الجزائر على قائمة الدول التي تشكل خطر ارهابي

الجزائر على قائمة الدول التي تشكل خطر ارهابي

الجزائر على قائمة الدول التي تشكل خطر ارهابي

مصريات

ضمنت قائمة الحكومة الامريكية  للدول الراعية للارهاب التي اعلنت يوم الاحد 14 دولة من بينهم الجزائر ، حيث تطبق اجراءات فحص امني جديدة للركاب القادمين من تلك الدول دول المصنفة على انها “دول راعية للارهاب” ودول منتقاة اخرى في اطار حملة في اعقاب المحاولة الفاشلة التي وقعت في يوم عيد الميلاد لتفجير طائرة ركاب كانت متجهة الى ديترويت.

وتدرج الولايات المتحدة حاليا الجزائر – كوبا – ايران – السودان – سوريا على انها دول راعية للارهاب.

وذكرت صحيفة بوليتيكو يوم الاحد انه الى جانب الركاب القادمين من او عبر تلك الدول سيتم اجراء تفتيش ذاتي للمسافرين من نيجيريا – اليمن- باكستان وسيتم تفتيش الحقائب التي يحملونها في يدهم بموجب الاجراءات الامنية الجديدة.

وقالت ادارة امن وسائل النقل وهي الوكالة الامريكية المسؤولة عن اجراءات امن السفر جوا انها اصدرت ايضا توجيهات امنية جديدة لكل شركات الطيران الامريكية والدولية التي لها رحلات متجهة الى الولايات المتحدة بان ذلك سيشمل فحصا عشوائيا للركاب.

وسيبدأ سريان هذه الاجراءات يوم الاثنين.

واضافت ادارة امن وسائل النقل “نظرا لان الامن الفعال للطيران يبدأ وراء حدودنا ونتيجة للتعاون غير العادي من جانب شركائنا الدوليين في الطيران فان ادارة امن وسائل النقل تلزم كل الاشخاص القادمين جوا الى الولايات المتحدة من اي مكان في العالم مسافرين من او عبر دول هي دول راعية للارهاب او دول اخرى محل اهتمام باجتياز عملية فحص اضافي.

“هذا التوجيه سيزيد ايضا من استخدام تكنولوجيات الفحص المعزز ويلزم القيام بعمليات فحص عشوائي للركاب على الرحلات الجوية الدولية المتجهة الى الولايات المتحدة بناء على وجود تهديد.”

اخبار ومواضيع ذات صلة:

73 comments
  1. بلدى أم الدنيا 06/01/2010 01:58 -

    هو ده اللى انت شاطر فيه انا مش قصدى على الفول اعيدو قرائه ما كتبت هى جت على الفول ؟لا هو عيب ولا حرام العيب والحرام سبك فينا على نسائنا اللى قلت عليهم كلهم رقصات وسبك رجالنا وشيخونا واعلامنا وحكومتنا لو فيه عيب فى بلدنا مش من حقك تتكلم فيه اصلا احنا كده على راى المثل ادعى على ابنى واكره اللى يقول امين ولو فينا عيوب منحبش حد غريب يدخل ما بينا ليش انت محشور فينا كفايه بقى اللى فينا مكفينا اكلنا فول بطيخ طعميه ده مش شغلك اصلا رئيسنا وحش حلو ما يخصكش احنا راضين وموافقين مش هتيجى انت وتغير الكون خليك فى حالك واتحداك لو تكتب نقد واحد فى بلدك لانك؟ ولا بلاش

  2. الفنك...الليبي 06/01/2010 01:35 -

    كويس اني بسليك يا ام جلنبو اقل حاجه بضحكك في زمن عز فبه الضحك……..بس لو قلبتي القنوات……… وحطيتيها علي برنامج يخص غزه اعتقد ان ضحكك سيتحول الي ……………..صهلله وجلجله والاستمتاع يكون اكثر ………………بجوع اناس لا ذنب لهم الا انهم غزاويون……..هذه المدينه التي عزت علي جميع بني صهيون ان يخضعوها……….وتمنو ان يقذفوها في البحر استطاعه مصر ان تحاصرها ويا ويلي من ظلم ذي القربي…

  3. الفنك...الليبي 06/01/2010 01:25 -

    صحيح ناس غشم انا مبتكلمش علي…….. الفول انا بتكلم علي نظره الحكومه للشعب…….واحضرت الفول لاضرب مثل اعيدو قرائه ما كتبت………… ومتبقوش سطحيين كفانا سطحيه.

  4. بلدى أم الدنيا 06/01/2010 01:18 -

    يعنى ايه ما نتكلمش على الجزائر يا امين يعنى اشوف بعيونى شتيمه على بلدى واسكت انا معاك ان فيه ناس منهم بيتكلموا بادب ومغلطوش وفيه ناس رخمه لازم يترد عليهم انا عن نفسى مش هقدر اشوف كلام مش كويس عن بلدى او اى مصرى واسكت العين بالعين والسن بالسن والبادى اظلم وانا عن نفسى مش عايز اتكلم لا بخير ولا بشر مع حد فيهم واللى فى القلب فى القلب اما بالنسبه للفنك ده الحاجه الحلوه اللى فيها ان الواحد اخر الليل يقعد يتسلى بيه ويطلع تعب اليوم عليه خليه والله ده مسخره احلى ما نروح السيرك البهلون موجود

  5. أمين 06/01/2010 01:09 -

    المحترمة الفاضلة شريفة الجزائرية . لما الغرب يصنف أى بلد عربى أى تصنيف فتأكدى من العكس وأن من صنف عندهم بأى وصف هو عندنا البلد الكامل المكتمل وانه شوكه فى حلقهم بعدين ناس مش fair بيكيلوا بمكيالين .بعدين فى الحقيقة هم الأرهابيون وهم أعداء المسلمين وهم أصل مشاكلنا وتأخرنا .وشوفى السجون فى جوانتينامو وأبو غريب وغيره وغيره .استباحوا  انسانية الأنسان وهدفهم نشر الفوضى الخلاقة وتأليب المسلمين على بعضهم .ليتناحروا وينفرط عقدهم وفيه مثل رجل على فراش الموت جمع أولاده وأحضر حطبا وأعطى كل أبن عود من الحطب وقال أكسره فكسره ثم جمع الحطب وجعله ربطه واحدة وقل لكل واحد اكسر الحطب فلم يستطع.ففهموا من ذلك أن ترابطهم واتحادهم قوة ففى وحدة المسلمين منعة وقوة وعز .الرأسمالية الغربية كان أمامها مشكلتان كبيرتان الأولى الشيوعية بحكم تملكها القنابل الذرية. والمسلمين بحكم اسلامهم وتماسكم . انتهت الشيوعية . فبقى الأسلام وهو أكبر المشاكل التى يتمنوا ازالتها كالشيوعية ولكن …وآه من ولكن …أين نحن المسلمين .نحن فى وادى والدنيا كلها تتكالب علينا لتفرقنا وبعدنا عن الدين الحنيف .اللهم قيض لهذ الأمة رجلا كصلاح الدين يجمع شملها ويقضى على جهلها .ويوحد أمرها .سبحانك أمرك بين الكاف والنون أذا أردت شيئا أن تقول له كن فيكون.

  6. أمين 06/01/2010 00:51 -

    الأخت وفاء لا والله لحم كتافنا من الفول ومذكور فى القرآن فومها وعدسها .لكن الفنك مش لاقى حاجة يعايرنا بيها غير الفول .والفول كان زمان أكل الغلابة عندنا .الآن أصبح خمسمائة نوع بالبيض وبالسطرمة وبالطاطم وأنواع كثيرة . بعدين كل فوله وليها كيال.. وفعلا الفول نعمة واللى يكرهها يعمى ..أرجو من أخوانا وأخواتنا المصريون والمصريات عدم الحديث عن الجزائر ولكم جزيل شكرى وامتنانى . خليكم مع الحمار الوحشى المخطط الحشرى الثعلب الصغير – بقولك ايه يا فنك علشان خاطرك أنت بس حدرس علم الزولوجيا علشان أعرف نوعك وصنفك . 
    الأخوة الباقيين ههههههههههه .  هههههههههههههههههه .

  7. أمينة الجزائرية 05/01/2010 23:31 -

    يقال أن مصر أم الدنيا يعني أمنا و أم غزة و هي عملت فيها الشر لو كانت مصر زوجت أبونا كانت راح تعمل ايه ؟ أف اف أف من هده العروبة

  8. أمينة الجزائرية 05/01/2010 23:31 -

    بالسفاهة أو التفاهة مش ح رود على.وادا غابت النزاهة أنا أرميكا في ………. يا Mohamed

  9. يعني ياباشمهندس المعيز عرفت اخيرا اننا ارفنيين منك طب ماتحل وتخلصنا ,,,,,وايه!!!! لا اعرف لغه التطبيل والرقص وطرقعه اللبان الذكر واشمعني لبان ذكر ماينفعش شكليس !!!!!!! !!!!!!.. ما علينا,,,بتقول اتفرج عليها ولكن ليس لي قدره علي ممارسته …..وانا اقول لك التطبيل والرقص والبان الذكر مش بتماريسها بس دا انتي تيدرسها…….. قال ايه لبان ذكر ……….تربيه عوالم———-

  10. الفنك...الليبي 05/01/2010 20:12 -

    لا اعرف لماذا لا يقبلو لي كلمه …….هل لاني اواجههم بالحقيقه هم لا يحبون ان يستمعو الي الحقائق………….. تعودو علي الاكاذيب وللاسف ليست موجوده عندي ……………يمكن تجدوها في اعلامكم ………………لا اعرف لغه التطبيل والرقص………. وطرقعه اللبان الذكر ………………….ممكن اتفرج عليها ولكن ليس لي قدره علي ممارستها …………….والحديث معكم هذا ما عندي وكما قال المسيح عيسي ……………كل واحد ينفق مما عنده.

  11. وفاء 05/01/2010 19:41 -

    وليه ياامين مزعوج من الفنك بيقلك بتاكلو فول والله الفول نعمة من نعم الله وانا بحب اكلو كتير شكلك مابتحب الفول ياامين

  12. أمين 05/01/2010 19:22 -

    مصر ليس بها عبيد وكلنا أحرار .وعندما نعمل بنعمل مراعاة للضمير ولقول رسولنا العظيم  ” من غشنا ليس منا ” والمصرى بالفطرة مبدع .وليس مبتدع بعدين يا فنك مش المصريين اللى ييجوا بالضرب ولا بالعنف . مش مواشى زى اللى انت منهم بتنضربوا حتى الآن بالكرابيج .بعدين انتم شعب كسول وقاعدين فى خلا وفلا .واحنا مهما حدث أحنا كلنا غلا  . وبعدين يعنى مصر بطولها وعرضها مفيهاش الا الفول اللى حارقك قوى مش أحسن من الجلة اللى  بتقرصوها وتأكلوها على الريق.

  13. أمين 05/01/2010 18:19 -

    والله مش عايزأخش معاكم فى مهاترات أى بلد عربى بيوجه اليها نقد من الغرب أكيد هو موجه لكل العرب مش للدوله المعنيه وما يشين الجزائر يشينا ويشين كافة الدول العربية الأسلاميه . أظن كفاية خيابة …أهلا يا فنك أول مرة تعرف ان أبو خيمة دلدول مبروك عليك دللته .ما شاء الله النهارده مفوق واللهم صلى على سيدنا محمد الواد سيد الشغال….شغال وماشيه معاك بس كان نفسى بدل ما تقول دلاديل دلاديل تقول الناس عندك طراطير ..طراطير .. طراطير لابسة نبود الغفير تاكل على قفاها وتطير يا بتاع الزمامير زمامير زمامير….. يا مصراوية عاشق وبدى..ارتاح فى حضنك والود ودى يكون كلامى   ..عربون غرامى ..وبالمحبة تاخد وندى ..يا مصراوية فيكى الغلابة ..ع الرزق يسعوا ولا يناموش …صبح صباحهم …رجع مساهم…وزاد شقاهم…ومارتاحوش… يا عينى ع اللى الزمان تعبهم …وضاع تعبهم… ومالتقوش…نزل شبكهم فى بحر طامى..طلع شبكهم على فاشوش.. وفيكى بين البشر ديابة…وفيكى فوق البشر وحوش ..وفيكى ناس مغرمين صبابة …لو خان زمانهم ما بيخونوش… وفيكى خمرى..سلمت أمرى…ما أقدرش اشوفه..وما انيلوش ….يا مصراوى ويا مصراوية . فى الحسن ساحر ومعجبانى والعشق غية ..تبدأ بنظرة ..تبقى ملاغية.. وكل عاشق وله بهية …وكل شاعر وله أغانى .وأنا اللى عشق الصبايا كارى… أعشق وأغنى ما أقدرش ادارى…اى نظرة بتجيب قرارى… وايشحال عيونك يا ابن بلدى يا أسمرانى.

  14. طافويها خلاص يامونمون انتي كونتي نايمه ولا ايه !!! 🙂
    نوم الظالم …. يالا روحي اتعبدي شويه ,,,,,,,,,,,,,,,

  15. أمينة الجزائرية 05/01/2010 17:48 -

    لمتى تيضل المصريون يتكلمون عنا يلا انسونا مثل ما نسيناكم يا ……….. لماد هدا الكلام نحن عرب مسلمين و ليس اسرائليين لو كنا اسرائيل راح تعاملون بهاد الطريقة يا …………. ؟ بطبع لا أرجو من هاد المنتدى ما يحط أخبار عن الجزائر لا اجابية و لا سلبية لحتى ما يسمع الشعب المصري ما لا يرضيه و كدلك الجزائري أما بالنسبة للموضوع ما تخافو ما راح نقتلوكم

  16. شريفة الجزائرية 05/01/2010 17:24 -

    و الله القصيدة جميلة يا أخ الفنك الليبي
    و تنطبق على الحكام العرب الدلاديل

  17. شريفة الجزائرية 05/01/2010 17:18 -

    أن تصنف الجزائر من طرف أمريكا الراعي الرسمي لإسرائيل على أنها بلد ارهابي فهذا شرف لها لكن أن تصنف بأنها صديقة اسرائيل الابنة المدللة للأمريكا فهذا هو الخزي بعينه
    أمريكا التي صنفتنا هكذا هي من صنفت حركة حماس الجهادية بالارهاب و هي من تحاول اطفاء أي شعلة جهادية بحجة سلام ابنتها أمريكا التي رفضت الجزائر أن تكون لعبة في يدها سواءا من خلال انشاء علاقات مع اسرائيل أو بأنشاء قواعد لها فوق أرض الجزائر الطاهرة و المسقية بدماء أعظم الشهداء لا بد أن تقول علينا ارهاب فهي ترانا هكذا لكن أن يبارك قولها أخ لي مسلم هنا الكارثة
    فهذا يعني أنه متواطئ معها ضد دينه أو أن يكون مغرر به و هذه مشكلة أكبر من سابقتها كيف لي أخ لي أن لا يعرفني و لا يفهمني

  18. عـامر منيب 05/01/2010 16:42 -

    ايوه يا علي الصحف المصرية بتطارد الجزائر بكاذيب وادله غير حقيقيه …خد عندك في برنامج جزائري اسمه واحد ضد ميه .. البرنامج ده يا سيدي انتاج امريكي وبتذيعه قناه الحياه الجزائريه ودبي واخد بالك … فيا سيدي بقي علشان احنا مش طايقنكم علشان انتم متفوقين علينا .. قمنا شتمنا القناه وقلنا انها بتعادي الجزائ اقصد المصريين وانها مذيع البرنامج مصطفي شعبان ابن يوسف شعبان من اكتر الناس حقدا علي مصر …ده علي اساس انه فعلا ابوه ماحنا اساتذه تلفيق وكذب … لمجرد تشابهه الاسماء نستغلها ونعمل من الحبه قبه … طب هتعملوا ايه انتو واحنا بنصدق جرائد صفراء مشبوهة التمويل … يالله الله يكون في عونا اقصد في عونكم !

  19. عـامر منيب 05/01/2010 16:25 -

    مـــــــــــــــــبـــــــــــــــــــــــــــــــــــــلاش!

  20. مسلم جزائري 05/01/2010 16:04 -

    السلام عليكم و رحمة الله و بركاته.
    متى نصحوا من النوم لنجد مسلمي هذا الزمان رجعو لوصايا النبي المصطفى عليه الصلاة و السلام؟؟؟ متى يعرف المسلم أن دم أخيه المسلم حرام ؟؟؟ صاحب المقال يستفزنا بعنوانه المباشر ضدنا لاكنه لا يعلم انه لن يؤثر إطلاقا علينا لانه نسي ان حتى غزة و مجاهديها العالم يعتبرهم ارهاب. الله يكون في عونكم يا اخوتنا و الله الواحد مجرد ان يتخيل ان بيته احيط به حديد عازل يجن و ممن!!!! اللهم ارحمنا برحمتك اللهم ارحما برحمتك اللهم ارحمنا برحمتك

  21. الفنك...الليبي 05/01/2010 16:01 -

    الجسر
    محمود درويش

    مشياً على الأقدامِ،

    أو زحفاً على الأيدي نعودُ

    قالوا..

    وكانَ الصخرُ يضمرُ

    والمساءُ يداً تقودُ..

    لم يعرفوا أنَّ الطريقَ إلى الطريقِ

    دمٌ، ومصيدةٌ، وبيدُ

    كلُّ القوافلِ قبلهم غاصتْ،

    وكانَ النهرُ يبصقُ ضفتيهِ

    قطعاً من اللحمِ المفتتِ،

    في وجوهِ العائدين

    كانوا ثلاثةً عائدين:

    شيخٌ، وابنتهُ، وجنديٌّ قديم

    يقفونَ عند الجسرِ..

    (كان الجسرُ نعساناً، وكانَ الليلُ قبعةًَ.

    وبعدَ دقائقَ يصلون. هل في البيتِ ماء؟

    وتحسّسَ المفتاحَ ثم تلا من القرآنِ آية…)

    قالَ الشيخُ منتعشاً: وكم من منزلٍ في الأرضِ يألفهُ الفتى

    قالتْ: ولكنَّ المنازلَ يا أبي أطلالُ !

    فأجابَ: تبنيها يدانِ..

    ولم يتمَّ حديثهُ، إذ صاحَ صوتٌ في الطريق: تعالوا !

    وتلتهُ صقطقةُ البنادق..

    لن يمرَّ العائدون

    حرسُ الحدودِ مرابطٌ

    يحمي الحدودَ من الحنين

    (أمرٌ بإطلاقِ الرصاص على الذي يجتاز هذا الجسر

    هذا الجسرُ مقصلةُ الذي رفضَ التسوّلَ تحتَ ظلِّ وكالةِ الغوثِ الجديدهْ.

    والموتَ بالمجّانِ تحتَ الذلِّ والأمطار، من يرفضه يُقتلُ عندَ هذا الجسرْ.

    هذا الجسرْ مقصلةُ الذي ما زالَ يحلُمُ بالوطن).

    الطلقةُ الأولى أزاحتْ عن جبينِ الليلِ

    قبعةَ الظلام

    والطلقةُ الأخرى..

    أصابتْ قلبَ جنديٍّ قديم

    والشيخُ يأخذُ كفَّ ابنتهِ ويتلو

    همساً من القرآنِ سورهْ

    وبلهجةٍ كالحلمِ قال:

    – عينا حبيبتيَ الصغيرهْ

    ليَ، يا جنود، ووجهها القمحيُّ لي

    لا تقتلوها، واقتلوني

    (كانت مياهُ النهرِ أغزر..

    فالذينَ رفضوا هناكَ الموتَ بالمجّان أعطوا النهرَ لوناً آخراً.

    والجسرُ، حينَ يصيرُ تمثالاً، سيُصبغُ – دونَ ريبٍ-

    بالظهيرةِ والدماءِ وخضرةِ الموتِ المفاجئ).

    … وبرغمِ أنَّ القتلَ كانَ كالتدخين..

    لكنَّ الجنودَ “الطيّبين”،

    الطالعينَ على فهارسِ دفترٍ..

    قذفتهُ أمعاءُ السنين،

    لم يقتلوا الاثنين..

    كانَ الشيخُ يسقطُ في مياهِ النهرِ

    والبنتُ التي صارتْ يتيمهْ

    كانتْ ممزّقةَ الثياب،

    وطارَ عطرُ الياسمين

    على صدرها العاري الذي

    ملأتهُ رائحةُ الجريمهْ

    والصمتُ خيّمَ مرّةً أخرى،

    وعادَ النهرُ يبصقُ ضفتيهِ

    قطعاً من اللحمِ المفتت

    .. في وجوهِ العائدين

    لم يعرفوا أنَّ الطريقَ إلى الطريقِ

    دمٌ ومصيدةٌ. ولم يعرفْ أحد

    شيئاً عن النهرِ الذي

    يمتصُّ لحمَ النازحين

    (والجسرُ يكبرُ كلَّ يومٍ كالطريقْ،

    وهجرةُ الدمِ في مياهِ النهرِ تنحتُ من حصى الوادي

    تماثيلاً لها لونُ النجوم، ولسعةُ الذكرى،

    وطعمُ الحبِّ حينَ يصيرُ أكثرَ من عبادة).

    والان تحول الجسر الي معبر والمياه الي سور كراهيه…….الله يرحمك يا محمود درويش

  22. الفنك...الليبي 05/01/2010 14:27 -

    قالت صحيفة بوليتيكو الأميركية عن مسؤول في إدارة أوباما قوله إن المسافرين القادمين من أو عبر دول مدرجة على أنها ‘دول راعية للإرهاب’ وهي كوبا وإيران والسودان وسوريا، بالإضافة إلى أفغانستان والجزائر والعراق ولبنان وليبيا ونيجيريا وباكستان والسعودية والصومال واليمن، سيواجهون إجراءات فحص مشددة في المطارات الأميركيةالذي سمتهم الحكومه الامريكيه 14 دوله اشمعنا الجزائر اللي صدرتوها ولغرض في نفس يعقوب علي العموم انا ارها قائمه الشرف وتكلمت الجريده بالتالي….

  23. الفنك...الليبي 05/01/2010 13:14 -

    ايمي هانم انت مقريتيش المكتوب كويس لا تكوني سطحيه ولن اشرح المضمون لانني المفروض اتكلم لناس واعيه من المصريين مش جماعه القشور……باي يا اموره

  24. ويسـكى ، بـرانـدى ، نبيت ، كــونيـاك ،
    بيــره ، فـــــودكـــــــــــا ،
    عرقــى ، مــريســـه ، أرمنيــــاك
    هنــا وهنــاك ..

    صـين ، مصـر إيطـاليـا ، أمـريــكا ..
    تشـا تشـا تشـا ، تانجـو ، مـازوركــا ..
    أفـريقيـا بتـرقص دلـوكــه وســامبـا،
    روسيـــا بتــــرقـص بــولـكــا
    احـنـا بنــرقص بـــلدى ودبــكـه

    طراطير وشرايط ورق اصفر وازرق واخضر ،

    ووشوش خنازيـر ، ومـلايكه ، وجن احمر ..
    اللـى بيضــحـك ، وبيســــــكر ،
    واللـى بيبــــكى وبيفـــــــكر ،
    لـكن كلـه أؤكـد لك يا عزيزى – بيستنظر
    شــئ واحــد ، هـو الـراس الخاصة بعام
    مش عارف كام !
    إنما يا سـلام ..

    بقـى بعد الطـراطـير ، والبـكا ، والرومبا ،
    لو هـــذا الـراس مــاظهــــرش ..
    لو هذا العام – اللى احنا بنستناه – ماحضرش ..
    علشــــــــان
    انضربت كذا بومبه !!
    الله ينورعليك ياعمنا جاهين وياخد الي في بالي…………………….. ايوه انت 🙂

  25. ايمان المصرى 05/01/2010 12:21 -

    بقى احنا بناكل فول ولزم نتهان عشان تاخد مننا احسن حاجة تصدق والله العظيم انك واد زبالة بتعاير المصريين باكلهم للفول مش مهم ادام باحلال حسبى الله ونعم الوكيل فى كل اللى يقول على ام الدنيا كلمة وحشة

  26. بلدى فى قرانى انتم بقى فين 05/01/2010 11:53 -

    يااجماعه عيزن نجمع شويه تبرعات ليباا عشان نعمل مستشفى كويسه ميكونش فيهاا معيز وللا حتى حمير ونبعت كام دكتور مصرى يعلجهم وبالذات الفنك عشان شكله عيان جداا خلى بلك من الغنم الى جوه المستشفى ولو فى حمير جوه مشيهم وبجد هو فى بلد عربيه تعمل عيد الاضحى قبل المسلمين ههههههههههههه وارجع وقول الفقر مش عيب ياافنك رسول الله كان بيقعد ايام من غير اكل وكان ياكل ورق الشجر وهو الرسول عليه افضل السلام وارحع اقولك انتم من غير مصر كاغنم من غير راعى

  27. الفنك...الليبي 05/01/2010 11:28 -

    ملحوظه الكلمات مقتبسه بس انا غيرت فيهاقليل لملائمتها للواقع.

  28. علي الجزائري 05/01/2010 11:25 -

    الجزائر بخير وعافية ومصر حتى الآن تطاردها بكل الوسائل السخيفة . أنظر إلى هذه الصحافة الخائنة للشعوب المناظلة والمدافعة دائما عن الظلم, تأخذ كعنوان مقصود:الجزائر على قائمة الدول التي تشكل خطر ارهابي. لماذا مصر هي التي تأخذ هذا العنوان وتألف فيه أقوال أمريكية.أليست أمريكا هي التي معنية بالأمر وليس مصر؟آه!!! نسيت بأن أم الدنيا مجبرة على القيام بأعمال خبيثة لأمريكا لمصلحتها الشخصية.هل اشار كاتب هذا المقال بعدهها إلى كل الدول العربية المدرجة في القائمة الهزلية؟أنظروا بنفسكم إلى المصلحة المصرية الدنيئة .أكتب على الأقل ما كتبته سيدتك أمريكا .كن على الأقل برجولة أميركي…الرجال هم الدين على هذه القائمة ولا يوجد ولا بلد عربي ومسلم يشكل خطر ارهابي على أميريكا ولا على مصر كذلك.

  29. بلدى فى قرانى انتم بقى فين 05/01/2010 08:44 -

    يااجماعه شوفو ليباا والجهل الى فيهاا بالصور الطبعيه يعنى مش مكفيهم انهم عملو عيد الاضحى لوحديهم وقفو على جبل عرفات لوحديهم لا وكمان بيحقدو على المصرين وبيعرو المصرين بالفقر ولكن ده ان دل فهو يدل على الجهل ادى ليباا ونسهاا الى ميعرفوش العيش من الجبنه ياافنك اسلام وغير اسمك واحناا نسمحك وهو رئيس السعوديه عمل ايه فى القمه العربيه لرئيس لبياا بيقولو رحب بيه على الاخر ههههههههههههههههه وارجع وقول بلدى فيهاا الوحش وفيهاا الحلو لكن انتم مش شيفن غير الوحش وده لانكم وحشين وارجع وقول تانى انتم من غير مصر كاغنم من غير راعى اتفرج يااافنك على بلدك هههههههههههه

  30. عيب عليكوا 05/01/2010 07:45 -

    والله عيب عليكوا وانتوا بتشتموا فى بعض عمال على بطال كدة …., بقى يبقى الغرب اللى قومونا على بعض عمالين يخترعوا ويكتشفوا ويبنوا واحنا عمالين نشتم فى بعض ونتريق على بعض ونعاير بعض بسلبياتنا والله بجد عيب علينا يا عرب….
    فين حياء المسلمين لما يتكلموا مع بعض, وفين حياة البنات العفيفات لما يتكلموا مع الغريب , وفين الادب اللى علمهولنا النبى محمد ( ص ) انت ليبى او مصرى او جزائرى او تونسى او سعودى , هتلاقى مكتوب فى شهادة ميلادك ((( مسلم ))) ((( عربى ))) يا ناس فوقوا بقى ومش تقفوا لبعض على الواحدة زى ما يكون كل واحد فينا مستنى للتانى غلطة , ليه كدة بس عمالين نغلط فى بعض عمال على بطال زى ما يكون بقت هواية العرب الاولى التراشق بالالفاظ , وخدوا عمر المختار وصلاح الدين الايوبى وزعماء العرب اللى قوموا الاوطان العربية على رجليها وقبل دول كلهم الرسول ( محمد ) صلى الله عليه وسلم ,,,, ربنا يهدينا ويهديكم

  31. الفنك...الليبي 05/01/2010 01:58 -

    دلاديل ولاد دلاديل حكام العرب دلاديل
    وهحكيهم بعزم الصوت واقول فيهم ياناس مواويل

    دلاديل ولاد دلاديل حكام العرب دلاديل

    تشوف الواحد ال منهم عاملى فيها واد عنتيل
    وقدام اوباما بيحنى جبين ويسرف سهوكة وتسبيل
    ويقول يا رب اوباما يرضى وشعبى يتكنس ويزول

    دلاديل ولاد دلاديل حكام العرب دلاديل

    ولو جاتله السلاعوة ليفني اخت براك
    هيركع ليها وهيسجد ويطلب عفو مش هينول

    دلاديل ولاد دلاديل حكام العرب دلاديل

    على الكرسى يعيشوا دهور ومنفوخين هوا وتمثيل
    براديعهم مناسباهم مقاساتهم و بالتفصيل

    دلاديل ولاد دلاديل حكام العرب دلاديل

    ويا غزة بغنيلك وبادعى ربنا يصونك
    ويحميكى مع ولادك يرد الكيد للاعدائك
    ويعلى فى السما صمودك ويجى جيل يسلم جيل

    دلاديل ولاد دلاديل حكام العرب دلاديل

  32. الفنك...الليبي 05/01/2010 01:40 -

    لو سألت اي واحد مصري ……………….احسن سندوتش فول تكله فين …………….حا يعد يلف ويدور لو مكنش ابن بلد واحد يقلك محمد احمد وواحد يقلك من عند البغل وواحد يقلك من عندفلفله ……بس لو سالت ابن البلد الاكيل ……….حيقلك من عند عربيه الفول يعني الراجل …………..اللي بيدور ويلف بالعربيه ……والشمس تقور دماغه ……………..ويكون عنده مش فول مسوس لا سوس مفول…………….هكذا المصري زي اكله لو احترمته مش ممكن يعملك حاجه …………..لازم تهينه وتلففه في الشمس علشان تاخد احسن ما عنده………….. ويبدع….وللاسف هذه نظره الحكومه لمواطنيها.

  33. بلدى أم الدنيا 05/01/2010 01:32 -

    فنك فنك وانبى انا لا احترم من لا يحترم بلدى مش دى برده اللى قالها احمد مكى ليش اقتبستها منه يا حرامى بسرعه بسرعه شد ودنك اليمين وادى كف لخدك الشمال تعرف تعملها والله نفسى انا اعملهالك

  34. بلدى أم الدنيا 05/01/2010 01:21 -

    افهم من كده انك محترم؟وايه الاحترام فى نظرك انك تسب الناس وتعاير الفقره وتسب بلدى يا محترم لا اظن انك بكميه الحقد الموجوده فى قلبك تكون محترم راجع كل اللى قلته على مصر وانت تعرف يا ملاك ومش هقول شيطان

  35. هاني-مصر 05/01/2010 01:17 -

    والله البلدين زبلاله اوك شوفو دبي بتعمل ايه الدول الي حكمها علي حق وانتم تتكلمو علي الكوراه هو انت راح ينوبك ايه من العمل دا والله عيب

  36. بلدى فى قرانى انتم بقى فين 05/01/2010 01:13 -

    احب اقول لبتاع ليبياا ده الفنك بجد اسم لايق عليه اولا انتاا وغيرك فهمين الارهاب غلط لان الارهارب ده كلمه كويسه زكرت فى القران بمعناا تخويف الاعداء لكن الى شعبك وشعب الجزائربيعمله ده يااا فنك اسمه عنف وشغب وجهل اه جهل لما تلاقى شعب بيموت بعد فى بلده عشان صعده كاس العالم امال لو فازوه بكاس العالم هنقوم الصبح منلقيش الجزائر لانهم هيموته بعد وبعدين عايز بجد اعرف فى حد عاقل يعمل عيد الاضحى لوحده ويقف على عرفات قبل المسلمين الا لو كان ليبى وبعدين رئيس السعوديه كان بيقول ايه لرئسكم عشان اناا مسمعتش ههههههههه بجد حقدكم على مصر ده من جهلكم وكلمه اخيره انتم منغير مصر كا غنم من غير راعى

  37. الفنك...الليبي 05/01/2010 00:59 -

    بلدك ام الدنيا انا احترم من ……………يحترم نفسه والاخر انشاء الله يكون شيطان.

  38. بلدى أم الدنيا 05/01/2010 00:51 -

    والنبى سؤال للفنك امتى هتقلب على الوش التانى يا اكبر منافق عليهم عليهم معاهم معاهم خلى بالك منه يا امين والله الواد ده بوشين ومنافق قال ايه معاك حق يا امين كان فين الكلام ده من زمان الحين امين حبيبك ياما سبيت فينا يا ملعون كفايه بقى طيبه اللى ودتنا فى داهيه

  39. الفنك...الليبي 05/01/2010 00:41 -

    الله يفتح عليك يا شيخ امين …………….ايوه كده كان فين الكلام الحلو من زمان.

  40. الفنك...الليبي 05/01/2010 00:37 -

    الغرريبه في الحكايه ……………ان امريكا هي من تصنف انت ارهابي ولا لا …………….والدول العربيه باعلامها كمن يصلي وراء شيخ يردو أمييييييييييييين ………………….الا يحق لهم ان يقلبو المعادله مع ان في الدراسه…………….. اغلب المعادلات تقبل القلب بس في سياسه امريكا لا ………….هي تعطينا المعادله ونحن نبصم عليها …………زي الامي لما بياخد التموين في مصر يجيب معاه الختم ويختم ويبصم…..

  41. أمين 05/01/2010 00:28 -

    شكرا على الايضاح وشاعر رقيق  حساس صادق مع نفسه وكما يقولون اللى بيطلع من القلب بيصل الى القلب .يا وفاء لا الأزهر ولا ولا أى من كان يقدر يكفر مسلم يقول لا اله الا الله . وان كان فنان ولا أى من كان شتم وسب الجزائر معلش كانت هوجة والكل زعلان وحاجة خارجة عن الأرادة وانتهت المسألة. وفى الآخر نحن مسلمون .وانتى بنفسك بتقوللى انك انسانة يعنى ممكن الواحد يغلط .والذكى اللى يستفيد من الخطاء .وقلنا قبل كده اننا كلنا غلطنا ومكانش يجب ننساق وراء الأشاعات والأعلان الفاسد ونسمح للمزايدين واللى الموساد اليهودى وضعهم معانا علشان يألبونا على بعض ويزيدوا الفرقة والأنقسام بين المسلمين .أنا أول واحد أعرف مقدار ومعزة الجزائريين .لكن بعض منكم تطاول على بالشتائم والسباب رغم انى أكن كل الحب والتقدير لناس جزائريين أصدقاء .ولم أغلط فى الجزائر ولا استطيع .ولكن ردى كان على من يتطاول بالفاظ بذيئة وحاجات كده غريبة علينا .مشفنهاش قبل كده .عموما حصل خير ويا رب  ينكتب لك حجة . وتدعى لينا .والجزائر بلد المليون ونصف شهيد والجزائريات من أحسن وأأدب الناس وملعون أبو اللى يزعلنا.

  42. الفنك...الليبي 05/01/2010 00:25 -

    نعم افخر ان اكون ارهابي…………. اذا كان الارهاب اغاثث الملهوف والجهاد في سبيل الله………… وقول الحق ونصره المظلوم ….ما الفائده ان اعيش بسلام وابيع وطني …………او ديني او مبادئي جميع الخونه عاشو في سلام ……………في ظل الاستعمار وجميع المجاهدين …………عاشو في الكهوف والصحاري وماتو علي مبادئهم …………………..صحيح نحن ندعو الي السلام لكن في موقف القوه لا الضعف ……………لانقبل بسلام الاملاءت هكذا علمونا اسيادنا …………….المختار والسويحلي جميله بحيرد والامير عبد القادر ونكروما وعبد الناصر ولمبا وابطال دنشواي والشيخ ياسين واطفال الحجاره ومحمد الذره ………….وكل من ضحي بنفسه في سبيل اعلاء هامت بلاده ودينه ………….نعم انا ارهابي

  43. وفاء 05/01/2010 00:20 -

    واحنا يااخ امين خاطبناكم بنفس الاسلوب الي خاطبتونا بيه والسن بالسن والبادي اظلم انتم حتى الشهداء الي هم عند ربهم يرزقون حولتوهم الى مليون ونصف مليون جزمة مع انو احنا شتمنا الي بدا بالشتيمة الي هما القنوات الفضائية والمذيعين والفنانين والناس لشتمتنا في المواقع ماهو الا فعل ورد فعل وزيد لمعلوماتك احنا ولا ولا ولا مرة شتمنا مصر ككل اما انتم كانت هجمتكم سرشة على الجزائر ورموزها وتاريخها حتى اعراض نسائها بدليل الاخبار الي كل يوم بطلعولنا خبر جديد الله عالم مصدرو

  44. بلدى أم الدنيا 05/01/2010 00:12 -

    لا حول ولا قوة الا بالله مالها الاموره هى الحرب قامت ولا ايه كل خبر على الجزاير مساكين يقوموا وهاتك يا اغانى وقصائد واشعار و123 فيفا توم وجيرى اهدو شويه يا ماما مش حلو علشاااااااااااااااااانك العصبيه دى بترفع الضغط وبتجيب الشوجر على راى حبيبى احمد ادم الله يمسيك بالخير يا معلم حد فيكم شاف برنامج بنى ادم شو عن الجزاير ده موتنى من الضحك معلم والله معلم

  45. وفاء 05/01/2010 00:04 -

    ان شاء الله اروح الحج ياامين وابقا حاجة باذن الله ولا اسلوبي يااخي برعونة ولا حاجة انتو لشتمتو الاول ياامين ولا نسيتو انو الازهر كقرنا وفنانيكم قالو عنا عاهرات وبلد مليون ونصف مليون جزمة انا مهما كان انسانة ومسلمة وعندي احاسيس كيف اسمع هذا وارد بادب هذا خارج عن نطاق البشر لايتحملون كل هذه الاساء ة ويردو باسلوب مؤدب وياريت القصيدة كانت كلماتي هاذي كلمات شاعر الثورة مفدي زكريا واسمها اليادة الجزائر

  46. أمين 04/01/2010 23:45 -

    تعرفى الكاتبة الرائعة المحبوبة الجزائرية أحلام مستغانمى . لو تعرفيها أبقى أقرأى كتبها وأشعارها .وشوفى الأنسانة العربية المثقفة كيف تكون .وشوفى كيفية مخاطبتها للناس والعقول بأسلوب ساحر جذاب محترم .واتمنى كل نساء العرب يتخذونها قدوة وأسوة .

  47. ايمان المصرى 04/01/2010 23:43 -

    يعنى انت فخور ان انتم ارهابيين طب الحمد لله احنا بلد الامن والامان ادخلوها امنين

  48. أمين 04/01/2010 23:41 -

    الله الله يا حاجة وفاء ايه الجمال والسحر والألفاظ والتشبيهات الرائعة دى قصيدة جميلة فى حب الجزائر .طب يا حاجة اللى يقول الشعر الجميل ده يكون عنده حس انسانى وشعور ربانى بحب الخير والأنسانية .والشعر أصلا بيهذب النفوس لكن معلش أسلوبك فى مخاطبة البنى آدمين فيه غلظة وقسوة .وبتحفزى الناس للرد  بفظاظة عليكى .كل انسان بيحب بلده وناسه وده مش عيب لكن العيب تجاوز الحد الأدنى للتخاطب بين المسلمين والنزول الى بخس الحديث .والمغالاة بدون وجه حق .لكن عموما شكرا انك سمعتينا قصيده رائعة .تبقى مفاجأة لا تخطر على البال لو انتى اللى كتبتيها .حتحجر فى مكانى . 

  49. الفنك...الليبي 04/01/2010 23:19 -

    هذا فخروشرف للجزائر ان تقول عنها امريكا ذلك
    …….لقد قالته سابقا علي ليبيا………………لوقدر للامير عبد القادر او لعمر المختار العيش لقالو عليهم……. ارهابيين وسجنو في غونتانامو.

  50. وفاء 04/01/2010 23:08 -

    جزائر يامطلع المعجزات و يا حجة الله في الكائنات
    و يابسمة الرب في أرضه و يا وجهه الضاحك القسمات
    و يا لوحة في سجل الخلود تموج بها الصور الحالمات
    و يا قصة بث فيها الوجود معاني السما بروع الحياة
    و يا صفحة خط فيها البقاء بنار و نور جهاد الأباة
    و يا للبطولات تغزو الدنا و تلهمها القيم الخالدات
    و أسطورة رددتها القرون فهاجت بأعماقنا الذكريات
    و يا تربة تاه فيها الجلال فتاهت بها القمم الشامخات
    و ألقى التهاية فيها الجمال فهمنا بأسرارها الفاتنات
    و أهوى على قدميها الزمان فأهوى على قدميها الطغاة

    شغلناالورى وملانا الدنا
    بشعر نرتله كالصٌلاة تسابيحه من حنايا الجزائر

أضف تعليقاً