمين وعربيين .. وربنا ح يخذلك يا كلب وح ترجع خايب لما كل المصريين والجزائريين يعرفوا حقيقتك الحقيره يا قرد يا خنزير .. طبعا انا عارف ان كل الشتيمه مش ح تأثر فيك لانك خنزير وطبعا معروف عن الحيوان القذر دة انه منبع قذارة ووساخة وعفن .. يا معفن

  32. الفنك الليبي 04/12/2009 04:06 -

    لعلم الجميع هذه سياسه اتبعتها لتقارب الاخوه المصريين والجزائريين واعتقد نجحت في ذلك وجعلت كلا الطرفين يكيلو لي السباب وانا اضحك كلما اقتربت من اتحادكم انا فعلا ليبي جميع من في الشات شك في امري مصريين جزائريين ومغاربه تكلم المصريين علي اساس اني يهودي وتحدث الغاربه مع الجزائريين بلغه البربر الشلوح علي اساس اني مش ليبي لكن انا والله العطيم ليبي واسمي عادل كنت قد اتفقت مع السيده نسرين ومصريه جدااااا علي التهدئه ولكن لما لم اجد طريق اخر وباجادتي اللهجه المصريه والمامي بالجزائريه والمغربيه جعلتكم تتحدون علي كرهي اسف اخوتي اسف اخت مغربيه ان كنت اقصد سحر المغرب فهو في مدنه وشعبه اعتذر مجدد بس لو عدتم عدنا كل عام وانتم بخير ارجو السماح والمغفره لن اشارك ولكني ساراقي الوضع اسف مجدد علي فكره انا خريج مصر.

  33. بنت النيل 04/12/2009 02:18 -

    عمار غصب عنك انت غريب جدا نفسى الا ئى موضوع وتكنش حاشر اسمك فيه

  34. الفنك الليبي 04/12/2009 02:02 -

    وماله اهه كله بيرزق من اللحم الرخيص…………وعمار يا مصررررر.

أضف تعليقاً