زكريا عزمي يطالب باعادة توزيع درجات امتحان الانجليزي المرحلة الاولى

اعادة توزيع درجات امتحان الانجليزي المرحلة الاولى

اعادة توزيع درجات امتحان الانجليزي المرحلة الاولى

زكريا عزمي يطالب باعادة توزيع درجات امتحان الانجليزي المرحلة الاولى

مصريات

تعهد د. أحمد فتحي سرور رئيس مجلس الشعب في جلسة البرلمان بالتدخل في أزمة امتحان مادة اللغة الإنجليزية للثانوية العامة في حالة ثبوت خروج الامتحان عن القواعد أو كانت هناك ريبة.
وأعلن إحالة الملف الى لجنة التعليم في البرلمان لنظره في ضوء تقرير الخبراء في مادة اللغة الانجليزية من وزارة التربية والتعليم.

وكان د. زكريا عزمي نائب الزيتون قد طالب وزير التربية والتعليم د. أحمد زكي بدر بإعادة توزيع درجات الانجليزي لـ المرحلة الاولى الثانوية العامة وان يراعي صعوبة امتحان اللغة الانجليزية.

قال إن مجلس الشعب يناشده مراعاة صعوبة الامتحان وحذف بعض الأسئلة الصعبة.
وكان الدكتور أحمد فتحي سرور رئيس مجلس الشعب قد رفض محاولات النائب مصطفى الجندي فتح ملف امتحان مادة الانجليزي في الثانوية العامة مؤكداً أن القول إن الامتحان صعب يخضع لمعايير فنية ليس لأي أحد تقديرها أو الحكم عليها.
وقال د. سرور رداً على ما أثاره النواب من وجود شكوى من أولياء الأمور والطلاب: “الناس تقول اللي على كيفها.. لكن هذه مسألة فنية”.

اخبار ومواضيع ذات صلة:

5 comments
  1. سعيد عبدالرسول محمد 15/12/2010 15:23 -

    منذ أيام مصطفى حلمى وسرور ونحن نسمع عن تطوير التعليم والله لو كان التعليم كان حمار كان زمانه بقى حصان مش كلب

  2. إيمان‎ ‎ _ 10/07/2010 08:25 -

    عذرا على بعض الأخطاء الإملائية لكن أنابكتب التعليقات دي عن طريق تليفونى المحمول الخاص بي فربما حدث خطأ في الكتابه دون أن أعرف لأنى معنديش جهاز كمبيوتر عشان كده بدخل على النت من التليفون المحمول وتمنياتي بالتوفيق للجميع وان شاء الله التنسيق هينزل والكل يدخل الكليه الي بيحلم بيها @___:/:__ أختكم إيمان

  3. إيمان‎ ‎ _ 10/07/2010 08:17 -

    أنا معاك يا فنك ياليبين ولكن نحن ضحية لناس مبيعرفوش الرحمه أنا نفسي الإمتحانات تيجي سهله وان حصل ده هيبقي كل طالب وشه في ورقتهومش هتحصل أي فوضه من الي بنشوفها في الإمتحانات بس ياريت بعد صعوبه الإمتحانات والظلم ده كله والمجاميع الي تكسف دي 0عقب ظهور النتيجة ياريت يكون في عدل وينزل التنسيق وأدخل كلية التربيت الي نفسي فيها مع العلم انى من طلاب المرحله الأولي يعنى في سنة ةانية وتمنواتي بالتوفيق للجميع

  4. سووووووووومه 21/06/2010 09:48 -

    حسبى الله ونعم الوكيل
    بجد انتو بتعذبونا مش بتمتحنونا احنا خلاص اتعقدنا وبقينا مش عايزين نكمل الامتحانات
    مستقبلنا ضااااااع منكم لله
    ولا الجدول حسبى الله ونعم الوكيل فى اللى حطوا منهج فرنساوى كامل يتراجع فى نصف يوم
    كل طلاب الثانوية بيدعو عليكو
    منكم لله وحسبنا الله ونعم الوكيل

  5. الفنك الليبي 21/06/2010 02:26 -

    بلا اعاده توزيع الدرجات بلا نيله……………رجالات التعليم ووزيره يتنافسون كل سنه في رعب الطلبه ………………من ايام السيد فتحي سرور ما كان وزير التعليم واتذكر ان في الامتحنات …………اطلقو عليه شرور فما بالك لما يمسك التعليم ابن زكي بدر ابو الزيك………..الذي كان لا يتواني علي ان يضرب اي عضو برلمان تحت القبه وعلي عينك يا تاجر…………..والتسجيلات موجوده ومعروفه علي الهواء مباشرة …………….وبدون رتوش ولا مونتاج ومين يتجرء ويحاسبه وهو وزير الداخليه………………وهذا الشبل من ذاك الاسد اولياء الامور بيقطعو اللقمه من بقهم …………ويصرفوها علي عيالهم والاولاد حاسين بالحكايه دي ومقدرين ومرعوبين ………….خيفين ميقدروش يسدو دين ابوهم وامهم مساكين حرمين نفسهم من كل حاجه…………خروج تلفزيوزن اكل شرب فسحه بينسلو من جسمهم ويدو اولادهم ………..ده غير الكلام…… نفسي اشوفك دكتوره نفسي اشوفك مهندس……….وكأن الدوله تستني فيهم ومش حيقفو في طابور الواسطه والمحسوبيه …………والرشوة في التعيينات غير المأسي اللي قبل كده من………………. مراجع ومذكرات الدكاترة …….الخ يعني لما يجيبو امتحان منيل بسته وستين نيله……….ويلعبو باعصاب الطلبه في من الطلبه اللي معرفش يجاوب ……………رغم انه متفوق بمجرد ان تعقد من هذا السؤال وفيه المساكين …………….اللي مقدروش يورو وشهم لابوهم وامهم اللي سيبين الشغل ……………….وقعدين قدام اللجنه علشان يراجعو لعيالهم الاجوبه فهامو في ملكوت الله …………مصابين بضطرابات نفسيه ويخرج علينا فلاسفه الاحزاب ……………احنا حنوزع الدرجات درجات ايه ونيله ايه!!!!!…………عملنا طلب احاطه؟؟؟؟!!!!! طيب والناس اللي اتلطشت في عقلها من عمايلكم وجتلها عقد نفسيه ……….واحلام اهاليهم ومصاريف سنه كامله من دم وعرق الاب والام……….وممكن مدة ايده للي يسوا واللي ما يسواش يتصرف فين كل ده ………..والله حرام عليكم اللي بتعملوه في الاولاد والاجيال القادمه………وبتقولو عوزين استجلاب العقول المهاجرة؟؟؟؟؟!!!!! لعبتو في كل حاجه حتي جيل المستقبل والله حرام حرام حرام

أضف تعليقاً