ازالة الشعر بالليزر في مصر ولكن اعرفي مخاطرها

ازالة الشعر بالليزر في مصر

ازالة الشعر بالليزر في مصر

ازالة الشعر الزائد بالليزر

ازالة الشعر بالليزر للمناطق الحساسة قد يسبب العقم

مصريات

دينا سامي

ازالة الشعر الزائد أمر مزعج، تعاني منه الكثير من السيدات، حتى إن إزالته بالطرق التقليدية أصبحت مرهقة، فإذا كنت من مستخدمات “السويت” في ازالة الشعر الزائد  فبالتأكيد تعانين من المجهود والوقت الكبير لإزالة مساحة كبيرة من الشعر الزائد، بالإضافة الى الألم المصاحب خاصة في ازالة الشعر من المناطق الحساسة ، كما أن عليك الانتظار الى أن تصبح الشعرة ذات طول مناسب لكي يمكن إزالتها بالسويت، أما إذا كنت من مستخدمي “شفرات الحلاقة أو السيلك أبيل”، إذن تواجهك مشكلة زيادة كثافة الشعر بعد ازالة الشعر الزائد باسخدام ماكينة الحلاقة كل مرة، مثلها أيضا مثل “الشمع” الذي يتسبب في احمرار الجلد خاصة لصاحبات البشرة الحساسة، هذه المشكلة أصبحت “حديث النميمة الأول في أي قعدة ستات” الى أن انتشرت طريقة  ازالة الشعر بالليزر  التي اقتصرت في البداية على النجمات، ثم اصبحت متداولة بين الكثير من السيدات، الى أن انتشرت أحاديث كثيرة عن خطورة هذه العمليات، ولنعرف أكثر عن هذه العمليات ونسب نجاحها والاضرار الناتجة عنها، كان يجب ان ندخل الى كواليس ما وراء عمليات ازالة الشعر بالليزر في مصر .

في البداية تحدثنا مع خبيرة التجميل “نهال القاضي” التي أكدت أن ازالة الشعر بالليزر في مصر والعالم أفضل طريقة موجودة على الساحة الآن، كما أنها ليس لها أي اضرار على البشرة، واستكملت نهال كلامها قائلة ازالة الشعر بالليزر هو عبارة عن ضوء يسلط على بصيلة الشعر، ليدمرها وهي تسمي “عملية تعجيز الشعرة “، وعملية ازالة الشعر بالليزر في مصر نسبة النجاح فيها تعتمد على خبرة الدكتور وجودة الجهاز المستخدم فقط، فيجب الذهاب الى دكتور متخصص وليس مركز تجميل.

بعد ذلك سألناها عن اضرار ازالة الشعر الزائد بالليزر إذا استخدم بطريقة غير صحيحة فقالت “أول اضرار ازالة الشعر الزائد بالليزر حرق الجلد الذي ينتج عنه التهاب واحمرار في الجلد، مثلها مثل “سيشوار الشعر”، فهناك كوافير يستطيع أن يفرد الشعر بدون حرق الشعر، وهناك من يحرق 40 في المائة من الشعر، وهناك أيضا من يحرق شعرك بأكمله”.

كما أن ازالة الشعر بالليزر للمناطق الحساسة إذا استخدم خطأ  الأماكن الحساسة يتسبب في “عقم” لذلك يجب اختيار دكتور معروف وموثوق به.

أما عن طرق ازالة الشعر بالليزر في مصر فقالت نهال “هناك طريقتان أولاهما هي ترك الشعر حتى يطول، ثم نقوم بحلاقته بشفرات الحلاقة، ونقوم بعدها مباشرة بعملية الليزر حتى تكون المسام “متفتحة”، وذلك يساعد على تفتيح لون الشعرة عن لونها الطبيعي، وأيضا تكون ارفع كل مرة عن المرة التي قبلها.

وبالحديث مع نهال عن الماسكات التي تنصح بها بعد ازالة الشعر بالليزر  قالت “في البداية يفضل أن نبتعد عن ماسك “اللبن” بعد عملية إزالة الشعر، لأننا بذلك نقوم بعملية تغذية الشعرة، أما عن الماسكات المتاحة فهناك طريقة فعالة ومجربة تسمى باسم “الصنفرة الطبيعية”، وطريقتها كما يلي نحضر “كيس مغربي” ونقوم بتشييطه على النار، ثم نضعه على الحبل في الشمس، حتى يصبح أكثر خشونة، بعد ذلك نقوم بملء البانيو بماء ساخن ونضع فيه كمية مناسبة من الملح والخل اللذين يعملان على تفتيح المسام والقضاء على البكتيريا، ونجلس في المياه لمدة ربع ساعة ثم نقوم بفرك الجسم بالكيس المغربي حتى يفرك كل الشعر الموجود بالجسم، خاصة الشعر الذي يظهر تحت الجلد.

وانتقالا من الماسكات الى النصائح النسائية الى كل امرأة تريد أن تخضع لعملية ازالة الشعر بالليزر في مصر قالت نهال “إذا قررت الخضوع لعملية الليزر فلابد أن تبتعدي عن الوسائل التقليدية لأنها تعمل على احياء الغدة مرة أخري، كما إذا قمت بالفعل بجلسات الليزر للمرة الأولى فلا يمكنك البعد عنها لفترة طويلة، لأنك بهذا تعطين فرصة أيضا لاحياء الغدة مرة اخري.

وكان هذا الرأي من الناحية الجمالية، أما عن الرأي من الناحية الطبية فكان لنا حوار مع د.شيرين وفيق دكتور أمراض جلدية وتجميل وعلاج بالليزر، في البداية قالت د.شيرين “أهم شيء عند القيام بـ ازالة الشعر بالليزر في مصر هو الحالة النفسية للمريض، واختيار الدكتور المتخصص بـ ازالة الشعر بالليزر في مصر ، الذي يملك أيضا جهازًا معروفًا ومجربًا قبل ذلك، فهناك بعض الأجهزة يكون ضوؤها مكثفًا بطريقة تؤذي الجلد، لكن هناك أجهزة تحتوي على جهاز تبريد فيها، للتخفيف من حرارة الضوء.

وعن خطوات ازالة الشعر بالليزر الصحيحة قالت د.شيرين “في البداية يجب أن يكون لدى المريض استعداد وعزيمة لذلك، ثم نقوم بعمل تحليلات للهرمونات خاصة لذوات الشعر الزائد فإذا كانت تعاني من زيادة في الهرمونات الذكورية، نعطي لها أدوية مضادة لزيادة الهرمونات اولا، ثم نقوم بعمل جلسات ازالة الشعر الزائد بالليزر بعد ذلك، وهي تتراوح بين 4 و 5جلسات بين كل جلسة وجلسة أربعة أسابيع، بعد العملية أقوم بوضع طبقة مسكنة لتسكين الشعور بالألم، بعد ذلك أنصح باستخدام كريم واق من الشمس لمدة ثلاثة أشهر بعد العملية.

وبالحديث معها عن الطريقة الصحيحة المتبعة لازالة الشعر الزائد قبل العملية قالت د.شيرين “انصح المريضة قبل أن تأتي لعمل أول جلسة، بحلاقة الشعر قبل العلمية بأربعة أيام حتى يصبح الشعر قصيرا، ويمكن للمرأة استخدام أي نوع من الماسكات بعد العملية.

وأخيرا تحدثنا معها عن دور الليزر في تقليل اسمرار الجلد وقالت يوجد جهاز آخر لتفتيح البشرة وإزالة الاسمرار وإزالة التجاعيد والندبات لكنها تحتاج للمكوث في المنزل على الأقل لمدة شهر، لعدم التعرض لأشعة الشمس، لكن جهاز الليزر الخاص بإزالة الشعر عندما يزيل الشعر، يختفي اسمرار البشرة لإزالة الشعر الذي ينمو تحت الجلد.

اخبار ومواضيع ذات صلة:

66 comments
  1. شريف 14/08/2012 08:34 -

    مطلوب دكتور جيد فى الغردقة لانى الذقن عندى ملتهبة من خشونة الشعر وعاوز أعمل عملية

  2. فتحي 24/07/2012 03:13 -

    هي عمليات الليزر بتنفع للرجال ولا نساء فقط ارجو الرد؟

  3. السلآم عليكم ورحمة الله وبركاتو
    انا دكتورة مني مخصصه في التجميل وعمليات الليزر بالقاهره وحلوان واى بنت عايزه تعرف سعر العمليات والليزر واى معلومات تانييه تكلمني

  4.  انا من الاسماعيليه ارجوكم اسم دكتوره شطره فى الاسماعيليه ارحلها انا محتاجه اعمل ليزار انا فرحى قرب ارجوكم 

  5. دودو 08/06/2012 13:24 -

    لو عاوزة افتح المناطق الحساسه فى الجسم هتستغرق فترة اد ايه ووتكلفتها هتكون كام وياريت اسم دكتور حلو فى الاسكندريه

  6. رباب 01/06/2012 05:40 -

    انا من اسكندرية عايزة اعرف اسم دكتور يعمل عملية ليزر بس هى منطقة الذقن فقط ارجوكم ضرورى وياريت رقم تليفونه

  7. soso mosa 20/04/2012 21:28 -

    عاوزة اعرف سعر عملية الليزر لازالة الشعر ومكان الدكتور بالتفصيل 

  8. انا بعمل ليزر عند الدكتورة مها راداميس في ش نبيل الوقاد و بيعملهولي د محمد و هو شاطر جدا في الجلدية للي بيسألوا عن تفتيح اللون و البقع

  9. رودي 16/03/2012 12:03 -

    اخذت 3 جلسات ليزر لازالة الشعر في الذراعين ولم يطلب مني الدكتور اي تحاليل لهرمونات الذكوره وكان سعر الجلسه حوالي 190 جنيه وبعدها بدات الاحظ سقوط كميات من شعر راسي كبيره……………………………. وذهبت الي الدكتور فاعطاني علاج وحقن لعلاج الانيميا وايضا لم يطلب تحليل هيموجلبين الدم ……………!!!! فهل هذا صحيح؟؟ وما سبب سقوط الشعر..:p

  10. دينا 19/02/2012 15:07 -

    عايزة اعرف فى جامعة القاهرة اسم دكتور وتكلفة العملية ضروري

  11. دينا نصر محمد 19/02/2012 14:52 -

    نعم عيز اعرف سعر العملية واسم الدكتور

  12. لوله 18/12/2011 17:33 -

    ياريت لو سمحتو اسم ورقم دكتوره متخصصه في ازالة الشعر بالليزر بس يكون فالقاهره

  13. لو سامحت انا عروسه زواجي هيكون قريب جدا بس مش عارفه اروح فين اعمل ليزر للمناطق الحساسه من فضلكو حد يدلني ارجوووووووووووووووووو الرد الفوري على

  14. عندى شعر زائد كثير جدا في وجهي وعايزة اعرف دكتور كويس اروحولة يعالج عن طريق الليزر

  15. ساسو 04/10/2011 22:13 -

    عايزة اعرف اسم دكتور كويس فى اسكندرية لازالة شعر الجسم بالليزر وتكلفة العملية

  16. كنت عايزة اعمل ليزر للمناطق الحساسه وكمان عايزة اسأل لو في تجاعيد واسمرار في المنطقه الحساسه دي حلها ايه وكنت عايزة اعرف التكلفه واسم دكتوره كويسه في القاهره لليزر ضرورررري جداااااااااا

  17. عايزة اعمل عملية الليزر للجسم كله تكلفتها هتبقى كام بس دكتورة كويسة وياريت بالاسكندرية وفين عنوانها وياريت اسم الكتورة.

  18. لو عايزة اعمل عملية الليزر للجسم كله تكلفتها هتبقى كام بس دكتور كويس

  19. نونو 21/08/2011 02:05 -

    عندى شعر زائد فى منطقة الزقن وعايزة اعرف اسم دكتور كويس في الإسكندرية
    وسعر العملية باليزر فى هزة المنطقة

  20. نينا 05/07/2011 01:27 -

    ايه الفرق بين ازاله الشعر بالليزر وازاله الشعر بالوميض الضوئى
    …..لان مراكز تجميل كتير بيقولوا انهم بيشيلوا الشعر بالليزر وهما الجهاز اللى بيستخدموه هوه جهاز وميض وده طبعا ارخص 

  21. اميرة 11/06/2011 03:06 -

    ما هي عدد الجلسات المطلوبه للوصول الي نتيجه كويسه مجديه وما الفتره المطلوبه علي الاقل من حد مجرب ارجوكم سريعا,@سندس ارجوكي تفيديني انا محتاجه اقل فتره لكن بنتيجه كويسه.

  22. اميرة 11/06/2011 02:44 -

    اريد معرفة الفتره الصحيحه المطلوبه بين كل جلسه والاخري من حد مجرب و كم عدد الجلسات المطلوبه للوصول الي نتيجة كويسه ,ارجوكم حد يفيدني ,@سندس ياريت تفيديني اصل سمعت انه لازم شهرين وانا محتاجه فتر ه قصيره

  23. ايمى (روج) 11/05/2011 12:36 -

    عايزه اعرف 1- هل بعد انتهاء كورس الجلسات انمو الشعر ويعود مره اخرى ويحتاج تكرار هذا الكورس
    مره اخرى
    2- كم سعر الجلسه 3- ماهى افضل اماكن فىالاسكندريه

  24. أم عصام 28/04/2011 01:02 -

    عايزة أعرف تكلفة ازالة شعر الزقن وحول الفم وكم عدد الجلسات تقريبا
    وأقرب مكان في الغربية أو المنوفية

  25. سندس 21/04/2011 13:42 -

    كل التعليقات حول احتياج الفتيات دكتور كويس هناك معهد الليزر فى جامعة القاهرة متخصص وفيه مجموعة كبيرة من الاطباء نساء ورجال المتخصصين فى الليزر واجهزة حديثة وانا جربتهم بنفسى وانصح بهم كل من لديها مشكلة مع الشعر الزائد واسئلكم الدعاء

  26. اميره 30/03/2011 19:04 -

    اريد م عرفه اسم و عنوان دكتوره مضمونه و حد مجربها من قبل بالقاهره ضروري جدا بسرعه رجاء

  27. hananalrooh 23/03/2011 01:16 -

    اني في اليمن وقابلت دكتورجلد ويزيل الشعر بالليزر لكن بسبب قلة الفتيات الذين يخضعوال مثل هذا الشي قليلين جدا فكنت حابة اسأل هل هناك مخاطرلأمراض سرطانية.وفي حالة احتراج الجلد فهل هناك امكانية لتشافي وكم يحتاج وقت لتشافي؟.

  28. سارة 15/03/2011 23:43 -

    انا من اسكندرية عايزة اعرف اسم دكتور يعمل عملية ليزر  بس هى منطقة الذقن فقط ارجوكم ضرورى وياريت رقم تليفونه 

  29. دكتور محمود عابد في المعادي الجديده دكتور ممتاز والله واجهزته جديده عنوانه 5/3 شاع اللاسيلكى قدام شركة الغاز

  30. لولو 08/03/2011 14:22 -

    عايزة اعرف فين اماكن المراكز لازالة الشعر بالليزر فى الهرم والقاهرة وتكلفته كام ضرووووورررى جدددددددااااااااا
    ارجو الاهتمام

  31. ماستر 03/03/2011 19:42 -

    الموضوع في غاية الجمال أشكركم جداً بس لو حد يعرف أسم دكتوره كويسه في القاهره والأسععار يفيدني لأني مخطوبه ونفسي أعمل العمليه قبل الزواج

  32. رورا 16/02/2011 19:52 -

    انا من السويس وعايزة اعرف دكتورة كويسة لازالة الشعر

  33. على المصرى 14/02/2011 19:27 -

    اعانى من زيادة فى شعر الوجه بكثافه شديده وهذا يحرجنى فى وسط اصدقائى ولا اشعر بصقه فى نفسى بليز ارجو ارسال رقم تليفون دكتور للكيفيه التعامل مع هذا الواقع المرير 0ادعو لى بلشفاء رحمكم الله

  34. اميرة 03/02/2011 17:31 -

    بص ياجماعه انا عندى واحده صحبتى بتعمل جلسات الليزر دى عند دكتوره فى المنصوره هى بتعملها لجسمها كله الجلسه الواحده ب300 جينه وهى هتاخد 6 جلسات بين كل جلسه والتانيه شهرين

  35. لمياء 19/01/2011 22:17 -

    اريد معرفة اسم وتلفيون وعنوان دكتورة متخصصة فى الليزر تكون مضونة جدا وتكلفة العملية فى حدود كام

  36. اريد ازالة الشعر الزائد فى الوجةيا ريت رقم تليفون دكتور كويس 12/01/2011 09:24 -

    ميمو

  37. دودا 30/12/2010 15:46 -

    السلام عليكم انا اسمى دودا كنت بعانى من كثرة الشعر فى منطقة اعلى الشفة والذقن وبعد فترات كبيرة جدا ذهبت لدكتورة نساء كان معى تحليل هرمونى نسبة الذكورة عالية نصحتنى بدكتور اسمة عاطف وديع من دمنهور بدات اعمل الجلسات بس يارب تكون بخير انا لسة اول جلسة بس حاسة بتغير للاحسن بس لون البشرة بيتغير على حسب كل فرد الجلسة بعملها 50 جنية وبريح على فترات عشان جلدى حساس اوى دة رقم تليفونة ****

  38. انا عايزة اعرف اسم و مكان دكتور يكون مضمون جدا و حد مجربوا قبل كده بليز و لو انا عايز اعمل ليزر بس للجسم كللللللو هيتكلف كااام؟ بليز محتاجة الرد ضرورى جدااااااااااا جداااااااا جداااااااااااااااااااااا

  39. هبة محمد 01/12/2010 00:11 -

    عندى شعر زائد كثير جدا فى وجهى والرقبة واعيزة اعرف دكتور كويس اروحولة هل هى مكلفة او لاوكام جلسة بتستخدم

  40. بجد لو حد يعرف قولى انا من القاهرة ياريت ضرورى

  41. عايزة اعرف اسم دكتور او دكتورة كويسة وعايزة اعرف تكلفتها هتوصل لكام لو للجسم كله

  42. توتا 24/11/2010 23:49 -

    انا عندى شعر تقيل جدا فى رجلى وكمان الشعر بينمو تحت الجلد
    كنت عايزة اعرف تكلفة ازالة الشعر فى الرجلين الاتنين
    وفى المنطقة الحساسة السفلى علمأ بأن الشعر فيها غزير وكثيف و تخين اوى

  43. نشوة 24/11/2010 00:49 -

    عندى شعر الدقن تقيل جدا و روحت لدكتور قاللى مش هيدينى حاجه للهرمونات و ادانى الدكتون 100 بس المشكله الشعر مش بيقل كمان فى كل جسمى فى شعر كتير جدا و الشعره قويه مش ضعيفه .. عايزه رقم دكتور او حد اكلمه و افهم منه انا ممكن اعمل اية و ايه الافضل ليا

  44. ولاء عطية 22/11/2010 23:33 -

    عايزة اعرف اسم دكتور كويس بس يكون فى بورسعيد انا عندى شعر تقيل جدا فى وجهى وبشيلوا وبيطلع كل يومين وسميك ياريت حد يقولى لاتى انا متعقدة جدا

  45. ارجو اقتراح بعض الأماكن المضمونة للعلاج الشعر الزائد بالليزر و التكلفة التقريبية حيث اننى قمت بالاستفسار والرد كان ان نبضت شعاع الليزر الواحدة تكلفتها 5 جنيهات مصرية فهل هذا السعر صحيح ولو هو كذلك ممكم الأفادة بالتكلفة النسبية لمنطقة الوجه

    your reply will be appreciatded 🙂

  46. عايزة أعرف اسم دكتور لأزالة شعر الدقن وياتري اية تكاليف العملية

  47. kont 3ayez 23raf a marakez tagmeeel el mawgoooda fe cairo ely feeeha gehaaz el lezar le2ezalet el sha3r bas tekoon madmoona we se7eyaaa we 2anhy doctor, berakam el telefone law nefe3 we bardo be kaymet el2as3aaaar

  48. نجلاء 05/07/2010 08:37 -

    عندى شعر زائد جدا فى منطقة الزقن وعيزة اعرف اسم دكتور وسعر العملية باليزر فى هزة المنطقة

أضف تعليقاً